Ranking factor

Een ranking factor is een criterium dat zoekmachines zoals Google gebruiken om resultaten te evalueren om zo de ranking van de zoekresultaten te bepalen.

 

Meer dan 200 ranking factoren

Het algoritme van Google gebruikt meer dan 200 ranking factoren om te bepalen waar jouw website op de SERP getoond wordt. Veel van die factoren kennen we niet, of we kunnen er toch niet 100% zeker van zijn. Je kan ze wel verdelen in verschillende groepen:

  • Domeinfactoren: vb. hoe oud het domein is
  • Paginafactoren: vb. duplicate content
  • Websitefactoren: vb. breadcrumbs
  • Backlinkfactoren: vb. autoriteit van een linkend domein
  • Interactiefactoren: vb. bounce rate
  • Gebruikersfactoren: vb. geografie
  • Sociale mediafactoren: vb. aantal Facebook likes
  • Merkfactoren: vb. vermeldingen
  • Spam op website: vb. advertenties boven de vouw
  • Spam buiten website: vb. relevantie van een linkend domein

 

On-page en off-page ranking factoren

Ranking factoren kan je ook onderverdelen in twee categorieën. Enerzijds heb je de ranking factoren die zich op jouw pagina bevinden, de on-page ranking factoren, en anderzijds heb je de ranking factoren die zich buiten jouw website afspelen, de off-page ranking factoren.

Een aantal voorbeelden:

On-page Off-page
Websitebeveiliging Kwaliteit van inkomende links
Interne links Hoeveelheid inkomende links
Laadsnelheid Relevantie van links
Mobielvriendelijk Ankerteksten

 

On-page SEO is makkelijker dan off-page SEO. Er zijn dan ook meer on-page ranking factoren en dat is maar goed ook, want die heb jij zelf in de hand.

 

De belangrijkste ranking factoren

Omdat de lijst met ranking factoren zo lang is en we niet van allemaal even zeker kunnen zijn, geven we je de belangrijkste factoren mee. Wil je weten wanneer bepaalde ranking factoren in het leven zijn geroepen en hoe het algoritme van Google geëvolueerd is doorheen de jaren? Blader dan eens door ons overzicht van Google algoritme wijzigingen. Het is helemaal up to date tot 2021. Je maakte in dit artikel al kennis met een heleboel rankingfactoren, maar welke zijn nu écht belangrijk?

 

Kwalitatieve backlinks

Dat Google veel belang hecht aan backlinks is wel duidelijk, ze vormen namelijk de basis voor PageRank. Verschillende elementen zijn belangrijk bij backlinks als rankingfactor:

  • Het aantal links en de diversiteit aan domeinen waarvan ze komen
  • De ankertekst die gebruikt wordt voor de link, maar ook de woorden rond de link (context!)
  • De leeftijd en autoriteit van de website die naar jou linkt
  • De leeftijd van de backlink zelf

 

Websitebeveiliging

Een beveiligde website heeft een SSL certificaat en kan je herkennen aan de “https” die voor de URL staat of het slotje voorin de zoekbalk. Dat SSL certificaat zorgt er voor dat de gegevens van jouw websitebezoekers beveiligd zijn. Voor Google is het enorm belangrijk dat websites beveiligd zijn en beloont deze websites dan ook met een hogere positie in de SERP.

Beveiligde website

 

Gebruikerservaring (UX)

Google vindt het belangrijk hoe jij het surfen op een website ervaart. Verschillende rankingfactoren hebben (on)rechtstreeks te maken met gebruikerservaring (user experience, UX). Zo zal de aanwezigheid van pop-ups of een artikel volgepropt met zoekwoorden afgestraft worden, maar een mobielvriendelijke, snel ladende website met een duidelijke structuur zal beloond worden. Want deze factoren hebben een positieve invloed op de gebruikerservaring.

 

Kwaliteit en lengte van de content

Wat je schrijft en hoe je het schrijft zijn twee belangrijke factoren. Ze hangen natuurlijk ook samen met de gebruikerservaring die we in het puntje hierboven aanhaalden. Niemand leest graag teksten vol schrijffouten. Of ellenlange zinnen waarbij je de draad halverwege kwijtraakt. Zorg jij voor sterk geschreven content? Dan zal Google je ongetwijfeld belonen.

Daarnaast is ook de lengte van je artikels belangrijk. Natuurlijk leent niet elk onderwerp zich om boeken over te schrijven. Dat hoeft ook niet. Google plaatst pagina’s met een hoger aantal woorden sneller hoog in de zoekresultaten, maar de kwaliteit van de inhoud is net zo belangrijk.

Deze twee gaan hand in hand en het is de gulden middenweg die jou naar de top helpt.

 

Mobielvriendelijkheid

Aangezien Google werkt volgens een mobile-first beleid, is het geen verrassing dat dit een belangrijke rankingfactor is. Meer dan de helft van alle zoekopdrachten wordt tegenwoordig via een mobiel apparaat gedaan en daar is Google van op de hoogte. Het baseert zijn ranking dus ook op basis van de mobiele versie van je website.

 

Laadsnelheid

Niemand houdt van wachten, toch? Hoe sneller je pagina laadt, hoe gunstiger dat is voor je ranking in Google. Deze rankingfactor hangt zeker en vast samen met de gebruikerservaring.

 

Schema.org

Wil je hoog scoren in Google, dan moeten zoekmachines je website natuurlijk vlot en makkelijk kunnen vinden. Schema.org zorgt er door middel van codes voor dat de zoekmachines de inhoud van jouw website beter begrijpen en belangrijke informatie sneller terugvinden. Structured data en rich snippets hebben een positieve invloed op jouw ranking.

 

Het zal je misschien opvallen dat veel van deze rankingfactoren aan elkaar hangen of gedeeltelijk overeenkomen. Ze hebben dan ook allemaal hetzelfde doel: de beste websites belonen met een hogere ranking. Het zijn er ontelbaar veel, ze worden constant geüpdatet en naar verloop van tijd zullen er andere factoren meer of minder belangrijk worden, komen er nieuwe factoren bij, … Maar zolang jij jouw bezoekers voorop stelt en je de richtlijnen van Google respecteert, ben je goed op weg.

Inhoudsopgave