SEO beginnersgids

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dat zoekmachine optimalisatie.

SEO is het continu werken aan de techniek, content en autoriteit van je website. Dankzij die optimalisaties scoort je site hoger in zoekmachines als Google, Bing en YouTube. Die betere vindbaarheid levert jou meer organisch verkeer op.

Je hebt dus geen advertenties draaien zoals bij SEA (Google Ads). Bovendien belonen zoekmachines je voor onder meer gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid (EEAT), zaken die ook je online bezoekers sterk waarderen.

De 3 pijlers van Search Engine Optimization

200 factoren? Het is toch onmogelijk om daarmee rekening te houden? Absoluut. En al helemaal als je weet dat een deel ervan even geheim zijn als het recept van Coca Cola. Gelukkig geeft Google zelf wel wat prijs in de Google Search Essentials. Daaruit blijkt dat de SEO-factoren te herleiden zijn tot 3 pijlers die alle updates doorstaan.

Techniek

De technische werking van websites heeft doorheen de jaren een sterke evolutie doorgemaakt. Denk maar aan de opkomst van mobiele toestellen. Sinds enkele jaren moet een website responsief zijn om zoekers (en dus Google) tevreden te stellen.

Een technisch verzorgde website duidt op betrouwbaarheid en kwaliteit. Essentieel dus als eerste stap in je SEO traject. Ga alvast aan de slag met de tutorials in het kader hieronder.

Content

Kwalitatieve content is de basis van een zoekmachine. De missie van een zoekmachine is immers om de zoeker de juiste informatie te helpen vinden.

Focus dus op relevante zoektermen voor het beste resultaat. Maar SEO teksten schrijven: hoe begin je eraan? En bestaat er zoiets als afbeeldingen SEO? (spoiler alert: ja, hoor, dat bestaat)

Een SEO tip: werk met content clusters.

Autoriteit

Vaak beschouwd als de moeilijkste stap van zoekmachine optimalisatie. Het opbouwen van autoriteit doen we met linkbuilding.

Dat gebeurt voor Google het liefst natuurlijk. Een goede website met kwalitatieve content trekt namelijk vanzelf backlinks aan.

On-page vs Off-page SEO

On-page en Off-page SEO zijn 2 populaire termen. Naast de 3 SEO-pijlers heb je ook deze types. On-page SEO bevat alles wat er op je pagina staat. Heel concreet vallen techniek en content hier onder. Deze factoren heb je volledig zelf in de hand.

Off-page SEO bevat de pijler autoriteit. Hierin bouw je naast je website. Deze signalen heb je niet volledig zelf in de hand aangezien je op andere websites dient te overtuigen om bijvoorbeeld naar jou te linken.

Al mijn SEO kennis & ervaring in deze beginnersgids

“SEO kan complex zijn, dat begrijpen we maar al te goed. 6 jaar geleden begon ik met het bouwen van websites. Ondertussen groeide mijn fascinatie voor zoekmachines.

Dankzij mijn technische achtergrond als developer begreep ik welke factoren in orde moesten zijn om Google tevreden te stellen. Alles rust op techniek, content en autoriteit. De praktische uitwerking hebben we de afgelopen jaren getest.

Vandaag staat er bij Digital Climax een team experts klaar. Al onze kennis en ervaring delen we hier. Zo kan jij er zelf mee aan de slag. En als echte nerd help ik je graag verder met alle (kleine) vragen, no strings attached.”

SEO boek

We bundelden al onze kennis in 1 handig boek om mee te nemen. Zo blijf je up-to-date omtrent SEO wanneer jij dat wilt. Het ideale vakantievoer voor iedereen die hoger wilt scoren.

124 pagina’s vol kennis
Praktische tips & tricks
Zelf aan de slag met zoekmachine optimalisatie

Ontdek het SEO boek van Digital Climax

SEO podcast

Axl was te gast bij de “Over marketing gesproken” podcast voor een uiteenzetting van SEO. Je ontdekt de wereld van zoekmachines op een eenvoudige manier, met leuke anekdotes en heldere vergelijkingen.

Herbekijk ons SEO webinar

In ons webinar nemen we je mee in SEO-land. Ontdek de doorslaggevende factoren, leer praktische tips en ontvang handvaten om zelf te beginnen.

Toch nog een vraag? We koppelen onze ervaring graag aan jouw vraag. Stuur ons gerust een mailtje en we helpen je met plezier weer op weg. Of vraag een SEO scan aan.

Hoe werkt SEO optimalisatie?

Eigenlijk moet je dan afvragen hoe Google werkt.

1) Crawlen

Vooraleer je website nog maar kan verschijnen, moeten zoekmachines door je website crawlen. Online zoekmachines sturen crawlers uit, ook wel robots of spiders genoemd, om je website te indexeren. Die proberen hem te begrijpen en in kaart te brengen.

2) Indexeren

Na het crawlen kan je website opgenomen worden in de index. Vergelijk het met het opnemen van je bedrijf in het telefoonboek. De harde waarheid: niet elke website haalt de selectie. Dat je pagina gecrawld werd, is geen garantie voor een effectieve indexatie.

3) Ranken

Aan de hand van het beeld dat Google krijgt, beslist het hoe hoog of laag de website verschijnt wanneer iemand een zoekopdracht ingeeft. De bedoeling is altijd om de gebruiker een zo goed mogelijk resultaat te geven. Die match wordt bepaald aan de hand van meer dan 200 SEO-factoren.

Werking van Search Engine Optimization

Het doel van SEO

Met SEO wil je gevonden worden in zoekmachines, op een organische manier. Je richt je website zo in dat Google hem vanzelf bovenaan toont in de SERP. Daarmee bereik je meer mensen, trek je meer leads aan en zorg je voor meer omzet.

Onderliggend willen zoekmachines de beste resultaten voor hun gebruikers. Optimaliseren voor de zoekmachines komt dus overeen met optimaliseren voor je website bezoeker.

Met zoekmachine optimalisatie zorg je voor lange termijn groei. De ideale aanvulling voor je korte termijn marketing campagnes & acties.

Belang van SEO

Waarom is SEO marketing belangrijk?

De perfecte route, het gedroomde kerstcadeau, een oplossing voor het lek in de badkamer…Wie iets nodig heeft, zoekt online.

Denk maar eens even na. Hoe vaak heb je vandaag al iets opgezocht in Google? En op welk resultaat heb je geklikt? Een gokje: het eerste of het tweede. Uit onderzoek blijkt namelijk dat die 50% kans maken om aangeklikt te worden. Yes: evenveel als alle zoekresultaten erna samen.

Hogere posities in de organische zoekresultaten leveren jou dus meer verkeer op. Dat betekent meer bezoekers die je overtuigt van jouw product of dienst. En in tegenstelling tot SEA hoef je niet te betalen per klik.

Ontdek nog 7 voordelen van SEO.

Het SEO proces

SEO mikt op de lange termijn, het is dus een proces waarmee je even zoet bent. Wij implementeren zoekmachineoptimalisatie altijd in 3 fasen:

  1. SEO opstart: Wie is het bedrijf? Waar wil je naartoe? Hoe gaan we daar geraken? Concreet vertaald zich dat naar een zoekwoorden onderzoek, concurrentie analyse, 0-meting, … Al die data brengen we samen om een strategie op te stellen.
  2. Technische audit & optimalisatie: in fase 2 lichten we de website volledig door, halen problemen boven en lossen deze op. Zo bouwen we een technisch performante basis om op verder te werken.
  3. Content & autoriteit: Van zodra de basis gelegd is ga je wederkerend aan de slag om kwalitatieve content en relevante backlinks aan te trekken. Zo werk je stap voor stap verder aan een website of shop die rankt in de zoekresultaten. Wij noemen dit de SEO-loop.

Ons SEO proces is dus gebaseerd op de 3 pijlers. Wij zien de 3 pijlers ook als chronologisch uitvoerbaar: eerst techniek, dan content en daarna pas autoriteit. Het heeft immers weinig zin content te plaatsen op een website met technische fouten en links naar niet-kwalitatieve content brengen weinig meerwaarde mee.

Begin dus bij het begin, zet je blik op de lange termijn en focus op kwaliteit. Dat is het beste advies dat we je kunnen geven voor SEO-succes. Advies dat wij dagelijks uitvoeren in de praktijk.

SEO proces

SEO in de praktijk (white papers)

Al onze kennis gebundeld in white papers. We gaan in op de kleinste details en tonen je exact hoe jij hoger kan scoren in Google. Want SEO vraagt nu eenmaal diepgaande kennis. Zoekmachines verwachten dat je alle parameters kan afvinken.

5 Doorslaggevende SEO factoren voor 2024

De afgelopen jaren hebben we heel wat cases en uitdagingen gezien. Uit onze ervaring blijken deze 5 factoren de meest doorslaggevende voor je online vindbaarheid.

1) Zoekwoorden & architectuur

Je website architectuur bouw je op basis van een zoekwoorden onderzoek. Neem een stap terug en teken je opbouw uit. Denk goed na welke pagina’s je wil maken, verwerk ze en klik ze op de juiste plaats in je site.

 

2) Interne links & anker teksten

Een interne link verwijst bezoekers en zoekmachines op relevante plaatsen door naar gerelateerde content. De anker tekst zorgt dat je weet waar je terecht komt wanneer je klikt.

Interne links zijn dé manier om je architectuur duidelijk te maken aan zoekmachines

 

3) Zoekwoorden op de juiste plaats

Zoekwoorden blijven een leidraad in zoekmachine optimalisatie. Verwerk ze op de juiste plaats: Page title, H1, tussentitels, op een natuurlijke wijze in de tekst.

Denk ook aan synoniemen. Synoniemen verwerken helpt je enorm om meer organische bezoekers aan te trekken.

 

4) Kwalitatieve content

Kwalitatieve content helpt je bezoeker vooruit (helpful content). De systemen van Google zijn enorm sterk geworden in dit soort content herkennen.

Tijdens het schrijven focus je dan ook best op je klant en negeer je zoekmachines. Zorg dat je een meerwaarde creëert.

 

5) Backlinks

Origineel waren backlinks (externe links) de basis van het algoritme. Vandaag de dag zijn ze minder belangrijk dan in de beginjaren. Toch spelen ze nog een cruciale rol in het hoger laten ranken van je website. Focus tijdens je linkbuilding op kwaliteit en relevantie (de website die linkt gaat over hetzelfde onderwerp als jouw website).

5 doorslaggevende SEO factoren

Opgelet

Deze factoren zijn enkel interessant als je website technisch volledig op punt staat. Techniek is en blijft de basis van SEO. Daarom is een SEO audit en technische optimalisatie steevast de eerste stap die we ondernemen.

De rol van SEO in marketing

Bij search engine optimization optimaliseer je pagina’s. Doe je dat goed, dan scoren je pagina’s nu en de komende jaren. Het is dus de ideale strategie op lange termijn.

Toch is marketing breder dan dat. Je wil ook op korte termijn resultaten halen. Zorg dus voor een goede mix van korte termijn – (Bv: advertenties) en lange termijn strategieën (Bv: organische content op je website of sociale media).

Denk bij SEO goed aan je SEE-THINK-DO framework. Begin met je DO-zoekwoorden. Die renderen het snelst aangezien de zoekintentie heel commerciëel is.

SEO & SEA (Search Engine Advertising)

SEO en SEA gaan hand in hand. Iedere zoekopdracht toont advertenties boven, onder en tegenwoordig ook tussen de organische resultaten. Met SEA adverteer je in Google. Je betaalt hiervoor per klik op je advertenties. Daar zit meteen ook het grootste verschil met SEO waarbij je geen kosten per klik betaalt.

Een SEA campagne zet je op in Google ads. In tegenstelling tot SEO genereer je hier vrijwel onmiddellijk resultaat mee. Daarom bekijken we SEA als een kortetermijnstrategie.

SEO en SEA vullen elkaar prima aan. Zo leer je uit SEA campagnes welke zoekwoorden werken voor jou. SEO optimalisaties zorgen er dan weer voor dat je SEA-klikken goedkoper worden.

Beide termen vallen onder SEM (Search Engine Marketing)

Ons advies:

Zet een SEA campagne op om snel te leren wat werkt. Ga tegelijk aan de slag met optimalisaties voor je website. Zo worden je klikken goedkoper. Door een geoptimaliseerde website converteren je advertenties in Google (en andere kanalen) beter.

Bekijk je marketing dus als één geheel. Onze specialisatie zit in SEO, we doen niets anders, dat maakt dat we je op dit stuk prima kunnen verder helpen. Weet wel dat marketing breder gaat dan puur en alleen SEO.

Stappenplan: Hoe begin je aan SEO?

Onze aanpak

Nu je weet waar Google rekening mee houdt, weet je waarop in te zetten om hoog te ranken:

  • een technisch correcte website onderhouden
  • kwalitatieve content toevoegen
  • autoriteit opbouwen met backlinks

Hoe pakken we dit concreet aan?

1) SEO analyse

De eerste stap in ieder traject is een SEO analyse, audit of nulmeting. Zo ontdekken we problemen en fouten (lees: verbeterpunten en mogelijkheden).

Denk ook aan volgende zaken:

2) Optimalisaties & content

In samenspraak met je webdeveloper pakken we de technische zaken aan. Nadien optimaliseren we bestaande content en/of voegen we nieuwe toe. Met SEO schrijven verwerk je de nodige zoektermen in de teksten op je website.

De basis daarvoor is ons zoekwoordenonderzoek. Schrijf wel voor je doelpubliek en niet voor Google. Keyword stuffing wordt immers ook afgestraft.

3) Linkbuilding

Zodra onze basis goed zit, de content gemaakt en bijgestuurd werd en de groei ingezet is, is het tijd om een tandje bij te steken. Dankzij kwalitatieve en relevante linkbuilding verbeteren onze organische posities verder.

4) Resultaten & Rapportering

Je hebt voor een extern SEO bureau gekozen omdat je niet dag in, dag uit bezig bent met zoekmachine optimalisatie. Dat betekent natuurlijk niet dat we zomaar wat achter je rug doen. Onze vooruitgang tonen we tijdens maandelijkse rapporteringen met antwoord op deze vragen.

  • Welke stappen hebben we ondernomen?
  • Welke resultaten hebben die opgeleverd?
  • Waar lopen we momenteel tegenaan?
  • Wat hebben we van jou nodig?
  • Heb jij nog vragen/feedback?

SEO besteed je niet zomaar uit om er niet meer naar om te kijken. In een samenwerking is jouw input van belang.

Wanneer begin je met SEO?

Aan SEO kan je continue werken. Optimalisaties en verbeteringen zoek en implementeren kan altijd. Het ideale moment om met SEO te beginnen is voor dat de eerste lijn code van je website geschreven is.

Aangezien niet ieder bedrijf er op tijd bij is pikken we vaak in op bestaande websites, met extra kosten tot gevolg.

Wanneer je beslist een nieuwe website/webshop te laten maken schakel je best een SEO in om dit voor te bereiden en de migratie te begeleiden.

Waarom best op voorhand?

Voor je website gebouwd is kan je een heldere architectuur uittekenen op basis van je zoekwoorden en doelstellingen. Zo heb je een helder zicht op wat je website zou moeten doen en hoe die eruit dient te zien qua opbouw.

We merken dat je sneller resultaat ziet van je SEO inspanningen wanneer je vanaf stap 1 focust op kwaliteit.

Aha, eindelijk een wondermiddel voor meer websiteverkeer?

Jammer maar helaas. Als dat magische knopje bestond, hadden we het wel even ingedrukt voor onze eigen website. Onze ervaring leert ons dat SEO geen korte termijn strategie is. Kleine aanpassingen maken op lange termijn wel grote verschillen. Lees bijvoorbeeld maar eens deze 5 Tips: De eerste positie in Google behalen.

Content marketing is een efficiënte strategie. Maar SEO blijft vooral een proces van lange duur. Wees dus eerlijk met jezelf. Zonder de juiste SEO mindset heeft het geen zin om een gedetailleerde SEO strategie uit te stippelen.

Zoekmachineoptimalisatie visual

SEO volhouden

Iedereen wil een mooi lichaam. Jammer genoeg vraagt dat veel en hard werk. Jezelf een paar keer per week naar de fitness sleuren, bijvoorbeeld. Erger nog: in het begin zie je amper vooruitgang. Je conditie verbetert wel en je leert je lichaam kennen. Maar het duurt zo lang voor er effectief wat verandert en je mag amper een sessie overslaan. Toch is het bewezen: wie volhoudt, wint.

Met zoekmachine optimalisatie is het net zo. In het begin verbetert je website op technisch vlak en leer je zoekwoorden en opportuniteiten kennen. Toch blijf je rond dezelfde positie hangen. Pas wanneer je (afhankelijk van je niche) 6 tot 12 maanden lang consistent bezig bent, zie je de dingen veranderen. Er is geen shortcut waarmee je plots sprongen vooruit maakt. Op lange termijn levert het je meer bezoekers, leads en omzet op.

Ontdek waarom SEO een lange termijn strategie is

White hat & black hat SEO do’s and don’ts

Wel doen: beginnen met SEO

Last van een kortetermijngeheugen? Niet erg, als je uit deze uitleg maar deze ene tip onthoudt: begin met SEO! Je leert het namelijk het best in de praktijk. Optimaliseer en kijk wat het effect is. Zo groei je stap voor stap naar een coherenter geheel.

Niet doen: black hat SEO technieken

Waar er regels zijn, zijn er valsspelers. Sommige specialisten “interpreteren” graag de aanbevelingen van Google. Denk bijvoorbeeld aan witte tekst op een witte achtergrond waarin je zoekwoorden verwerkt. Dergelijke keyword stuffing is totaal geen meerwaarde voor je bezoeker. Zodra Google doorheeft dat je black hat SEO technieken gebruikt, verlies je rankings. Toch maar niet doen dus.

Zoekmachine kennis vs ervaring

Niet doen: onbeslagen ten ijs komen

Zomaar eventjes aan SEO marketing beginnen? Dan doe je waarschijnlijk meer kwaad dan goed. Het is belangrijk te weten waar te beginnen, waarop te letten en wat absoluut te vermijden. Zonder de juiste kennis begin je er beter niet aan.

Gelukkig ben je daarvoor op de juiste plaats. Hier vind je alles om van start te gaan. Of je kan natuurlijk altijd ons contacteren als experts voor jouw bedrijf.

Soorten zoekmachine optimalisatie

Binnen zoekmachine optimalisatie heb je verschillende soorten. Afhankelijk van je doelpubliek, techniek of aanpak past een andere soort SEO beter in je strategie. 

Onze visie: Ga voor een betere website

Wij bekijken zoekmachine optimalisatie als een synoniem voor je website beter maken. Vertrek vanuit het standpunt van jouw ideale klant en optimaliseer je website. De ranking factoren van zoekmachines focussen hier ook op.

Tip: Focus op kwaliteit & relevantie. De rode draad in deze begrippen is de zoekintentie.

Daarnaast zorgt conversie optimalisatie ervoor dat van hetzelfde aantal bezoekers meer mensen contact opnemen.

Werk zowel aan je website als naast je website (off page seo) aan je online imago.

Het zou zonde zijn dat je zoveel moeite doet om bezoekers aan te trekken waarna ze je website onmiddellijk weer sluiten, toch?

SEO tools

Handige tools die jou helpen jouw website hoger te laten ranken in Google. Zoekmachineoptimalisatie wordt al snel vrij technisch. Met de juiste SEO tools maak je betere posities een stuk haalbaarder.

Screaming Frog
Structured Data Generator

Ontdek onze eigen SEO tool, genereer makkelijk structured data code voor jouw site

Semrush
SE ranking
Ahrefs

Ontdek onze Ahrefs gids

Google Search Console

Ontdek onze Google Search Console gids

Ubersuggest

Ontdek onze Ubersuggest gids

Answer the public

Ontdek onze Answer the public gids

Detailed SEO Browser Extentie

Ontdek onze Detailed SEO extentie gids

Pagespeed Insights

Heb ik een SEO tool nodig?

SEO tools helpen je om data te verzamelen. Denk aan pagina’s die geïndexeerd zijn (of juist niet), interessante zoekwoorden, backlinks die je kan aantrekken, …

SEO tools zijn dus een belangrijk element in je traject, wij kunnen alvast niet zonder.

Je dient wel zelf de data te interpreteren en de learnings juist toe te passen.

Wat doet een SEO’er?

Werken in SEO betekent dat je focust op het verbeteren van websites en webshops. Het primaire doel daarbij is om hoger te scoren in de zoekmachines. Afhankelijk van je kennis focus je op 1 van de 3 pijlers (techniek, content & autoriteit). Bij Digital Climax staat er dan ook een team experts, elks met hun eigen expertise.

SEO beroepen

Welke experts werken er bij Digital Climax? Wat doen ze juist? En hoe trek jij de juiste SEO profielen aan? We staan je bij met raad en daad.

Werken in SEO? Ontdek onze vacatures

SEO Diensten

Ontdek hoe jij, samen met ons, SEO kan inzetten voor betere rankings in Google en meer omzet. We werken consistent aan een betere website met resultaat.

SEO coaching
SEO opleiding/training
White label SEO
SEO uitbesteden

SEO opleiding volgen

Een SEO opleiding volgen bij Digital Climax? We delen onze ervaring en tips graag met jouw marketing team. Afhankelijk van je noden zoomen we tijdens de training in op content, techniek of autoriteit.

Kennis delen is een belangrijke pijler voor ons. Daarom schrijven we alles uit op onze website, organiseren we webinars en gaan we langs in bedrijven met een SEO opleiding op maat.

SEO vakjargon begrijpen

Crawlers, SEO-factoren, linkbuilding, black hat technieken, canonicals… Je hebt al heel wat technische begrippen ontmoet in dit artikel. Toch ga je er gegarandeerd nog meer tegenkomen. Zeker wanneer je je website technisch optimaliseert.

Dan weet je maar beter waarover gesproken wordt. Vermijd dus dat je verloren loopt en neem ons handig overzicht met alle SEO begrippen door, van A(lt tags) tot Z(oekwoorddichtheid). Nooit meer met je mond vol tanden!

Nog meer SEO honger?

Over SEO geraak je nooit uitgeleerd. Het Google algoritme wijzigt iedere dag (check Google updates: algoritme wijzigingen tot 2024 om up-to-date te blijven) en de concurrentie zit ook niet stil. Het is dus zaak om op de hoogte te zijn van alle wijzigingen, evoluties en nieuwe technieken. Met het materiaal hieronder verbeter je je kennis verder.

SEO nieuws & trends

Digital Climax in het Journaal

Digital Climax in het Journaal

Reportage over (voormalige) student-ondernemers We mochten VRT ontvangen voor een reportage over student-ondernemerschap.➡️ 41% van de student ondernemers opgestart in 2018 is vandaag nog steeds actief.Axl begon ooit als als student-ondernemer, vandaag is hij voltijds...

Staat van SEO

Staat van SEO

Hoe staat SEO ervoor en waar begin je nu best mee in 2024. Of waar dien je van weg te blijven? In deze white paper duiken we in detail in de huidige staat van de zoekmachines en hoe je ervoor kan optimaliseren. We bundelen wat we zien veranderen, werken en onze visie...

De geschiedenis van zoekmachineoptimalisatie

Google werd opgericht op 4 september 1998. Sindsdien groeiden ze razendsnel met hun revolutionair algoritme. Doorheen de jaren werd dat algoritme continue bijgestuurd. SEO’ers over de hele wereld gingen namelijk aan de slag met optimalisaties, sommigen pasten ook black-hat technieken toe. Dat verplicht de zoekmachine om zichzelf continue te verbeteren.

Wat wel consistent bleef? De missie van het bedrijf: ze willen namelijk alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken. Van daaruit raden we iedereen aan om hun website te bouwen en te verbeteren. Dan zit je altijd goed.

Het laatste jaar kwam er wel meer focus op kwaliteit en relevantie met termen als EEAT, helpful content en SPAM-updates. Ook de opkomst van AI geeft een extra uitdaging voor zoekmachines. Wij zijn alvast benieuwd naar welke updates Google (en andere zoekmachines) dit jaar zal lanceren.

De afgelopen maanden zijn er heel wat correcties geweest, een trend die we ook het komende jaar verwachten.

Leuk weetje
Google viert zijn verjaardag de laatste jaren op 27 september (ipv de oprichtingsdatum van 4 september). Heel toevallig ook de verjaardag van Axl. Toeval? Of voorbestemd voor een carrière in SEO?

Interessante SEO artikels

Deze externe artikels moet je zeker lezen. Ze geven je extra inzichten in SEO en reiken je onmiddellijk toepasbare tips & tricks toe.

SEO voor beginners (Engels)
Learning SEO (Engels)
SEO hub (Engels)
SEO gids van Hubspot (Engels)
Wat is SEO? – SEMrush (Engels)
Zoekmachine optimalisatie volgens Wikipedia

Hoeveel kost zoekmachine optimalisatie?

SEO valt onder het marketing budget. Zoals alles in marketing kan je daar zo hard en zo zot in gaan als je zelf wilt.

Een vaste prijs staat er dus niet op een traject. Heel wat bedrijven werken met paketten. Dat is goed, de duurtijd van het traject is wel variabel.

Belangrijke factoren om je SEO-budget te bepalen:

  • Ambities & doelen
  • Startpunt
  • Concurrentie

Het belangrijkste is dat je kiest voor een vatbare oplossing die je vooruit helpt.

Denk ook aan je eigen tijdsinvestering. Wat ga je zelf doen en wat besteed je uit? Zo zal een training goedkoper zijn dan een volledig traject.

SEO budget: hoeveel kost SEO?
SEO zelf doen

Kan je SEO zelf doen?

Ja, je kan perfect zelf aan de slag met SEO. Lees een boek, zoek informatie op, bekijk video’s, volg een opleiding, … Er bestaat heel wat kennis over SEO. Weet wel dat SEO leren & implementeren tijd vraagt. Weet dus waar je aan begint en voorzie wekelijks tijd om optimalisaties door te voeren.

Een expert kan je heel wat tijd en kopzorgen besparen. Dat vraagt dan wel weer een investering. Indien je kiest om dit uit te besteden maak je best tijd om een kwalitatieve partner te vinden. Een onverantwoordelijke SEO kan heel wat schade toebrengen op korte- en lange termijn.

Samen omhoog in de zoekresultaten

Na het lezen van dit uitgebreide artikel heb je alles in handen om zelf te starten met je SEO. Zo haal je hogere posities in de zoekresultaten, meer bezoekers, meer leads en meer omzet. Wil je toch samenwerken met een SEO bureau? Dan zijn wij jouw gedroomde partner. Bezorg ons je gegevens, dan contacteren we je zo snel mogelijk.

SEO specialist Axl Van Steenacker

Over de Auteur:

Axl Van Steenacker

Axl is een SEO expert in hart en nieren. Sinds 2018 bouwt en optimaliseert hij websites. Zoekmachine optimalisatie kent nog weinig geheimen. Dankzij zijn achtergrond als developer weet hij perfect hoe je aan SEO begint.

Samen met het Digital Climax team focust hij op groei in de zoekmachines.

axl@digital-climax.be
014 83 29 60