Content marketing als magneet voor jouw klanten

Wat is content marketing?

Content marketing is de creatie van inhoudelijke stukken om je bedrijf te promoten. Het maakt dan ook deel uit van je inbound marketing, waarmee je klanten aantrekt met voor hen relevante content.

Door content te creëren en te promoten, zet je eigenlijk een grote magneet op. Die magneet wordt sterker naarmate je meer autoriteit krijgt en trekt zo steeds meer potentiële klanten aan. Leuker toch dan hopeloos achter hen aan te hollen?

“Ik geloof enorm in content marketing, het is de basis van onze marketingstrategie. Zelf vertrekken we vanuit SEO voor onze content marketing.”
Axl

In deze gids toon ik je ons proces en geef ik je alles om er zelf mee aan de slag te gaan. Dat is namelijk de basis van content marketing: kennis delen, autoriteit opbouwen en zo een thought leader worden voor je doelpubliek.

De evolutie van marketing richting content

Marketing is al zo oud als de handel tussen mensen en is door de eeuwen heen dan ook enorm geëvolueerd. Vroeger zette je een reclamepaneel naast de baan met promotie voor je product in de vorm van een korting. Vandaag is het aanbod zodanig groot en de toegang tot informatie zo laagdrempelig dat je boodschap gewoon verloren gaat.

Wat niet veranderd is: mensen kopen bij mensen. Daar geloven we enorm hard in. Klanten willen zeker zijn dat jouw product of jouw dienst hen helpt.

Enter content marketing.

Door herhaaldelijk content te delen die interessant is voor jouw doelgroep, toon je je expertise en oplossingen. Je helpt je klanten en bouwt zo vertrouwen op.

Vergeet sales

Sales, sales, sales? Die mindset zet je bij content marketing best aan de kant. Je wil in eerste instantie liever informeren dan verkopen. Door je klanten keer op keer vooruit te helpen, blijven ze tot bij jou komen.

Natuurlijk loopt dat proces bij iedereen anders. De ene persoon ziet je waarde onmiddellijk, iemand anders reageert eerder afwachtend. Geen zorgen: door te bouwen aan jouw krachtige magneet, komen ze wel.

Content marketing komt dus neer op continu zaadjes planten. Ooit ontkiemen die zaadjes tot iets moois: een aanbeveling, een aanvraag voor een offerte, een getekend contract.

Tip

Kan je je innerlijke sales niet uitschakelen? Geen probleem, maar dan heeft verder lezen weinig zin. Er zijn voldoende manieren om direct te verkopen. Content marketing draait echter om een ander principe. Het levert je op lange termijn wel verkopen op maar vertrekt niet vanuit de sales-gedachte.

Het principe achter content marketing

Oké, een magneet bouwen. Hoe werkt dat dan precies?

Creëer content en deel die op verschillende kanalen. Zo word je voor je lezers de expert voor een bepaald probleem. Uiteraard ben je vervolgens ‘top of mind’ wanneer ze zelf tegen dat probleem aanlopen. Zo maak je meer kans om gecontacteerd te worden.

Tip

Gebruik effectief verschillende kanalen. Verder in deze gids geven we een heel aantal voorbeelden.

SEO is een belangrijk kanaal maar beperk je niet tot zoekmachines. Dat doen we trouwens zelf als SEO-bureau ook niet. Alleen: wij specialiseren ons in het optimaliseren van websites. Daar is veel content voor nodig. Die kan je ook prima delen op andere kanalen (zoals sociale media) om ook op korte termijn resultaten te halen. Zorg wel steeds voor kwalitatieve content.

principe achter content marketing

Wanneer begin je met content marketing?

Zelf ben ik vrijwel onmiddellijk begonnen met content marketing. Precies één dag heb ik cold calling geprobeerd. Een onbekend contact opbellen en een verkooppraatje houden. Dat kostte me enorm veel energie, zonder veel resultaat. Het was natuurlijk ook allemaal nieuw toen.

Content marketing sluit beter aan bij de manier waarop ik denk. We trekken klanten aan die bewust kiezen voor onze expertise, die ons al kennen en die weten waarvoor we staan. Dat stoot ook mensen af. Niet iedereen heeft dezelfde mindset en dat is helemaal prima.

En hoe begin je met content marketing?

Het goede nieuws: content marketing kan je volledig zelf. Jij bent namelijk de expert. Content creëren rond het probleem van je doelgroep is geen ‘rocket science’. Dat probleem extreem helder krijgen is vaak wel moeilijk.

De belangrijkste tip: begin eraan. Je dient namelijk zaadjes te planten. En die hebben tijd nodig om te ontkiemen.

Deze gids publiceren levert me niet onmiddellijk nieuwe aanvragen op. Als je hem uitleest, kan je zelfs zonder ons verder.

Maar dat is binnen een paar weken, maanden of jaren weer anders. “Ik heb te weinig tijd om die content te maken.” Of “Het is toch lastig om mee te blijven in het content marketing verhaal”. Om je weer volop te focussen op je bedrijf, beslis je om expertise in te huren. En ondertussen zijn wij onze kennis met jou blijven delen, waardoor we in jouw ‘top of mind’ zitten.

Tip

Blijf niet hangen in de ‘one man show’ waarin je alles zelf doet. Niet alleen voor content marketing maar voor je hele bedrijf. Focus op wat je graag doet en goed kan. Dat brengt vaak meer op dan besparen door alles zelf te doen.

Thought leadership via content marketing

Content marketing is het middel, thought leadership het doel. Bouw aan je expertise zodat mensen je associëren met de oplossing.

Met thought leadership bedoelen we dat anderen je aanzien als expert in een domein. Dat kan gaan van SEO tot machineonderdelen. Dat je potentiële klanten je zien als de deskundige ter zake, bereik je op beide terreinen met content marketing.

Waarom werkt content marketing?

Content marketing werkt op lange termijn. Je bouwt aan je thought leadership status door een voortdurende meerwaarde te bieden voor je doelgroep. Die associeert je met een bepaald topic, een bepaalde oplossing. Door regelmatig gezien te worden, denken ze aan jou wanneer het er toe doet.

Stel, je rankings in Google kunnen een boost gebruiken. De kans is groter dat je dan nog eens aan ons denkt na het lezen van deze gids. En dat we vervolgens een kennismakingsgesprek inboeken en een offerte mogen opmaken.

Of we effectief gaan samenwerken, is een ander verhaal. Maar we bouwen al wel enkele jaren aan autoriteit door je continu SEO tips, ervaringen, en problemen en hun oplossingen voor te schotelen. De kans op een positief antwoord is dus een stuk groter.

De fasen van de verkoopcyclus: AIDA

Vooraleer mensen beslissen om samen te werken, doorlopen ze verschillende fases. Yes, daar zijn 1001 verschillende modellen voor. AIDA sluit het beste aan bij hoe wij er naar kijken.

AIDA: Awareness Interest Desire Action

     Awareness

Als je klanten je niet kennen, kunnen ze ook niet voor je kiezen. De eerste stap is ervoor zorgen dat ze weten dat je bestaat. En dat ze jou gaan aanzien als de deskundige met de oplossing voor een bepaald probleem.

     Interest

Langzaam maar zeker komt het besef dat ze zelf ook tegen dit probleem aanlopen. Je krijgt eens een vraag via een mail, of iemand schrijft zich in op de nieuwsbrief.

Tip

Hold your horses! Vlieg hier niet onmiddellijk op met je sales-departement. Bouw liever verder aan je thought leadership door de vragen te beantwoorden.

     Desire

Nu is het duidelijk: je doelpubliek loopt tegen een probleem aan en heeft te weinig tijd of expertise om het zelf op te lossen. Als ze geholpen willen worden, moeten ze overgaan tot actie.

     Action

Een telefoontje om kennis te maken, een mail met een aanvraag voor een offerte… Je toekomstige klant geeft volledig zelf aan dat hij klaar is om te kopen. Let op dat je in deze fase niet vanuit aantrekken vervalt in vooruit duwen.

Tip

Pas deze fases ook toe op je SEO. Kies zoekwoorden die aansluiten bij de fase waarin je doelpubliek zit en stem je content hier op af.
Wie een opdracht ingeeft in een zoekmachine, doet dat met een bepaald doel.

Die zoekintentie en de bijhorende zoekwoorden zijn in elke fase anders. In de Awareness fase wordt gezocht in functie van een probleem. Het antwoord is een effectieve oplossing.

In de Desire en Action fase wordt dan weer gezocht met heel commerciële zoekwoorden. Iedere fase vraagt een andere soort content. Daarom zien we SEO als de basis van je (content) marketing. Misschien een stukje beroepsmisvorming maar ook de harde realiteit.

Onderdelen van content marketing

In principe is alles waarvoor je content maakt onderdeel van “content marketing”. Via deze kanalen verspreid je je expertise.

     1) SEO

Laat ons beginnen met ons ‘boeleke’. SEO is onze wereld en onze wereld is SEO.

Dit onderdeel vormt onze basis voor content marketing. We vertrekken vanuit zoekwoorden om inspiratie te krijgen, bouwen artikels op volgens de SEO-regels en focussen op kwalitatieve content.

     2) Sociale media

Maandelijks, wekelijks of nog vaker posten op sociale media is een enorme meerwaarde. Dit is ideaal om regelmatig gezien te worden. Je doelgroep onthoudt je beter dan wanneer je eenmalig passeert via een SEO-artikel.

     3) Nieuwsbrief

Ook nieuwsbrieven leveren hun bijdrage. Ga opnieuw uit van het creëren van meerwaarde. Geen saai bedrijfsnieuws of enkel kortingen dus. Via nieuwsbrieven volg je (potentiële) leads persoonlijker op en bied je hen interessante content aan.

     4) Podcast

Een podcast valt in de Awareness & Interest fase. Dit is het ideale podium om je kennis en ervaring te delen. Podcasts staan vaak op tijdens het lopen, fietsen of in de auto. Ze verzekeren je van een enorm lange aandachtspanne. Perfect dus om in detail in een onderwerp te duiken.

     5) YouTube

Video werkt. YouTube is de tweede grootste zoekmachine en dus erg geschikt om je content te delen. Maak filmpjes als onderdeel van je blogpost of neem je podcast ook op als video, waarvan je nadien stukjes deelt op sociale media.

Tip

De sales gingen even in de koelkast maar vergeet niet dat ze daar liggen. Meerwaarde creëren is het hoofddoel van content marketing. Zonder af en toe de verkoop te triggeren blijft het echter daarbij en dat zou jammer zijn.

Types content marketing

  1. Video
  2. Copy
  3. Audio
  4. Afbeeldingen

De verschillende types content marketing ondersteunen elkaar, je kan zelfs zaken combineren. Maak foto’s voor je geschreven blogpost, baseer je podcast op een video… Je content deel je op al je kanalen.

types content marketing

Case: content marketing voor Digital Climax

Het zal ondertussen duidelijk zijn: wij geloven in content marketing. Voor ons is SEO het vertrekpunt. Laat me even toelichten hoe dat precies werkt en welke resultaten het oplevert.

Content is een van de 3 pijlers waarop SEO rust, samen met techniek en autoriteit. Autoriteit in SEO heeft wel een heel andere betekenis dan de thought leadership die je ambieert met content marketing. In SEO is autoriteit vooral gebaseerd op linkbuilding.

We schrijven artikels (zoals dit) om op een bepaald zoekwoord te ranken – “content marketing” in dit geval. Daarvoor maken we kwalitatieve content die jou als lezer iets bijbrengt. Mooi meegenomen dus dat we die ook kunnen inzetten voor onze eigen content marketing.

Deze gids plaatsen we op onze website en we zorgen ervoor dat zoekmachines hem opnemen in hun resultaten. Dat brengt op lange termijn bezoekers naar onze site. Om ook op korte termijn resultaat te halen, delen we hem op LinkedIn. Daar kunnen onze volgers hem aanvragen en zo ontvangen.

Beslis jij vandaag om alles om te gooien en te kiezen voor content marketing? Waarschijnlijk niet. Is de kans groter dat je ons zal contacteren dan voor je deze gids las? We durven denken van wel. En anders mag je het gerust even laten weten 😉

Waarom doen wij alleen SEO?

Content marketing gaat dus breder dan alleen SEO. Toch doen wij alleen dat laatste. SEO is namelijk een erg specifieke markt. Om die op de voet te volgen, moeten we wel specialiseren.

Jouw volledige SEO-proces is bij ons dus in goede handen. De stappen ernaast laten we meestal aan jouw interne marketingafdeling. Denk aan een video op je sociale media delen, een blog in je nieuwsbrief opnemen…

Dat zijn nog eens volledig andere specialisaties. Wij zijn experts op het vlak van SEO, voeren dat tot in de puntjes uit en geven advies om breder te kijken.

Jouw content marketing strategie

De strategie achter content marketing is simpel: publiceer content. Liefst kwalitatieve waar je de lezer mee verder helpt. Geen verkooppraatjes maar nuttige informatie.

Daarnaast is het belangrijk om na te denken over het format en het platform. Niet ieder bedrijf dient aanwezig te zijn op ieder platform. Waar bevinden jouw toekomstige klanten zich, waar lopen ze tegenaan, hoe kan jouw content hen helpen? In een B2B-omgeving kijken we al snel naar LinkedIn, visuele producten promoot je op Instagram of TikTok.

Tip

Werk je contentideeën uit in verschillende formats, afgestemd op het platform. Zo verwacht TikTok korte filmpjes, Instagram werkt prima met foto’s, YouTube ziet liefst langere video’s en Google verkiest tekst.

Consistentie = de basis van je strategie

Neem uit deze gids vooral dit mee: ga consistent aan de slag. Publiceer regelmatig nieuwe content. Wekelijks op je socials, maandelijks een blog… De frequentie bepaal je zelf (al raden we wekelijks aan). Houd die frequentie ook aan.

De grootste valkuil van content marketing? Initieel werkt het niet. Of juister: lijkt het niet te werken. Logisch, toch? Je begint juist met publiceren, niemand kent je of ligt wakker van jouw mening of product, je kent je doelgroep nog niet helemaal…

De kans bestaat dus dat je al snel ontmoedigd wordt door content marketing. Hou dan echter voor ogen dat het een groeiproces is. Testen en bijsturen, keer op keer.

Hoe sneller je begint, hoe sneller je bouwt naar resultaten. Weet alleen dat die resultaten best even op zich kunnen laten wachten. Geef dus niet op en blijf consistent.

Tip

Even de motivatie kwijt? Bel me! Of lees deze gids nog eens opnieuw. We geven je graag de boost om te blijven doorzetten. Want ja, op de lange termijn werkt content marketing echt!

Hoe begin je met content marketing?

Oké, je mindset zit goed? Dan heb je al 80% van het werk gedaan. De overige 20% behaal je door effectief te creëren. Schrijf je eerste post, stel je eerste blog samen, maak je eerste video…

Alleen door te publiceren krijg je vat op je doelgroep. Je leert wat werkt en wat niet. Vanaf dan is het makkelijk: doe meer van wat werkt en minder van wat niet werkt.

hoe beginnen met content marketing

Inspiratie voor content marketing

Toch wat meer inspiratie nodig? Snap ik!

Zelf gaan we daarvoor terug naar de basis, en die basis is SEO. Met SEO-tools bepalen we de volumes van bepaalde zoekwoorden. Zo weten we welke woorden mensen kennen en welke niet. Daar halen we onze mosterd om blogs te schrijven. En vooral, wat we best in die blogs schrijven.

Vertrekken vanuit SEO-perspectief werkt voor ons ongelofelijk goed. Maar er zijn natuurlijk prima alternatieven.

Wat heb je nodig voor content marketing?

Tools

Tools, tools en nog eens tools. Er bestaan er duizenden voor content marketing. Denk aan SEO tools, social media planning tools, fotobewerking, CRM… Iedereen heeft een andere voorkeur. Trek dus op onderzoek uit en kies de tool die het best past bij jouw doelen en jouw werkwijze.

Website

Je website is hét centrale punt in je content marketing strategie. Al het verkeer komt er samen. Je social media posts, SEO-blogs, advertenties… Ze sturen je doelpubliek allemaal naar je online thuis. Een goede website is dus essentieel. Sterker nog: je kan beter een sterke website laten maken (technisch, UX, CRO…) voor je aan (content) marketing begint.

SEO

We verkondigen het overal. SEO is de basis van marketing. Je wordt verplicht te kijken naar wie jouw klanten zijn en welke problemen ze hebben. Met SEO koppelen we dat aan zoekopdrachten. Als je breder kijkt, kan je met die persona’s en problemen ook je sociale media afstemmen op je doelpubliek.

Blogs die toch in de pijplijn zitten voor SEO vorm je in een handomdraai om tot social media posts. Bovendien voelen ze zich perfect thuis in je nieuwsbrieven. Je kan er zelfs advertenties op draaien. Heel wat vliegen in één klap dus.

De ROI van content marketing meten

Bedrijven willen waar voor hun geld, uitgedrukt in Return On Investment (ROI). Logisch! Content marketing zweeft echter in een soort vacuüm. Tracking is een hel, aanvragen voor offertes koppelen aan het kanaal van herkomst is praktisch onmogelijk, heel wat conversies gebeuren via omwegen. Een-op-een resultaten meten is dus moeilijk.

Toch merk je dat er iets beweegt. Bij de start is dat engagement op je sociale media, mensen die zich inschrijven op je nieuwsbrief, meer bezoekers… En op langere termijn vertaalt het zich naar meer aanvragen voor offertes. Vaak lijken die ‘uit het niets’ te komen. Content marketeers zoals jij en ik weten ondertussen natuurlijk beter.

KPI’s voor content marketing

Heel wat organisaties vervallen in vanity metrics. Daar leer je helemaal niets mee over je business. Duizenden volgers op Instagram zijn niets waard als ze niet met je in interactie gaan.

Durf te kijken naar grotere indicatoren zoals omzet, groei… Zitten die (plots) in stijgende lijn, dan kan je conclusies beginnen te trekken. We koppelen die data graag aan kanalen die opbrengen maar dat is moeilijk in content marketing.

Een voorbeeld. Je hebt een verse blogpost gepubliceerd over jouw product. Een van je volgers ziet die passeren op Facebook en deelt hem met een vriend. Die vriend klikt door naar je Instagram en begint je daar te volgen. Wanneer hij later een vraag stelt aan Google, blijkt het antwoord van jou te komen. Als hij dan een zoekwoord intypt met een koopintentie, is de kans groot dat hij op jouw Google ad klikt om een offerte aan te vragen.

Applaus voor Google Ads, dat zorgt voor ROI. Maar er zit een heel proces voor die beslissende klik. Ook al zeggen je statistieken iets helemaal anders, al je budget herverdelen richting Google Ads zal toch een stuk minder renderen. Kijk dus naar de kosten die je maakt in het algemeen en de return die daar uit komt.

Meer verkopen dankzij content marketing

Content marketing is enorm efficiënt maar lastig te meten. Om er het maximale uit te halen, heb je een blik op de lange termijn en doorzettingsvermogen nodig. Deze strategie draait namelijk rond vertrouwen opbouwen. Dat gebeurt echter niet zomaar en al zeker niet van vandaag op morgen.

Door wekelijks te passeren met nieuwe content leren mensen je kennen, zien ze waarvoor je staat en appreciëren ze je tips en je expertise. Het maakt eigenlijk niet uit via welk medium je dat doet. Belangrijker is dat je iets doet en dat je het consistent doet.

Na ongeveer zes maanden beginnen de eerste aanvragen voor een offerte in de bus te vallen. Zet dus door en blijf werken aan een consistent geheel.

meer verkopen dankzij content marketing

Waarom geloven wij zo hard in content marketing?

Omdat we zelf het levende voorbeeld zijn dat het werkt. Onze strategie is gebaseerd op SEO (hoe kan het ook anders?) en LinkedIn. Neen, we zitten dus niet op ieder kanaal. We vertrekken vanuit zoekwoorden en vanuit vragen van (potentiële) klanten om problemen op te lossen. Die vormen we om naar LinkedIn-posts.

Het resultaat de eerste maanden?

Niks. Nada. Nul. Noppes.

Enorm frustrerend.

Na een half jaar tot een jaar kwam er al eens iemand voorzichtig horen voor een offerte. Die werden nog niet altijd getekend.
Vandaag zijn we meer dan vijf jaar bezig. Wekelijks krijgen we aanvragen ‘vanuit het niets’. Het lijkt een overnight succes maar dat is het dus zeker niet.

Een extra voordeel van content marketing: potentiële klanten die een offerte aanvragen en er niet op ingaan, blijven je voorbij zien komen. Je blijft je tips delen en je meerwaarde tonen. Het is al vaak gebeurt dat een prospect een jaar later alsnog een offerte vraagt en dan wel tekent.

Ook in de B2B-sector werkt content marketing. Dat bewijzen we zelf dagelijks. Je hebt alleen meer geduld nodig. Lange verkoopcyclussen maken dat je resultaten vaak langer op zich laten wachten. Geen probleem, zolang je maar consistent aanwezig blijft.

Adverteren versus content marketing

Adverteren en content marketing worden vaak als tegenpolen gezien. Dat ontkrachten we graag nog even. Content marketing heeft in principe geen advertenties nodig. Maar met de juiste insteek kan je er wel heel wat sneller resultaten mee boeken.

Bekijk je advertenties door dezelfde bril als je content marketing. Alleen duw je je content nu met de snelpers buiten in plaats van hem organisch te laten groeien.

Trap echter niet in de val om je advertenties op verkoop te richten. Content marketing is een proces, mensen kopen niet onmiddellijk bij een wildvreemde. Ook een advertentie gaat dat verschil niet maken.

Adverteren en content marketing is dus geen of-of verhaal. Als je ze op de goede manier inzet, versterken ze elkaar net.

Meer lezen over content marketing

Onze visie (op content marketing)

Content marketing is een must do in onze visie. Wij focussen op het SEO-luik. Hopelijk heb je uit deze gids geleerd dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Die kunnen vaak wel verder bouwen op SEO.

Onze gouden tip: voorzie een budget, begin vandaag met content marketing en stop er nooit meer mee. Maak er tijd voor vrij en zorg voor consistentie op lange termijn. Dat is de sleutel naar rendement. Want hoewel het moeilijk meetbaar is, is dat potentiële rendement enorm.

Vergeet verkopen, focus op kennisdeling. Begin bij je doelpubliek, bouw verder naar hun problemen en koppel daar jouw oplossingen aan. Help mensen vooruit met je content. Dat doe je door kwaliteit te leveren. Schuif dus gefabriceerde teksten van ChatGPT aan de kant.

Ja, het is lastig. Ja, het is frustrerend. En ja, het gaat ongetwijfeld tegensteken. Meer dan één keer ook allicht. Neem dan deze gids er even terug bij. Je inspanningen gaan beloond worden. Dat garandeer ik je.

Succes!

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.