Meta omschrijving

Wat is een meta omschrijving?

De meta omschrijving of meta description is de korte samenvatting van een pagina die je bij de zoekresultaten ziet staan. Vandaag de dag herschrijven zoekmachines de meta beschrijving vaak zelf. Of ze kiezen een stuk uit je content op basis van relevantie.

De meta description is geen rankingfactor

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft de meta omschrijving geen invloed op je vindbaarheid in Google. Het is simpelweg geen rankingfactor. Maar indirect kan hij toch (een kleine) invloed hebben op je SEO. Je meta omschrijving kan er immers aan bijdragen dat mensen doorklikken naar je website. CTR is natuurlijk wél een rankingfactor.

En als je SEO heel breed bekijkt, dan wil je ook graag optimaliseren voor de weergave in zoekmachines. Daarbij is de meta description wel van belang.

Meta omschrijving voorbeeld

De perfecte meta omschrijving

De ideale meta omschrijving is degene die je zelf schrijft. Doe je dat niet, dan genereert Google hem automatisch. Hij neemt dan vaak de eerste zinnen tekst op de pagina over.

De gemiddelde lengte is 164 karakters op een desktop en 120 karakters op mobiele apparaten. Zorg dus dat de belangrijkste info binnen die limiet staat. Het maximaal aantal tekens is 190.

In je perfecte meta omschrijving geef je een korte samenvatting van de inhoud van de pagina en zet je de lezer aan tot actie. Ook de zoekterm laat je best een keer terugkomen, die wordt namelijk vetgedrukt in de SERP, maar herhaal hem niet te vaak. Je mag gerust een speciaal teken of emoji gebruiken, maar ook hier geldt: té is nooit goed. Je wil de lezer prikkelen en zorgen dat hij doorklikt naar jouw website.

Tip: breng in je omschrijving naar voren wat jou uniek maakt.

 

Boven de meta omschrijving: de meta titel

Vlak boven de omschrijving vind je uiteraard de meta titel, die samen met de meta omschrijving je metadata vormt. Ook je meta titel is belangrijk, want als die de aandacht niet trekt, zal je omschrijving ook niet gelezen worden. De titel is gemiddeld 55 karakters lang, relevant en liefst zo uniek mogelijk. Vaak wordt de bedrijfsnaam op het einde toegevoegd.

De titel heeft dan weer wel een rechtstreeks impact op jouw positie in de zoekmachines.

 

Waar vul je de meta description in?

Je hebt de perfecte beschrijving. Nu moet je hem natuurlijk invullen. In de meeste CMS-systemen kan je de meta titel en beschrijving gemakkelijk invullen. In WordPress kan je dat bijvoorbeeld met de Yoast SEO plugin of SEOpress.

 

Mijn meta omschrijving verschijnt niet in de zoekresultaten

Het kan gebeuren dan Google jouw zelfgeschreven description niet weergeeft in de zoekresultaten. Alle moeite voor niets? Nee, gelukkig niet. Wanneer iemand in zijn zoekopdracht andere woorden gebruikt dan degene die jij in je meta omschrijving hebt gezet, gaat Google zelf op zoek naar die woorden om te tonen. Ook wanneer je je schuldig bevindt aan keyword stuffing in je omschrijving kan het zijn dat Google lekker eigenwijs voor een andere meta omschrijving kiest.

 

Hoewel het geen rankingfactor is, loont het wel de moeite om een aangepaste meta omschrijving toe te voegen. Dat geldt trouwens voor alle pagina’s op je website.

Inhoudsopgave