SEO is een lange termijn strategie, hoe komt dat?

Hoelang duurt het voor je resultaat ziet van je SEO inspanningen?

Ben je bezig met een SEO traject en zie je niet meteen resultaat? Geen paniek, SEO is een lange termijn strategie. Afhankelijk van de grootte van je investering en je inzet duurt het gemiddeld 6 – 12 maanden voor je business resultaat ziet.

Met business resultaat bedoelen we niet de eerste plaats in Google bemachtigen. Gedurende die 6 – 12 maanden zal je stijgen in de zoekresultaten. Vooraleer je in de top 10 staat, ontvang je nog geen extra verkeer. Blijf optimaliseren om door te groeien tot je in de topposities zit. Sta je eindelijk bovenaan? Blijf dan verder werken aan je website en SEO. Je concurrenten zitten immers niet stil.

SEO is niet voor iedereen weggelegd. Je SEO zet je niet ‘zomaar’ even goed. Het kost tijd en moeite voor je kan genieten van de voordelen van SEO.

Niet zeker of SEO iets voor jou is? Bekijk dan onze blog over de SEO mindset.

Waarom duurt het een tijdje voor je resultaat ziet van je SEO inspanningen?

In 2021 telde België in totaal meer dan 55.000 webshops. Al die webshops moeten beoordeeld worden door zoekmachines zoals Google. Na je SEO optimalisatie komt jouw website in de ‘wachtrij’ terecht.

Als het jouw ‘beurt’ is, zal Google 4 stappen doorlopen:

  1. Het crawlen van je website: een spider gaat door je website en probeert deze te begrijpen en in kaart te brengen.
  2. Indexeren: nadat de spider jouw website begrijpt en in kaart heeft gebracht, moeten je gegevens opgeslagen worden. Je website wordt in deze stap mee opgenomen in de index. (Dat kan je best vergelijken met het opnemen van je bedrijf in het telefoonboek).
  3. Opvragen: wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, gaat de zoekmachine door al de geïndexeerde websites en pagina’s. Relevante pagina’s worden gefilterd uit de index en getoond aan de gebruiker.
  4. Om de gebruiker een zo goed mogelijk resultaat te bezorgen worden de opgevraagde resultaten in een bepaalde volgorde gezet. De zoekmachine bepaalt de volgorde op basis van heel wat SEO factoren.

Tip

Het is niet omdat je website gecrawld werd, dat je automatisch geïndexeerd wordt. Enkel pagina’s en websites die voldoen aan de strenge kwaliteitseisen worden geïndexeerd.

Na 6 maanden zie ik nog steeds geen resultaat van mijn SEO inspanningen. Wat nu?

Klaar voor een reality check? Als je na 6 maanden nog geen resultaten ziet van je SEO inspanningen, heb je iets niet helemaal goed gedaan. De concurrentie in zoekmachines is groot. Je moet dan ook alles op alles zetten om bovenaan te scoren. Want dat is jouw doel. Waarom? We weten allemaal dat niemand verder kijkt dan de eerste pagina.

Als je na 6 maanden nog geen resultaten ziet van je SEO inspanningen, neem dan zeker een kijkje naar de volgende aspecten.

Loop je ergens vast? Contacteer dan zeker een SEO-expert. Hij of zij helpt jou verder met het optimaliseren van je SEO op lange termijn.

SEO is een lange termijn strategie, wat doe ik op korte termijn?

Wil je graag op korte termijn meer bezoekers naar je website trekken? Dan is SEA de oplossing. Om de eerste periode te overbruggen, kan je aan de slag met SEA of Google Ads.

SEA is een korte termijn strategie. Wil je op lange termijn blijvende resultaten realiseren, dan kijken we altijd naar SEO.

We vergelijken SEO en SEA vaak met fitnessen. Met SEO ga je naar fitness op je eigen kracht. Zo bouw je op lange termijn meer conditie en spieren op.

Door supplementen (SEA) te gebruiken zal je sneller resultaten zien. Stop je met die supplementen? Dan zullen je resultaten verdwijnen als sneeuw voor de zon.

We leggen het verschil tussen SEO en SEA graag tot in detail voor je uit.

Kan ik de resultaten van mijn SEO inspanningen versnellen?

Nee, SEO is en blijft een lange termijn strategie. Vroeger waren er trucjes om sneller bovenaan in de resultaten te scoren. Beter gekend als Black Hat SEO. Maar, door deze technieken te gebruiken, misbruik je het algoritme van Google.

Op korte termijn kunnen deze technieken vaak een verschil maken, maar Google is slim en detecteert ze snel. Je kan er zelfs een penalty voor krijgen. Hierdoor wordt het in de toekomst vele malen moeilijker om nog goed te scoren in Google.

Blijf dus ten koste van alles weg van black hat SEO technieken.

Wees geduldig, blijf optimaliseren en investeer in een duurzame strategie.

Wat heeft het meeste impact op je SEO op korte termijn?

SEO is opgebouwd uit 3 pijlers: content, techniek en autoriteit. Je moet in alle pijlers evenveel investeren als je wilt stijgen in de zoekresultaten.

  1. Eerst moet je website technisch op punt staan
  2. Daarna moet je relevante content publiceren
  3. Loop je vast? Investeer dan in backlinks

Wie je ook bent of wat je ook doet, het is niet mogelijk om met SEO te scoren op korte termijn.

SEO is geen exacte wetenschap. Je resultaten kunnen dus niet gegarandeerd worden. Een SEO expert die op voorhand beloftes maakt over je resultaten? Daar blijf je beter van weg.

Waarom SEO het wachten waard is

Heb je gemiddeld 6 -12 maanden alles op alles gezet? Heb je je website technisch geoptimaliseerd, zoekwoorden verwerkt in je teksten en een sterke autoriteit opgebouwd? Dan is het tijd om te genieten van de talrijke voordelen dat SEO met zich meebrengt.

Er zijn 5 goede redenen waarom SEO het wachten waard is. Het is misschien een lange termijn strategie, maar oh zo de moeite waard:

  1. SEO zorgt voor gratis clicks, je hoeft niet te betalen voor een klik op je link (wat bij SEA wel zo is)
  2. Je krijgt gerichter verkeer op je website
  3. Het is een duurzame groei strategie
  4. SEO heeft een hoge ROI
  5. Je komt een stuk geloofwaardiger en betrouwbaar over

Ondersteuning nodig bij je SEO?

Heb jij de juiste SEO mindset? Ben jij klaar voor een lange termijn samenwerking om alles op alles te zetten om hoger te scoren in de zoekresultaten? Dan zijn wij een match made in heaven.

Digital Climax is een SEO bureau dat zich focust op resultaat. Wij helpen bedrijven aan betere posities in Google. Samen stijgen we stap voor stap in de zoekresultaten.

We bekijken jouw specifieke case graag.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.