SEO bij rebranding

Wat is een rebranding?

Een rebranding is een herontwerp van de merkidentiteit van een bestaande onderneming. Dat gaat van een redesign van de details op het etiket van een product tot een volledig nieuwe bedrijfsuitstraling, inclusief nieuwe naam.

Er zijn verschillende redenen voor een rebranding: een oubollig imago moderniseren, een nieuw doelpubliek aanspreken, het aangaan van een fusie of een overname, een negatieve reputatie afschudden, je duidelijker van de concurrentie onderscheiden…

Een rebranding verandert de communicatie tussen jouw bedrijf en je potentiële klanten. Ook op je SEO heeft een rebranding een grote invloed. Je bedrijfsnaam wijzigen en hopen dat bezoekers je organisch terugvinden? Daar heb je een krachtige strategie voor nodig. Je merkidentiteit omgooien zonder naar SEO te kijken is dan ook een slecht plan. Maar wat doe je dan wel?

Case study

Hanne houdt van honden. Na haar studies richt ze Hanne’s Hondenschool op. Haar eerste klanten zijn vrienden en familieleden. Die verspreiden de goede reputatie van Hanne. Al snel lopen haar lessenroosters vol.

Tijdens de lessen merkt Hanne iets op. Heel wat baasjes vragen naar duurzame alternatieven voor de industriële hondenbrokken en plastic speeltjes die ze in de winkelketens vinden. Hanne spot een gat in de markt, bakt haar eigen hondenkoekjes en verdeelt natuurlijk hondenspeelgoed.

Voor die nieuwe activiteiten overweegt Hanne nieuwe bedrijven op te richten: Hanne’s Hondenkoekjes en Hanne’s Hondenspeeltjes. Een andere optie is alles groeperen onder één naam: Hanne’s HondenHemel. Maar dat betekent een nieuwe naam, een nieuw logo, een nieuwe website. Alsof ze terug van nul moet beginnen.

seo bij rebranding case study

White paper SEO bij rebranding

Om haar zaak verder succesvol uit te bouwen, moet Hanne door een rebranding. Dat was al een grote uitdaging in het predigitale tijdperk. Daarom doe je best beroep op een ervaren branding agency. Vandaag is het bovendien zaak om je online bezoekers te behouden. Hanne’s Hondenschool heeft geschiedenis en autoriteit opgebouwd, Hanne’s HondenHemel moet zich nog helemaal bewijzen.

Sta jij of jouw klant voor een rebranding? We helpen je graag op weg met een SEO-proof rebranding. Dankzij deze white paper word je je bewust van de (vooral technische) gevaren, met een nieuwe website architectuur, geüpdatete content en het leggen van redirects. Je ontdekt onze visie op SEO bij rebranding en je krijgt heel wat praktische tips.

Tip

Neem ook zeker onze SEO migratie gids door. Daarin leer je hoe je je SEO inspanningen meeneemt naar je nieuwe website.

Als Hanne tussen het geven van lessen, bakken van koekjes en verkopen van speeltjes niet genoeg tijd heeft, besteedt ze het SEO gedeelte van haar rebranding best uit aan een SEO expert. Wil jij je net als Hanne geen zorgen maken over je SEO? Contacteer ons voor een succesvolle rebranding van jou of je klant.

Redesign en rebranding, wat is het verschil?

Beide processen hebben als doel om de uitstraling en het imago van een merk te verbeteren, maar ze gaan op verschillende manieren te werk. Astrid Vanderborght van branding agency Studio Boiler geeft tekst en uitleg.

Redesign

Een redesign is gericht op het behoud van de herkenbaarheid en continuïteit van een bestaand merk. Het is een manier om de visuele identiteit van het merk modern en actueel te houden, zonder drastische veranderingen. Het doel is meestal om mee te evolueren met de tijd en trends. Denk aan een update van bijvoorbeeld het logo, de kleurenschema’s, de typografie en andere visuele elementen.

Het redesign van het logo van Johnnie Walker is een goed voorbeeld van hoe een subtiel maar doordacht ontwerp de boodschap en identiteit van een merk versterkt”, vertelt Astrid. “Johnnie Walker is wereldwijd bekend om zijn whiskyproducten en heeft een rijke geschiedenis, die teruggaat tot 1820. Het originele logo van Johnnie Walker toonde een man die naar links wandelde. Dat doet denken aan teruggaan in de tijd, naar het verleden.”

De grootste verandering in het herontwerp van het logo is de wandelrichting van de man. “Die werd omgedraaid, zodat hij nu wandelt naar rechts. Dat symboliseert een verschuiving naar de toekomst, welvaart en succes. Geen willekeurige beslissing, wel een doordachte keuze om de kernwaarden van het merk Johnnie Walker beter te weerspiegelen. Bovendien werd de slogan ‘Keep Walking’ aan het logo toegevoegd. Die sluit naadloos aan bij de visuele veranderingen in het logo. Een redesign dat de herkenbare elementen, zoals het wandelende mannetje, behield, terwijl het tegelijkertijd een frisse en moderne uitstraling gaf aan een merk met een rijke geschiedenis.”

redesign Johnnie Walker logo

Rebranding

Een rebranding is een veel grotere stap en omvat meestal significante veranderingen in de visuele identiteit en zelfs de kernboodschap van het merk. Rebranding gebeurt vaak wanneer een bedrijf aanzienlijke veranderingen doormaakt, zoals een verschuiving in waarden, doelgroep, productaanbod of bedrijfsstrategie.

“In een rebrandingproces veranderen het logo, de naam, de kleuren, de slogan en andere elementen drastisch om de nieuwe richting en boodschap van het merk te weerspiegelen”, aldus Astrid. “Een voorbeeld van een rebranding is de overgang van ‘Total’ naar ‘TotalEnergies’, waarbij de focus werd verlegd van traditionele olie- en gasactiviteiten naar hernieuwbare energie.”

Total rebranding

Kies je voor een redesign of een rebranding?

Bij beide is het van essentieel belang dat je zorgvuldig nadenkt over de impact van de veranderingen en hoe je bestaande en potentiële klanten ze ontvangen. Een redesign behoudt de basis van de merkidentiteit, terwijl je met een rebranding een geheel nieuwe koers inslaat. De keuze tussen beide hangt af van de specifieke doelstellingen en behoeften van het merk op dat moment.

“Bij het ontwerpen van een branding streven we ernaar om de essentie van het merk op een juiste visuele manier over te brengen, met als doel de klant en de beoogde doelgroep aan te spreken. Studio Boiler staat bekend om haar innovatieve ontwerpen die tegelijkertijd tijdloos zijn, waardoor de visuele merkidentiteit duurzaam en blijvend is.”

Astrid Vanderborght, Studio Boiler

SEO uitdagingen bij een rebranding

Hoe klein of groot je rebranding ook is, nadien trek je liefst minstens evenveel (en liever nog meer) bezoekers, klanten en leads aan als voordien. Zonder een goede planning en de juiste stappen in de juiste volgorde dreigt je rebranding je meer te kosten dan op te brengen. Want je nieuwe naam of ‘look’ is onbekend bij je doelpubliek en bij de zoekmachines.

Cruciaal voor SEO bij een rebranding is dan ook wat je wanneer verandert. Wat is zakelijk gezien haalbaar? Hoe belangrijk is SEO op welk punt in je traject? Organische bezoekers aantrekken is fantastisch, tenzij ze vervolgens op een website belanden waar 80% van de pagina’s aangeeft nog ‘under construction’ te zijn.

Onze vuistregel: hoe minder wijzigingen je tegelijk doorvoert, hoe beter. Tegelijk een nieuwe bedrijfsnaam op een nieuw domein met een nieuwe architectuur, een nieuw design en nieuwe content lanceren, natuurlijk kan dat. In dat geval mag je je wel zeker aan een dip in je bezoekersaantallen verwachten. Plan strategisch in wat je wanneer uitvoert.

Wij adviseren Hanne een gefaseerde uitrol. Eerst zetten we ‘www.hannes-hondenhemel.be’ online met dezelfde architectuur en content als ‘www.hannes-hondenschool.be’. Bezoekers die goed kijken, merken wel dat het design licht aangepast is. Hier en daar verschijnen al koekjes en speeltjes. Die komen in de volgende fase prominenter naar voor, zowel in het ontwerp als in de inhoud. Tenslotte passen we de architectuur aan zodat duidelijk is dat Hanne’s HondenHemel zowel trainingen, koekjes als speeltjes aanbiedt. Dat valt bezoekers als eerste op in de menubalk en op de homepage.

seo bij rebranding

Wat is de impact van een rebranding op SEO?

Eindelijk mogen we onze catchphrase nog eens bovenhalen! Want dat hangt er van af 😁 Concreet van wat je juist gaat aanpassen. Hoe groter de rebranding, hoe meer dingen je verandert en aan hoe meer zaken je moet denken.

Hoe je het ook draait of keert, een rebranding heeft altijd impact op je SEO. Doe je het volgens de regels van de kunst? Dan maken je bezoekers moeiteloos mee de overstap. Kijk je er niet naar om, dan gooi je heel wat moeite, centen en geschiedenis in de vuilnisbak, met desastreuze gevolgen voor je omzet. Aan jou de keuze.

Tips voor SEO bij rebranding

Hoe ga je concreet aan de slag bij je rebranding zodat je SEO inspanningen niet allemaal voor niks waren? Deze praktische tips helpen je op weg.

Zorg voor een plan(ning)

By failing to plan, you are planning to fail”, zei Benjamin Franklin. Die vond de bliksemafleider, bifocale brillenglazen en de glasharmonica uit en stelde mee de Amerikaanse grondwet op, dus wij zijn geneigd hem te geloven.

Vertrek bij je rebranding van een plan: weet wat je gaat veranderen, breng het in kaart en deel het op in stappen. Zorg dat alle betrokkenen het overkoepelende plaatje begrijpen. En maak een centraal document op, waarin alle wijzigingen bewaard worden.

Zet je SEO tools in

Om van je rebranding ook een SEO succes te maken, heb je enkele SEO tools nodig. Begin alvast met het in kaart brengen van je URL’s met Screaming Frog. Zo stel je je huidige website architectuur samen. Leg die naast je nieuwe architectuur, bijvoorbeeld in een spreadsheet, met in de ene kolom de oude URL’s en de andere de nieuwe. Dat maakt de opbouw van je nieuwe website duidelijker.

Tip

Geen beter moment dan nu om de structuur van je online pagina’s uit te tekenen en vast te leggen. Niet zeker hoe je daaraan begint of waar je op moet letten? Neem dan onze gids voor een SEO-vriendelijke website architectuur door.

Gebruik Ahrefs om je huidige rankings, de bijhorende bezoekersaantallen en de keywords die daar verantwoordelijk voor zijn, op te slaan. Die vormen een goede indicatie voor extra helpful content op je nieuwe website. Grijp je rebranding ook aan als een kans om overbodige inhoud, die niet meer relevant is of niet scoort, samen te voegen met andere content. Tenslotte zet je Ahrefs in om te ontdekken welke van jouw pagina’s backlinks hebben.

Ben je verhuisd van je oude naar je nieuwe website? Dien je wijzigingen dan in bij Google Search Console. Registreer je nieuwe domein en upload je sitemap. Zorg er zeker voor dat je robots.txt bestand juist ingesteld is. Je domeinwijziging geef je door door links op ‘Instellingen’ te klikken en vervolgens op ‘Adreswijziging’.

Na de rebranding vergelijk je met Screaming Frog de URL’s van je oude website met de nieuwe. Dat kan pas live wanneer de oude en nieuwe website dezelfde domeinnaam hebben, dus niet wanneer je in de testfase achter de schermen aan het bouw bent. De vergelijking levert je ongetwijfeld extra inzichten op. Met Ahrefs blijf je je nieuwe website wekelijks opvolgen om fouten zo snel mogelijk te detecteren en te corrigeren.

Tip

Zijn SEO tools nieuw voor je? Geen zorgen, we leggen hun werking van A tot Z uit in onze handleidingen. Ontdek welke SEO tools er bestaan en waarvoor ze gekend zijn.

Gids je bezoekers van oud naar nieuw

De vergelijking tussen je oude en nieuwe architectuur geeft al enkele hints. Met je SEO tools spoor je er ongetwijfeld nog meer op. In beide gevallen moet je URL’s die niet meer bestaan zo snel mogelijk opvangen. 404 status codes op onbereikbare pagina’s zijn namelijk dodelijk voor je SEO.

De oplossing is een 301 status code. Die geeft een permanente doorverwijzing aan. Bovendien geeft een 301 redirect de autoriteit van je oude website mee aan de nieuwe. 301 redirects leggen is dus een erg belangrijke stap, maar ook eentje waarbij heel wat mis kan lopen. Heb je een oude webpagina die niet overeen komt met een nieuwe? Leg dan een redirect naar je homepage, maar maak hier zeker niet de standaard van. 

Ook andere oude links wachten op een update. Uit de analyse van je oude website heb je onthouden welke pagina’s backlinks hadden van externe pagina’s. Die zijn enorm belangrijk voor je autoriteit, de derde SEO pijler. Je wilt URL’s waarop die backlinks toekomen liever allemaal redirecten van je oude naar je nieuwe domein. Denk bijvoorbeeld aan je sociale media, aan reviewwebsites, aan blogs die naar jou verwijzen… Nog krachtiger is de backlink zelf (laten) aanpassen, maar dat is een erg tijdsintensief klusje, dat bovendien niet altijd lukt.

Neem je SEO mee naar je nieuwe thuis

Wijzig je van domein, design, platform, architectuur of content? Whatever the case, je neemt je SEO inspanningen liefst mee. Zo’n SEO migratie draait niet alleen om het redirecten van je URL’s, maar ook om structurele wijzigingen aan je website.

Je onderneemt verschillende stappen voor, tijdens en na de lancering, afhankelijk van wat je wijzigt. Een fout is dan snel gemaakt. Je vindt alles voor een vlotte SEO migratie in onze gids. En anders vraag je het aan ons natuurlijk.

seo bij rebranding planning

Opvolgen is key

De rebranding is gebeurd, je nieuwe website staat online, de SEO-lichtjes kleuren groen. Nice job, op naar het volgende!

Nee, dus. Blijf je SEO inspanningen opvolgen. Er komen achteraf altijd wel problemen, hindernissen of onvolmaaktheden naar boven. Het is zaak om die zo snel mogelijk op te vangen en op te lossen. Een werkje dat je uiteraard ook kan uitbesteden aan een SEO bureau. Je hoeft ons alleen even te contacteren.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.