Dunne content (thin content)

Wat is dunne content?

Dunne content is content die geen of weinig meerwaarde heeft. Content van lage kwaliteit dus. Dat kan komen door zowel de lengte van de tekst als de inhoud.

Dunne content op basis van lengte

Zeer korte teksten worden al snel beoordeeld als dunne content. Het gaat dan om teksten die minder dan 250 à 300 woorden bevatten. Mag je dan helemaal geen korte teksten op je website plaatsen? Natuurlijk wel. Soms is het gewoon niet nodig de tekst veel langer te maken en je wil natuurlijk geen nutteloze informatie toevoegen. Veel belangrijker is de inhoud van de content.

Dunne content op basis van inhoud

De inhoud van een tekst is nog belangrijker dan de lengte. Kwalitatief slechte content is ook dunne content. Er zijn verschillende redenen waarom content als dunne content bestempeld kan worden.

Doorway pages

Dit zijn pagina’s die gemaakt zijn zodat ze goed ranken op 1 zoekwoord. Zo één pagina is geen probleem, maar vaak worden dezelfde pagina’s hergebruikt met een ander zoekwoord erin. Met andere woorden: deze pagina’s voegen niets nieuws toe en hebben dus geen enkele meerwaarde. Daardoor worden ze als dunne content gezien.

Lage kwaliteit

Ken je dat probleem dat je een tekst leest en je nadien afvraagt wat je daar nu eigenlijk uit geleerd hebt? Content zoals een blog die slecht geschreven is en niet duidelijk in gaat op het onderwerp of de vraag van de lezer is ook dunne content. De inhoud is te oppervlakkig om waarde te hebben.

Duplicate content is ook dunne content

Wanneer je teksten simpelweg kopieert of ze hier en daar een beetje aanpast in de hoop dat het niet op valt, plaats je duplicate content op je website. De informatie die je kopieerde, staat al ergens anders op het internet. Wat is dan de meerwaarde die jouw pagina heeft? Creëer daarom unieke content, die je zelf schrijft en die meer informatie geeft dan de tekst van iemand anders. Geef bijvoorbeeld je eigen mening, een voorbeeld uit je eigen omgeving of laat een extern persoon aan het woord over het onderwerp. Op die manier schrijf je content over een onderwerp dat al op internet te vinden is, maar voeg jij extra waarde toe waardoor het niet als dunne content gezien wordt.

Pagina’s vol uitgaande links

Bevat jouw tekst een overvloed aan externe links, die de lezer dus van jouw website wegvoeren, dan vertel je hen eigenlijk dat er op jouw website niets te beleven valt. Natuurlijk mag (moet) je hier en daar een kwalitatieve, externe link toevoegen. Bronnen vermelden is ook belangrijk. Zorg alleen dat je er niet in overdrijft zodat je geen penalty krijgt omwille van dunne content.

Content die niet aansluit bij de zoekintentie

Als jouw stukje content niet aansluit bij de zoekintentie van de lezer, dan is er iets mis. Dat komt soms voor wanneer meerdere pagina’s geoptimaliseerd zijn voor hetzelfde zoekwoord. Door deze pagina’s samen te voegen of het zoekwoord aan te passen, kan je dunne content vermijden.

Automatisch gegenereerde content

Dit is een echte no-go. Content die door robots geschreven is, wordt gezien als dunne content. Het gaat vaak om bestaande teksten die door een computerprogramma door elkaar gehaald worden zodat het lijkt alsof de tekst niet gekopieerd is. Laat je natuurlijk content schrijven door een amateur die een tekst vol schrijffouten aflevert, is dat even slecht. De beste manier is nog steeds zelf teksten te schrijven of ze laten schrijven door een copywriter die er verstand van heeft. Controleer altijd de spelling en zinsbouw…en vergeet de inhoud niet.

Dikke content

De tegenhanger van dunne content is dikke content. Deze content telt meer dan 300 woorden, beantwoordt aan de vragen van de lezer en is goed geschreven. Websites met dikke content bevatten vaak voldoende pagina’s die doorlinken naar andere relevante content. De bezoeker haalt hier veel nieuwe en juiste informatie uit en jouw website is dus een meerwaarde voor het wereldwijde web.

Dunne content

Penalty’s door dunne content

Google is niet mals voor websites die dunne content plaatsen. Als er veel thin content op jouw website te vinden is, kan je tijdelijk of zelfs permanent uit de zoekresultaten verwijderd worden. Dat kan met een of meerdere pagina’s, maar net zo goed met je volledige website. Een penalty wil je dus koste wat kost vermijden. Er zijn wel meerde black hat SEO technieken die je een penalty kunnen opleveren, maar dunne content is er eentje die je makkelijk zelf kan oplossen.

Dunne content oplossen

Heb jij van Google een penalty gekregen met dunne content als reden? Ga dan op zoek waar het vandaan komt. Spoor duplicate content op, analyseer het aantal woorden op je pagina’s en kijk met een kritische blik naar je linkprofiel. Daarna kan je aan de slag gaan met de resultaten.

Een van de makkelijkste manieren om dunne content op te lossen is overbodige pagina’s verwijderen. Heeft de pagina geen meerwaarde en kan je er geen waarde aan toevoegen? Dan verwijder je hem. Soms kan je meerdere pagina’s samenvoegen tot een waardevol onderdeel van je website.

Als tweede kan je de content gaan updaten en verbeteren. Herlees de teksten en bekijk wat er beter kan. Zorg voor informatie die relevant en up-to-date is. Verlies daarbij de zoekintentie van de lezer nooit uit het oog.

Dunne content is een valkuil voor velen. Gelukkig kan je dit (meestal) gemakkelijk zelf oplossen. Toch hulp nodig? Als SEO-bureau staan wij altijd voor je klaar.

Inhoudsopgave