Metadata

Metadata is letterlijk “informatie over informatie”. Denk bijvoorbeeld aan de auteur en de titel van een boek in een bibliotheekcatalogus, of de sluitertijd en het toesteltype waarmee een foto gemaakt is.

Voor een webpagina zegt meta data meer over de inhoud van die pagina. De belangrijkste metadata of ‘meta tags’ zijn de paginatitel of page title en de metabeschrijving of meta description.

Wanneer je een online zoekopdracht ingeeft, toont Google de zoekresultaten in de SERP door middel van de metadata. Door je paginatitel en metabeschrijving technisch correct en tekstueel wervend te maken, heb je meer kans dat jouw pagina bezocht wordt.

Page title

metadata voorbeeld page title

De page title wordt in de zoekresultaten getoond als een blauwe tekstregel (of een paarse wanneer je de pagina al eens bezocht hebt). Het is hierop dat je klikt wanneer je genoeg wordt aangetrokken om verder te zoeken naar een antwoord op de vraag die je aan Google stelde. De vereisten voor een page title:

  • De maximumlengte is 60 tekens, inclusief spaties en leestekens. Niets vervelender dan een titel die Google halfweg afbreekt om de rest te vervangen door …
  • Je titel bevat je zoekwoord, de tekst waarvoor je hoopt dat je pagina getoond wordt in de zoekresultaten, en liefst zo ver mogelijk vooraan.
  • Google toont zelf de naam (en het logo) van je website (meestal is dat dezelfde als die van je bedrijf of onderneming, in dit geval dus Syntra AB), die hoef je dus zelf niet meer op te nemen in je page title.
  • Ga voor één doorlopende, engagerende zin of scheid zinnetjes en woorden van elkaar met leestekens zoals [vierkante haken], (ronde haken) of | verticale strepen |. Cijfers schrijf je in getallen, zodat ze voluit de aandacht trekken en duidelijk maken dat je concrete info geeft.
  • Wees niet bang om te variëren met synoniemen – schrijf voor je bezoeker, niet voor de zoekmachine.
  • Verwerk je USP’s (Unique Selling Propositions, unieke verkoopargumenten) in je titel. Waarom moet je bezoeker op jouw titel klikken en niet op die erboven (als die er al is) of eronder?

Enkele voorbeelden

  • “Basisopleiding copywriting”

26 tekens dus veel onbenutte ruimte, weinig engagerende tekst zonder USP’s of concrete info.

  • “Leer de basis van copywriting van een professional in 18u”

57 tekens, engagerende zin in de gebiedende wijs, “leer de basis” als synoniem voor “basisopleiding”, “18u” en niet “achttien uur”, “professional” en “18u” als USP’s.

  • “Opleiding copywriting | De basis in 6 sessies (18 uur)”

54 tekens, twee korte zinnen onderbroken door een |, “basisopleiding” gesplitst in “opleiding” en “leer de basis” dat een synoniem is voor “opleiding”, concrete cijfers geven meer info.

Meta description

metadata voorbeeld meta description

De meta description wordt in de zoekresultaten getoond als de begeleidende tekst onder de page title. Dit is de ideale plek om uitgebreidere informatie te geven over je pagina. Schrijf je geen meta description, voeg je te vaak je zoekwoord toe of vind Google hem gewoon niet passend genoeg, dan kiest de zoekmachine lekker eigenwijs zelf een omschrijving voor jouw pagina. Dat wil je natuurlijk vermijden. Hou je daarom aan deze vereisten voor een meta description:

  • De maximumlengte ligt iets minder rigoureus vast dan bij een page title. Het absolute maximum is 190 tekens, maar Google breekt je tekst af na 164 karakters (op desktop) of zelfs 120 karakters (op mobiel).
  • Google zet in je metabeschrijving de zoekwoorden waarvan het vindt dat die relevant zijn voor de zoekopdracht vetgedrukt. Je verwerkt dus best opnieuw je zoekwoord in je meta description. Aangezien je hier meer vertelt over de inhoud van je pagina, gebeurt dat vaak al automatisch. Let wel op dat je zoekwoord niet te vaak terugkeert, synoniemen zijn dus opnieuw handige vervangers. Met de plaats van je zoekwoord hoef je geen rekening te houden.
  • Hier heb je meer plaats voor tekst, dus gebruik gerust enkele korte, engagerende zinnen. Of val op met symbolen, zoals ‘!’, ‘+’ of ‘%’. Bedenk wel of dit past bij je merkidentiteit en je doelpubliek.
  • Informeer niet alleen, maar overtuig ook. Voeg een duidelijke CTA (call to action) met een gebiedende wijs toe. Bijvoorbeeld “bekijk hier ons aanbod” of “neem contact op voor meer info”.
  • Verwerk je USP’s ook in je omschrijving: waarom moet je bezoeker naar jouw webpagina verder klikken en niet naar die erboven (als die er al is) of eronder?

Enkele voorbeelden

  • “Deze basisopleiding copywriting biedt je een solide basis van wat copywriting allemaal inhoudt. Je krijgt handvaten aangereikt van een professionele copywriter.”

160 tekens, drie keer het zoekwoord “copywriting/copywriter”, “professionele copywriter” is slechts één USP, geen CTA’s.

  • “Wervend schrijven om je lezer te boeien en te overtuigen. Leer het tijdens onze opleiding copywriting. Schrijf je hier in.”

125 tekens, één keer het zoekwoord “copywriting” samen met synoniem “wervend schrijven”, USP “leer je lezer boeien en overtuigen”, twee duidelijke CTA’s.

  • “Opleiding copywriting: de basis (6 avonden, 18 uur). Professioneel docent + theorie én praktijk. Ontdek de modules & schrijf je in.”

131 tekens, zoekwoord “copywriting” organisch vooraan, opvallende leestekens trekken de aandacht en benadrukken drie USP’s, duidelijke dubbele CTA achteraan.

Geheime tip: roep een beetje AI-hulp in

Wie vandaag teksten zegt, zegt ChatGPT. De chatbot is je ideale hulpmiddel wanneer je door het bos de bomen even niet meer ziet. Op onze pagina over AI copywriting voor SEO met ChatGPT ontdek je bijvoorbeeld deze prompt:

“Geef me 5 [SEO-titels/meta descriptions] van maximaal [60/155] karakters voor mijn pagina over [jouw onderwerp]. Zorg dat je de interesse en nieuwsgierigheid van de lezer opwekt. De [SEO-titels/meta descriptions] moeten uitnodigen om door te klikken naar mijn pagina.”

Let op: ChatGPT herkauwt online teksten, dus de kans bestaat dat je dezelfde meta description krijgt als jouw concurrent die hetzelfde product verkoopt of dezelfde dienst aanbiedt. Gebruik de antwoorden van ChatGPT steeds als inspiratie en verwerk je eigen USP’s in het eindresultaat.

Metadata invullen

Na lang brainstormen, raamturen en herschrijven heb je je page title en je meta description klaar. Ze zijn perfect op elkaar afgestemd (met dezelfde USP in je titel en je beschrijving ligt het er wel erg dik op), ze hebben de perfecte lengte en surfers gaan niet kunnen weerstaan aan de drang om ze aan te klikken. Nu moet je ze enkel nog invullen.

In de meeste websitesystemen voeg je eenvoudig zelf de page title en de meta description toe, bijvoorbeeld met een plug-in in WordPress. Je vult metadata in tijdens het bewerken van de pagina zelf of door te klikken op ‘snel bewerken’.

Geen inspiratie voor je metadata?

Een SEO copywriter zorgt niet alleen voor SEO teksten waar zowel je bezoekers als zoekmachines voor in zwijm vallen. Hij of zij voorziet ook jouw headings, interne links en metadata, zodat crawlers je pagina’s probleemloos begrijpen, indexeren en ranken. Contacteer Digital Climax voor jouw SEO, van techniek over content tot autoriteit.

Inhoudsopgave