SEO vriendelijke website architectuur uitdenken

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

Hoe zorg je voor een SEO vriendelijke website structuur?

Wanneer je een website (laat) maken zorg je er best voor dat deze SEO vriendelijk opgebouwd is. Als SEO bureau staan we dagelijks ontwikkelaars bij om hen op weg te helpen naar een SEO vriendelijke website. Het is belangrijk om, zelfs vooraleer je begint aan de website, te denken aan SEO. Uiteraard kan je ook inpikken op een bestaand project.

 

SEO vriendelijke inhoud

Zoekmachines kunnen niet alles zien op je website. Wat ze wel en niet kunnen zien hangt af van de werking van SEO. Het is belangrijk om je website op te bouwen in HTML. Zo weten zoekmachines exact welke data er op welke manier voorkomt op je website.

Afbeeldingen

Zoekmachines begrijpen niet goed wat er in afbeeldingen te zien is. Ze baseren zich op de bestandsnaam, de titel en het alt attribuut. Het is dus sterk aangeraden om deze 3 parameters correct in te stellen en er een zoekwoord in te verwerken.

Maar enkel met goed ingestelde afbeeldingen ga je niet bovenaan scoren in Google. Ze kunnen je wel een extra voordeel bezorgen ten opzichte van je concurrentie en spelen dus een factor in het bepalen of je net boven je concurrent of net onder hen scoort.

 

Zoekmachine vriendelijke URL’s

Vaak worden er op websites gewoon pagina’s aangemaakt en wordt er verder vooral tijd geïnvesteerd in het mooi ontwerpen van de website. Dan mis je een belangrijk onderdeel. Zet even een stap terug en ontwerp de architectuur van de website.

Kies voor een overzichtelijke structuur. In de afbeelding hieronder kan je de simpele architectuur vinden van deze website en onze SEO blog.

Een gestructureerde SEO architectuur voor een website

We weten vooraleer we aan de website beginnen exact hoe de website gestructureerd zal zijn.

Enkele goede richtlijnen om een website architectuur uit te bouwen zijn:

  • Zorg voor zo min mogelijk aantal klikken naar iedere pagina
    • Praktijk: Vanaf de homepagina kan er met 4 klikken zowel naar een artikel als naar een begrip genavigeerd worden.
  • Zorg voor een logische volgorde in klikken
    • Praktijk: Home > Blog > Categorie > Artikel. Het is voor de gebruiker logisch wat de volgende stap zal zijn en er moet niet te veel nagedacht worden om een bepaald artikel te bereiken.

Een handige tip om een correcte architectuur uit te tekenen is om van beneden naar boven te werken. Begin met de detail pagina’s (in dit geval SEO artikels). Werk nadien naar boven om uiteindelijk op 1 alles omvattende home pagina uit te komen.

 

SEO vriendelijke URL’s uitwerken

Met een goed beeld van het uiteindelijke resultaat kunnen we de URL voor iedere pagina uitwerken. Dat doen we op basis van de juiste zoekwoorden. Met die zoekwoorden kunnen we aan de slag om de URL van onze pagina uit te werken.

Maak je URL’s leesbaar

Wanneer je als gebruiker op zoek bent naar een bestand hoop je dat al je bestanden een leesbare en begrijpbare url hebben. Een bestand ‘mfijqmeijmfeq.jpg’ zal moeilijker te onderscheiden zijn dan ‘SEO_architectuur.jpg’. Met URL’s is dit net hetzelfde, zorg ervoor dat zowel je bezoeker, als de zoekmachine onmiddellijk begrijpt wat er op die plaats te vinden zal zijn.

Het is ook beter om te werken met woorden dan met ID’s als je twijfelt tussen ‘/categorie-1/artikel455’ en ‘/artikel-over-een-onderwerp’ dan kies je best voor die laatste keuze. Je zoekwoord wordt vermeld in de URL en het is makkelijker te onthouden.

Kies voor korte URL’s

Een korte URL is makkelijker te kopiëren, makkelijker te lezen, sneller te typen, … Er zijn heel wat voordelen voor een kortere URL. Een korte URL heeft geen directe impact op je SEO maar brengt wel voordelen mee voor je bezoeker.

Dat geld ook voor onnodige tussenvoegsels in de URL. Op de artikel pagina kan je gerust de categorie weglaten. Je focust op 1 topic in dat artikel en de algemene categorie heeft vaak geen toegevoegde waarde.

Vermijd variabelen in de URL’s

Veel websites plaatsen variabelen in de URL’s om bijvoorbeeld zoekopdrachten uit te voeren of te filteren. Zoekmachines kunnen deze URL’s moeilijker indexeren dan gewone, vaste URL’s.

 

Het belang van interne links

Met interne links zorgen we ervoor dat de Google crawler makkelijk zijn weg vindt naar iedere pagina op de website. Zo verwijzen we in artikels naar begrippen die uitgelegd staan op de website. De crawler kan die links dan volgen naar de bijhorende pagina en kan die mee opnemen in de databank.

 

Navigatie

Navigatie speelt een belangrijke rol in het gebruiksgemak van je website. Zoekmachines filteren de navigatie code vaak weg vooraleer ze je website indexeren. Maar dat wil niet zeggen dat het een onbelangrijk element is.

Het grote voordeel van het eerst uittekenen van je website architectuur is dat je al een beeld hebt van hoe de navigatie er zal uitzien. Je kan je perfect baseren op wat je hebt uitgetekend. Verwerk daarin je SEO vriendelijke URL’s et voila. Je hebt de ideale combinatie om een SEO vriendelijke website structuur uit te werken.