Google PageRank

Wat is Google PageRank?

PageRank is sinds de start van Google een belangrijk onderdeel van het algoritme. Al is het de dag van vandaag helemaal anders dan in de beginjaren. PageRank is een waarde die Google toewijst aan webpagina’s.

 

Larry Page(Rank)

De naam PageRank lijkt te komen van het Engelse woord voor pagina, page dus. Maar eigenlijk is het simpelweg vernoemd naar één van de oprichters van Google, namelijk Larry Page. Hij vond dat webpagina’s niet enkel beoordeeld moesten worden op relevantie, maar ook op populariteit. Daarvoor baseerde hij zich op het aantal backlinks dat een URL had. Elke link was 1 ‘stem’ en dus +1 PageRank score.

Google PageRank

Doorheen de jaren werd het systeem hierachter aangepast en werd ook de kwaliteit van de link, de website waarvan de link afkomstig was en de ankertekst belangrijker.

 

PageRank in de Google Toolbar

Toen in december 2000 de Google Toolbar werd geïntroduceerd, kon je ook meteen de PageRank score van een website bekijken. Dus ook die van je concurrenten… Als gevolg daarvan gingen websitebeheerders zoveel mogelijk links verzamelen naar hun pagina, ze wilden allemaal een zo hoog mogelijke score krijgen. Dat resulteerde in allerlei praktijken zoals content farms en het kopen van links. Gelukkig voert Google regelmatig wijzigingen door aan zijn algoritme, waardoor dit soort black hat SEO-technieken afgestraft werden.

 

Het einde van PageRank?

In 2016 deelde Google mee dat PageRank officieel van de baan was. Dat was tenminste zo voor het publiek. Intern draait Google PageRank nog altijd mee als onderdeel van het algoritme. Uiteindelijk was er van Google PageRank al jaren niet veel meer te merken. Het kwam dus niet als een verrassing dat Google deze aankondiging plaatste. Ook nu is PR geen grote factor meer in het algoritme en werd het systeem al verschillende keren geüpdatet. Maar hij was wel de basis van het huidige algoritme en is zeker nog aanwezig.

PageRank en URL-rating

Er bestaat geen tweede PageRank, maar de URL-rating van Ahrefs komt wel dicht in de buurt als alternatief. De formule is eenvoudiger maar de basisprincipes zijn wel dezelfde.

 

Hoewel velen er vanuit gaan dat PageRank niet meer bestaat, speelt het toch nog een rol in het algoritme van Google. Het was hoe dan ook een belangrijk element doorheen de geschiedenis van Google.

Inhoudsopgave