Concurrentie analyse

Wat is een concurrentieanalyse voor SEO?

Een SEO concurrentieanalyse is een onderzoek naar

  • wie jouw concurrenten zijn als je hoger wilt scoren in de zoekmachines
  • hoe jouw concurrenten vandaag scoren
  • hoe jouw concurrenten op hun huidige positie zijn geraakt

Bovendien leer je via de concurrentieanalyse de parameters kennen die Google belangrijk vindt in jouw niche.

Een voorbeeld: als alle websites in de top 10 over een groot aantal backlinks beschikken, dan heb jij hoogstwaarschijnlijk ook backlinks nodig. Zo helpt een goede concurrentieanalyse je vlot op weg om de focus te bepalen voor je SEO-strategie.

Een concurrentieanalyse in combinatie met een zoekwoorden onderzoek levert je veel informatie op. Daarom starten we zelf elk SEO-traject op met die 2 analyses.

Verwar de SEO concurrentieanalyse niet met de klassieke concurrentieanalyse waarbij je jouw product of dienst vergelijkt met die van jouw concurrenten op basis van prijs, kwaliteit … De SEO concurrentieanalyse focust uitsluitend op scoren in Google en andere zoekmachines. De uitkomst is daarom niet dezelfde, in beide analyses duiken andere namen op.

Natuurlijk sluit het een het ander niet uit. Integendeel, ze versterken mekaar. Om je plaats in de markt te bepalen, te weten wat je moet doen om te geraken waar je wilt komen én je concurrenten te achterhalen, neem je best de 2 onderzoeken ter harte.

Wat heb je nodig voor een SEO concurrentieanalyse?

Alle begin is moeilijk maar niets is onmogelijk. We overlopen stap voor stap welke acties je kan ondernemen en welke tools je daarvoor nodig hebt.

SEO tools voor een concurrentieanalyse

Elke concurrentieanalyse staat of valt bij het doordacht inzetten van je SEO tools. Die heb je nodig om slimmer te worden van de SEO acties van je concurrenten. Zonder goede SEO tool is er geen beginnen aan. Maar hey: a fool with is tool is still a fool. Je gezond verstand gebruiken blijft dus een voorwaarde en ervaring is een pluspunt.

Onze favoriet om SEO concurrentieanalyses in goede banen te leiden is Ahrefs.

Excel blijft onmisbaar

Naast Ahrefs maken we nog altijd dankbaar gebruik van Excel. Hierin brengen we al onze gegevens en bevindingen samen. We verzamelen alle data in één uitgebreid overzicht dat we telkens opnieuw kunnen raadplegen. En op basis van dat overzicht nemen we de uiteindelijke SEO beslissingen.

Hoe begin je aan een concurrentieanalyse?

Identificeer je concurrenten

Om (hoger) te scoren in Google, moet je je concurrenten kennen. Er zijn verschillende manieren om die te ontdekken:

  • Geef je hoofdzoekwoorden in en kijk wie erop scoort.
  • Gebruik je parate kennis: wie zijn je grootste concurrenten? Maak hierbij onderscheid tussen online- en offlineconcurrenten.
    • Offlineconcurrenten zijn bijvoorbeeld bedrijven die je vaak tegenkomt bij prospecten, waar jouw prospecten wellicht ook een offerte hebben gevraagd. Of bedrijven bij jou in de buurt.
    • Onlineconcurrenten kom je continue tegen in Google, sociale media, e-mail …
  • Geef in Google je bedrijfsnaam in, onderaan je ‘Google mijn bedrijf’ verschijnen bedrijven die Google met jouw bedrijf associeert.
    • Niet altijd de beste data maar soms toch een goede inspiratiebron.

Meestal lukt het vrij vlot om zo al een aantal concurrenten op te noemen. Onlineconcurrenten zijn vaak iets moeilijker te identificeren. Maar zodra je een basis hebt, kan je aan de slag.

Wanneer voer je een SEO concurrentieanalyse uit?

Een SEO concurrentieanalyse is niet voor iedereen interessant. Het is bijvoorbeeld geen vervanger voor je marktonderzoek of klassieke concurrentieanalyse. En als starter neemt het onderzoek misschien een te grote hap uit je budget.

Maar ben je op het punt aanbeland waarop je effectief aan de slag wilt met SEO? Dan is de SEO concurrentieanalyse een vereiste. Want zonder concurrentieanalyse heb je geen idee tegen wie je het opneemt en ken je je mogelijkheden niet om je concurrenten te verslaan in de SERP. En, al even belangrijk, weet je niet welke zoekwoorden vandaag nog haalbaar zijn.

SEO concurrentieanalyse: de belangrijke onderdelen

De concurrentieanalyse heeft geen vaste procedure. Je ontdekt telkens nieuwe zaken en vandaaruit werk je verder. Bekijk de concurrentieanalyse daarom als een repetitief proces van continue bijleren en verbeteren.

We geven je graag een aantal handvaten mee om de concurrentieanalyse in te zetten voor je zoekmachine optimalisatie.

Linkbuilding strategie van je concurrent

Met courante SEO tools kan je nagaan welke linkbuildingstrategie jouw concurrent hanteert. Is het bedrijf met de jaren traag en organisch gegroeid? Of is het plots fors gestegen (en heeft het dus flink geïnvesteerd)?

De snelheid, totale hoeveelheid en frequentie van het verkrijgen van nieuwe backlinks leert je hoe sterk jouw concurrent inzet op linkbuilding. Ook wordt de manier van linkbuilden (denk aan de kwaliteit van de backlinks) duidelijk.

Backlink Groei van Concurrent

Backlinkprofiel van je concurrent analyseren

Naast het aantal backlinks en de snelheid waarmee jouw concurrent ze heeft verzameld, geeft het profiel van al die links je nog andere belangrijke informatie.

Dit advies kunnen we niet genoeg herhalen: een paar kwalitatieve links leveren je meer op dan duizenden (bijna) SPAM links. Kies dus altijd voor kwaliteit boven kwantiteit.

Kijk bij je concurrent ook naar de verhoudingen en de kwaliteit. Hebben ze veel links van lage kwaliteit? Dan kan dat voor jou een signaal zijn om er zo ook enkele te bemachtigen. Huh? Hebben we net niet verkondigd dat kwaliteit boven kwantiteit gaat? Klopt, en daar blijven we bij. Maar… als beginnende SEO-er loop je achter op je concurrenten. Je staat in de min en je eerste bekommernis is dus om hen bij te benen. Daar kunnen die backlinks jou bij helpen. Sta je op gelijke hoogte? Dan is het tijd om hen te overtreffen.

Opgelet!

Dit is gevoelige materie. Over het algemeen raden we aan om vast te houden aan kwaliteit. Zeker als je net begint met SEO, blijf je best op het rechte pad. In de wirwar van linkbuilding loop je al snel verloren. En de weg terug om je site te herstellen, is vele malen moeilijker dan gewoon goed werk verrichten.

Zoekwoorden

Kijk ook bij het verzamelen van je focuszoekwoorden eens even over de schouder van je concurrenten. Hou het wel realistisch en besef dat je een website als Wikipedia niet zomaar inhaalt. Die heeft al jaren bewezen dat ze kwalitatieve informatie biedt en heeft daardoor heel veel autoriteit opgebouwd.

Alles hangt natuurlijk af van je ambities. Stel dat je uiteindelijke doel is om op 1 te staan voor SEO, dan moet je Wikipedia ooit wel verslaan. Dat is je langetermijnvisie. Om te beginnen is de eerste pagina van Google al een mooi streven. Dan de top 5, de top 3 en ten slotte nummer 1.

Stel voor jezelf een realistisch en duidelijk plan op. Voor de korte, middellange en lange termijn. Bepaal voor elke periode jouw doelen zodat je daar stap voor stap naar toe kan werken.

Pick your battles

Als je een ding moet onthouden van wat we je hier vertellen is het dat wel. Niet elk zoekwoord is interessant, je moet keuzes maken. Bestudeer daarom je eigen site en situatie goed vooraleer je aan een SEO concurrentieanalyse begint. Zo kan je jouw gegevens naast die van je concurrenten leggen. En op basis daarvan hak je knopen door en je bepaal je jouw prioriteiten.

Leestip: welke zoekwoorden gebruikt mijn concurrent

Keyword Difficulty, een goede maatstaf

Pick you battles dus. Hoe doe je dat? Ook hier hebben we een boon voor Ahrefs. De tool helpt je om de juiste keuzes te maken door voor elk zoekwoord de Keyword Difficulty (KD) te vermelden. Die maatstaf geeft aan hoe moeilijk het is om te scoren op dat zoekwoord. Het is een prima vertrekpunt om te bepalen op welke zoekwoorden je best inzet. Het is geen absolute waarde – tools geven schattingen en berekeningen. Daarom vergt SEO feeling en ervaring.

Let op: KD is vooral gebaseerd op backlinks.

SERP opmaak voor zoekwoorden

Wat veel mensen vergeten, is om naast wie ook te kijken naar wat er juist scoort op dit moment. Met de SEO concurrentieanalyse kijk je vooral naar wie nu scoort in Google.

Wij raden je sterk aan om ook te kijken naar het wat-verhaal.

Welke soort websites scoren momenteel? Zijn dat informatieve blogs, productpagina’s, webshop categorie pagina’s, foto’s, nieuwsartikelen … Door die informatie mee te nemen, weet je welk type content jij moet inzetten om jouw plaats in de top 10 te veroveren.

Het heeft geen zin om blogartikels te publiceren als alleen categoriepagina’s (e-commerce) scoren.

Leestip: E-commerce SEO voor webshops

Geavanceerde concurrentieanalyse technieken

Voor het merendeel van de procedures die we tot nu toe aanhaalden, heb je een SEO-tool nodig. Bij de onderstaande concurrentieanalyse techniek is enige ervaring gewenst en is het belangrijk om de juiste nuances aan te brengen.

Content gap analyse

In de content gap analyse zoek je naar zoektermen van andere websites waarop jouw website nog niet rankt. Een extreem waardevol element waarbij je er goed aan doet om elke zoekterm afzonderlijk te bekijken. Niet alle concurrenten bieden immers 1-op-1 dezelfde producten of diensten en dus zijn niet alle resultaten die hieruit voortvloeien even relevant.

Stel daarom een stevige filter samen om het onderscheid te maken en laat je niet verleiden door grote zoekvolumes. Relevantie is belangrijker dan volume (remember: kwaliteit gaat boven kwantiteit).

Content Gap Analyse Voor Concurrentie

Het nut van een SEO concurrentieanalyse

Het begrip concurrentieanalyse klinkt vrij vaag, en vaak is het dat ook. Toch levert de SEO concurrentieanalyse je een groot voordeel op: je krijgt een beter zicht op je niche en op wat je nodig hebt om hoger te scoren in Google. Zoals je zoekwoordenonderzoek je duidelijk maakt welke zoekwoorden je best inzet, zo geeft je concurrentieanalyse je mee waarop je best focust, en vooral: waarop niet.

Hoe zet je een concurrentieanalyse in voor SEO?

De concurrentieanalyse helpt je om je prioriteiten te bepalen. Je weet waar je moet starten en hoe je stap voor stap verder bouwt aan een website die hoog scoort in Google.

Ook helpt een SEO concurrentieanalyse je om nieuwe zoekwoorden te vinden, backlinks in kaart te brengen en valkuilen te vermijden. Al die zaken samen maken het je gemakkelijker om beslissingen te nemen.

SEO concurrentieanalyse: conclusie

  • Leunt sterk op tools
  • Is zeer technisch
  • Geen algemene lijn in te trekken: het is een repetitief proces. Stap voor stap leer je bij en verzamel je meer info om je SEO uit te breiden.
  • Vaak niet het eerste waarmee je begint.
  • Overlapt hier en daar met zoekwoorden onderzoek

Hulp nodig bij je SEO concurrentieanalyse?

Met bovenstaande tips heb je alles in handen om een SEO concurrentieanalyse voor jouw website uit te voeren. Mis je de ervaring of heb je niet voldoende tijd om je eraan te wagen? Neem contact met ons op, we helpen je er graag mee.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.