Wat zijn backlinks? En hoe relevant is linkbuilding in 2024?
Wil je scoren in Google? Dan zijn er drie basisvoorwaarden waaraan je website moet voldoen. Allereerst moet je website technisch in orde zijn: snelle hosting, responsive, logische structuur. Tweede belangrijke voorwaarde gaat over de content of inhoud. Die moet jouw bezoeker een meerwaarde bieden. Daar is hij of zij tenslotte naar op zoek. En de derde voorwaarde gaat over autoriteit en die bouw je onder andere op met links.
Hoe meer backlinks, hoe groter jouw autoriteit. Maar wat zijn backlinks precies? Hoe krijg je ze naar jouw site? En hoe ziet de toekomst van backlinks eruit? Ontdek alle antwoorden en meer in dit artikel.
Linkbuilding gids beschikbaar voor iedereen
Onze linkbuildinggids valt in de smaak. We geven jou graag heel wat praktische tips om betere backlinks te verzamelen. Na de grote vraag staat de gids nu op de website. Veel leesplezier!
Wat is een backlink?
Een backlink is een link op een andere website die naar jouw website verwijst. De andere website geeft hiermee aan dat jouw website interessant is.
Algemeen nemen we aan dat backlinks een significante impact hebben op jouw SEO. Is dat ook vandaag nog het geval? Oorspronkelijk zette Google extreem in op het PageRank algoritme. Maar Google leert bij en update zijn algoritmes regelmatig. Marketeers exploiteren de backlinks en daarop reageren de zoekmachines. Want die denken altijd in het voordeel van de klant. Dat is hun bestaansreden: de zoekers zo goed mogelijk bedienen.
Er zit verschil in backlinks. Je hebt er die een meerwaarde zijn voor jouw site, lees: je autoriteit verhogen. En er zijn backlinks waarmee je eerder het tegenovergestelde bereikt.
Wat is een goede backlink?
Een goede backlink is een link die afkomstig is van een site die:
- relevant is voor jouw site (= zelfde onderwerp)
- kwalitatief hoogstaand is (= geen SPAM)
- jouw zoekwoord bevat in de ankertekst
Zorg ervoor dat jouw site gevuld is met kwaliteitsvolle content. Is dat niet het geval? Dan kun je nog zoveel backlinks verzamelen, voor Google hebben die niet of nauwelijks waarde.
Volg je die vuistregels? Dan zit je altijd goed! Geen stress over penalty’s.
Wat is een slechte backlink?
Als goede backlinks bestaan, bestaan er ook slechte. Wanneer quoteert Google links als slecht? Als je ze verwerft op een van de volgende manieren:
- je koopt links aan
- je ruilt een op een links
Tip: Ruil links via de ABC-methode. Hoe werkt dat? Website A linkt naar website B, website B naar website C en website C naar website A.
Bij een standaard linkruil – A linkt naar B en andersom – verliest je link zijn waarde. Met de ABC-methode is dat niet het geval omdat de zoekmachines dit minder snel detecteren.
- je gastblogt op grote schaal met te veel zoekwoorden in de ankertekst. Gevolg: de content leest niet vlot.
- je gebruikt automatische programma’s die links naar jouw site maken
Toch zijn bovenstaande manieren van linkverwerking niet altijd overtredingen. Bekijk iedere link daarom telkens in zijn context.
Vraag jezelf af: zou ik die link ook willen als Google niet bestond?
Ongetwijfeld apprecieer je een link van een autoritaire website (bijvoorbeeld de nationale krant of een blog met veel volgers) ook zonder de backlinkwaarde. Maar een link op een verstopte startpagina, zelfs met een DR van 60, ben je daar even enthousiast over? Ik durf te wedden van niet.
Moet je beslissen over het al dan niet accepteren van een backlink? Schakel de gedachte aan de zoekmachines dan even uit en beoordeel objectief of die backlink jou een meerwaarde biedt. Is het antwoord ja? Ga ervoor. Is het antwoord nee? Niet verder over nadenken en niet accepteren.
Slechte backlinks verwijderen
Heb je dit soort slechte backlinks en wil je daar nu vanaf? Ontdek hoe je dat efficiënt doet in het artikel: Slechte backlinks verwijderen doe je zo.
Soorten backlinks
We hebben dus goede en slechte backlinks. Er zit ook verschil in de functie van de backlinks: wat is de bedoeling van bepaalde backlinks? En wat wil je ermee bereiken?
DoFollowlink
Een DoFollowlink is een standaardlink. En die gebruik je zoals hij bedoeld is: verwijzen naar een andere website. Google volgt de link en bekijkt de content op de eindlocatie. Elke link die géén NoFollowattribuut meekreeg, is automatisch een DoFollowlink.
De DoFollowlink heeft rechtstreeks impact op je zoekpositie. De autoriteit van een website wordt doorgegeven (link juice) en zoekmachines pikken dat op als signaal.
NoFollowlink
Voor je bezoekers ziet een NoFollowlink er exact hetzelfde uit als een DoFollowlink. Het verschil zit langs de achterkant of backoffice (cms) van je website. Voor een NoFollowlink voeg je een klein stukje code toe: rel=”nofollow”.
Een NoFollowlink ziet er dus zo uit:
<a href=”www.link-naar-je-website.be” rel=”nofollow”>Anker tekst</a>
En dat maakt een wereld van verschil. Een NoFollowlink geeft namelijk geen autoriteit door. Waarom is dat belangrijk? NoFollowlinks gaan comment spam tegen (je website op ieder forum als reactie plaatsen). Ook helpen NoFollowlinks je om penalty’s te vermijden.
Denk bij NoFollowlinks aan links van:
- blog commentaren
- sociale media
- forums
- artikels
- betalende inhoud
Zijn NoFollowlinks dan totaal overbodig?
Nee, absoluut niet! NoFollowlinks houden je backlinkprofiel in evenwicht. En ze helpen je om naamsbekendheid te creëren. Ook zonder het algoritme van Google zou een link op bepaalde websites nog altijd waardevol zijn. Bijvoorbeeld op pagina’s met een groot aantal bezoekers die zo naar jouw site doorklikken.
Sponsored links
Net als NoFollowlinks duid je sponsored links aan met een extra attribuut: rel=”sponsored”. Sponsored links geven aan dat de link geplaatst is als promotie of advertentie.
UGC (= User Generated Content)
UGS-links komen vooral voor op websites waar bezoekers content kunnen plaatsen. Zoals forums of reacties op blogs.
UGC- en sponsored links zijn relatief nieuw. Ze werden pas in september 2019 uitgebracht. Het nofollow attribuut is al sinds 2005 beschikbaar.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het actief op zoek gaan naar nieuwe backlinks die naar jouw website leiden.
Hoe krijg ik meer backlinks?
Backlinks komen niet vanzelf. Niemand linkt naar je homepagina gewoon omdat die er mooi uitziet.
Toch zijn er manieren om relevante backlinks te verzamelen. Enter linkbuilding:
- Ga gastbloggen
- Schrijf kwalitatieve content
- Stuur gerichte e-mails naar bedrijven of organisaties met relevante websites of met pagina’s waarvoor jouw content een meerwaarde is. Ontdek onze case study.
- …
Links kopen is ook een optie. Maar lees even verder en begrijp waarom we dit (in de meeste gevallen) afraden.
Hoe krijg ik gratis backlinks?
De kans op gratis backlinks is het grootst als jouw voorstel om te linken hyperrelevant is. Met andere woorden: als je content te bieden hebt die een meerwaarde oplevert voor de andere site. Het moeilijkste zijn de niches waarin mensen de waarde van een link kennen. En net daarom is het toch de moeite waard om het te proberen, zeker als je relevante en kwalitatieve content biedt.
Kan ik backlinks kopen?
Backlinks zijn op heel wat plaatsen te koop. Maar pas op: je bevindt je in een grijze zone. Koop zeker niet massaal links op startpagina’s en onbetrouwbare websites. Die hebben geen positief effect op jouw website. Integendeel: vaak levert het je zelfs een penalty op.
En als ik een blogger betaal om naar mijn site te linken?
Dat aanzien de zoekmachines als minder slecht dan dat je backlinks koopt zoals hierboven. Toch is het nog altijd een aankoop, gekoppeld aan de input en mening van de gastblogger. En is die content dan relevant of waardevol voor jouw site? (zie verder bij 9 bewezen linkbuildingtechnieken – 2 gastbloggen)
Hoeveel kost linkbuilding?
De waarde van een backlink hangt sterk af van de autoriteit van de website. Voor een goede backlink betaal je al snel 80 euro. En dat loopt gemakkelijk op tot 300 of zelfs 500 euro en meer.
Hoeveel backlinks heb je nodig?
Het aantal backlinks dat je nodig hebt om hoger te scoren in Google hangt af van je markt – je concurrentie dus. Om de keyword difficulty te berekenen, maken tools als Ahrefs, Moz en Ubersuggest inschattingen op basis van het aantal backlinks. Meestal krijg je een score op 100. Is de keyword difficulty hoog? Dan weet je dat het aantal backlinks hoog ligt. En dat jij er dus veel nodig hebt om het verschil te maken.
Laat je niet vangen! Niet elke backlink levert je meerwaarde op. Enkel kwalitatieve links helpen je echt vooruit. En opgelet: het effect verdwijnt weer even snel als de inhoud van je pagina niet (meer) relevant is.
Wat zijn interne links?
Interne links zijn links op je eigen website die verwijzen naar een andere pagina op jouw site. Ze zijn van levensbelang voor de ranking van je website. Google gebruikt interne links om de verschillende pagina’s op je site te ontdekken.
Klassiek wijzen de meeste links naar de homepagina. Een veelgebruikt regeltje luidt: laat je interne links zoveel mogelijk verwijzen naar je belangrijkste pagina’s. Dat is dus niet altijd je homepagina.
Het grote voordeel van interne links is natuurlijk dat je ze volledig zelf beheert. Je voegt ze toe waar je wilt, je kiest zelf de ankertekst en je bepaalt de prioriteit van je pagina’s. Pas wel op dat je niet overdrijft. Een tekst volgepropt met links is niet leesbaar voor je bezoeker en schept verwarring bij zoekmachines. En dat wil je te allen tijde vermijden.
9 bewezen linkbuilding technieken
1) Kwalitatieve content
Kwalitatieve content wint het altijd van eender welke linkbuildingstrategie. Want wat willen Google en andere zoekmachines? Bezoekers zo goed mogelijk verder helpen. Dat doe je dus met doordachte, relevante content. Treed gerust in detail en toon elk aspect van een onderwerp. Zo kan je met deze gids alvast onmiddellijk aan de slag met linkbuilding.
Als je even goed nadenkt, of speedstormt met een collega, sta je er dikwijls van versteld hoeveel interessants je over een onderwerp te vertellen hebt. Noteer ook welke vragen klanten jou stellen. Daar zoeken ze antwoorden op en die geef je hen door daarover te schrijven. En hou in je achterhoofd dat zaken die voor jou evident zijn, voor jouw klanten, volgers of bezoekers helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn.
Promoot je content voldoende via:
- sociale media
- pr-websites als:
- e-mail marketing
2) Gastbloggen
Gastbloggen is effectief om twee redenen:
- Op een goede blog bouw je naast nieuwe links ook autoriteit op in het netwerk van de blog.
- De eigenaars van blogs zijn vaak blij met je hulp.
Sommigen weten natuurlijk wel dat dit ook voor jou voordelen oplevert. Wees daarom niet verbaasd als je moet betalen om een artikel te publiceren. (Zie ook hierboven bij Backlinks kopen)
3) Broken linkbuilding
Een van de efficiëntste en makkelijkste manieren om links te verzamelen is broken linkbuilding. Lees alles over broken links in onze SEO handleiding.
In essentie komt het hierop neer: zoek naar (voor jou relevante) links die verwijzen naar websites die niet meer bestaan. De link is kapot (broken).
Meld de eigenaar van de link dat de site niet meer bestaat, zo help je hem of haar vooruit. En stel dan meteen een alternatieve link voor die verwijst naar jouw website. Zo wordt jouw moeite beloond met een extra link.
4) Outreach campagnes
Je kan ook inzetten op actieve promotie van je content. Je voelt het al: die tactiek vertrekt vanuit kwalitatieve content. Schrijf potentiële linkers aan en overtuig hen van de meerwaarde van jouw content.
Hoe vind je die toekomstige linkers?
Schrijf een goede mail waarin je aangeeft dat je een link naar jouw site of pagina wilt. Leg uit wat je doet en wat het voordeel is voor jouw toekomstige linker. Maak daar echt werk van, ook van je onderwerpregel in de mail.
Uitsturen van mails is een tijdrovende opdracht. Gelukkig zijn er tools als Pitchbox en Buzzstream om je daarbij te helpen. En die zijn ook sterk in de opvolging van die mails. Je kunt ze instellen op semiautomatische piloot om mogelijke linkers te scannen en contactgegevens te verzamelen. Die steek je daarna in een automatische follow-up. Een soort loop die, na een week, een opvolgingsmail verstuurt waarin je vraagt ‘Heb je ons artikel al gelezen?’. Zo investeer je een keer in de programmatie en pluk je er nadien meerdere keren de vruchten van.
5) Sponsor linkbuilding
Een techniek die vaak over het hoofd wordt gezien maar die wel impact heeft op je lokale SEO? Dat is het sponsoren van lokale evenementen. Sponsor je de spaghettiavond van de jeugdbeweging? Het optreden van de plaatselijke fanfare? De quiz van de voetbalploeg in jouw gemeente? Stel dan als voorwaarde dat zij een link plaatsen naar jouw website. Bijvoorbeeld via een link achter je logo.
Die techniek heeft een positief effect op je plaatselijke SEO. Linken websites uit je buurt naar jouw website? Dan pikt Google dat op en kan de zoekmachine je regio beter inschatten. Het gevolg? Als mensen in de buurt zoeken naar jouw diensten, scoort jouw website al snel hoger dan die van je concurrenten.
6) Links kopen – betalen voor links
We gaven het al aan: met betalen voor links bevind je je echt op glad ijs. Blijf weg van pagina’s met honderden links en websites die puur focussen op artikels om er linkjes in te plaatsen!
Onthoud
Is het te makkelijk om een link te kopen? Dan doe je er meer kwaad mee dan goed.
Betalen voor links is niet hetzelfde als links kopen. Schakel je bijvoorbeeld een blogger in of ga je zelf gastbloggen? Dan stellen website-eigenaars of bloggers al eens eisen: ze vragen geld of producten uit je aanbod. Zij kennen de waarde van zo’n link maar al te goed. Je moet jezelf dus de vraag stellen: wat win ik ermee (WIIFM: what’s in it for me)? Is het mij dat bedrag waard?
7) Infographic linkbuilden
Infographics, en vooral waarin je een moeilijk thema eenvoudig uitlegt, hebben een grote aantrekkingskracht. Ze maken in een oogopslag duidelijk wat je bedoelt. En ze nodigen jouw bezoeker uit om te delen. Daardoor zijn infographics een vorm van kwalitatieve content waarmee je, met de focus op die deelbaarheid, nieuwe links aantrekt. Vraag altijd om jou als bron te vermelden als mensen jouw afbeelding delen. Zo krijg je links naar je site waarvoor je zelf nauwelijks iets hoeft te doen.
Tip: Zet je logo of website op de infographic. Als iemand hem deelt zonder jou als bron te vermelden, ziet de lezer toch waar de infographic vandaan komt.
8) Merknaam
Ze zeggen dat… Google in de toekomst vermeldingen van je bedrijf of merk detecteert zónder koppeling aan een link. Vandaag is dat zeker nog niet het geval. Google heeft links nodig om de crawlers op het juiste pad te zetten.
Wij verwachten alvast niet dat links al snel verdwijnen. Waarom niet? Het is niet gebruiksvriendelijk om een bedrijf te vermelden zonder link voor je bezoeker. Dat gaat in tegen de nog steeds groeiende tendens van user experience en usability. En wat willen de zoekmachines? De surfers zo goed mogelijk bedienen en de weg wijzen.
Toch zie je vaak vermeldingen van bedrijven zonder link. Een gouden kans voor jou! Zeker als je al enige merkbekendheid hebt. Zoek op internet waar jouw bedrijfsnaam overal voorkomt. Hoe je dat doet? Tik in je zoekmachine: intext:jouwmerknaam en alle websites of pagina’s die jouw bedrijfsnaam vermelden, verschijnen. Dat werkt ook door jouw bedrijfsnaam in te tikken tussen dubbele aanhalingstekens: “jouwbedrijfsnaam”.
Zit er al een linkje achter? Super! Geen link? Neem contact op met de eigenaar van de website en vraag om de link naar jouw site te plaatsen.
9) Nichebegrippen
Nichemarkten en sectoren hebben elk hun specifieke begrippen. Vakjargon, moeilijke woorden die niet iedereen begrijpt. Toch is het beter om je bezoeker daar niet mee te overdonderen. Denk aan de beginners in je markt.
Geef je hun een goede, begrijpbare uitleg (= kwalitatieve content)? Dan help je hen vooruit. En willen zij dan zelf iets over dat onderwerp publiceren, op hun blog of website? Dan leggen ze al snel een link naar jouw artikel of pagina. Zo tonen ze (via jou) hun autoriteit met kennis. En jij krijgt er nieuwe bezoekers bij.
Bekijk ons voorbeeld met SEO begrippen.
Vergeet vooral niet om je content te promoten! SEO heeft tijd nodig om te groeien. Dat proces versnel je door je content onmiddellijk op sociale media (organisch of via advertenties) te delen. Zo bereik je al op korte termijn resultaten.
De do’s en dont’s van linkbuilding
Do
- Begin met een onderbouwde, SEO-vriendelijke websitearchitectuur
- Optimaliseer je interne links
- Verzamel kwalitatieve backlinks van relevante websites
- Zet doorlopend in op nieuwe backlinks. Dat is geen eenmalige taak waarin je in een keer 1000 links verzamelt. Kies voor een geleidelijke en vooral consistente groei.
- Hou verkregen links up-to-date
- Gebruik je sociale media voor extra zichtbaarheid
- Ga (betaalde) partnerships aan met relevante bloggers
Don’t
- Backlinks (in grote hoeveelheden) aankopen
- Links ruilen (check de ABC-methode)
- Slechte backlinks laten staan, verwijder slechte backlinks
- Te veel links (tegelijkertijd) toevoegen
Linkbuilding uitbesteden of zelf doen?
Linkbuilding is een van de moeilijkste onderdelen van SEO. Waarom? Omdat je er zelf weinig invloed op hebt. Je moet anderen overtuigen om te linken naar jouw site. En nee, dat is niet altijd even makkelijk. Toch levert het je met de juiste aanpak een grote meerwaarde op.
Onthoud goed dat dit een werk van lange adem is. Maar hé, Rome is toch ook niet op een dag gebouwd? Je moet je links onderhouden. Regelmatig controleren of je links nog werken, je concurrenten in de gaten houden en op de hoogte blijven van de (wijzigende) algoritmes van de zoekmachines.
Zelf doen?
Natuurlijk kun je dit volledig zelf doen. Stel een plan op en voorzie wekelijks voldoende tijd om up-to-date te blijven over het voortdurende wijzigende SEO-landschap. Denk niet dat je dat wel even voor en na doet. Bereid je voor op een stevige tijdsinvestering.
Liever uitbesteden?
Heb je die tijd niet, zie je dat niet zitten of heb je daar gewoon geen zin in? Dan doen we dat graag voor jou. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Ranken zonder backlinks. Kan dat?
Absoluut! Bekijk backlinks als een aanvulling op je SEO-strategie. Zoekmachines willen de beste resultaten tonen aan hun zoekers. Ze gebruiken backlinks als maatstaf om de kwaliteit daarvan te bepalen. Maar haken zoekers snel af of geven ze de voorkeur aan andere content? Dan verliezen die links hun waarde.
We hebben voor verschillende klanten, in diverse industrieën, al knappe SEO-resultaten behaald, zonder vanaf het begin backlinks te verzamelen. Maar dat lukt niet voor elke website. Je slaagkans is sterk afhankelijk van de sector waarin je actief bent én van je concurrentie.
Hoe scoor je toch zonder backlinks? Kwalitatieve content trekt vanzelf backlinks aan. Het duurt alleen wat langer. Een duwtje in de rug kan dus geen kwaad. Daarom raden wij altijd aan om wel in te zetten op backlinks.
Kun je ranken zonder content?
Ja, raar maar waar, ranken zonder content is mogelijk. Er zijn verschillende voorbeelden van websites die in de top tien ranken met standaard lorem ipsumtekst (= Latijnse opvultekst die in dit geval gebruikt wordt om volume te creëren. Lorem ipsumtekst wordt vooral veel gebruikt door websitebouwers om aan hun klanten ontwerpen te tonen zonder definitieve content). Die teksten bevatten dus geen informatie, laat staan meerwaarde. En toch scoren ze hoog dankzij de juiste linkbuildingtactiek.
Google gebruikt meer dan tweehonderd rankingfactoren. De laatste jaren zien we daar steeds meer “user signals” naar boven komen. Zo bekijkt Google hoe bezoekers met je website omgaan. Je begrijpt dat de zoekmachines lorem ipsumteksten als niet-relevant beschouwen.
We geven dit dus alleen maar mee omdat sommigen zich de vraag stellen of het kan. Verder raden we dit ten strengste af!
Hoe beïnvloedt linkbuilding de zoekresultaten?
Ondertussen heb je het wel begrepen: backlinks beïnvloeden je score in Google en andere zoekmachines. Hoe meer backlinks, hoe makkelijker je een hogere positie behaalt. En dat de kwaliteit een belangrijke rol speelt, heb je ook al door.
Niet enkel je backlinks moeten relevant en kwalitatief zijn. Ook de content waarnaar die links leiden moet een meerwaarde bieden.
Zoekmachines als Google bekijken backlinks als stemmen voor je site. Vergelijk het met likes en interactie op sociale media. De algoritmes houden van content waarvoor veel animo is. Hoe meer engagement (likes, commentaren) je voor je bericht krijgt, hoe vaker zij jouw post tonen aan anderen.
Zo gaat het ook bij Google: hoe meer backlinks jij hebt, hoe hoger je ranking.
Maar opgelet! Google is niet dom en beseft dat die functionaliteit vaak wordt uitgebuit. Daarom wijzigen de algoritmes constant. De komende jaren verwachten we een reeks van creatieve ingevingen van de zoekmachines. Wijzigingen die minder waarde toekennen aan links, en meer waarde aan kwaliteit.
Linkbuilding opvolgen – meten is weten
Wil je weten hoeveel links je naar je website hebt? Dan moet je meten. Gelukkig zijn daar verschillende tools voor.
1) Google Search Console
Nadat je je website hebt geregistreerd bij Google, kun je (gratis) gebruik maken van deze handige tool. Je krijgt inzicht in je zoekwoorden en weergaven. En in je backlinks. Daarvoor kijk je onder (hoe kan het ook anders) “links”.
Je ziet meteen hoe je ervoor staat. Heb je links verloren? Of nieuwe gewonnen?
2) Ahrefs
De data van de searchconsole geven een richtlijn maar zijn niet altijd even betrouwbaar, zeker niet voor de links. De uitgebreidste backlinkdatabase raadpleeg je via Ahrefs. Koppel je die aan hun domain rating? Dan kun je heel snel de kwaliteit van je links nakijken.
Je krijgt er zelfs een handig overzicht bij waarin je de evolutie van je links kunt opvolgen.
3) Moz
Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur is ook Moz een optie. De tool schittert vooral op het gebied van zoekwoorden en content. De backlinks zijn iets minder nauwkeurig. Al hangt dat af van website tot website.
Moz werkt niet met domain rating maar met domain authority. Een andere benaming voor min of meer dezelfde metric, met iets andere berekeningen.
4) SE ranking
Een relatief nieuwe speler die de markt flink wakker schudt is SE ranking. Met hun backlink monitoring tool hou je jouw backlinks in het vizier. Ook SE ranking geeft je een mooi overzicht van het aantal backlinks en vertelt je van welke domeinen ze afkomstig zijn.
Zijn backlinks nog relevant?
Dat is een goede vraag. En om die goed te beantwoorden deden we een interessant onderzoek. We onderzochten onder meer de scores (volgens o.a. Google en Ahrefs) op enkel het aantal backlinks, op verwijzende backlinks en hun rankings volgens UR en DR. Met soms toch wel verrassende resultaten. Ontdek het volledige backlink onderzoek.
Drie tips voor betere backlinks
1) Werk aan je autoriteit
Neen, niet enkel je website-autoriteit. Werk ook aan je imago, aan hoe anderen naar jou kijken. Profileer je als expert in de markt. Dat begint met (daar zijn weer) kwalitatieve content die je verspreidt over meerdere kanalen. Want naast Google zijn er ook nog de sociale media. Met elk kanaal spreek je een andere doelgroep aan.
Denk dus niet dat je er met SEO alleen wel komt. Zet alle middelen in om je status te verhogen. Daardoor krijg je meer backlinks, meer aanzien én meer volgers op sociale media. Die combinatie effent je pad naar succes.
2) Schrijf over wat leeft
Internet bevat miljoenen pagina’s. Jouw blog waarin je voor de zoveelste keer de vijf pijlers voor een propere boekhouding aanhaalt, maakt echt het verschil niet. Velen gingen je voor en hun blogs hebben ondertussen een veel hogere website-autoriteit. Dezelfde content maar net iets anders of leuker geschreven, levert je helemaal niets op. Geen backlinks en ook geen autoriteit.
Focus je aandacht liever op zaken die ertoe doen: onderwerpen die leven, waar vraag naar is en waarvoor jij toegevoegde waarde levert. Jouw eigen inzichten, ervaringen of tips die je in het echte leven toepast. Informatie waar je zelf blij mee zou zijn.
3) Verzamel gegevens in één overzicht
Oppervlakkige content heeft geen meerwaarde, dat is duidelijk. Treed dus gerust in detail. Leg ieder element stap voor stap uit. Weet je niet waar je moet beginnen? Kijk eens naar de ‘veelgestelde vragen’. Vragen van je lezers zijn gigantisch waardevol. Want dat is wat hen interesseert, waar zij een antwoord op zoeken. En wie geeft hun die antwoorden? Juist ja: jij!
Door verschillende gegevens samen te brengen zorg je voor een frisse blik op de materie. Vergelijk meningen, data en breng je eigen visie in. Koppel je dit ook nog aan praktische tips? Helemaal te gek. You rock!
Linkbuilding: de conclusie
Backlinks naar je website spelen een rol in SEO. Maar er is meer. Google kijkt niet alleen naar het aantal of naar de kwaliteit van je backlinks.
Google kent zelfs de DR of DA niet en maakt er dus ook geen gebruik van. DR en DA zijn metrics uitgevonden door Ahrefs en Moz. Toch zijn die maatstaven een goed hulpmiddel om de kwaliteit van je backlinks te bepalen.
Accurate samenstelling
Backlinks hebben dus niet de grootste impact. Twee goedgekende SEO-principes verduidelijken die stelling. (Wil je alle SEO best practices kennen? Ontdek onze SEO-handleiding)
- Verwerk je zoekwoord in je paginatitel, URL en H1
- Schrijf kwalitatieve content
In onderstaande rangschikking filteren we op die voorwaarden. Vervolgens sorteren we op de exacte positie van het SEO-zoekwoord en het aantal woorden. Twee nietszeggende metrics die toch een accuraat beeld scheppen. Het gebruikte zoekwoord is ‘SEO’
Uiteraard is de tekstlengte (wordcount) niet gelijk aan de kwaliteit. Daarom zien we enkele uitschieters in onze nieuwe top 10.
Zo is de titel van seobureau.be bijvoorbeeld “seobureau.be”. Seobureau is één woord, SEO zit erin verwerkt maar staat niet apart vermeld. Dat kan een negatieve invloed hebben op de rankings. Om dat volledig uit te sluiten, is een diepte-analyse van de pagina nodig. Dat leidt ons hier te ver. Maar weet dat je daarop moet letten.
Als je kijkt naar bovenstaande ranking, dan zie je dat 5/10 (eerder op positie 10, 2, 8, 7 en 3) ook zonder backlinks goed scoren in Google. Je ziet ook dat andere sites of pagina’s nu een plaats in de top 10 bemachtigen.
Onze mening over backlinks
Backlinks zijn eigenlijk als een cheatcode. Ze zorgen ervoor dat Google schoonheidsfoutjes op je website negeert en je toch laat ranken (scoren). Ook maken ze de weg naar de top wat vlakker. De keerzijde van de medaille? Mogelijks zie je de steile afgrond ook minder goed liggen.
Backlinks van slechte kwaliteit leveren je een initiële boost op maar die werkt snel uit. Kies je voor het verkeerde backlinkpad? Dan moet je continu aan de slag om nieuwe (slechte) backlinks te verzamelen. En ook dat is ooit uitgewerkt. Oplossing? Blijf weg van slechte backlinks: ze doen je meer kwaad dan goed.
Afhankelijk van je markt krijgen je backlinks prioriteit. Hebben jouw collega’s allemaal een tiptop geoptimaliseerde website? Zowel technisch als inhoudelijk? Dan hebben backlinks een echte meerwaarde. Want alleen daarmee onderscheid je jezelf van de rest.
Dus, de vraag van een miljoen: zijn backlinks nog relevant?
Absoluut! Momenteel gebruikt Google backlinks nog om je positie te bepalen. We voorspellen dat dit met de tijd vermindert. De recentste updates duwden SEO’ers al andere richtingen uit. Google weet dat er gefoefeld wordt met backlinks. En het zijn vooral die backlinks die aangepakt worden.
Zet dus in op het verkrijgen van natuurlijke backlinks. Hoe je dat doet? Door kwalitatieve content te publiceren waarmee je je doelgroep verder helpt. Inhoud waarnaar andere sites dus met plezier verwijzen. En via de link juice stroomt hun autoriteit naar jouw site door. (En dus niet door startpagina’s te kopen, spammy sites te contacteren of je link in te vullen op elk formuliertje dat je tegenkomt.)
Wat is belangrijker dan backlinks?
Zorg dat je website seo-technisch op orde staat. Besteed aandacht aan de logische opbouw en snelle hosting. Speel (met je kwalitatieve content) in op de zoekintentie. Dat is belangrijker dan backlinks. De hoeveelheid data van Google is gigantisch. Daarom weet hij beter dan eender welke marketeer, misschien zelfs dan alle marketeers samen, wat een bezoeker wil bereiken met een bepaalde zoekopdracht.
Door te begrijpen welke (soort) resultaten scoren voor welke zoekopdracht, kan je snel beter scoren in de SERP.
Zoals altijd: leg je focus op klanten en prospects verder helpen in plaats van jezelf op te dringen. Dat doen de zoekmachines ook.
Hoe helpt Digital Climax jou linkbuilden?
Als SEO bureau zet Digital Climax in op betere rankings. Dag in, dag uit optimaliseren we een bonte stoet aan websites met SEO. En dat omhelst meer dan backlinks verzamelen. Bij elke website zetten we een stap terug in het proces. We nemen wat afstand en bekijken het bredere plaatje. Grondig en efficiënt.
We ondersteunen je groeiambities. Hoe? Met contentcreatie, websiteoptimalisatie, conversie-optimalisatie, link building (duh!), analyses en nog veel meer. Digital Climax levert jou een all-in service, volledig afgestemd op jouw behoeftes.
Inhoudsopgave
- Wat is een backlink?
- Wat is link juice?
- Soorten backlinks
- Wat is linkbuilding?
- 9 bewezen linkbuilding technieken
- De do’s en dont’s van linkbuilding
- Linkbuilding uitbesteden of zelf doen?
- Ranken zonder backlinks. Kan dat?
- Hoe beïnvloeden backlinks de zoekresultaten?
- Backlinks opvolgen
- Zijn backlinks nog relevant?
- Drie tips voor betere backlinks
- Backlinks: de conclusie
- Onze mening over backlinks