Interne redirect
Wat is een interne redirect?
Een interne redirect leidt een bezoeker van je website om van een oude, onbestaande URL naar een juiste, nieuwe URL. Dat doe je bijvoorbeeld omdat die oude URL nog hoog scoort in de zoekresultaten en je dus veel verkeer oplevert.
Een interne redirect leg je met een interne link. Je creëert dus een onnodige tussenstap. Dat is nadelig voor je crawl budget, het aantal pagina’s op je website dat Google dagelijks kan en wil crawlen. Een interne redirect vermijd je dan ook best ten alle tijden.
Vermijd interne redirects zoveel mogelijk
Het goede nieuws: interne links heb je volledig zelf onder controle. Je lost redirect dus makkelijk zelf op. Pas je link aan zodat die onmiddellijk naar de juiste URL gaat en je bezoeker niet naar een redirect stuurt.
In het slechtste geval staat er geen redirect ingesteld en komt je gebruiker dus op een 404 pagina. Dat is helemaal not done.
Bij backlinks heb je niet alles onder controle. Om een deel van hun waarde te behouden zorg je wel best voor een correcte redirect.
Wanneer gebruik je een interne redirect?
Liefst nooit. Een interne redirect is slecht voor je website. Update je link gewoon naar de nieuwe URL. Zo heb je geen redirects nodig en verspil je de tijd van de crawlers niet.
Soorten interne redirects
Er bestaan 2 verschillende interne redirects.
- De 301-redirect: hiermee geef je aan de zoekmachine en je gebruikers aan dat je link permanent verhuisd is. Deze redirect gebruik je een website migratie of SEO migratie.
- De 302-redirect: hiermee geef je aan de zoekmachine en je gebruikers aan dat je link tijdelijk verhuisd is. Dit soort redirects gebruik je als je pagina / website buiten gebruik is.