Webshop laten maken

Een winkel die 24 uren per dag, 7 dagen per weken en 52 weken per jaar open is. Die zelf klanten van over de hele wereld naar zich toe trekt en hen begeleidt tijdens hun aankopen. En dat alles zonder hoge overheadkosten zoals medewerkerslonen en afbetalingen om een locatie te huren of kopen. Is dat niet de droom van elke ondernemer? Je zou voor minder een webshop laten maken…

Zo idyllisch als we het hierboven voorstellen wordt het in de werkelijkheid helaas niet. Maar dat neemt niet weg dat een webshop laten bouwen een aantrekkelijke optie is voor veel bedrijven. Op voorwaarde natuurlijk dat je bezoekers over de vloer krijgt – wat dat betreft is er geen verschil met een fysieke winkel. In dit artikel leggen we uit waarom SEO daarvoor een goede oplossing is, hoe SEO voor webshops werkt en waarom ons SEO bureau ideaal is om jou te begeleiden bij het ontwikkelen van je online winkel.

wat is een webshop laten maken

Wat is een webshop?

Een webshop of webwinkel is een online platform dat de eigenaar toelaat om producten of diensten te verkopen via het internet. Webshops zijn zo oud als het wereldwijde web. Begin jaren negentig al werden online pizza’s en vakanties aan de man gebracht. In de tweede helft van datzelfde decennium ging het nog harder door de komst van Amazon, eBay en Google. Toen veel winkels recent noodgedwongen de deuren moesten sluiten tijdens de coronacrisis, zagen de webshops opnieuw massaal veel klanten toestromen. Een interessant verdienmodel, met andere woorden.

Wat is het voordeel van een eigen webshop?

Een webshop is altijd open en van overal bereikbaar. In principe is dus iedereen met een internetverbinding een mogelijke klant voor jouw webwinkel. Dat maakt het potentieel gigantisch. Alleen is het dan wel belangrijk dat je doelpubliek je ofwel al kent ofwel leert kennen.

Er zijn nog meer voordelen verbonden aan een webshop laten maken voor jezelf. Zo bieden webwinkels je waardevolle inzichten in je klanten. Aan de hand van hun gegevens toon je gepersonaliseerde aanbiedingen en aanbevelingen, voer je gerichte marketingcampagnes uit en bouw je klantloyaliteit op.

Bovendien ben je als eigenaar van een webshop erg flexibel. Spot je een opportuniteit in de markt? Niets houdt je tegen om je assortiment op korte termijn uit te breiden. Door je webshop te koppelen aan je ERP (enterprise resource planning) volg je nauwgezet je voorraden op. En natuurlijk geniet je online van alle mogelijke voordelen van SEO.

Waarom is SEO belangrijk bij het laten bouwen van een webshop?

Omdat je graag veel winst maakt, uiteraard. Niet meer dan 5% van je online bezoekers gaat daadwerkelijk over tot een aankoop. Dat percentage ligt vast (en is meestal nog heel wat kleiner). Om je verkopen te boosten, is het dan ook zaak om meer volk naar je webwinkel te trekken. En dat gebeurt op een organische, duurzame manier door hoog te ranken in de zoekresultaten.

Tip

Nog niet mee met SEO? Neem dan zeker onze handleiding SEO voor beginners door.

In vergelijking met andere methodes zoals betaald adverteren en social media is SEO de meest efficiënte online generator van leads. Wie er pas mee begonnen is, heeft daar allicht een andere mening over. Je steekt zoveel tijd in het technisch goed zetten van je webshop, van het voorzien van relevante content en van het toevoegen van interne en backlinks. Toch blijft je webwinkel goed verborgen achter de eerste tien zoekresultaten van Google.

Het geheim van SEO? Doorzetten. SEO is een lange termijn strategie die pas vruchten afwerpt na er enkele maanden consistent tijd en moeite in te blijven investeren. Met de kennis die je opdoet op onze website kan je makkelijk zelf aan de slag. Of je besteedt je SEO uit aan ons team van experts.

webshop laten maken seo

Waarop moet je SEO-gewijs letten bij een webshop?

In essentie is een webshop een website. De drie pijlers van SEO blijven dus belangrijk. Omdat een webshop voornamelijk bestaat uit productcategorieën en productpagina’s, liggen er wel enkele andere accenten.

Tip

Steek je zelf de handen uit de mouwen om je webshop te bouwen en te optimaliseren voor SEO? Ga dan zeker eerst door onze handleiding e-commerce SEO voor webshops. Een goudmijn vol praktische tips en tricks, al zeggen we het zelf!

1) Techniek

Dit is de basis voor je SEO. Websites waar het achter de schermen een rommeltje is, ranken nooit hoog in de zoekresultaten. De essentie is gebruiksvriendelijkheid. Vinden mensen het leuk om je website te bezoeken, dan leidt Google hen er graag naartoe. Als SEO expert geven we graag nog volgende reminders mee:

  • Website architectuur: het belang hiervan is niet te overschatten. Teken hem op voorhand uit, hang hem aan je computerscherm en hou je hieraan. Je bezoekers en Google zullen je dankbaar zijn.
  • Menustructuur: vloeit rechtstreeks voort uit je architectuur, zodat bezoekers niet meer dan 3 keer moeten klikken om op de pagina te belanden die ze zoeken. Breadcrumbs geven aan je bezoeker en aan zoekmachines duidelijk aan waar ze zijn en hoe ze daar beland zijn.
  • Leesbare URL’s: vloeit rechtstreeks voort uit je menustructuur, dus liever “denijskreemboer.be/vanille/dozen/liter” dan “denijskreemboer.be/vanilref87302”.
  • Titelopbouw: zoek de balans tussen duidelijk en bondig, dus liever “Doos Vanille 1 Liter – Ijskreemboer” dan “HEERLIJK lekker roomijs vanille ijs BOX 1L 😍”
  • Pro tip: aan de pagina’s waarop je klant zijn bestelling afhandelt en betaalt, heeft Google niks. Scherm deze dan ook af voor crawlers.

2) Content

Zoals steeds is een uitgebreid zoekwoorden onderzoek essentieel. Dat vormt immers de basis voor relevante content, waar Google helemaal gek van is. Onze gouden tip: zet in op je categoriepagina’s. Daar wil je namelijk graag bezoekers laten neuzen door je uitgebreide assortiment. Werk daarna verder aan de pagina’s die scoren. Doet de categorie “ijstaarten” het goed? Tak dan verder af richting “ijsstronk”, “ijslam”, “fruitijstaart”… Zo optimaliseer je gericht om de match tussen je product en de (be)zoeker nog sterker te maken.

Nog enkele dingen die je zeker niet mag vergeten:

  • Blijf werken aan je conversie ratio. Stijgen van 100 naar 150 bezoekers in je webshop is leuk maar stijgen van 1% naar 2% die tijdens dat bezoek ook een actie onderneemt, is nog veel leuker.
  • Bij gebrek aan een fysiek object laten de meeste bezoekers zich in een webshop verleiden door afbeeldingen. Zorg dat die de aandacht trekken maar vooral niet te groot zijn. Dat vermindert namelijk de snelheid van je webwinkel en dus de gebruiksvriendelijkheid. Er valt trouwens nog veel meer te leren over afbeeldingen SEO.
webshop laten maken content afbeeldingen

3) Autoriteit

Heb je een goed doordachte website architectuur en content die daar perfect bij aansluit? Dan is het leggen van interne links de logische volgende stap. Je menu en je breadcrumbs zijn immers al een eerste aanzet. Wanneer je op de categoriepagina “vanille ijs” vertelt over je bereiding met echte vanillestokjes, link je natuurlijk naar alle andere productcategorieën met vanille-ijs, zoals “dozen vanille ijs” en “vanille ijstaarten”. Zo bouw je sterke content clusters, die er bij Google ingaan als zoete koek.

Tip

Vergeet niet je interne links in de andere richting te leggen, van bestaande naar nieuwe content. Gebruik de juiste Google Search Operator om relevante pagina’s te vinden. Relatief weinig werk om je cluster nog krachtiger te maken.

Backlinking voor een webshop is iets moeilijker. Als gast content over je expertise bijdragen op een andere website, een artikel met jou als onderwerp geplaatst krijgen door een nieuwsmedium of je leveranciers om hulp vragen zijn mogelijkheden om anderen naar jouw website te laten linken. Zorg wel voor natuurlijke links en hou vol. Op lange termijn pluk je de vruchten door jezelf te positioneren als expert, ten aanzien van zowel je doelpubliek als zoekmachines.

Een aparte webshop laten maken of hem in je website integreren?

Voor zoekmachines is een aparte website een aparte website. Lanceer je met andere woorden je webshop los van je website, dan moet je alle techniek, content en autoriteit weer vanaf nul bewijzen aan Google. Ga dus liever voor “www.denijskreemboer.be/vanille-ijs”, “www.denijskreemboer.be/chocolade-ijs” en zo verder dan voor “www.denijskreemboerwebshop.be”.

Tip

Domeinen en de perfecte match met jouw SEO is een vak apart. Gelukkig schreven we er een handige gids over.

webshop laten maken integreren

Wat kost een webshop laten maken?

Dat hangt er van af. Zoals wel vaker kan je hier zo basic of zo zot in gaan als je zelf wilt. Het totale kostenplaatje wordt beïnvloed door heel wat verschillende factoren, waaronder functionaliteit, vormgeving, mogelijkheid tot aanpassingen, noodzaak voor updates, je budgetten voor hosting en marketing en het platform dat je kiest. Op dat vlak zijn er veel overeenkomsten met een website laten maken.

Wil je je tenen in het water dippen en voelen hoeveel online interesse er is voor jouw producten? Dan vertrek je best met een basic webshop met categoriepagina’s en producten. Online vind je opties voor enkele honderden euro’s maar om zeker te zijn van kwaliteit ga je toch best uit van een budget van ongeveer 3.500 euro.

Mag het wat meer toeters en bellen hebben? Bied je duizenden producten aan die allemaal evenveel aandacht verdienen? Heb je een drankenhandel met functies zoals het vermijden van verkoop aan minderjarigen en het rekening houden met statiegeld? Dan is het allicht een beter idee om in zee te gaan met een developer. Reken op een investering van minstens enkele tienduizenden euro’s.

Welk platform gebruik je best voor een webshop?

Ook dat hangt weer af van jouw noden, wensen en budget. We lijsten enkele bekende platformen op met hun voor- en nadelen.

WooCommerce

Een plugin voor WordPress en de populairste opensource e-commerce-oplossing ter wereld. Dat begrijpen wij maar al te goed: WooCommerce heeft enorm veel mogelijkheden, is enorm gebruiksvriendelijk en houdt van SEO (net als wij). Je hebt er wel een behoorlijke technische bagage voor nodig.

Tip

WordPress is ook ons favoriete CRM. Met onze WordPress SEO Gids ga je dus ook vlot aan de slag voor je webshop. Aanrader!

Shopify

Voor Shopify is bijna geen technische kennis vereist. Leuk om een vliegende start te nemen maar we waarschuwen alvast voor de frustraties die opduiken wanneer je merkt dat Shopify niet bepaald ingesteld is op zoekmachine optimalisatie. En daar draait het leven tenslotte toch om.

Sidenote

Shopify is niet bepaald SEO-minded. Dat betekent natuurlijk niet dat je er helemaal niets mee kunt doen. Zo haalden we zelf mooie resultaten voor een klant met een Shopify-webshop met meer dan 20.000 pagina’s. Jaloers op de grafiek hieronder? Contacteer ons vandaag nog, dan helpen we ook jou meer bezoekers aan te trekken.

Shopify webshop laten maken SEO

Wix

In hetzelfde bedje ziek als Shopify: perfect om in te stappen, heel wat opmaakopties met bestaande opties maar weinig SEO-mogelijkheden. Bovendien zit je bij Wix vast aan het platform en de bijhorende beperkingen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het onafhankelijke WordPress.

Magento

Hier begin je beter niet aan zonder een professionele developer naast je. Er hangt dan ook een stevig prijskaartje aan dit platform. Maar voor wat hoort wat. Magento is een enorm krachtig platform met uitgebreide functionaliteiten. Wel een aanrader dus als je de ambitie hebt om het op te nemen tegen de bekende internetgiganten.

Door wie kan je een webshop laten maken?

We hebben zelf verschillende webwinkels gebouwd en kennen het proces dan ook door en door. Vandaag zijn we dan ook het geknipte SEO bureau om je te begeleiden wanneer een webshop laten maken de volgende stap in jouw businessplan is.

We overleggen met je developer en zorgen er voor dat technisch alles in orde staat. Met een concurrentie analyse bekijken we hoeveel en welk verkeer andere webshops in jouw sector ontvangen en een zoekwoorden onderzoek geeft ons inspiratie voor relevante content. Uiteraard ontfermen we ons ook over links om jouw autoriteit op te bouwen. Dankzij SEO trek je op een duurzame, natuurlijke manier meer bezoekers naar jouw webshop.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.