“Ja, dat hangt er van af…”
Klinkt dit gesprek je bekend in de oren? Logisch: iedere websitebouwer werkt anders, gebruikt een ander systeem en denkt wel of niet na over zaken zoals vormgeving en SEO.
Heel wat onduidelijkheden kunnen vermeden worden door een helder idee van wat je precies nodig hebt. Maar wat is dat? Welke stappen moet je zetten, waar gaat je budget naartoe en hoe kies je een ontwikkelaar? Met deze gids vorm je een duidelijk en consistent beeld van jouw nieuwe website.
De impact van Digital Climax op je nieuwe site
Digital Climax is een SEO bureau. Dat betekent dat onze focus ligt op websites hoger laten scoren in de zoekmachines. We werken zowel aan bestaande websites als aan de begeleiding naar een performante gloednieuwe website.
Het liefst schuiven we mee aan tafel nog voor de eerste lijn code geschreven is. Zo denken we mee over belangrijke zaken als de website architectuur en de SEO strategie, nog voor er grote investeringen gedaan zijn. Soms is de conclusie zelfs dat een nieuwe website niet de beste oplossing is.
Heb je toch een nieuwe digitale thuis nodig? Dan zorgen we ervoor dat die vanaf dag één SEO-proof is. Want in tegenstelling tot wat heel wat ontwikkelaars beweren, is niet ieder platform SEO-vriendelijk. Soms begaan de developers zelfs een doodzonde en denken ze helemaal niet aan SEO tijdens het bouwen van je website.
Dankzij deze gids krijg je een beeld van wat je mag verwachten van je nieuwe website en verloopt het hele proces zo vlot mogelijk.
Hoeveel kost een nieuwe website?
Onthoud daarbij wel dat niet ieder bedrijf alle toeters en bellen nodig heeft. Je hebt dus zelf heel wat impact op de effectieve kosten van je website.
Een goede website gaat zeker 3 à 5 jaar mee, in onze ervaring zelfs eerder meer dan 5 jaar. Afhankelijk van het systeem, het onderhoud en het uitzicht kan dat langer of korter zijn. Onthoud ook dat je niet om de zoveel jaar je bestaande website moet vervangen. Je kan hem perfect optimaliseren of in een nieuw jasje steken.
Factoren die de prijs van je website bepalen
- Grootte
- Functionaliteit (webshop, agenda…)
- SEO
- Copywriting
- Design
- Fotoshoot
- Meertaligheid
Verborgen kosten van een website
- Domeinnaam
- Hosting
- Onderhoud
Ook na de oplevering zijn er kosten verbonden aan je website. Hij moet immers bereikbaar zijn en blijven op het internet. Daarom koop je een domeinnaam en plaats je je nieuwe website op een server. Dat noemen we de hosting. Natuurlijk valt er nog veel meer te vertellen over domeinen.
Hoeveel onderhoud je website nodig heeft, is afhankelijk van je Content Management System of CMS. WordPress bijvoorbeeld is enorm populair maar heeft regelmatig updates van plug-ins en thema’s nodig. Bij Wix gebeuren die dan weer volledig achter de schermen. Dan zitten je onderhoudskosten mee in je abonnement.
Nogal logisch dus dat het vergelijken van offertes voor een nieuwe website geen kinderspel is…
Het parcours naar jouw nieuwe website
1) Voorbereiding
Een website laten maken begint met de nodige voorbereidingen. Laat je voor de vormgeving gerust inspireren door websites die je zelf aantrekkelijk vindt. Maar denk zeker ook na over wat er achter de schermen gebeurt.
- Wat zijn je ambities? Wat moet je site kunnen? Welke marketing stop je er achter?
- Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? → Doe een zoekwoorden analyse.
- Welke pagina’s heeft je website nodig? → Stel een website architectuur op.
- Wat wil je zelf kunnen aanpassen of toevoegen?
Digital Climax helpt je een duidelijk antwoord te formuleren op deze vragen. Een goede voorbereiding en opvolging zorgen immers voor een kwalitatief eindresultaat. Wie je website uiteindelijk maakt, is dan eender.
2) Kennismaking
Kies een (lokale) websitebouwer en plan een kennismaking in. Stel daarvoor op basis van je voorbereiding een gedegen briefing op.
Neem je tijd om je noden en wensen toe te lichten tijdens een gesprek. Voor een zinvolle offerte heeft je ontwikkelaar voldoende informatie nodig. Geen mailtje dus met enkele eisen, dat hebben we al tig keer zien mislopen.
3) Offerte
Dankzij je goede voorbereiding zijn al je offertes opgemaakt met hetzelfde concept voor ogen. Tijd dus om appelen met appelen te vergelijken.
Een website laten maken lijkt een eenmalig project. Toch werk je ook nadien nog samen met je webdeveloper. Denk aan hosting, onderhoud of wijzigingen aan je website. Kijk dus ook naar de kosten op lange termijn en vooral naar de klik met de persoon of het bedrijf.
Deze zaken neem je best mee in je beslissing over wie je nieuwe website gaat bouwen:
- Kennis van jouw markt
- Begrip van je doelpubliek na de kennismaking
- Stellen ze de juiste vragen?
- Durven ze kritisch (mee)denken?
- Grootte van het bedrijf
- Kosten op lange termijn (hosting, onderhoud, domeinnaam…)
- Ervaring en vorige projecten
- Hoeveel van jouw input is nodig? (foto’s, copywriting, design…)
- Aantal feedbackrondes
- Prijs van de website (uiteraard)
4) Website bouwen
Het effectief maken van je website verloopt bij elke ontwikkelaar anders. Voorzie wel voldoende tijd in je agenda om regelmatig input en feedback te geven.
Feedback van vrienden en familie is leuk maar onthoud dat je website voor je bedrijf moet werken. Je ontwikkelaar weet doorgaans hoe alles technisch in elkaar zit en waarop te letten om resultaten te halen. Of schakel een externe specialist zoals Digital Climax in om je te begeleiden.
Hoe lang duurt de ontwikkeling van een website?
Wat is het doel van je nieuwe website?
Denk dus niet alleen na over vormgeving maar ook over SEO, online marketing, conversie optimalisatie, user experience… Allemaal zaken die belangrijker zijn dan het uitzicht van je website en die bij Digital Climax in het DNA zitten.
Wil je gewoon een mooie website? Gebruik dan gerust deze gids als basis en zoek een webdeveloper die op basis van zijn voorgaande projecten en stijl het best aansluit bij jouw noden en wensen.
Wat is conversie optimalisatie?
Voor ons is SEO synoniem met je website beter maken. Daar valt dus ook conversie optimalisatie onder. Maar het gaat niet altijd om meer bezoekers. Begin met naar jezelf te kijken, optimaliseer en daarna schalen we verder.
Checklist bij een nieuwe website
CMS
Er zijn honderden Content Managment Systems in de wereld. Elk heeft zijn voor- en nadelen. Analyseer daarom goed wat je wil bereiken en dus wat jouw CMS moet kunnen.
- Wil je ooit een webshop toevoegen? (aanrader: onze gids voor een webshop laten maken)
- Wil je zelf foto’s aanpassen?
- Hoeveel vrijheid wil je in design?
- Wil je zelf landingspagina’s bouwen?
- Zitten er zware functionaliteiten in je site? Of moeten die er ooit bijkomen?
- Wil je updates en onderhoud (laten) uitvoeren?
Onze favoriet is WordPress. Het is het meest gebruikte CMS ter wereld en biedt je heel wat flexibiliteit, tijdens de ontwikkeling van je website maar ook wat betreft je ontwikkelaar. Niet meer tevreden over je huidige partner? Dan kan je normaal gezien makkelijk overstappen. WordPress vraagt wel enig onderhoud in de vorm van updates maar dat valt met de juiste opvolging goed mee.
Responsiviteit
Responsiviteit betekent dat je website op verschillende schermgroottes duidelijk wordt weergegeven, van gsm over tablet tot laptop en groot scherm. Tegenwoordig is het een standaard vereiste en ook Google hecht hier veel belang aan. Dubbelcheck dit dus zeker tijdens je kennismaking met de ontwikkelaar.
Snelheid
Nog een factor voor SEO: een website moet snel werken.
Tip
Check de algemene snelheidsscore van een webdeveloper en zijn klanten met de Pagespeed Insights tool van Google zelf.
Aanpassingen aan je website
Wil je ooit aanpassingen aan je website? Hoe verloopt dit dan? Kan je ze zelf doorvoeren? En wil je dat ook echt zelf kunnen doen? Indien niet, moet je dan mailen, bellen of een ticketje invullen? Het is bij iedere websitebouwer anders en net die kleine verschillen bepalen jullie samenwerking.
Eenmalig investeren in een website en klaar?
Denk aan je marketing
Het kost bloed, zweet en tranen om bezoekers op je website te krijgen. We hebben er al vaak heel hard op gehoopt maar helaas, dat maakte geen enkel verschil in onze cijfers.
Gelukkig zijn er manieren om van je nieuwe website een investering te maken in plaats van een kostenpost. De truc is om in te zetten op marketing. Uiteraard raden we SEO aan. Er zijn echter nog heel wat manieren, waaronder SEA, sociale media, nieuwsbrieven en offline marketing.
Tip
Komt het budget voor je website en je marketing uit dezelfde pot? Kies dan liever voor een iets kleinere website met minder toeters en bellen en investeer meer in je marketing. Een goede website kan je later nog steeds uitbreiden.
Hosting en onderhoud
Ook na de lancering blijft je website geld kosten. Hoewel de wederkerende kosten voor het laten draaien van je server meestal meevallen, maken we je er toch graag attent op, om verrassingen te vermijden.
Waar kan je een website laten maken?
Elke webdevelopers heeft zijn eigen werkwijze, snelheid en kostprijs.
Ontdek ook de developers van ons SEO label. We hebben hun projecten nagekeken en geverifieerd dat de technische pijler alvast goed staat.
Zo ben jij zeker dat de fundering van je nieuwe site goed staat.
Hier bezorgen we je alvast een (onvolledig) overzicht van webdevelopers:
*Deze werden niet gevalideerd voor het SEO label, ontdek die lijst op de site van SEO label.
Naam* | Favoriet CMS | Locatie | Prijs** | Duurtijd |
---|---|---|---|---|
Blends | WordPress | Hoegaarden (BE) | €€ | 4 weken |
Specialiteit: Totaalprojecten | ||||
GiveMeMedia | WordPress | Antwerpen (BE) | € | 3 weken |
Specialiteit: | ||||
KristofDV.be | WordPress | Heist-op-den-Berg (BE) | €€ | 4 tot 6 weken |
Specialiteit: Custom made projecten | ||||
MakeWaves | HubspotCMS | Berchem (BE) | €€€ | 8 weken |
Specialiteit: Smart and dynamic content | ||||
Sidekick | WordPress | Mechelen (BE) | €€€ | 8 weken |
Specialiteit: Design op maat | ||||
Studio Frend | WordPress | Lier (BE) | €€ | 3 weken |
Specialiteit: | ||||
Studio Roger | Drupal | Harelbeke (BE) | – | 16 weken |
Specialiteit: Maatwerk | ||||
Thinc | WordPress | Hamme (BE) | – | – |
Specialiteit: Maatwerk | ||||
Webrose | WordPress | Schilde (BE) | € | 2 weken |
Specialiteit: | ||||
Brthmrk | WordPress | Zaandam (NL) | €€€ | 4 tot 8 weken |
Specialiteit: | ||||
Brand in Webdesign | WordPress | Assen (NL) | €€ | 2 tot 3 weken |
Specialiteit: | ||||
Frank Brinks Online Resultaat | WordPress | Doetinchem (NL) | € | 1 week |
Specialiteit: Communicatie | ||||
HaRo Internetmarketing | Webflow | Urk (NL) | € | 3 weken |
Specialiteit: Gepersonaliseerde websites | ||||
Operation Nation | ONE Builder | Temote (NL) | €€€€€ | 6 weken |
Specialiteit: Snelle laadtijden | ||||
Pencil 2 Pixel | WordPress | Nijmegen (NL) | €€ | 4 weken |
Specialiteit: Innovatie | ||||
Talkpixels | Webflow | Opmeer (NL) | €€€ | 12 weken |
Specialiteit: Webflowpartner | ||||
The Pack – Digital Agency | WordPress | Purmerend (NL) | €€€ | 4 tot 8 weken |
Specialiteit: Branding | ||||
Total Studio | WordPress | Nijmegen (NL) | €€ | 4 weken |
Specialiteit: WordPress | ||||
True Unlimited | WordPress | Capelle aan den Ijssel (NL) | €€€ | 2 tot 6 weken |
Specialiteit: | ||||
UrDesign | WordPress | Bergen op Zoom (NL) | €€ | 2 weken |
Specialiteit: Betaalbare websites op maat | ||||
Websitegedaan | WordPress | Lisse (NL) | € | 4 weken |
Specialiteit: | ||||
Youngfiliates | WordPress | Zeewolde (NL) | €€ | 8 weken |
Specialiteit: Persoonlijk contact |
* Per land en alfabetisch gerangschikt / ** Voor een website met drie pagina’s en content door de klant aangeleverd
Ontbreekt jouw naam nog in deze lijst? Laat het ons weten en we voegen je toe.
En waar laat je beter geen nieuwe website bouwen?
Denk ook aan volgende zaken:
- SEO migratie: zo verlies je geen verkeer door je nieuwe website.
- Technische SEO audit: dubbelcheck zeker of alles goed staat voor de lancering.
Nog beter: laat je begeleiden door Digital Climax nog voor de eerste letter code geschreven is.
Hoe kies je de beste websitebouwer?
De beste ontwikkelaar is voor elke klant iemand anders. Voor een starter weegt budget misschien zwaarder door terwijl een KMO vooral wilt groeien. Zo keren we terug naar je voorbereiding: zorg dat je weet waar je naartoe wilt en wat daarvoor nodig is.
Aan de hand van deze tips maak je ongetwijfeld de juiste keuze.
- Kijk naar de reviews van je potentiële websitebouwers, liefst op een onafhankelijk platform. Sorteer eens op meest recente en op aantal sterren.
- Evalueer je kennismakingsgesprek: welk gevoel houd je daar aan over?
- Vergelijk offertes: wie past binnen jouw budget, wat is inbegrepen, hoe goed is je briefing vertaald naar een offerte?
- Check hun geschiedenis: passen hun vorige websites in jouw stijl, hebben ze al ervaring met een gelijkaardig project?
Leg alle elementen in de weegschaal en weeg af hoe goed jouw noden ingevuld worden.
Tip
Een goede nieuwe website is niet alleen de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar, voorzie ook zelf voldoende tijd voor dit belangrijke project.
Doe-het-zelf of uitbesteden?
Er hangt een stevig prijskaartje aan een nieuwe website. Om budget te sparen kan je er zelf een bouwen. Dan investeer je vooral je tijd in het project. Wil je echt groeien en klanten aantrekken met je website? Schakel dan toch liever een expert in.
Een zelfgemaakt exemplaar voldoet misschien niet aan de SEO-standaarden of ziet er niet mega fancy uit. Maar je hebt wel een basis en bent vertrokken. Investeer liever nu meer in marketing, dat levert je meer op. Op termijn kies je dan voor DE webdeveloper die bij je past en een topresultaat kan neerzetten.
SEO-fouten in websites
Tip
Een extra paar ogen is handig om niet alleen de vormgeving in de gaten te houden. Vraag daarom een gratis SEO scan aan. Zo weet je zeker dat je website goed in elkaar zit. Zo’n scan kan trouwens ook voor je testomgeving.
Tips voor je nieuwe website
1) Denk aan SEO, nog voor de start
Je bouwt een website om klanten aan te trekken. Denk daarom aan SEO, nog voor de eerste lijn code geschreven is. Analyseer je zoekwoorden, controleer je concurrenten, bouw een website architectuur… Of maak het jezelf wat makkelijker en schakel ons in om de ontwikkeling van je website van A tot Z te begeleiden.
2) Denk aan je marketing
Je nieuwe website is het verzamelpunt van al je marketinginspanningen. Zorg ervoor dat hij ook effectief zo ingericht is. SEO, SEA, social media… Ze moeten allemaal samenwerken om bezoekers en dus potentiële klanten aan te trekken.
3) Vergelijk offertes
Ga niet met de eerste de beste ontwikkelaar in zee. Leg hun offertes naast elkaar, plan kennismakingen in en vooral: neem je tijd om de geschikte partner te kiezen. Een prijsje krijgen van de vriend van de achternicht van je buurvrouw, die ook af en toe een website bouwt, klinkt aanlokkelijk. In de praktijk hebben we het nog niet vaak goed zien aflopen.
Een SEO-proof website laten maken?
Daarvoor ben je aan het goede adres bij Digital Climax. Vroeger boksten we zelf websites in elkaar, vandaag zorgen we er als [SEO-bureau] voor dat jouw website gevonden wordt in de zoekmachines.
Webdeveloper zijn het allicht niet altijd met ons eens (anders zouden ze tegen hun eigen winkel spreken) maar een nieuwe website is niet altijd de logische volgende stap, al lijkt dat wel vaak zo.
Liever een onafhankelijk paar ogen met expertise op het vlak van verschillende systemen? Contacteer ons en we bekijken met veel plezier hoe jij hoger gaat scoren in Google. We pikken aan op je bestaande website om hem recht te trekken. Maar als dat beter gaat met een nieuwe website, hoor je het ook meteen. En dan vertellen we er graag bij hoe we je daarin begeleiden.
Inhoudsopgave: Website laten maken gids
- De impact van Digital Climax op je nieuwe site
- Hoeveel kost een nieuwe website?
- Het parcours naar jouw nieuwe website
- Hoe lang duurt de ontwikkeling van een website?
- Wat is het doel van je nieuwe website?
- Wat is conversie optimalisatie?
- Checklist bij een nieuwe website
- Eenmalig investeren in een website en klaar?
- Waar kan je een website laten maken?
- En waar laat je beter geen nieuwe website bouwen?
- Hoe kies je de beste websitebouwer?
- Doe-het-zelf of toch een website laten maken?
- SEO-fouten in websites
- Tips voor je nieuwe website
- Een SEO-proof website laten maken?