Evergreen content
Wat is evergreen content?
De term evergreen content komt van de “evergreen” plant of de altijd groene plant. Hij behoudt het hele jaar door zijn groene kleur, jaar na jaar. Evergreen content is content die het hele jaar door relevant is. Er staat als het ware geen vervaldatum op. Ongeacht of het zomer of winter is, evergreen content is content waar altijd interesse voor is. Ook wanneer we kijken naar de toekomst.
Soorten evergreen content
Evergreen content komt in allerlei formats voor. Vaak gaat het om long-form content, lange en uitgebreide teksten dus. Maar ook video’s, podcast en infographics kunnen evergreen zijn. De meest populaire formats voor evergreen content zijn de volgende:
- How-to’s
- X-aantal tips
- Interview met een expert
- Een begrippenlijst of kennisbank
- Een FAQ
- Case studies
- Een handleiding
- Een checklist
- Testimonials
- Een online tool of calculator
Evergreen onderwerpen
Om goede evergreen content te schrijven heb je niet alleen een goede format nodig. Ook het onderwerp van je tekst, video, podcast of infographic moet evergreen zijn. Je zorgt dus voor content over een onderwerp dat relevant is en blijft. Denk bijvoorbeeld aan slapeloosheid of afslanken. Dat zijn onderwerpen die dag na dag, jaar na jaar relevant blijven en waar mensen altijd interesse voor hebben. Het jaartal en het seizoen hebben geen of heel weinig impact op deze onderwerpen.
Wat is geen evergreen content?
Je weet nu dat evergreen content relevant is voor een heel lange periode, liefst zelfs voor altijd. Wat valt dan niet onder evergreen content? Denk aan content over Kerst of Sinterklaas. Dat zijn onderwerpen die jaarlijks terugkomen, maar ze zijn enkel relevant rond december. De rest van het jaar zal er zeer weinig interesse zijn voor deze onderwerpen.
Ook nieuwsberichten en productaankondigingen of aanbiedingen vallen niet onder evergreen content. Ze zijn relevant en interessant voor een korte periode, namelijk het moment waarop het nieuws zich voordoet of waarop de aanbieding geldig is. Nadien neemt de belangstelling voor deze onderwerpen af en verdwijnen ze in de vergeetput.
Misvatting over evergreen content
Mag evergreen content dan geen nieuwe, recente informatie van dit moment bevatten? Natuurlijk wel. Wanneer je bijvoorbeeld statistieken in je artikel gebruikt om iets duidelijk te maken, is het belangrijk dat deze statistieken up to date zijn en geen informatie van jaren terug bevat. Om ervoor te zorgen dat je artikel in dit geval toch evergreen blijft, update je best regelmatig je statistieken zodat de informatie altijd relevant is op het moment dat iemand je artikel leest.
Waarom evergreen content belangrijk is voor jouw SEO
Met actuele content zal je pieken in het aantal bezoekers naar je website zien. Telkens je een nieuw stukje content publiceert, zal je verkeer even de hoogte in gaan om daarna weer weg te ebben. Met evergreen content kan je werken aan een geleidelijke en constante toename van het aantal bezoekers naar jouw website. Je hebt namelijk inhoud op jouw site staan die altijd relevant blijft en waar continu mensen naar zoeken.
Evergreen content alleen is niet genoeg
Evergreen content kan dus wel degelijk een boost geven aan jouw SEO, maar met evergreen content alleen kom je er niet. Jouw content (en de rest van je website) moet geoptimaliseerd zijn voor SEO. Denk er ook aan om je video SEO proof te maken. Daarnaast helpen ook kwalitatieve backlinks je evergreen content beter te ranken en krijgt jouw SEO zo een boost.
Evergreen content schrijven
Nu je weet wat evergreen content is en hoe het jou kan helpen om beter te scoren in Google, ben je vast benieuwd geworden hoe je zelf evergreen content kan schrijven. We geven je graag een aantal tips om mee aan de slag te gaan.
Een evergreen onderwerp met de juiste zoekwoorden
Schrijf je een SEO tekst, maak je een SEO video
Voor je jouw evergreen content begint te schrijven (of een video of podcast over opnemen natuurlijk) ga je op zoek naar een evergreen onderwerp dat past binnen jouw sector. Wanneer wij bijvoorbeeld als SEO-bureau een artikel gaan schrijven over afslanken dan is dat natuurlijk niet relevant. Maar ons artikel over black hat SEO-technieken is een mooi voorbeeld van evergreen content binnen onze markt. Binnen SEO is dit namelijk een onderwerp dat voor een lange periode relevant is.
Bekijk de trends voor het onderwerp en kijk zeker na dat de trend ongeveer gelijkmatig is of licht stijgend. Je wil geen onderwerp dat in populariteit afneemt of dat nu opeens aan populariteit wint om over een maand weer vergeten te worden. Het is logisch dat elk onderwerp pieken en dalen heeft, maar de globale trend moet ongeveer gelijk blijven.
Naast je onderwerp ga je natuurlijk onderzoek doen naar de juiste zoekwoorden. Want uiteraard optimaliseer je jouw evergreen content volledig voor SEO.
Gebruik de juiste woorden
Omdat evergreen content voor een lange tijd relevant hoort te zijn, let je best op met je woordgebruik. Woorden zoals “vorig jaar”, “afgelopen maand” en “gisteren” vermijd je best. Jaartallen gebruiken kan in bepaalde situaties, zoals bijvoorbeeld het huidige jaartal in de titel plaatsen. Wanneer het jaar afgelopen is, kan je het jaartal verwijderen of in sommige gevallen aanpassen. Het huidige jaartal in je titel plaatsen zorgt er namelijk voor dat je artikel relevanter is.
Update regelmatig je evergreen content
Zorg ervoor dat jouw evergreen content up to date blijft. Wanneer je gebruikmaakt van bijvoorbeeld statistieken, zorg je ervoor dat deze regelmatig geüpdatet worden zodat ze altijd de correcte en meest recente gegevens bevatten. Ook inhoudelijk hou je best in de gaten of de content wel relevant blijft, anders is het immers geen evergreen content. Af en toe de inhoud nakijken en waar nodig opfrissen of bijwerken zorgt ervoor dat jouw content altijd relevant blijft. Bij grote aanpassingen om de zoveel tijd kan je het artikel ook eens opnieuw publiceren.
Promoot je evergreen content
Een evergreen artikel schrijven en publiceren is een ding. Vergeet ook niet om jouw content te promoten. Dat doe je door het artikel te delen op sociale media, een link toe te voegen in je nieuwsbrief, … Dat doe je wanneer je het artikel net gepubliceerd hebt, maar ook later kan je het artikel nog regelmatig delen.
Laat je evergreen content opvallen
Laat je evergreen content niet zomaar verdwijnen tussen de rest van je blogposts. Geef deze content een mooi plekje op jouw website, waar hij in het oog springt en makkelijk kan worden teruggevonden.
Dat kan je doen door je evergreen content op je homepagina te plaatsen met een kadertje errond, door hem bij “populairste berichten” te plaatsen, … Zolang het maar opvalt tegenover de rest van je artikels!
Houd je ranking in de gaten
Om zeker te zijn dat jouw evergreen content wel écht evergreen is, hou je de ranking van het artikel nauwgezet in de gaten. Kleine pieken of dalen vormen geen probleem, maar de overall trend moet gelijk zijn. Dat wil zeggen dat het verkeer naar deze content niet langzaamaan begint af te nemen. In dat geval kan je best de inhoud even herbekijken en het artikel aanpassen waar nodig.