Knowledge graph

Wat is de knowledge graph van Google?

De knowledge graph is een onderdeel van Google’s organische zoekresultaten. Op 16 mei 2012 kwam er een update van het Google algoritme uit waarbij de knowledge graph geïntroduceerd werd. Hiermee werd het voor gebruikers eenvoudiger om vlot nieuwe informatie te vinden.

Het is een soort van kennisbank van allerlei entiteiten en de relatie daartussen. Dat kunnen bijvoorbeeld mensen, plaatsen en gebeurtenissen zijn, maar ook kleuren of gevoelens. Verschillende entiteiten zijn met elkaar gelinkt.

 

De knowledge graph op de SERP

Je kan de knowledge graph terugvinden op de search enginge result page van Google. Of beter gezegd vind je er het knowledge panel terug. Dat is het kader waarin de informatie uit de knowledge graph visueel wordt gemaakt.

Op laptops, tablets en desktops zie je het knowledge panel rechts naast de organische zoekresultaten verschijnen. Op een smartphone staat hij helemaal bovenaan. Tegenwoordig krijg je wel eens meerdere knowledge panels te zien verspreid over de SERP wanneer je mobiel zoekt.

Knowledge graph serp

Binnen dat knowledge panel kan je verschillende elementen terugvinden. Zo krijg je altijd een titel (of naam) en korte samenvatting van het onderwerp te zien. Daarna volgt meestal een uitgebreidere beschrijving, een of meerdere foto’s, belangrijke data en feiten zoals bijvoorbeeld de geboortedatum van een bekend persoon en als laatste nog links naar de officiële website en sociale mediaprofielen van het onderwerp.

Naargelang het onderwerp van je zoekopdracht, krijg je bijvoorbeeld ook een lijst met liedjes van een artiest of afleveringen van een serie te zien.

 

Hoe werkt de knowledge graph van Google?

De knowledge graph is gebaseerd op allerlei (betrouwbare) informatie. Dat gaat van publieke databanken en Wikidata tot content van websites die Google vertrouwt. Daarbij zijn featured snippets een belangrijk onderdeel om de informatie te kunnen weergeven in het knowledge panel. In de knowledge graph zit informatie over wel 5 miljard entiteiten. Daarnaast zegt Google zelf ook samen te werken met dokters wanneer het om medische informatie gaat. Hoewel Wikipedia een vaakgebruikte bron is, komt de informatie dus niet enkel daarvan.

Doordat Google verbanden legt tussen allerlei entiteiten, is het makkelijker om informatie terug te vinden. Jij geeft een zoekopdracht in en Google geeft dan relevante informatie weer. Zoek je bijvoorbeeld op “zanger Coldplay” dan weet Google dat het over Chris Martin gaat, zonder dat je zijn naam genoemd hebt.

Knowledge graph verband

 

Hoe accuraat is de knowledge graph?

Google heeft een systeem dat er voor zorgt dat foutieve informatie niet weergegeven wordt in de knowledge panels. Alles is geautomatiseerd en over het algemeen is de informatie zeer up to date. Maar Google geeft zelf aan dat het altijd mogelijk is dat er een foutje in sluipt. Daarom vind je onderaan elk knowledge panel de feedback optie terug. Zo kan je Google een seintje geven wanneer jij denkt dat er een foutieve informatie wordt weergegeven.

 

De invloed van de knowledge graph op SEO

Wanneer er informatie van jouw website in het knowledge panel verschijnt, is dat natuurlijk positief. Het betekent dat Google jouw website als betrouwbaar heeft gemarkeerd. Maar SEO-gewijs is er ook een groot nadeel verbonden aan de knowledge graph. Doordat de juiste informatie vaak meteen bovenaan verschijnt, is het niet meer nodig om door te klikken naar een website. Zo daalt het verkeer naar websites met relevante informatie over het onderwerp.

Inhoudsopgave