Keyword stuffing

Wat is keyword stuffing?

Keyword stuffing is het overmatig gebruik van zoekwoorden in een tekst. Je kan het ook wel keyword spamming noemen.

Hoe is keyword stuffing ontstaan?

Vroeger, in een ver verleden, was Google nog niet zo slim als vandaag. Zoekmachines bepaalden de relevantie van een webpagina enkel op basis van de tekst. Kwam je zoekwoord veel voor in die tekst, dan maakte je meer kans om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Zo probeerden marketeers zelfs een hogere positie te scoren door hun keywords onderaan in witte tekst te zetten. Bezoekers konden dat niet lezen, maar de zoekmachines wel.

De gevolgen van keyword stuffing

Dat Google elke dag slimmer wordt, weet iedereen ondertussen wel. Er wordt nu naar veel meer gekeken dan enkel de tekst en zoekwoorden. Keyword stuffing valt nu onder black hat SEO: technieken om het algoritme te misbruiken.

Als je nu overmatig gebruik maakt van zoekwoorden in je tekst, zal dat je positie niet ten goede komen en kan je zelfs een penalty krijgen.

Ook voor je bezoekers is zo’n overdaad aan keywords een no-go. Het leest niet vlot en voelt onnatuurlijk aan. Lezers zullen snel afhaken en hun informatie op een andere website gaan zoeken.

Een voorbeeld van een tekst waar overmatig gebruik gemaakt wordt van zoekwoorden ziet er zo uit:

keyword stuffing voorbeeld

Keyword stuffing vermijden

Ga je aan de slag met een nieuwe tekst, schrijf hem dan voor de lezer en niet voor de zoekmachine. Gebruik je zoekwoorden wel regelmatig, maar overdrijf er niet mee. Kies 1 primair zoekwoord per pagina en schrijf een uitgebreide tekst waar je de zoekwoorden in kan verspreiden. Gebruik dus ook synoniemen en long-tail versies van je zoekwoord.

Met de Yoast SEO plugin voor WordPress kan je checken of je SEO goed in elkaar zit. Hij berekent bijvoorbeeld je keyword density. Zit die goed, dan heb je niet overdreven met zoekwoorden en zal je geen problemen krijgen met Google. Blijkt je zoekwoorddichtheid aan de lage kant te zijn? Dan kan je kijken of je hier en daar een aanpassing kan doen in de tekst.

Schrijf altijd eerst je tekst en kijk dan waar je hem kan optimaliseren voor SEO. Zo vermijd je onnatuurlijke teksten die voor Google geschreven zijn in plaats van voor je klanten.

Inhoudsopgave