Welke SEO-tools bestaan er en waarvoor gebruik je ze?

SEO is vandaag makkelijker en toegankelijker dan ooit tevoren. Dat danken we vooral aan de uiteenlopende SEO-tools die tot iedereens beschikking staan. Wij geven je een overzicht van de beste en meest gebruiksvriendelijke SEO-tools van het moment en leggen je uit waarvoor ze gekend zijn.

Wat is een SEO-tool?

SEO-tools zijn hulpmiddelen voor het het optimaliseren van je SEO. Zo’n tool geeft je bijvoorbeeld inzichten in je eigen SEO-score en die van je concurrenten, helpt je met je zoekwoordenonderzoek of reikt je advies en verbeterpunten aan. Hieronder maak je kennis met deze SEO-tools:

All-in-one SEO-tools

Laten we beginnen met de all-in-one SEO-tools. Dit zijn SEO-tools die je voor verschillende doeleinden kan inzetten. Ze bieden meerdere diensten aan zoals een zoekwoordentool, websiteanalyse, backlinkanalyse en vaak nog veel meer.

Ahrefs

Ahrefs is een van de meest uitgebreide SEO-tools van het moment. De belangrijkste functies:

  • Site Explorer: hiermee controleer je het backlinkprofiel van een website en voer je een concurrentieonderzoek uit.
  • Keywords Explorer: de tool voor jouw zoekwoordenonderzoek.
  • Site Audit: analysetool die je on-page SEO prestaties in kaart brengt.
  • Rank Tracker: om jouw positie in de zoekresultaten in het oog te houden.
  • Content Explorer: hiermee analyseer je alle content binnen jouw sector.

Benieuwd hoe je deze SEO-tool gebruikt? Lees dan zeker onze Ahrefs handleiding.

SEO tools Ahrefs logo
SEO tools SEMrush logo

SEMrush

SEMrush is samen met Ahrefs een van de veelzijdigste SEO-tools die er bestaan. Het is dan ook een echte all-in-one SEO tool. Welke mogelijkheden biedt SEMrush jou?

 

  • Keyword Research Tool Kit: biedt inzicht in het gebruik en de concurrentie van zoekwoorden, toont relevante en vergelijkbare zoekwoorden, geeft de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden aan en nog veel meer.
  • Websiteanalyse uitvoeren en verbeterpunten opstellen.
  • Inzicht in backlinks geven én adviseren om meer backlinks te verdienen.
  • Concurrentieanalyse in Google Ads en Google Shopping.

SE Ranking

SE Ranking is een SEO-tool die zich voornamelijk richt op zoekwoorden, maar die nog véél meer mee kan.

  • Zoekwoordensuggestietool
  • Trefwoordengroepering: een geavanceerd hulpmiddel waarmee je snel en precies je zoekwoorden samen brengt.
  • Marketing Plan: waardevolle SEO tips die gebaseerd zijn op de analyse van je website.
  • Website controle: een complete SEO-check up van je website.
  • On-page SEO controle
  • Zoekwoord rank tracking: de concurrentieanalysetool.
  • Backlinks monitoren: trackingsoftware die je backlinks continu in de gaten houdt.

Zoals je ziet is dit een heel veelzijdige tool waarmee je heel wat waardevolle informatie achterhaalt.

SEO tools SE Ranking logo

SEO-tools voor zoekwoordenonderzoek

Naast de handige all-in-one SEO tools, zijn er ook een heleboel tools die zich grotendeels of volledig richten op zoekwoorden. Ze geven je zoekwoordideeën en/of inzichten in de zoekwoorden die jij en je concurrenten gebruiken.

SEO tools AnswerThePublic logo

Answer The Public

Een van de bekendste SEO-tools om je zoekwoordenonderzoek mee te starten of uit te breiden is ongetwijfeld AnswerThePublic. Hoe AnswerThePublic jou helpen?

  • Toont je relevante zoekwoorden voor een onderwerp
  • Geeft je inspiratie en ideeën voor nieuwe content
  • Ideaal om long-tail zoekwoorden te vinden
  • Vult je zoekwoord automatisch aan met vragen: wat, hoe, waarom, wanneer…

Om efficiënt met deze keyword SEO-tool te werken, raden we je aan onze AnswerThePublic handleiding door te nemen.

Ubersuggest

Een andere SEO-tool voor zoekwoorden is Ubersuggest. Ook die helpt je om je zoekwoordenonderzoek te beginnen of verder uit te breiden. Ubersuggest geeft je de volgende informatie over een zoekwoord:

  • Het zoekvolume
  • De kost per klik (cost per click of CPC)
  • De betaalde moeilijkheid
  • De SEO-moeilijkheid
  • Een overzicht van de concurrentie op het zoekwoord en hoe moeilijk het is om voor een zoekwoord te scoren

Met onze Ubersuggest handleiding ben je in no-time weg met deze handige SEO tool.

SEO tools Ubersuggest logo

SEO-tools voor website analyses

Om meer inzicht te krijgen in de SEO-score van jouw website (of die van je concurrenten) bestaan er handige SEO-tools die analyses uitvoeren op je website. Ze scannen je website op een heel aantal voorafbepaalde criteria en geven je nadien bijvoorbeeld een score of kaarten de problemen en verbeterpunten aan.

SEO tools Detailed SEO Browser Extension

Detailed SEO Browser Extensie

De eerste in het rijtje van SEO analyse tools is een browserextensie. Met de Detailed SEO Browser Extension bekijk je eenvoudig alle informatie over de SEO van een pagina.

  • De titel, metaomschrijving en URL van de webpagina
  • Indien van toepassing: de canonical tag, robots tag en x-robots tag
  • De lengte van de tekst, de taal, de auteur en eventueel het zoekwoord
  • De titelstructuur van de pagina
  • Een overzicht van alle inkomende en uitgaande links
  • Een overzicht van het aantal afbeeldingen en hoeveel er een alt tag en titel bevatten
  • Het schema dat de pagina gebruikt
  • Informatie over sociale media van de website

Daarnaast biedt de Detailed SEO Browser Extenstion de mogelijkheid om nofollow links te highlighten en duplicate content op te sporen. In onze Detailed SEO Browser Extension handleiding vind je alle uitleg om zelf aan de slag te gaan met deze handige tool.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights is een SEO-tool van Google zelf. Hij biedt je inzicht in de laadsnelheid van jouw website. PageSpeed geeft je volgende informatie:

  • Of je website snel, gemiddeld of langzaam laadt
  • Hoe goed je website scoort op de Core Web Vitals
  • Aanbevelingen die je helpen om je website sneller te doen laden
  • Inzichten over zowel desktop als mobiel

Omdat Google meer en meer belang hecht aan een snelle laadtijd, is de PageSpeed Insights tool een nuttig hulpmiddel om je website te optimaliseren.

SEO tools Google PageSpeed Insights

Screaming Frog

Screaming Frog is een SEO spider of crawler die je helpt om je on-page SEO te optimaliseren. Dit is een echte aanrader om je website te optimaliseren voor SEO – tenminste, als je tijd hebt om je er in in te werken. Screaming Frog biedt je namelijk enorm veel mogelijkheden:

SEO tools Screaming Frog logo
  • Gebroken links opsporen
  • Metatitels en metabeschrijvingen analyseren
  • Duplicate content opsporen
  • XML sitemaps genereren
  • Data uit de HTML van een website halen
  • Javascript websites crawlen
  • Crawls inplannen
  • Robots.txt en tags bekijken
  • Verbinden met Google Analytics, Search Console en PageSpeed Insights
  • Je website architectuur visualiseren
  • Crawls vergelijken

Leer werken met dit Zwiters zakmes voor je SEO met onze Screaming Frog handleiding.

Andere SEO tools

Bescheiden als we zijn, zetten we onze eigen Structured Data Generator graag samen met Google Search Console, ongetwijfeld een van Googles bekendste tools.

Google Search Console

De beste inzichten vind je aan de bron. Google Search Console geeft je informatie en inzichten van de zoekmachine zelf. Mooi meegenomen als je jouw website wil optimaliseren om online beter gevonden te worden. Wat zijn de belangrijkste functies van Search Console?

  • Een pagina snel laten indexeren
  • Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren
  • Schema.org laten controleren
  • Content uit Google verwijderen

Om je op weg te helpen met Google Search Console schreven we een handige Google Search Console gids. Hier leggen we je duidelijk uit hoe je deze SEO tool gebruikt en waarom hij zo belangrijk is.

Structured Data Generator

Met trots presenteren we nog onze eigen Structured Data Generator. Met deze SEO-tool kan je makkelijk zelf structured data toevoegen aan je website. Hierdoor kan Google beter begrijpen wat er allemaal op website staat.

SERP Simulator

Als laatste hebben we nog onze eigen SERP simulator. Deze tool laat je meta data zoals titel, omschrijving en meer invoeren. Hij toont in realtime hoe deze eruitzien op Google, zodat je te lange of te korte meta data voorkomt.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.