Ontdek hoe SEO een groot verschil maakt voor jouw klein bedrijf
Als kleine zelfstandige ben je een echte superheld. Je houdt meerdere ballen hoog en gaat voor topresultaten. Maar je bereik kan groter en je wil meer potentiële klanten aantrekken. Bovendien bestaat een dag maar uit 24 uren, ook voor de helden onder ons.
Geen nood. Een goede SEO strategie verhoogt je online zichtbaarheid en dus ook op lange termijn je omzet. Geen idee hoe je dit aanpakt? Wij leren je graag over de juiste SEO strategieën en tools. En vooral, hoe je achteraf het succes meet van al je inspanningen.
Geen tijd om zelf aan de slag te gaan? Het team van Digital Climax staat voor jou klaar. Schakel onze hulp in zodat jij kan focussen op jouw supertalenten: het runnen van een prachtig klein bedrijf.
Het belang van SEO, ook voor kleine bedrijven
Als kleine onderneming droom je ervan dat klanten gemakkelijk hun weg vinden naar jouw website en dus ook naar jouw winkel of aanbod. Een onderbouwde SEO strategie is dus ook van groot belang voor de kleinere spelers op de markt.
Ontdek waarom:
- SEO vergroot jouw online zichtbaarheid, want jouw website belandt hoger in de zoekresultaten. Grotere zichtbaarheid betekent ook meer potentiële klanten. En op lange termijn dus ook meer omzet.
- SEO bespaart kosten: SEO is een kosteneffectieve manier om klanten aan te trekken (in tegenstelling tot betaalde advertenties, die enkel resultaat leveren zolang je er geld blijft inpompen). Kies dus heel bewust waar je jouw budget aan uitgeeft.
- Een hoge positie onderscheidt je van andere en misschien wel grotere bedrijven. Eat that, big boys.
Kostenplaatje van SEO voor kleine bedrijven
Elke goede ondernemer bekijkt vooraf het kostenplaatje, jij dus ook. Hoeveel een SEO strategie voor jouw bedrijf kost, hangt af van een aantal elementen. Wij bekijken vooraf eerst wat jouw doel is en hoe jij daar geraakt. Ook de duurtijd van je traject bepaalt voor een groot deel je SEO-budget.
Bepalende factoren van je SEO-budget:
- Ambities en doelen
- Startpunt
- Concurrenten
Concrete SEO strategiën voor kleine bedrijven
Om een degelijke SEO strategie uit te bouwen, focus je best op een paar belangrijke onderdelen.
Deze 3 toepassingen verbeteren jouw prestaties:
- Zet in op lokale SEO om jouw online zichtbaarheid te vergroten.
- Focus niet alleen op brede termen, maar op hyper-specifieke zoekwoorden door gebruik te maken van sniper SEO.
- Maak van je website een samenhangend geheel door een content cluster te bouwen.
SEO to do’s voor kleine bedrijven
Kleine stappen, groot resultaat. Bekijk hieronder een overzicht van SEO toepassingen en verbeter stapsgewijs jouw website en SEO prestaties.
Website architectuur
Het is van essentieel belang dat jouw website SEO friendly is opgebouwd. Zorg voor een overzichtelijke architectuur die zowel Google als je bezoeker aantrekt. Bovendien maak je de zoekmachine duidelijk wat er exact op jouw pagina’s geschreven staat. Lijkt dit voor jou onbegonnen werk? Wij helpen je graag bij het bouwen van een SEO vriendelijke website architectuur.
Keyword onderzoek
Net als andere bedrijven, weet je als kleine speler best welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw doelgroep. Begin met een zoekwoorden onderzoek om zeker te zijn welke woorden relevant zijn.
Tip
Kies je als klein bedrijf voor een snel resultaat met een hoog rendement? Dan focus je best op klanten uit jouw eigen regio. Speel vooral met zoekwoorden zoals ‘in de buurt’ of vermeld expliciet de plaatsnaam van jouw kleine onderneming. Lees alles over lokale SEO.
De juiste content
- Creëer een interessante en uitgebreide website boordevol unieke content die jouw bezoeker rechtstreeks aanspreekt. Bepaal vooraf de zoekintentie van een gebruiker. En zorg dan voor het juiste antwoord op de gestelde vraag.
- Bepaal jouw USP: vertel waarom jouw bedrijf een verschil maakt ten opzichte van het aanbod van concurrenten.
Geen idee hoe je een SEO tekst schrijft?
Wij helpen je graag op weg in onze handleiding over SEO teksten schrijven. We begeleiden jou met een handig stappenplan. Of download onze helpful content gids en raadpleeg hem eender waar, eender wanneer.
Aangepaste metatags
Optimaliseer je metadata (meta titels, meta description) en headers: zet jouw bedrijfsverhaal in de verf, benadruk jouw ambachtelijke manier van werken of highlight jouw korteketenverhaal. Laat dit de eerste informatie zijn die een klant leest. Zo overtuig je gebruikers om door te klikken naar de website van jouw onderneming. Accentueer waarom jouw bedrijf verschilt van een grote onderneming of een concurrent.
Local linkbuilding
Zet in op local linkbuilding, waarbij je gebruik maakt van backlinks van andere ondernemingen uit jouw regio. Lokale links zorgen ervoor dat Google je associeert met andere bedrijven uit je buurt en dus ook aan deze regio. Op deze manier scoor je lokaal ook hoger.
Misschien speelt jouw zoontje wel bij een ploegje uit je regio. Steun deze club door een (kleine) bijdrage te leveren in de vorm van sponsoring. In ruil plaatst de club jouw naam, logo en website op hun pagina. Zoontje blij, jij blij.
Google Bedrijfsprofiel
Iedereen kent een klassiek visitekaartje. Het bevat de belangrijkste informatie over een bedrijf, maar eerlijk? Je verliest het meestal snel. Gelukkig bestaat hier een oplossing voor: de gratis tool Google Mijn Bedrijf (of tegenwoordig Google Bedrijfsprofiel).
Check volgende zaken en pas aan waar nodig:
- De locatie van je bedrijf of winkel
- De (aangepaste) openingsuren van je bedrijf
- Eventuele productfoto’s, liefst genomen door een echte fotograaf.
- Eventuele Google reviews: in deze teksten schrijven klanten over hun ervaring met jouw product of dienst. Heel vaak laten ze onbewust jouw zoekwoord vallen, wat weer een positieve invloed heeft op jouw positie. Onechte en zelfs valse Google reviews verwijderen? Wij leren je er alles over.
Meer weten over Google Bedrijfsprofiel? Kijk gerust eens rond op onze pagina waarin we uitleggen hoe je Google Mijn Bedrijf registreert. En vergeet niet om je Google Mijn Bedrijf te optimaliseren.
Waarom wij geloven in SEO, ook voor kleine bedrijven
De website autoriteit van grote ondernemingen jaagt sommige kleine spelers soms de stuipen op het lijf. Maar wanneer je in deze kolkende massa inzet op een degelijke SEO strategie, val je ongetwijfeld ook op.
Welke voordelen pluk je als ondernemer van SEO?
- Langdurige resultaten: waar SEA vooral heel snel resultaten oplevert, verbetert SEO jouw prestaties op lange termijn. Lees alles over het verschil tussen SEA en SEO.
- De juiste doelgroep door specifieke targeting: verhoog je organisch verkeer door de juiste zoekwoorden in te zetten. Deze targeting zorgt op lange termijn voor een stijging van omzet.
- Conversieratio: gebruikers die jouw website vinden, zijn al geïnteresseerd. Houd deze interesse vast en maak gebruik van een goede SEO strategie. Zo verhoog je de kans dat deze klanten ook effectief overgaan tot actie (bijvoorbeeld inschrijven op een nieuwsbrief, plannen van een afspraak of aankopen van product).
- Resultaten zijn makkelijk meetbaar.
- Eenvoudig te realiseren door gebruik van Google Bedrijfsprofiel.
SEO voor kleine bedrijven, ook op nationaal niveau
Heb jij een kleine onderneming die actief is op nationaal vlak? Ook dan is SEO voor jou een ideale strategie. Met een goede SEO spreek je (potentiële) klanten aan die aan de andere kant van het land wonen. Jouw bedrijf is misschien klein in oppervlakte, maar hoeft dat zeker niet te zijn in resultaten en prestaties.
Deze tips helpen jouw bedrijf op nationaal niveau:
- Vermeld jouw vakmanschap in metatags. Zo overtuig je potentiële klanten meteen om door te klikken naar jouw website.
- Onderscheid je van grote concurrenten door te kiezen voor specifieke zoekwoorden. Accentueer op je pagina waarom jouw bedrijf verschilt van andere grote bedrijven. Gaat jouw bedrijf al generaties mee? Vermeld dan zeker jouw jarenlange ervaring. Zijn jouw werknemers echte vakmannen? Zet dan jouw expertise in de verf.
- Vertrouw op het resultaat van SEO op lange termijn. Opboksen tegen grote concurrenten kan indrukwekkend zijn. Maar vergeet niet om jouw einddoel in zicht te houden. SEO loont op de lange termijn, ook voor kleine bedrijven.
Meten van SEO resultaten voor kleine bedrijven
Gebruik tools zoals de Google Search Console (lees er alles over in onze Google Search Console gids). Blijf kritisch en verdiep je regelmatig in de resultaten. Bekijk deze metingen nooit achterovergebogen in je stoel, maar neem een actieve houding aan. Jouw concurrenten doen dit immers ook.
Tip
Ontdek hoe je je Google Search Console koppelt met Google Analytics om jouw data te interpreteren en bij te sturen.
Ook jouw kleine onderneming verdient een goede SEO strategie
Ga voor die toeters en bellen op de zoekmachines en trek de juiste klanten aan. Vergroot je imago en speel in op de behoeften van potentiële klanten. Je krijgt er meer organisch verkeer voor in de plaats. En je onderscheidt je van kleine of misschien zelfs grote concurrenten. SEO voor kleine bedrijven kan dus een echte gamechanger zijn. Het tilt je zaak letterlijk naar een hoger niveau.
Ga aan de slag, nu je alles weet over een sublieme SEO strategie voor je kleine onderneming. Schakel je graag iemand in die meekijkt over je schouder? Of geef je liever alles uit handen? Geen probleem. Het team van Digital Climax staat in de startblokken. Vraag vandaag nog een gratis SEO scan aan voor je klein bedrijf. Want je eindigt enkel groot wanneer je klein begint.