Wat is een domeinnaam?
Als je ergens naartoe rijdt, geef je ook liever het adres van je bestemming in dan de coördinaten. Die vertaalt de GPS wel voor jou. Bovendien zijn adressen en domeinnamen makkelijker te onthouden dan coördinaten en IP-adressen.
Domeinen zijn dus enorm handig voor jouw bezoeker. Maar ook jij doet er je voordeel mee. In deze gids leer je hoe domeinnamen in elkaar zitten en welke impact ze hebben op jouw SEO.
De opbouw van een domeinnaam
Een domeinnaam is opgebouwd uit verschillende onderdelen, van elkaar gescheiden door leestekens zoals punten.
- Protocol: De manier waarop jouw domein of pagina opgeroepen wordt. Het ‘hyper text transfer protocol’ of http(s) bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je een webpagina te zien krijgt. Browsers voegen dit vaak automatisch toe.
- Subdomein(en): Een verdere aftakking van je domein als onderdeel van je website. www is een bekende maar ook bijvoorbeeld blogs staan soms apart – hieronder ontdek je trouwens waarom we daar geen fan van zijn…
- Domeinnaam: Dit is de effectieve domeinnaam, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam.
- Top-level Domein (TLD): Ook wel de extensie van je domeinnaam genoemd. Voor Belgische websites is dit vaak .be.
- Root domein: De unieke combinatie van je domeinnaam en het TLD. Dit is wat je registreert en vastlegt.
Wat met spaties en speciale karakters in je domein?
Speciale karakters vermijd je best in je domeinnaam. Afkappingstekens, underscores en spaties zijn bijvoorbeeld niet mogelijk. Afkappingstekens laat je best gewoon weg. Hoe je omgaat met spaties in je domein, is voer voor discussie.
Een spatie verbetert de leesbaarheid. Wij zijn er dan ook fan van. Je vervangt het best door een – (koppelteken). De impact van een koppelteken op je SEO is echter niet positief of negatief. Doe dus vooral waar jij achter staat.
Soorten domeinen
1) Standaard domein
90% van de domeinen is een standaard domein. Dat is opgebouwd uit je bedrijfsnaam en bepaalt duidelijk je identiteit. Een mooi voorbeeld is digital-climax.be. Of de website van de lokale duivenvereniging: www.delustigeduif.cooom com com com… 😉
De voordelen van standaard domeinen:
- Je merknaam staat in de spotlight.
- Ze zijn makkelijk te onthouden.
2) Exact match domein
Een exact match domein is een domeinnaam die volledig bestaat uit je zoekwoord(en). Denk bijvoorbeeld aan loodgieterij.be of herentals-badkamer-toilet-herstellen.be. Een interessante optie dus wanneer je voornaamste instroom via SEO verloopt.
Nog meer voordelen van exact match domeinen:
- Het is onmiddellijk duidelijk waarover je website gaat, je bent dus zeker dat je website relevant is voor je bezoekers.
- Meestal hebben exact match domeinen een hogere Click Through Rate (een groter aantal klikken per advertentievertoning).
- Ze zijn ook makkelijk te onthouden.
Vooral in de begindagen van Google gaf een exact match domein een enorm SEO-voordeel. Ze deden het zelfs zo goed dat gebruikers nog amper aan de vormgeving en inhoud van hun website moesten werken.
Vandaag associëren we exact match domeinen dan ook met lage kwaliteit. Bovendien vermindert het SEO-voordeel met iedere update van Google.
In het merendeel van de gevallen raden we dan ook af om voor een exact match domein te kiezen. Zeker wanneer je je merk bekender wil maken, is dit een no-go.
Case study
We kregen zelf ooit de mogelijkheid om seo.be te kopen. Dat is een exact match domein voor het zoekwoord ‘SEO’. De vraagprijs voor zulke domeinnamen is echter vaak absurd hoog. Zeker als je hem afweegt tegen het eigenlijke voordeel.
We investeren dat bedrag dan ook liever in onze eigen branding en verbeteringen aan onze website. Advies waar we zelf naar leven en dat we dus ook aan onze klanten geven.
3) Partial match domein
Een partial match domein is een tussenoplossing die vaak beter werkt. Hierin zit zowel je zoekwoord als je bedrijfsnaam. Vandaar de gedeeltelijke overeenkomst.
Heel vaak doen ondernemingen dit al automatisch in hun naam. Denk bijvoorbeeld aan elektro-bedrijfsnaam.be of bedrijfsnaam-houtverwerking.be.
Hoewel het voor SEO minder krachtig is dan een exact match, is dit voor ons een perfecte oplossing.
Het grote voordeel:
- De sterktes gecombineerd van de branding van het standaard domein en de online vindbaarheid van het exact match domein.
7 tips bij het kiezen van je domeinnaam
Doe je voordeel met deze snelle tips om een sterke domeinnaam te kiezen. De vuistregel: hou rekening met SEO maar staar je er niet blind op.
- Zorg dat je domeinnaam makkelijk te onthouden is.
- Zorg dat hij leesbaar en uitspreekbaar is.
- Zorg dat hij makkelijk te schrijven is.
- Vermijd cijfers.
- Hoe korter, hoe beter.
- Zorg voor herkenbaarheid van je bedrijf en van wat je aanbiedt.
- Indien haalbaar verwerk je een zoekwoord in je domein, maar focus hier niet te hard op.
Wat is een subdomein?
Een subdomein is een aftakking van je hoofddomein. Enkele voorbeelden:
- testomgeving.domein.be
- blog.domein.nl
- jobs.domein.com
‘testomgeving’, ‘blog’ en ‘jobs’ zijn in dit voorbeeld je subdomeinen. Ze zijn onderdeel van je domein maar staan toch volledig apart. Vaak kiezen bedrijven ervoor om bijvoorbeeld hun blog apart onder te brengen. Dat gebeurt meestal om technische redenen.
Voor SEO is het echter minder optimaal . Google beschouwt ieder subdomein als een aparte instantie met zijn eigen autoriteit, content en techniek. Je moet dus elke keer van nul starten met het opbouwen van je autoriteit.
Zorg er dus voor dat je alles in één website verwerkt. Dat vraagt nu meer werk maar bespaart je op termijn heel wat kopzorgen.
Om dezelfde reden werk je beter met submappen in je website dan met subdomeinen. Submappen vormen namelijk de bouwstenen voor je website. Zoekmachines kunnen er dan ook makkelijk mee om. Dus niet hout.domeinnaam.be, wel domeinnaam.be/hout/soort. De /soort haal je dan op in de submap /hout.
Er zijn uitzonderingen wanneer een apart subdomein wel interessant is. Die zijn in de meeste scenario’s wel heel beperkt.
www is een subdomein
Vandaag heb je de keuze tussen het gebruik van www of niet als toevoeging voor je domeinnaam. Onthoud wel dat www een subdomein is.
Het wel of niet gebruiken van www geeft vaak indexeringsfouten op websites. Ook te vermijden zijn interne of backlinks die de ene keer naar de www en dan weer naar de andere variant leiden.
Wist-je-datje
De term ‘world wide web’ werd in 1990 uitgevonden door de Engelse software-ingenieur Tim Berners-Lee. De naam werd populair ondanks het protest van zijn Belgische projectmanager Robert Cailliau tegen de Engelstalige afkorting “double you double you double you”, die langer is dan de term zelf.
Welk TLD (Top Level Domain) kies ik?
Afhankelijk van je niche kan het wel meer moeite, tijd en geld kosten om met je gekozen TLD te scoren. Reden genoeg dus om er even bij stil te staan voor je je domein registreert. Achteraf switchen betekent namelijk volledig opnieuw beginnen. Verander dus nooit zomaar van domeinnaam.
.be vs .com, wat is het beste voor SEO?
Google geeft de voorkeur aan lokale websites. Met een .be domein scoor je in principe makkelijker in België, met een .com gaat het internationaal dan weer vlotter. .com komt van ‘commercial’, heel wat webshops kiezen dus sneller voor een .com domein dan gewone websites. Denk dan ook goed na over je ambities op lange termijn.
- Ben en blijf je gefocust op België? Dan is een .be domein perfect voor jou.
- Heb je een webshop? Kies dan voor een .be of .com domein.
- Wil je (op termijn) internationaal groeien? Een .com domein is ‘the way to go’.
Registreer onmiddellijk zowel je .be als .com domein. Zo ben je zeker dat er niemand met je merk- of domeinnaam gaat lopen. Ja, dat hebben we al vaak zien gebeuren. Er zijn zelfs bedrijven die niets anders doen…
Een aparte TLD per land?
Stel: je wil scoren in België, Nederland of Italië. Kies je dan voor één .com domein of een lokaal domein per land, namelijk .be, .nl of .it?
Een lokaal domein werkt vaak beter, al is dat geen garantie. Zo’n aparte website per land vraagt wel heel wat meer technische knowhow en budget. Bovendien bekijkt Google ieder domein als een nieuwe start. Je moet dus investeren in elke domeinnaam apart. Niet alleen voor je SEO, ook voor de set-up en het onderhoud voorzie je liefst extra budget.
Internationaal werkt een goed vertaalde .com domeinnaam vaak het best. Op deze manier verzamel je eveneens alle autoriteit op één domein. Dat is weer interessant wanneer je inzet op linkbuilding.
Heb je een meertalige website of wil je scoren in meerdere landen of talen? Dan maak je best gebruik van een .com domein.
Moet ik extra domeinen registreren?
Een solide domeinnaam registreren is altijd een goed idee. Eens in je bezit kan je er nog alle kanten mee op. Misschien zelfs door hem in de toekomst door te verkopen.
Voor je SEO heeft een extra domeinnaam pas een meerwaarde als je er naar doorverwijst of er een aparte website op plaatst. Zo helpt hij je hoger scoren in de zoekresultaten. Hem gewoon kopen en er verder niets mee doen, heeft op SEO-vlak weinig zin.
Doorverwijzen of een aparte website?
Je hebt die extra domeinnaam, wat nu? Een eerste optie is doorverwijzen. Wanneer je bezoeker de exact match domein intypt, komt hij gewoon op je standaard domein terecht.
Het voordeel: zoekmachines associëren je dankzij je extra domeinnaam beter met je zoekwoord. Zoveel mogelijk domeinen registeren en laten doorverwijzen naar je website is echter weinig zinvol. Het sop is immers de kolen niet meer waard. Op vlak van SEO biedt dit bovendien weinig meerwaarde.
Een ander idee is om op je extra domein te gebruiken als een exact match domein. Je plaatst er een aparte website die puur en alleen inzet op SEO. Aan jou dan de keuze of je je ‘echt merk’ hieraan koppelt of de extra website als een apart verhaal bekijkt.
Een nieuw domein registreren of een bestaand overnemen?
Ook ieder TLD wordt als aparte entiteit bekeken. Om je domeinnaam met .be en .com veilig te stellen, moet je ze allebei registreren en hiervoor betalen.
Tip
Laat dit altijd onderzoeken door een SEO bureau.
Onderzoek de geschiedenis van je domein
Is de overname van een domein en de bijhorende geschiedenis interessant voor jou? Daarvoor zoek je antwoord op deze vragen:
- Welke website stond er ooit op dit domein?
- Waarover ging die website?
- Lagen er al backlinks naar de site?
Tip
Belangrijke zaken zoals zoekwoorden waarop het domein vroeger scoorde, backlinks en ankerteksten achterhaal je met een online tool als Ahrefs.
Hoe belangrijk is de leeftijd van een domein?
“Hoe langer je domein geregistreerd is, hoe beter de SEO-resultaten”, menen sommige experts ter zake. Dan halen ze echter oorzaak en gevolg door elkaar.
Een domein dat langer bestaat, heeft meestal een langere geschiedenis en dus meer content, meer backlinks, meer van alles. Logisch dat zulke websites beter scoren.
Je krijgt echter geen voordeel enkel en alleen omdat je domein langer geregistreerd is. Ook niet als je het onmiddellijk vastlegt voor de komende vijf jaar. De kans is dan alleen kleiner dat je het vergeet te verlengen (al kan dat vaak automatisch bij je hosting partner).
Google ziet wel hoeveel geschiedenis er bestaat rond jouw website. Die backlinks, interne links en zo voort weerspiegelen zich in de indexatie van je website. De geschiedenis van je domein is dan ook belangrijker dan de leeftijd.
Veranderen van domein, wat nu?
Soms moet je veranderen van domeinnaam. Je bedrijf gaat door een rebranding, er komt een partner bij, je beslist om toch van .be naar .com te gaan… Wat is dan de beste aanpak voor je SEO?
Een verandering van domeinnaam noemen we een domein migratie. Heel vaak gaat die gepaard met een nieuwe website, ook wel website migratie.
Ontdek onze gids over SEO migraties. Daarin leggen we je stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat en waar de gevaren zitten.
Verander zo weinig mogelijk tegelijkertijd. Kies voor een domein migratie OF een website migratie. Beide op hetzelfde moment is een stuk lastiger.
Wat is domein autoriteit?
Domein autoriteit is een maatstaf om de autoriteit van je website te meten. Vergelijk het met je online imago: hoe vaak verwijzen andere websites naar de jouwe met een link en wat zeggen ze erover?
Externe tools als Ahrefs en MOZ hebben domein autoriteit in het leven geroepen. Google zelf gebruikt het dus niet, althans niet in die exacte berekening. Optimaliseer dan ook niet puur voor deze maatstaf maar gebruik hem waarvoor hij bedoeld is: het in kaart brengen van hoeveel autoriteit je domein heeft.
Welk domein kies ik voor SEO?
Hoewel SEO belangrijk is, is het niet doorslaggevend voor je domein. We adviseren je liever om goed na te denken over je TLD. Dat kan je op lange termijn namelijk wel parten spelen. Vandaag verkoopt je start-up nog enkel in België, over vijf jaar misschien in Amerika. Dan is die .be plots heel wat minder handig om potentiële klanten te verleiden. Lees hier nog meer concrete tips over SEO voor start-ups.
De meerwaarde van een exact match domein vermindert bij elke update van Google. Net door hun verleden en geschiedenis worden de bestaande vaak nog wel gevonden. Maar een nieuw exact match domein moet SEO-gewijs even hard werken als een gewoon of partial match domein.
Wil je een domein overnemen? Analyseer dan goed wat er in het verleden mee gebeurd is.
FAQ: domeinen
Heeft je domeinnaam invloed op SEO?
Ja, je domeinnaam heeft impact op je SEO resultaten. Afhankelijk van je specifieke vraag rond een domeinnaam is de impact groter of kleiner. In deze blog zoomen we in op ieder scenario.
Waarop moet je letten bij het kiezen van een domein voor SEO?
Heel kort gezegd let je in functie van SEO op deze zaken voor je domeinnaam: TLD, exact match of niet, geschiedenis van het domein, subdomeinen en extra domeinen.
Inhoudsopgave: Domeinen gids
- Wat is een domeinnaam?
- Soorten domeinen
- 7 tips bij het kiezen van je domeinnaam
- Wat is een subdomein?
- Welk TLD (Top Level Domain) kies ik?
- Moet ik extra domeinen registreren?
- Een nieuw domein registreren of een bestaand overnemen?
- Veranderen van domein, wat nu?
- Wat is domein autoriteit?
- Welk domein kies ik voor SEO?
- FAQ: domeinen
Een domein dat nog nooit eerder geregistreerd werd, begint vanaf nul. Je vertrekt met een propere lei en moet al je autoriteit zelf opbouwen. Dat vraagt vaak meer werk.
De andere weg is een bestaande domeinnaam overnemen die al geregistreerd is of ooit was. Zoekmachines kennen hem dan al.
Maar in dat geval neem je ook de geschiedenis mee. Daar kunnen onaangename verrassingen bij zitten, zoals black hat SEO technieken. Een domeinnaam overnemen is dus niet zonder risico’s.