SEO beginnersgids 2023

Wil je starten met SEO? We verzamelen alle tools, gidsen en kennis die je nodig hebt om hoger te scoren in Google. Met onze tips kan je zelf aan de slag om betere posities in de zoekmachines te behalen. Wil je toch samenwerken met een SEO bureau dan kan je ons altijd contacteren.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dat zoekmachine optimalisatie. Daarbij werken we continu aan een website om hoger te scoren in zoekmachines als Google, Bing en YouTube. Hogere posities leveren meer organisch verkeer op. Meer verkeer wilt dan weer zeggen dat je meer mensen kan overtuigen van jouw product of dienst.

SEO levert je meer “gratis” verkeer op. Je betaalt immers niet per klik (zoals bij een SEA campagne). Door je website te optimaliseren voor betere posities in Google zet je stappen vooruit. Je maakt je website beter (technisch), zorgt dat er iets interessant te lezen staat (content) en werkt aan je autoriteit (off-page).

Gratis webinar: SEO integreren in je marketing (26/09/2023 om 13:00)

SEO voor beginners - Tutorials

Beginnen met SEO:

SEO is complex, dat begrijpen we. Wat 5 jaar geleden begon met het maken van websites groeide al snel uit naar een fascinatie voor zoekmachines. Dankzij mijn technische achtergrond als developer begreep ik welke factoren er nodig zijn om Google tevreden te stellen.

Alles rust op techniek, content en autoriteit. De praktische uitwerking hebben we de afgelopen jaren getest.

Vandaag staat er een team experts klaar. Al onze kennis & ervaring delen we hier. Zo kan jij er zelf mee aan de slag.

En als echte nerd help ik je graag verder met (kleine) vragen, no strings attached.

SEO boek

We bundelden al onze kennis in 1 handig boek. We geven onze kennis prijs. Het ideale vakantievoer voor iedereen die hoger wilt scoren.

124 pagina’s vol SEO kennis
Praktische tips & tricks
Zelf aan de slag met zoekmachine optimalisatie

SEO nieuws & trends

Sterke wijzigingen in de SERP (Juli 2023)

Sterke wijzigingen in de SERP (Juli 2023)

We merken de laatste dagen/weken sterke schommelingen in de zoekresultaten van Google. Er is geen communicatie vanuit Google vertrokken omtrent een update.  Dan trekken we naar onze klassieke tools. Rankranger, Accuranker & Semrush Sensor analyseren dagelijks...

Wat is SGE? (Search Generative Experience)

Wat is SGE? (Search Generative Experience)

Wat is SGE? SGE staat voor Search Generative Experience. Het is de laatste nieuwe toevoeging aan Google. De gigant biedt hiermee artificiële intelligentie aan binnen de zoekmachine. SGE werd gelanceerd op de Google I/O van 2023 en is momenteel beschikbaar voor beta...

Google & AI

Google & AI

De opkomst van AI heeft niemand gemist. Met tools als ChatGPT en de integratie hiervan in Bing merkt Google (voor het eerst?) stevige concurrentie. Zoeken op het internet gaat door een gigantische evolutie. We zijn benieuwd wat de toekomst brengt. Vandaag updaten we...

Waarom is SEO belangrijk?

Zoekmachine optimalisatie focust op de lange termijn. Met de juiste mindset en aanpak is het een van de meest interessante marketing tactieken.

SEO verplicht je weliswaar om terug te gaan naar de basis van marketing.

  • Wie is je doelpubliek?
  • Welke zoektermen gebruiken ze?
  • Welke vragen moeten we beantwoorden?
  • Is onze website gebruiksvriendelijk?
  • Zit onze website (architectuur) goed in elkaar?

Allemaal uitdagingen waaraan je werkt in een SEO-traject.

SEO voor beginners handleiding

SEO voor beginners

Waarom zou SEO nu interessant zijn voor jou en je bedrijf? Waar moet je beginnen? Hoe zet je SEO effectief in? Veel vragen waar we je graag de juiste antwoorden op geven. SEO biedt heel wat voordelen die maken dat het een prima groeistrategie is.

3 SEO pijlers

Google gebruikt meer dan 200 SEO-factoren om de ranking van zoekresultaten te bepalen. Recent werden er nog bijna 2000 factoren van Yandex ontdekt, om maar aan te geven dat dit getal wel eens een stuk hoger kan liggen. Aan de basis zijn die factoren steeds terug te brengen tot 3 pijlers: content, techniek en autoriteit.

Die pijlers doorstaan de tand des tijd. Google lanceert iedere dag updates om het algoritme te verbeteren. Een aantal keer per jaar zit daar een grotere update tussen. Bij zo’n grote algoritme update zien we heel wat verschuivingen in rankings.

1) Techniek

Deze pijler heeft doorheen de jaren een sterke evolutie doorgemaakt. Denk maar aan de opkomst van mobiele toestellen. Sinds enkele jaren moet een website responsief zijn om zoekers tevreden te stellen.

Ook hier dient de technische kant als factor om je betrouwbaarheid en kwaliteit van je website te bepalen. Het is vaak de eerste stap die goed ingesteld moet staan voor je SEO.

2) Content

Kwalitatieve content is de basis van een zoekmachine. De missie van een zoekmachine is immers om de zoeker de juiste informatie te helpen vinden.

Om die zoekers tevreden te houden moeten zoekmachines dus de juiste informatie en interessante content naar voren schuiven. Zonder zoekopdrachten valt hun verdienmodel namelijk in duigen.

Focus dan ook op relevante zoekwoorden voor het beste resultaat.

3) Autoriteit

Vaak bekeken als de moeilijkste stap van zoekmachine optimalisatie. Het opbouwen van autoriteit noemen we ook wel linkbuilding. Dat gebeurt voor Google het liefst natuurlijk. Een goede website met kwalitatieve content trekt namelijk vanzelf backlinks aan.

Doorheen de jaren werden die links flink uitgebuit. Hierdoor heeft Google fors moeten ingrijpen. Heel wat tactieken vallen nu onder black-hat SEO.

Herbekijk ons SEO webinar

In ons webinar nemen we je mee in SEO-land. Ontdek de doorslaggevende factoren in SEO, leer praktische tips en ontvang handvaten om zelf te beginnen met SEO.

Toch nog een vraag over SEO? We koppelen onze ervaring graag aan jouw vraag. Stuur ons gerust een mailtje en we helpen je met plezier weer op weg. Of vraag een SEO scan aan.

Wat is SEO niet?

Voor je aan de slag kan met zoekmachine optimalisatie is het ook belangrijk te weten waarvoor SEO niet staat. Het is geen korte termijn strategie, quick wins bestaan vrijwel niet en het is al helemaal geen gratis verkeer.

Om zoekmachines tevreden te stellen, moet je focussen op je bezoeker. Met SEO bouw je continue aan een betere website. Door stap voor stap te optimaliseren ga je hoger en hoger scoren in Google, Bing en andere zoekmachines.

Jammer maar helaas: er bestaat geen magisch SEO knopje waarmee je hoger kan gaan scoren.

Zoekmachineoptimalisatie visual

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie dan?

Je website hoog in Google krijgen is een proces. Eentje van lange duur weliswaar. De beloning is dan ook eens zo groot.

1) Crawlen

Vooraleer je website nog maar kan verschijnen, moeten zoekmachines door je website crawlen. Een robot, ook wel spider, gaat door je website en probeert die te begrijpen en in kaart te brengen.

2) Indexeren

Nadat de spider je website in kaart heeft gebracht, is het de bedoeling dat die gegevens opgeslagen worden. Je website wordt mee opgenomen in de index. Dat kan je vergelijken met het opnemen van een bedrijf in het telefoonboek.

Niet iedere website haalt de selectie. We merken dat het feit dat je pagina gecrawld werd geen garantie geeft op effectieve indexatie.

3) Ranken

Om de gebruiker een zo goed mogelijk resultaat te bezorgen, worden de geïndexeerde resultaten in een bepaalde volgorde gezet. De zoekmachine bepaalt de volgorde op basis van heel wat SEO factoren.

Proces van Search Engine Optimization
Is SEO een slimme zet?

SEO, een slimme zet?

Is SEO iets voor jou en je bedrijf? Is het de moeite om mee aan de slag te gaan en zo ja waar kan je dan mee beginnen?

Hoe kan je starten met SEO?

Zoekmachine optimalisatie rust op 3 pijlers. Eerst en vooral heb je een technisch correcte website nodig. Daarnaast moet er kwalitatieve content op jouw website te vinden zijn. Als laatste ga je aan de slag met off-page SEO. Daarmee verbeter je de autoriteit van je website. Dat doe je voornamelijk met backlinks.

Begin met een SEO analyse

Om te weten waar je website verbetering nodig heeft, start je met een analyse. Die noemen we ook wel een nulmeting. Hoe staat je SEO ervoor voor we aan de slag gaan? Uit die analyse halen we de belangrijkste verbeterpunten, interessante zoekwoorden, concurrentie op die zoekwoorden en opportuniteiten. Aan de hand van die informatie stel je de juiste prioriteiten voor je SEO optimalisaties op.

Starten met SEO voor hogere positie in Google
Zoekwoorden om hoger te scoren in Google met SEO

Zoekwoorden

Om te scoren in Google zijn zoekwoorden een belangrijke factor. We tonen je hoe je de perfecte zoekwoorden kiest aan de hand van een zoekwoorden analyse.

White-hat vs black-hat SEO

SEO evolueert continue. De essentie bestaat erin om je bezoeker zo goed mogelijk te helpen. Daarnaast optimaliseer je voor zoekmachines zoals Google.

Uiteraard vinden SEO-specialisten continue nieuwe zaken om hoger te scoren. Soms zijn dat zelfs zaken die Google niet graag ziet gebeuren. Denk aan witte tekst op een witte achtergrond waarin je zoekwoorden verwerkt. Ooit goed voor Google, geen meerwaarde voor je bezoeker. We klasseren dit als black-hat SEO.

Het verschil tussen white-hat en black-hat SEO is voornamelijk het feit of je gebruikte SEO technieken de regels van Google volgen. Bij white-hat SEO kleuren we mooi binnen de lijntjes. Gray-hat SEO loopt de kantjes eraf. Black-hat SEO gaat recht tegen de richtlijnen in. Van zodra Google je door heeft, verlies je snel je rankings door bijvoorbeeld een penalty of straf.

SEO rapporten om te analyseren
Soorten zoekmachineoptimalisatie

Soorten zoekmachine optimalisatie

Binnen zoekmachine optimalisatie heb je verschillende soorten. Afhankelijk van je doelpubliek, techniek of aanpak past een andere soort SEO beter in je strategie.

Techniek is de basis van SEO

Je kan geavanceerde strategieën gebruiken, honderden artikels publiceren en werken aan sterke backlinks. Zolang je techniek niet op orde zit zal je niet hoger scoren in de zoekmachines.

Het is de fundering van je aanpak. Er zit geen strategie achter. Je techniek moet gewoon goed staan, punt.

Ontdek hier waarom techniek de eerste SEO-pijler is en hoe je jouw website technisch op punt zet.

Technische SEO
SEO voor WordPress websites

WordPress SEO

WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld. Het CMS leent zich prima om te optimaliseren voor zoekmachines. Je kan echt alles aanpassen. Out-of-the-box ontbreekt het platform wel wat SEO functionaliteiten. We tonen je hier hoe je WordPress optimaliseert voor zoekmachines.

Aan de slag met SEO

Je vergelijkt SEO het beste met fitnessen. Het vereist veel en hard werk. Bij de start maak je heel wat progressie maar die is niet onmiddelijk zichtbaar. Denk aan een betere conditie (= technisch perfecte site) en je leert je lichaam kennen (= de juiste zoekwoorden, concurrentie en SEO opportuniteiten ontdekken).

Pas later beginnen je spieren op te bouwen en krijg je echte business resultaten dankzij je SEO strategie. Vooraleer je dat punt bereikt, ben je dus al heel wat weken/maanden bezig geweest.

Je kan af en toe wel eens een training overslagen maar enkel wanneer je consistent aan de slag gaat, werk je aan echte resultaten.

Lange termijn strategie

SEO is een strategie op lange termijn. Gemiddeld kan je na 6 tot 12 maanden echte resultaten verwachten. Dat is wel sterk afhankelijk van je niche. SEO is geen wondermiddel waarmee je plots tonnen omzet binnenhaalt. Het is wel de combinatie van hard werken en de juiste zaken implementeren die jou meer bezoekers, leads en omzet oplevert.

Waarom SEO een lange termijn strategie is

Aan de slag met kwalitatieve SEO content
SEO white papers

SEO in de praktijk (white papers)

Al onze kennis gebundeld in SEO white papers. We gaan in op de kleinste details en tonen je exact hoe jij hoger kan scoren in Google. Want SEO vraagt nu eenmaal diepgaande kennis. Zoekmachines verwachten dat je alle parameters kan afvinken.

Wat heb je nodig voor SEO?

Vooraleer je aan de slag kan met zoekmachine optimalisatie heb je vooral de juiste kennis nodig. Je moet weten waar te beginnen, waarop je moet letten en wat je absoluut moet vermijden. Ook in SEO-land zijn er heel wat cowboys die onwaarheden verspreiden. Je start je traject best met een goede filter.

Kennis en ervaring staan centraal in een SEO traject. Die doe je zelf op of je schakelt er een expert voor in, dat bepaal je helemaal zelf. Naast die kennis komen de juiste SEO tools goed van pas. Zo krijg je de juiste data om jouw SEO te verbeteren. Let op: a fool with a tool is still a fool. Daarmee bedoelen we vooral dat je zoveel tools kan inschakelen als gewenst. Als je de juiste kennis en inzichten niet aan de gegeven data koppelt, blijf je vaak rondploeteren.

Hoe kan je groeien met SEO
SEO tools

SEO tools

Handige tools die jou helpen jouw website hoger te laten ranken in Google. Zoekmachineoptimalisatie wordt al snel vrij technisch. Met de juiste SEO tools maak je betere posities een stuk haalbaarder.

Welke SEO-tools bestaan er en waarvoor zijn ze gekend?
Screaming Frog
Structured Data Generator
Semrush
SE ranking
Ahrefs

Ontdek onze Ahrefs gids

Google Search Console

Ontdek onze Google Search Console gids

Ubersuggest

Ontdek onze Ubersuggest gids

Answer the public

Ontdek onze Answer the public gids

Detailed SEO Browser Extentie

Ontdek onze Detailed SEO extentie gids

SEO kennis vs ervaring inzetten

Zoekmachine optimalisatie toepassen

Voor SEO heb je heel wat kennis nodig. Die kennis ontdek je hier op onze website. We delen al onze tips, tricks en ervaringen graag met je.

Onthoud

De beste SEO tip die we je kunnen geven is: begin! SEO leer je in de praktijk. Voeg optimalisaties door en kijk wat het effect is. Zo groei je stap voor stap naar een beter geheel.

SEO beroepen

SEO beroepen

Welke jobs kan je uitvoeren in SEO? wat doe je dan juist? En hoe kan jij de juiste SEO profielen aantrekken? We bezorgen je een overzicht van alle beroepen.

SEO diensten

SEO Diensten

Ontdek hoe jij, samen met ons, SEO kan inzetten voor betere rankings in Google en meer omzet. Met onze SEO diensten werken we consistent aan een betere website met resultaat.

SEO coaching
SEO opleiding/training
White label SEO
SEO uitbesteden

SEO vakjargon begrijpen

Je website optimaliseren voor SEO is en blijft een technisch werkje. Content en backlinks blijven belangrijk maar je vertrekt steevast van een technisch afgewerkte website. Net daarom kan je (als beginner) snel verloren lopen in het SEO vakjargon. Om de juiste optimalisaties door te voeren weet je dus maar best waarover gesproken wordt. Net daarom verzamelen we alle SEO begrippen in een handig overzicht. Zo ben jij zeker dat je 100% mee bent.

SEO optimalisaties voor je website

Verdiepen in SEO

De SEO wereld is gigantisch. Het Google algoritme wijzigt iedere dag en de concurrentie zit ook niet stil. Om hoog te scoren in Google blijf je dus maar best up-to-date over alle wijzigingen, evoluties en nieuwe technieken.

We verzamelen verschillende resources waar je jouw SEO kennis nog kan verbeteren. Nu je de basis beheerst, kan je starten met geavanceerdere technieken en je kennis op punt zetten. Vergeet niet om te testen in de praktijk, theorie is leuk maar we streven resultaat na. Zo word je een echte SEO-expert.

Beter ranken dankzij SEO
Interessante SEO artikels op SEO blog

Interessante SEO artikels

Deze externe SEO artikels moet je zeker lezen. Ze geven je extra inzichten in SEO en reiken je onmiddellijk toepasbare tips & tricks toe.

Learning SEO (Engels)
Inbound Marketing – Hubspot (Engels)
Wat is SEO? – SEMrush (Engels)

SEO onderzoek

SEO Onderzoek

We onderzoeken de evoluties in het SEO landschap. Hoe presteren technieken die in het verleden werkten? Tot waar kan je met black-hat technieken gaan? …

Onze SEO aanpak

Hoe pakken wij SEO aan, welk proces volgen we om jouw website te optimaliseren? Je ontdekte al heel wat tips en tricks die je zelf kan toepassen. Al die tips samenbrengen en in een duidelijk traject gieten is de volgende stap.

Stilstaan is achteruitgaan, begin daarom liever klein met SEO dan niet.

Onze SEO aanpak

1) Audit

De eerste stap in ieder SEO-traject is een SEO audit. Hiermee gaan we op zoek naar problemen, fouten en mogelijkheden om het beter te doen. Op basis van een audit kan je een sluitend advies & strategie opstellen.

Begin dus steevast met een analyse van je huidige situatie. Denk daarbij ook aan een zoekwoorden onderzoek, concurrentie analyse en een SEO strategie.

2) Optimalisaties & content

Nu we weten hoe en waar er verbeterd kan worden, implementeren we de verbeterpunten. Vaak gebeurt dit in samenspraak met je webdeveloper.

Nadien gaan we aan de slag met de inhoud van je website. Nieuwe content uitschrijven of bestaande content verbeteren. Afhankelijk van je startpunt kiezen we voor een mix van beide.

3) Linkbuilding

Van zodra onze basis goed zit, de content gemaakt en bijgestuurd werd en de groei ingezet werd, is het tijd om een tandje bij te steken.

We beginnen met linkbuilding om onze organische posities te verbeteren. Niet iedere website heeft evenveel backlinks nodig. We focussen vooral op kwaliteit en relevantie.

4) Rapportering

We weten ook dat de gemiddelde kmo niet dag-in dag-uit bezig is met zoekmachine optimalisatie. Daarom kiezen ze voor een externe SEO partner. Uiteraard zijn de resultaten wel belangrijk. In onze rapportering zoomen we dan ook uitgebreid in op de SEO vooruitgang.

  1. Welke stappen hebben we ondernomen?
  2. Welke resultaten hebben die meegebracht?
  3. Waar lopen we momenteel tegenaan?
  4. Wat hebben we van jou nodig?
  5. Heb jij nog vragen/feedback?

Dit zijn de vragen die we maandelijks doorlopen. Dat doen we tijdens een korte meeting, zo hebben we minstens één vast moment om af te stemmen. SEO is niet iets dat je over de haag kan gooien en nooit meer naar omkijken. Het is een samenwerking waarvoor je externe SEO bureau input nodig heeft. De kennis aanwezig in jouw bedrijf moet overgedragen worden aan je (externe) SEO partij.

Hoeveel kost SEO?

SEO valt onder het marketing budget. Zoals alles in marketing kan je daar zo hard en zo zot in gaan als je zelf wilt.

Een vaste prijs staat er dus niet op een SEO traject. Heel wat bedrijven werken met paketten. Dat is goed, de duurtijd van het traject is wel variabel.

Belangrijke factoren om je SEO-budget te bepalen:

  • Ambities & doelen
  • Startpunt
  • Concurrentie

Het belangrijkste is dat je kiest voor een vatbare oplossing die je vooruit helpt.

Denk ook aan je eigen tijdsinvestering. Wat ga je zelf doen en wat besteed je uit? Zo zal een training goedkoper zijn dan een volledig traject.

SEO budget: hoeveel kost SEO?

SEO: Veelgestelde vragen

Wat betekent SEO?

SEO betekent Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Onder SEO verstaan we alle handelingen die we verrichten voor het optimaliseren van je website, zodat die beter vindbaar is in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines.

In essentie draait SEO dus om het realiseren van zoveel mogelijk verkeer op je website, maar daar stopt het in praktijk niet bij. Het verkeer dat je naar je website brengt, moet ook bepaalde acties uitvoeren. Dit noemen we conversie optimalisatie (CRO), een belangrijk onderdeel van SEO. Je bent immers niets met 500 websitebezoekers als slechts een paar procent daarvan converteert.

Hoe werkt SEO?

SEO draait om het optimaliseren van je website met als doel om de vindbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google, Bing en YouTube te verhogen. Hoe SEO juist werkt is een complex gegeven.

Er zijn maar liefst 200 gekende criteria die Google hanteert voor het beoordelen van je website. De basiswerking van SEO is samen te vatten in drie grote pijlers:

  • Techniek vormt de basis van de SEO van je website. Dit omvat alle technische elementen van je website.
  • Content verwijst naar alles wat je terugvindt op je website van interessante artikels, blogposts, foto’s, video’s enzovoort.
  • Backlinks zijn andere websites die linken naar die van jou. Belangrijk om te weten is wel dat dit relevante verwijzingen moeten zijn.

Die drie pijlers vormen de basis van de werking van SEO. Wil je beginnen te werken aan de SEO van je website? Zorg er dan eerst en vooral voor dat de technische kant van je website in orde is vooraleer je tijd en geld investeert in het creëren van content voor op je website.

Wat is SEO schrijven?

Met SEO schrijven verwerk je de nodige zoekwoorden in de teksten op je website. Daarom raden we je aan om altijd te starten met het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek. Dat geeft je inzichten in welke zoekwoorden het vaakst gezocht worden door je doelpubliek.

Door aan SEO schrijven te doen, verwerk je deze zoekwoorden in je teksten. Op die manier weet Google waarover je schrijft. Wanneer je doelpubliek een bepaald woord opzoekt, weet Google dat hij jouw website moeten tonen, aangezien jij schrijft over dat specifieke zoekwoord.

Let wel op dat je niet aan keyword stuffing doet. Veel bedrijven maken de fout om hun teksten vol te proppen met zoekwoorden, maar dit straft Google af. Maak daarom gebruik van synoniemen en/of afleidingen. Google is slim genoeg om dan nog steeds te weten waarover je het hebt.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO is belangrijk omdat maar liefst 67,6% van alle klikken in de zoekresultaten naar de eerste vijf organische zoekresultaten gaan.

Daarnaast is een website die gevuld is met waardevolle en relevante content eentje die vertrouwen opwekt bij je doelpubliek.