Wat is B2B SEO?

De basisprincipes van B2B SEO zijn quasi exact hetzelfde als bij B2C SEO. Het is vooral de focus die in een professionele omgeving anders ligt.  Zo is het zoekvolume op je zoekwoorden in B2B SEO meestal minder, maar je scoort in veel gevallen wel makkelijker (of sneller) op die zoekwoorden.

SEO is SEO. De basis is werken aan een zo performant mogelijke en gebruiksvriendelijke website. Ook in een B2B omgeving blijft dat principe van toepassing.

Wat is het verschil tussen B2B en B2C SEO?

B2C SEO en B2B SEO verschillen voornamelijk in:

Opbouw van zoekwoorden

In de meeste gevallen, niet altijd dus, zoeken je toekomstige B2B klanten op een andere manier dan consumenten. B2B prospecten zijn vaak op zoek naar oplossingen voor heel specifieke problemen. De zoekwoorden vinden die daaraan beantwoorden in combinatie met de juiste intentie is dus een extra uitdaging.

We zijn uiteraard allemaal mensen. Daarom spreken we liever over H2H (Human to Human) dan B2B.

Zoekvolume

Soms valt het zoekvolume van het perfecte keyword voor jouw B2B business wel is tegen. Waar trek je de lijn voor het minimum zoekvolume? Wel, er is geen ondergrens. Zodra een zoekwoord interessant is en perfect aansluit bij wat een potentiële klant mogelijks zoekt, nemen we dat mee op. In een B2B omgeving kan het zelfs zijn dat tools aangeven dat er geen zoekvolume op dat zoekwoord zit. Maar jij kent jouw business en weet welke zoekwoorden relevant zijn.

Voorbeelden van zoekwoorden die “niet bestaan” volgens tools maar toch deals hebben opgeleverd:  

Onderstaande website ontvangt dagelijks heel wat bezoekers. Toch vind geen enkele tool dat er zoekvolume zit op de bijhorende zoekwoorden. Staar je dus niet blind. Toets je situatie af met een SEO specialist en zet in op op wat je denkt dat werkt. Testen is de boodschap!

B2B SEO lage zoekvolumes voorbeeld

Laat je dus niet vangen door zoekvolumes, zeker niet bij B2B SEO.

Conversie

In een B2B omgeving gaat het proces van eerste kennismaking tot aankoop veel langzamer. Soms gaan er maanden over. Nu is SEO per definitie een lange termijn strategie – de ideale match dus. Om succesvolle B2B SEO op te bouwen, zet je in op verschillende raakvlakken om zo continue in de loop van het aankoopproces te blijven.

Hoe werkt B2B SEO?

Het basisprincipe van B2B SEO is 99% hetzelfde als dat van ‘gewone’ SEO. Je techniek moet goed zitten, er moet interessante content (het belang van goede SEO copywriting) te lezen zijn op je website en met de nodige autoriteit (zie linkbuilding) kan je scoren in Google.

And again: SEO is en blijft SEO. Onafhankelijk van de toepassing of niche waarbinnen je optimaliseert.

Hoe begin je aan SEO voor B2B?

We leggen het proces voor B2B SEO even voor je uit:

1) SEO audit

Begin bij het begin: waar sta je nu? Op welke zoekwoorden scoor je al? Hoe zit je website in elkaar? Heb je al autoriteit opgebouwd?

Zo bepaal je je 0-punt. In de toekomst kan je hiernaar terugkijken en weet je exact welke vooruitgang je geboekt hebt.

Een SEO audit bevat volgende onderdelen:

  • Technische website audit
  • Concurrentieanalyse
  • Backlinkanalyse om je autoriteit in kaart te brengen.

 

2) Zoekwoorden onderzoek

Next up, zoekwoorden verzamelen. Tijdens een zoekwoorden onderzoek inventariseren we alle we zoekwoorden die mogelijks interessant zijn voor je bedrijf. Gebruik een minimale filter in deze fase, zeker bij B2B SEO.

3) B2B SEO strategie uitwerken

Hoe kleiner je filter, hoe meer zoekwoorden. Niet elk zoekwoord is even interessant. Maar die keuze maak je pas als je je strategie op punt zet.

Welke zoekwoorden zijn haalbaar? En welke (nog) niet?

Op basis hiervan bepaal je je focus en plan van aanpak. Net omdat we zoveel zoekwoorden hebt, krijg je een heel breed beeld. Door het lange termijn doel altijd voor ogen te houden, weet je ook waarom we die zaken nu als eerste implementeert.

Met een blik op oneindig hak je de juiste knopen door.

4) Website optimaliseren

Bekijk samen met je webdeveloper de SEO technische foutjes. Leg ze onder de loep en los ze op.

Weeg kosten en baten van een technische aanpassing goed af. Je hoeft niet altijd elke wijziging door te voeren. Soms is de impact gewoon te klein. Om die knoop door te hakken heb je ervaring en voeling nodig. Het aantal bepalende factoren is eindeloos.

De belangrijkste technische zaken lees je in onze SEO handleiding.

5) Content uitwerken

In 90 % van de gevallen is de volgende stap je content uitwerken: wat moet er te lezen zijn op je website? Zet alle zaken in het juiste formaat, op de juiste plaats en publiceer kwalitatieve content.

Hier komt alles voor de eerste keer samen:

  1. Zoekwoorden omzetten naar content
  2. Prioriteiten bepalen a.d.h.v. je strategie
  3. Alles verwerken in jouw SEO-proof website

Ook je content geïndexeerd krijgen is een uitdaging.

Ons motto: kwaliteit komt altijd bovendrijven. En dat mag je letterlijk nemen.

6) Linkbuilden

Op termijn kan je niet zonder linkbuilding. Vergelijk het met autorijden.

  1. Je auto moet technisch goed in elkaar zitten om te kunnen vertrekken.
  2. Brandstof is vereist om verder te kunnen rijden. Voor je website is dat kwalitatieve content.
  3. Op termijn rijd je je vast. Dan heb je backlinks nodig om toch nog vooruit te gaan.

En uiteraard bereik je je bestemming sneller als je GPS, aka strategie, goed ingesteld staat.

Linkbuilden is eerder een last resort dan een eerste stap.

Net als bij SEA is het makkelijk om een campagne op te zetten die meer verkeer naar je website leidt.

Pas op

Ook bij linkbuilding kan je wat linkjes naar je site kopen en hopla, je DR stijgt. Top! Spoiler, dat helpt je niet vooruit.

SEA voor B2B bedrijven

Je moet alle stappen doorlopen, ja ook bij SEA, om je website te verbeteren. Alleen zo word je beter en vermijd je dat je geld verspilt aan dure links of SEA campagnes.

Bij Digital Climax zetten we uitsluitend SEA campagnes op ter ondersteuning van een SEO traject. Dan zijn we zeker dat de website continue verbetert. En daar plukt uiteindelijk iedereen de vruchten van. Zowel je SEA, social media als je conversie percentage in het algemeen.

Wanneer beginnen met B2B SEO?

Morgen? Volgende week? Volgend jaar? Of waarom niet vandaag? Iedere stap die je zet is meegenomen. Ooit moet je er aan beginnen. Advertenties bereiken op een gegeven moment hun plafond.

Je SEO-inspanningen beïnvloeden meerdere elementen. Daarom is het de makkelijkste stap om te zetten.

Bovendien is het op termijn de goedkoopste. Kijk door die berg werk heen en houd je doel voor ogen. Werk aan je SEO mindset, dat is de boodschap!

Waarom inzetten op SEO in een B2B omgeving?

Waarom niet? SEO sluit het beste aan bij het B2B sales proces. Bedrijven zoeken een SEO bureau om hen te helpen een goede website en kwalitatieve content te creëren om hen te positioneren als expert in jouw vakgebied.

Daarnaast zet je met SEO in op uiteenlopende raakvlakken in verschillende fasen van het aankoopproces. Initieel is je ideale klant zich aan het informeren, zorg dan dat je klaarstaat met je beste informatie aan de top van Google. Zet in je copy in op het definiëren van het probleem en geef jouw oplossing.

Yep, je bezoeker moet echt alles zelf kunnen halen uit jouw informatie.

Zo haal je het volle potentieel uit je SEO inspanningen en creëer je herkenbaarheid bij je toekomstige klanten.

Zodra zij dan effectief klaar zijn om te kopen en zoeken op je transactionele zoekwoorden, herinneren ze zich jouw hulp en komen ze makkelijker bij jou terecht.

Waar past SEO in je B2B marketing strategie?

B2B SEO kan je inzetten in het volledig aankoopproces. Zowel, SEE, THINK en DO zijn geschikt om in contact te komen met je toekomstige klant.

Wij zetten SEO in als de fundering van onze marketing. Oké, een beetje beroepsmisvorming, maar zo weten we zeker dat we aan iets bouwen dat op lange termijn voor groei zorgt. Meer verkeer en een betere website. Die combinatie is heerlijk efficiënt.

Dat hebben we natuurlijk niet zomaar gekozen.

Waar we eerst vooral websites bouwden kregen we alsmaar vaker de vraag om ook meer verkeer naar die websites te brengen. SEA, SEO, Social Ads … We hebben ze allemaal grondig uitgewerkt. En wat blijkt? De meest efficiënte is SEO. Daarom hebben we ons daar volledig op toegespitst.

Waarom je niet enkel op SEO mag inzetten in een B2B markt

SEO is de perfecte basis, maar je moet ook zorgen voor korte termijn resultaten. SEO betaalt de rekeningen van morgen, maar die van vandaag moet je ook kunnen betalen.

Hoe meer contactpunten je creëert met je klant, hoe beter. Zeker in een relatief lang B2B verkoopproces.

Alle beetjes helpen. SEO is de eerste stap omdat SEO alle marketing activiteiten van je bedrijf beïnvloedt.

Korte & lange termijn strategie voor B2B bedrijven

Wij zijn overtuigd van lange termijn denken. Dat brengt nu eenmaal de beste resultaten. Wat je vandaag zaait, kan je over een jaar oogsten. Daar gaan we steevast vanuit.

LinkedIn is de ideale aanvulling op je B2B SEO-activiteiten. Straks meer daarover.

Lange termijn: SEO

SEO mikt dus op de lange termijn. Dat had je ondertussen al wel door. Het duurt gemiddeld 6 – 12 maanden voor je resultaat ziet van je SEO inspanningen. Afhankelijk van je niche en concurrentie is dat meer of minder.

Met resultaat bedoelen we dan echte omzet. Uiteraard zie je al sneller beweging. Denk aan stijgingen in Google, extra verkeer, hoger conversie percentage … Positie 70 of 15? Dat maakt niet zo een groot verschil. De echte wins zitten in de top 10, top 3 en natuurlijk nummer 1 in Google.

Korte termijn: Sociale media

Om ook op korte termijn resultaat te boeken, is sociale media een sterk instrument. In een B2B omgeving denken we dan in eerste instantie aan LinkedIn. Daar hebben wij alvast positieve resultaten uitgehaald.

Het voordeel? Al je SEO content kan je omvormen en delen via LinkedIn. 2 vliegen in 1 klap dus.

Afhankelijk van je ideale klant zijn ook andere sociale media interessant. Maak die afweging voor je begint.

Of nog beter: testen! Test wat werkt, leer bij en optimaliseer. En geef vooral niet op. Want dat is waar het vaak misgaat in B2B marketing: te vroeg opgeven.

Remember: SEO is lange termijn.

LinkedIn & SEO: een top combo voor B2B bedrijven

Yes, dat is de strategie die we zelf continue toepassen. LinkedIn en SEO gaan hand in hand en brengen fantastische resultaten mee.

Beide focussen op lange termijn en vragen dus een goede visie en een flinke portie doorzettingsvermogen. Daarom hameren we zo op een strategie en plan van aanpak. Zo heb je altijd een houvast om naar terug te grijpen.

Realistische doelen opstellen voor je B2B SEO inspanningen

Nee, je ziet niet van vandaag op morgen resultaat van je SEO werk.

Wel kan je op basis van je SEO-audit en zoekwoorden onderzoek inschatten waar je momenteel staat en bepalen waar je naartoe wil groeien.

De meeste bedrijven lopen vast bij het uitwerken van de stappen om ook effectief te groeien.

Tip: stel ook tussentijdse doelen, zo zie je de vooruitgang. Anders lijkt het misschien alsof je ter plaatse blijft trappelen. Zeker in het begin. Laat je niet demotiveren en zet door.

Geef ons gerust een seintje als je wat extra motivatie zoekt.

Staar je niet blind op posities en verkeer. Kijk verder en meet de extra leads, vergelijk je omzet en check of je doelpubliek je beter onthoudt.

Heel vaak zit er een zwart gat tussen je SEO inspanningen, eventuele LinkedIn content en de effectieve resultaten.

Nee, je kunt niet alles meten. Iedere lead terugbrengen tot het effectieve zoekwoord, blogpost of LinkedIn post is een mission impossible.

Gedachten die je B2B SEO groei tegenhouden

Mijn concurrent kan ook aan de slag met deze info

Klopt. Elke post of content pagina die je online gooit, kan een ander kopiëren. Maar je positioneert jezelf als expert door je kennis te delen. So what als concurrenten met jouw idee gaan lopen? Zij kunnen nooit alle elementen exact hetzelfde doen.

Er zijn voldoende unieke factoren aan je bedrijf om je te onderscheiden. Zo niet, weet je wat uit te zoeken!

Zo kan mijn klant het probleem zelf oplossen

Met deze gids, in combinatie met alle content op onze site, kan je perfect zelf aan de slag met je B2B SEO. Ga je dat ook effectief doen?

We moedigen dat aan. Hoe meer mensen met SEO bezig zijn, hoe beter!

Toch merken we dat veel ondernemers liever focussen op hun core business en kiezen voor onze expertise en ervaring om hen te ondersteunen in hun SEO verhaal.

Bij jouw klanten gaat het er waarschijnlijk ook zo aan toe, toch?

Hoeveel kost B2B SEO?

Moeilijke vraag. We counteren die meestal met “Hoe ver en hoe snel wil je gaan?”. Met een oude wagen geraak je van A naar B. Maar met een formule 1 bolide ben je er een stuk sneller.

Uitrekenen hoeveel het je gaat kosten om op positie 1 in Google te komen, is onmogelijk. Zomaar eventjes je SEO goed zetten is een utopie. Zorg ervoor dat je begint, dat je nieuwe zaken test en continue bijstuurt.

Alleen zo kan je groeien en beter worden.

Nog vragen die je kan stellen om een zicht te krijgen op B2B SEO budgetten:

  • Hoeveel blogs wil je per maand publiceren?
  • Zijn jouw blogs kwaliteitsvol en SEO-proof?
  • Met welke copywriter werk je samen?
  • Hoeveel backlinks wil je en hoe relevant moeten die zijn?
  • Heb je al een website en is die SEO-proof? Of heb je een nieuwe website nodig?
  • Wat is je vertrekpunt? Heb je al verkeer?
  • Ben je al ooit met SEO bezig geweest? Of moet je alle processen nog uitzoeken?
  • Heb je de nodige kennis en ervaring in-house of schakel je een externe partner in?

Wat is de ROI van B2B SEO?

Om de Return On Investment (ROI) van B2B SEO te meten, bestaat een eenvoudige formule. Al zijn ook hier een aantal zwarte gaten die moeilijk op te nemen zijn in je berekening.

(SEO website bezoekers * Conversie percentage) * Gemiddelde bestelwaarde = SEO omzet)

Wie schakel je in voor jouw B2B SEO?

Hmm, wie zou je kunnen inschakelen voor B2B SEO? 👋

Kies voor een SEO bureau met ervaring. Zoals we al aangaven zijn B2C SEO en B2B SEO in essentie hetzelfde. De nuances liggen anders, voornamelijk bij je zoekwoorden en het uitwerken van de strategie.

Kan ik zelf aan de slag met B2B SEO?

Zeker, B2B SEO kan je perfect zelf doen. Hoe snel dat gaat, is afhankelijk van je SEO ervaring, tijd en interesse.

B2B SEO vraagt altijd een investering. Doe je het zelf? Dan investeer je in tijd. Kies je voor uitbesteden? Dan investeer je in budget.

B2B SEO uitbesteden of zelf doen

Welke tools/kennis heb je nodig om te starten met B2B SEO?

Met enkele klassieke SEO tools kom je al een heel eind. Er zijn geen specifieke SEO tools voor B2B.

Welke input moet ik zelf geven & hoeveel tijd moet ik investeren?

Kies je ervoor om je SEO uit te besteden dan verminder je je eigen tijdsinvestering fors. Je hoeft zelf geen SEO te leren, niet alles zelf uit te werken en je vermijdt de veelgemaakte fouten (Yes, die hebben wij ooit al voor jou gemaakt).

We streven er altijd naar om de tijdsinvestering van onze klanten tot het minimum te beperken. Uiteraard zitten we niet op een eiland, en hebben we input nodig van jou (lees: business kennis).

Standaard overlopen we maandelijks de uitgevoerde werken, vooruitgang en eventuele issues.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.