Landing page

De landing page of landingspagina is de pagina waarop het zoekverkeer binnenkomt op een website. Het is een pagina die direct verkeer trekt vanuit de zoekmachines of waar bezoekers terecht komen vanuit advertenties. Bezoekers “landen” als het ware op de pagina. Hoe relevanter een landingspagina hoe beter.

 

Landingspagina: een ruim begrip

De term “landing page” wordt in de meeste gevallen gebruikt bij SEA, waar bezoekers door middel van een betaalde campagne naar een specifieke landingspagina worden geloodst. Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn, het begrip kan veel ruimer gezien worden.

Je kan bewust een landingspagina maken maar hij kan ook spontaan ontstaan doordat een bestaande pagina op je website de juiste antwoorden bevat en relevant is voor bepaalde zoekopdrachten. Je krijgt dan veel verkeer vanuit de SERP naar die specifieke pagina.

Landingspagina

Een SEO-vriendelijke landingspagina

Elke pagina kan een landingspagina zijn. Natuurlijk kan je er ook een voor een specifiek doel maken. Om jouw landingspagina SEO-vriendelijk te maken, volg je dezelfde regels als voor alle andere pagina’s. Houdt zeker rekening met de volgende puntjes:

  1. De titel
    Met H1 zeg je aan Google dat dit de belangrijkste titel is. Op ondertitels pas je H2 en H3 toe. Probeer je zoekwoorden ook in de titels te verwerken, zeker in de kop. Ook voor je bezoekers zijn titels belangrijk. Veel lezers scannen de tekst op zoek naar de informatie die ze nodig hebben. Door titels te gebruiken, help je hen op weg.
  2. Leesbaarheid
    Door witregels toe te voegen, creëer je een beter overzicht en het bevordert de leesbaarheid. Zorg dat je zinnen en alinea’s niet langer zijn dan nodig.
  3. Visuals
    Afbeeldingen maken je pagina aantrekkelijker. De juiste bestandsnaam en alt tag en een passend onderschrift helpen Google om de relevantie van je afbeelding te bepalen. Probeer ook hier je zoekwoord te integreren.
  4. Lijstjes en opsommingen
    Opsommingen verhogen het gebruikersgemak, zeker wanneer je te maken hebt met een scanner in plaats van een lezer. Een beter gebruikersgemak zorgt voor een betere score van Google.
  5. Linken
    Verwijs door middel van interne links naar gerelateerde pagina’s op je website. Zo vinden bezoekers gemakkelijk alle informatie.
  6. De CTA
    Op een landingspagina kan een call to action niet ontbreken. Geef je gebruikers een reden om verder te klikken.

Ontdek alle best practices in onze SEO handleiding.

Een landingspagina hoort kort en bondig te zijn, +/-300 woorden is een goed gemiddelde. Alles hangt af van jouw doel en doelgroep. Maar het belangrijkste is nog steeds dat hij de vragen van je bezoekers beantwoordt.

 

 

 

Inhoudsopgave