SEO

SEO beginnersgids 2021

Wil je starten met SEO? We verzamelen alle tools, gidsen en kennis die je nodig hebt om hoger te scoren in Google. Met onze tips kan je zelf aan de slag om betere posities in de zoekmachines te behalen. Wil je toch samenwerken met een SEO bureau dan kan je ons altijd contacteren.

SEO voor beginners 2021 zoekmachine optimalisatie

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dat Zoekmachine optimalisatie. Daarbij werken we continue aan een website om hoger te scoren in zoekmachines als Google, Bing en Youtube. Hogere posities leveren meer verkeer op. Meer verkeer wilt dan weer zeggen dat je meer mensen kan overtuigen van jouw product of dienst.

SEO levert je dus meer “gratis” verkeer op. Je betaalt immers niet per klik (zoals bij een SEA campagne). Door je website te optimaliseren voor betere posities in Google zet je dus stappen vooruit. Je maakt je website beter (technisch), zorgt dat er iets interessant te lezen staat (content) en werkt aan je autoriteit (off-page). Het grootste nadeel? Er kruipt heel wat werk en tijd in. SEO is dus een lange termijn strategie.

SEO voor beginners - Tutorials
SEO voor beginners handleiding

SEO voor beginners

Waarom zou SEO nu interessant zijn voor jou en je bedrijf? Waar moet je beginnen? Hoe zet je SEO effectief in? Veel vragen waar we je graag de juiste antwoorden op geven. SEO bied heel wat voordelen die maken dat het een prima groeistrategie is.

Hoe kan je starten met SEO?

Zoekmachine optimalisatie rust op 3 pijlers. Eerst en vooral heb je een technisch correcte website nodig. Daarnaast moet er kwalitatieve content op jouw website te vinden zijn. Als laatste ga je aan de slag met off-page SEO. Daarmee verbeter je de autoriteit van je website. Dat doe je voornamelijk met backlinks.

Begin met een SEO analyse

Om te weten waar je website verbetering nodig heeft start je met een analyse. We noemen deze analyse ook wel een nulmeting. Hoe staat je SEO ervoor voor we aan de slag gaan? Uit die analyse halen we de belangrijkste verbeterpunten, interessante zoekwoorden, concurrentie op die zoekwoorden en opportuniteiten. Met die informatie kan je aan de slag om de juiste prioriteiten voor je SEO optimalisaties op te stellen.

Starten met SEO voor hogere positie in Google
Zoekwoorden om hoger te scoren in Google met SEO

Zoekwoorden

Om te scoren in Google zijn zoekwoorden een belangrijke factor. We tonen je hoe je de perfecte zoekwoorden kiest aan de hand van een zoekwoorden analyse.

Welke zoekwoorden moet je gebruiken?

Zoektocht naar de juiste SEO zoekwoorden Om te scoren in Google moet je aan de slag met de juiste zoekwoorden. Zo werkt SEO nu eenmaal. Maar het kan al snel een uitdaging worden om de juiste zoekwoorden te achterhalen. Het is een proces dat veel tijd vergt maar een...

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Betekenis van long tail zoekwoorden Long tail zoekwoorden of zoekopdrachten zijn zoekopdrachten bestaande uit meerdere woorden. Een zoekopdracht van bijvoorbeeld 4 of meer woorden wordt beschouwd als long tail zoekopdracht. Deze zoekopdrachten zijn vaak specifieker...

Zoekwoorden om hoger te scoren in Google met SEO

SEO vriendelijke website

Een kwalitatieve website ligt aan de basis van je SEO. Een website moet zo geprogrammeerd zijn volgens de best practices. Met deze tutorials kan je zelf aan de slag.

SEO vriendelijke website architectuur uitdenken

Hoe zorg je voor een SEO vriendelijke website structuur? Wanneer je een website (laat) maken zorg je er best voor dat deze SEO vriendelijk opgebouwd is. Als SEO bureau staan we dagelijks ontwikkelaars bij om hen op weg te helpen naar een SEO vriendelijke website. Het...

Je website laten indexeren door Google

Hoe kan je je website laten indexeren? Om hoger te scoren in Google moet je website in de Google index zitten. Google bepaalt op basis van de gegevens in zijn index hoe hoog je website zal scoren. Hoe zorg je er voor dat ook jouw website wordt opgenomen zodat jij kan...

Een sitemap toevoegen

Wat is een sitemap? Een sitemap is een bestand waarmee je de volledige structuur van je website toont aan zoekmachines. Een sitemap is opgebouwd in XML formaat, daarom wordt het vaak een XML sitemap genoemd. Dit bestandstype helpt je bij het optimaliseren van je SEO....

Structured Data inzetten voor SEO

Wat is structured data Structured data is een gestandaardiseerde vorm om informatie over te brengen. Je plaatst jouw informatie dus in een soort framework. Dat framework is over het gehele internet hetzelfde. Deze uniformiteit geeft zoekmachines de kans de informatie...

Ecommerce SEO voor webshops

E-commerce SEO: Meer omzet met je webshop Een e-commerce site brengt heel wat SEO uitdagingen mee. In deze gids ontdek je hou je jouw webshop kan optimaliseren voor betere posities in Google en meer omzet. We brengen praktische e-commerce SEO-tips samen met bewezen...

Zoekwoorden om hoger te scoren in Google met SEO

WordPress SEO

WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld. Het CMS leent zich prima om te optimaliseren voor zoekmachines. Je kan echt alles aanpassen. Out-of-the-box ontbreekt het platform wel wat SEO functionaliteiten. We tonen je hier hoe je WordPress optimaliseert voor zoekmachines.

WordPress optimaliseren voor Google

Kies voor kwalitatieve hosting Dit geld voor iedere website. Wordpress websites durven al eens traag en niet gebruiksvriendelijk te worden. Laat dat nu 2 super belangrijke SEO factoren zijn. Een element dat daar impact kan op hebben is je hosting. Het is belangrijk te...

De beste WordPress SEO plug-ins

Welke SEO plug-in installeer je best? Heel wat websites draaien op bekende CMS’en als Wordpress. Binnen die Wordpress omgeving kan je heel wat instellingen aanpassen. Op die manier zorg je voor een SEO vriendelijke Wordpress website. Naast het aanpassen van die...

Aan de slag met SEO

Je vergelijkt SEO het beste met fitnessen. Het vereist veel en hard werk. Bij de start maak je heel wat progressie maar die is niet onmiddelijk zichtbaar. Denk aan een betere conditie (= technisch perfecte site) en je leert je lichaam kennen (= zoekwoorden, concurrentie en SEO opportuniteiten ontdekken).

Pas later beginnen je spieren op te bouwen of krijg je echte business resultaten dankzij je SEO strategie. Vooraleer je dat punt bereikt ben je dus al heel wat weken aan de slag geweest.

Je kan af en toe wel eens een training overslagen maar enkel wanneer je consistent aan de slag gaat werk je aan echte resultaten.

Lange termijn strategie

SEO is dus een strategie op lange termijn. Gemiddeld kan je na 4 – 6 maanden echte resultaten verwachten. Dat is wel sterk afhankelijk van je niche. Het is geen wondermiddel waarmee je plots tonnen omzet binnenhaalt. Het is wel de combinatie van hard werken en de juiste zaken implementeren die jou meer bezoekers, leads en omzet oplevert.

Aan de slag met kwalitatieve SEO content
Zoekwoorden om hoger te scoren in Google met SEO

SEO in de praktijk (White papers)

Al onze kennis gebundeld in SEO white papers. We gaan in op de kleinste details en tonen je exact hoe jij hoger kan scoren in Google. Want SEO vraagt nu eenmaal diepgaande kennis. Zoekmachines verwachten dat je alle parameters kan afvinken.

SEO Handleiding [4 stappen voor 2021]

SEO handleiding: hoger scoren in Google Dat willen we allemaal. Want het is cruciaal voor jouw bedrijf. Maar hoe pak je dat aan? Dat ontdek je in dit artikel. Je krijgt een onmiddellijk toepasbaar stappenplan. Volg je dat? Dan scoor je hoger in Google en andere...

Linkbuilding: Wat zijn backlinks en hoe krijg je ze?

Wat zijn backlinks? En hoe relevant zijn ze in 2021? Wil je scoren in Google? Dan zijn er drie basisvoorwaarden waaraan je website moet voldoen. Allereerst moet je website technisch in orde zijn: snelle hosting, responsive, logische structuur. Tweede belangrijke...

Ecommerce SEO voor webshops

E-commerce SEO: Meer omzet met je webshop Een e-commerce site brengt heel wat SEO uitdagingen mee. In deze gids ontdek je hou je jouw webshop kan optimaliseren voor betere posities in Google en meer omzet. We brengen praktische e-commerce SEO-tips samen met bewezen...

Wat heb je nodig voor SEO?

Vooraleer je aan de slag kan met zoekmachine optimalisatie heb je vooral de juiste kennis nodig. Je moet weten waar te beginnen, waarop je moet letten en wat je absoluut moet vermijden. Ook in SEO-land kan je heel wat cowboys terugvinden die onwaarheden verspreiden. Je start je traject dus best met een goede filter.

Kennis en ervaring staat dus centraal in een SEO traject. Die kan je zelf opdoen of je kan een expert inschakelen. Dat bepaal je helemaal zelf. Naast die kennis komen de juiste SEO-tools ook goed van pas. Zo krijg je de juiste data om jouw SEO te verbeteren. Let op: a fool with a tool is still a fool. Daarmee bedoelen we vooral da je zoveel tools kan inschakelen als gewenst. Als je de juiste kennis en inzichten niet aan de gegeven data kan koppelen blijf je vaak rondploeteren.

Hoe kan je groeien met SEO
Zoekwoorden om hoger te scoren in Google met SEO

SEO tools

Handige tools die jou helpen jouw website hoger te laten ranken in Google. SEO wordt al snel vrij technisch. Met de juiste SEO tools maak je betere posities een stuk haalbaarder.

Ahrefs
Screaming Frog
Structured Data Generator
Semrush
SE ranking
Google Search Console

Ontdek onze Google Search Console gids

Ubersuggest

Ontdek onze Ubersuggest gids

Answer the public

Ontdek onze Answer the public gids

Detailed SEO Browser Extentie

Ontdek onze Detailed SEO extentie gids

SEO stappenplan

Google gebruikt meer dan 200 SEO-factoren om de volgorde van zoekresultaten te bepalen. In de basis komen die factoren steeds terug tot 3 pijlers: content, techniek en autoriteit. Die pijlers doorstaan de tand der tijd. Google lanceert iedere dag updates om het algoritme te verbeteren. Een aantal keer per jaar zit daar een grotere update tussen. Bij zo een grote algoritme update zien we heel wat verschuivingen in posities.

Content

Kwalitatieve content is de basis van een zoekmachine. De missie van een zoekmachine is immers om de zoeker te helpen zoeken naar informatie.

Om die zoekers tevreden te houden moeten ze dus de juiste informatie of interessante content naar voren schuiven. Zonder zoekopdrachten valt hun verdienmodel namelijk in duigen.

Techniek

Deze pijler heeft doorheen de jaren een sterke evolutie doorgemaakt. Denk maar aan de opkomst van mobiele toestellen. Sinds enkele jaren moet een website responsief zijn om zoekers tevreden te stellen.

Ook hier dient de technische kant als factor om je betrouwbaarheid en kwaliteit van je website te bepalen. Het is vaak de eerste stap die goed ingesteld moet staan voor je SEO.

Autoriteit

Vaak bekeken als de moeilijkste stap van SEO. Het opbouwen van autoriteit ook wel linkbuilding genoemd. Dat gebeurt voor Google het liefst natuurlijk. Een goede website met kwalitatieve content trekt namelijk vanzelf backlinks aan.

Doorheen de jaren werden die links flink uitgebuit. Hierdoor heeft Google fors moeten ingrijpen. Heel wat tactieken vallen nu onder black-hat SEO.

Zoekwoorden om hoger te scoren in Google met SEO

SEO beroepen

Welke jobs kan je uitvoeren in SEO? wat doe je dan juist? En hoe kan jij de juiste SEO profielen aantrekken? We bezorgen je een overzicht van alle beroepen.

SEO-consultant

Wat is een SEO-consultant? Een SEO-consultant is een consultant gespecialiseerd in SEO. Een SEO-consultant kan bedrijven helpen om beter te scoren op Google. Hij geeft bedrijven advies maar voert ook zelf taken uit. Dat doet hij allemaal volgens de richtlijnen van...

SEO-specialist

Wat is een SEO-specialist? Een SEO-specialist is een echte expert op het gebied van SEO. Hij kent de wereld van zoekmachineoptimalisatie als zijn eigen broekzak en weet dus perfect hoe jouw website hoger kan scoren op de SERP. Een SEO specialist zorgt ervoor dat jij...

SEO-expert

Wat is een SEO-expert? Een SEO-expert is iemand die gespecialiseerd is in zoekmachineoptimalisatie. Hij of zij zorgt ervoor dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google verschijnt zonder gebruik te maken van betaalde advertenties. Wat doet een SEO-expert?...

SEO-copywriter

Wat is een SEO-copywriter? Een SEO-copywriter of SEO-tekstschrijver is een copywriter, iemand die wervende teksten schrijft dus. Maar daar stopt het niet. De SEO-copywriter is ook een SEO-specialist. Hij heeft dus kennis van copywriting én SEO, die twee combineert hij...

SEO vakjargon begrijpen

Je website optimaliseren voor SEO is en blijft een technisch werkje. Content en backlinks blijven belangrijk maar je vertrekt steevast van een technisch afgewerkte website. Net daarom kan je (als beginner) snel verloren lopen in het SEO vakjargon. Om de juiste optimalisaties door te voeren weet je dus maar best waarover gesproken wordt. Net daarom verzamelen we alle SEO begrippen in een handig overzicht. Zo ben jij zeker dat je 100% mee bent.

SEO optimalisaties voor je website
SEO begrippen

SEO begrippen

Alle SEO termen die je zeker moet kennen in 1 handig overzicht.

Knowledge graph

Wat is de knowledge graph van Google? De knowledge graph is een onderdeel van Google’s organische zoekresultaten. Op 16 mei 2012 kwam er een update van het Google algoritme uit waarbij de knowledge graph geïntroduceerd werd. Hiermee werd het voor gebruikers...

Unique selling point (USP)

Een unique selling point of USP is een eigenschap die jou onderscheidt van de concurrentie. Het is iets wat anderen niet hebben. Een goede USP zorgt ervoor dat je opvalt tussen de rest.   Wat is een USP? Een USP is een unique selling point. Soms wordt het ook wel...

Beveiligde website

Een beveiligde website is een website met een SSL-certificaat en dus een https-verbinding. Deze beveiliging zorgt ervoor dat het verkeer van de website versleuteld is waardoor derde partijen het verkeer niet kunnen uitlezen en onderscheppen. Wachtwoorden en andere...

Google Sandbox

De Google Sandbox kan je zien als een soort proefperiode voor nieuwe websites. Tijdens deze periode verschijnt je website nog niet in de zoekresultaten.   Wat is de bedoeling van de Google Sandbox? Om hoog te scoren in Google moet je jezelf bewijzen. Je website...

Orphan page (weespagina)

Een orphan page of “weespagina” is een pagina waar niet intern naar gelinkt wordt. Hoe onstaat een orphan page? Een orphan page ontstaat als er geen enkele interne link naar de pagina verwijst, dus ook niet in het menu. Vaak gaat het om pagina’s die ooit belangrijk...

Dunne content (thin content)

Dunne content is content die geen of weinig meerwaarde heeft. Content van lage kwaliteit dus. Dat kan komen door zowel de lengte van de tekst als de inhoud.   Dunne content op basis van lengte Zeer korte teksten worden al snel beoordeeld als dunne content. Het...

Gebruikerservaring (user experience, UX)

De gebruikerservaring wordt ook wel user experience of kortweg UX genoemd. Het betekent letterlijk wat er staat: de ervaring van de gebruiker.   UX is de totaalbeleving De gebruikerservaring is een heel belangrijk punt binnen de wereld van Google. Deze UX geeft...

Kwaliteitsscore: Google E-A-T

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness (autoriteit) en Trustworthiness (betrouwbaarheid) en is een belangrijk principe van Google om websites te ranken op basis van kwaliteit. EAT: drie criteria voor de kwaliteitscore Het E-A-T principe zorgt ervoor dat...

Ranking factor

Een ranking factor is een criterium dat zoekmachines zoals Google gebruiken om resultaten te evalueren om zo de ranking van de zoekresultaten te bepalen.   Meer dan 200 ranking factoren Het algoritme van Google gebruikt meer dan 200 ranking factoren om te bepalen...

Google PageRank

PageRank is sinds de start van Google een belangrijk onderdeel van het algoritme. Al is het de dag van vandaag helemaal anders dan in de beginjaren. PageRank is een waarde die Google toewijst aan webpagina’s.   Larry Page(Rank) De naam PageRank lijkt te komen van...

URL-rating & domain rating

UR en DR zijn waarden ontwikkeld door de SEO-tool Ahrefs. URL-rating is een waarde op paginaniveau en domain rating gaat over de volledige website.   Wat is UR? URL-rating geeft weer hoe goed het linkprofiel van een pagina is op een schaal van 0 tot 100. Hoe...

Responsive design

Een responsive design van je website betekent dat je site zich vlot en automatisch aanpast aan het toestel waarmee een bezoeker op je website terechtkomt. Je website werkt dus optimaal op desktop en laptop, smartphone, tablet, …   Hoe werkt een responsive design?...

Meta omschrijving

De meta omschrijving of meta description is de korte samenvatting van een pagina die je bij de zoekresultaten ziet staan.     De meta description is geen rankingfactor In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft de meta omschrijving geen invloed op je...

Landing page

De landing page of landingspagina is de pagina waarop het zoekverkeer binnenkomt op een website. Het is een pagina die direct verkeer trekt vanuit de zoekmachines of waar bezoekers terecht komen vanuit advertenties. Bezoekers “landen” als het ware op de pagina. Hoe...

SEO-copywriting

SEO-copywriting is het schrijven van overtuigende teksten op basis van zoekwoorden waarmee je in Google gevonden wil worden. Jouw website die helemaal bovenaan de zoekresultaten in Google verschijnt. Klinkt goed he?! Maar hoe zorg je voor zo’n goede content?  ...

Off-page SEO

Off-page SEO gaat over alle SEO factoren die zich niet op jouw website bevinden maar wel invloed hebben op jouw zoekmachineoptimalisatie. Het heeft als doel het vergroten van de website autoriteit door het verkrijgen van bijvoorbeeld backlinks.   Waarom is...

On-page SEO

On-page SEO of on-site SEO is het optimaliseren van onderdelen van je eigen website die effect hebben op je zoekmachineoptimalisatie.   On-page SEO elementen Alle factoren waarmee je zelf invloed kan uitoefenen op je SEO én die zich op je website bevinden, zijn...

Vanity metrics

Vanity metrics zijn gegevens die op het eerste zicht positief lijken, maar je eigenlijk niets vertellen over hoe je bedrijf het online doet.   Vanity metrics VS bruikbare statistieken Vanity metrics kan je in contrast plaatsen met actionable metrics of bruikbare...

Keyword stuffing

Keyword stuffing is het overmatig gebruik van zoekwoorden in een tekst. Je kan het ook wel keyword spamming noemen.   Hoe is keyword stuffing ontstaan? Vroeger, in een ver verleden, was Google nog niet zo slim als vandaag. Zoekmachines bepaalden de relevantie van...

Time on page & session duration

Time on page of average time on page is niets meer dan de gemiddelde tijd die een bezoeker doorbrengt op een webpagina. Session duration is de tijd die een gebruiker gemiddeld op jouw website doorbrengt.   Time on page VS session duration Deze twee begrippen...

Dwell time

Dwell time is de tijd tussen het moment dat een gebruiker via de SERP op jouw website terecht komt en het moment dat hij naar de SERP terugkeert.   Dwell time en de SERP De dwell time begint op het moment dat een bezoeker via de search engine result page op jouw...

CTA – Call to action

Een call to action of CTA is letterlijk een oproep tot actie. Het vertelt je bezoeker exact wat hij moet doen en hoe hij dat moet doen.   Waarom een CTA zo belangrijk is Een call to action motiveert je bezoeker om een actie te ondernemen. Wil je dat mensen zich...

Speedstorm

Wat is een speedstorm en hoe helpt deze oefening je om beter te scoren in Google? Speedstorm is een soort snelle brainstormoefening met maximaal 5 personen. Ben je met meer dan 5? Splits dan op in kleinere teams. Geef iedere deelnemer en vel papier en een pen, en zet...

200 status code

Een HTTP status code die door de server teruggegeven kan worden wanneer de inhoud correct geladen werd. Een code in de 200 regio geeft steeds aan dat het opvragen succesvol was. Een goed teken dus!

Sessie ID

Een sessie ID is een manier waarop een server de acties van een gebruiker op een website kan identificeren en volgen.   Wat is een sessie en een sessie ID? Een sessie begint het moment dat een bezoeker op een website terechtkomt en eindigt wanneer hij de website...

Cookie

Een cookie is een klein tekstbestand dat websites op de harde schijf van bezoekers kunnen plaatsen. Cookies zorgen ervoor dat websites hun bezoekers kunnen volgen doorheen de tijd.   Waarvoor worden cookies gebruikt? Cookies slaan gegevens van gebruikers op en...

Zoekwoorddichtheid

Zoekwoorddichtheid wordt ook wel “keyword density” genoemd. Deze term geeft het aantal keer dat een zoekwoord op een pagina voorkomt weer. In de beginjaren van zoekmachines was het van belang om een zoekwoord zo vaak mogelijk te laten voorkomen op die pagina. Hoe...

Keyword cannibalization

Wanneer dezelfde website 1 zoekwoord op verschillende pagina’s (intensief) gebruikt spreken we over keyword cannibalization. Dit zorgt ervoor dat zowel websitebezoekers als zoekmachines niet meer goed weten wat de juiste pagina is voor hun zoekopdracht. Hierdoor ga je...

Javascript

Javascript is een programmeertaal die dynamische websites mogelijk maakt. Het staat toe om te rekenen en je HTML & CSS te wijzigen. Javascript code wordt bijna altijd uitgevoerd op de code van de website bezoeker zelf. Vroeger konden zoekmachines deze code...

Interne link

Een interne link is een link op jouw website die verwijst naar een andere pagina op jouw website. Je kan deze links terugvinden in het menu van je website en doorheen de content. Ze helpen bezoekers, en zoekmachines, te navigeren door je website. Wanneer je inzet op...

Verdiepen in SEO

De SEO wereld is gigantisch. Het Google algoritme wijzigt iedere dag en de concurrentie zit ook niet stil. Om hoog te scoren in Google blijf je dus maar best up-to-date over alle wijzigingen, evoluties en nieuwe technieken.

We verzamelen verschillende resources waar je jouw SEO kennis nog kan verbeteren. Nu je de basis beheerst kan je starten met geavanceerdere technieken en je kennis op punt zetten. Vergeet niet om te testen in de praktijk, theorie is leuk maar we streven resultaat na. Zo word je een echte SEO-expert.

Beter scoren dankzij SEO
Interessante SEO artikels op SEO blog

Interessante SEO artikels

Deze externe SEO artikels moet je zeker lezen. Ze geven je extra inzichten in SEO en reiken je onmiddellijk toepasbare tips & tricks toe.

12 Effectieve SEO tips
Learning SEO (Engels)

SEO onderzoek

SEO Onderzoek

We onderzoeken de evoluties in het SEO landschap. Hoe presteren technieken die in het verleden werkten? Tot waar kan je met black-hat technieken gaan? …

Hoe relevant zijn backlinks in 2021?

Vandaag zijn backlinks een belangrijk onderdeel van het Google-algoritme. En dat zal nog wel even zo blijven. Toch zijn ze niet de belangrijkste van de meer dan tweehonderd factoren waarmee Google rekening houdt voor de score. In ons onderzoek maken we gebruik van het...