SEO, ook voor start-ups
Als startende ondernemer vlieg je vol goede moed in een nieuw verhaal. Je springt als het ware in het diepe, zeker wanneer je de strijd aangaat met heel wat bestaande bedrijven. Met een goede SEO strategie, geef je jouw startend bedrijf de resultaten die het verdient. Je trekt er bovendien nieuwe klanten mee aan en bouwt er een vertrouwensband mee op.
Ontdek hieronder wat SEO voor jouw startup betekent op lange termijn. En vooral, hoe je deze methode implementeert in jouw marketingverhaal. Zet je SEO-duikbril op en duik met ons mee in een zee van opportuniteiten.
Geen tijd (of zin) om alles zelf te ontdekken over een goede SEO strategie? Laat je bijstaan door Digital Climax. Wij nemen deze taken graag voor jou uit handen. Zo heb jij tijd om te focussen op jouw start-up.
Het belang van goede SEO voor start-ups
Jouw nieuw bedrijf staat in de startblokken en dat deel je graag met zoveel mogelijk mensen. SEO helpt het verhaal van jouw start-up te vertellen. Maar laat je zeker niet afschrikken door de grootsheid van SEO. Ook met kleine stappen bereik je uiteindelijk hetzelfde doel.
Tip
Iets doen is nog altijd beter dan niets doen: start bijvoorbeeld met het opzetten van een blog waarop je jouw nieuwe klanten informeert. Gebruik deze content daarna ook op andere kanalen zoals een nieuwsbrief of sociale media. Zo zorgt een kleine investering voor een groot resultaat. Jij bepaalt zelf het tempo van je SEO strategie.
Klaar voor de start(-up) in SEO?
SEO is een boeiend verhaal. Het onderwerp is altijd hetzelfde: scoren met topresultaten. In onze white papers hieronder ontdek je alle relevante hoofdrolspelers die meeschrijven aan jouw uniek bedrijfsverhaal. Want SEO helpt elke ondernemer vooruit, of je nu een hobbyist bent of professional.
SEO als onderbouwde strategie voor je startup
Als nieuw bedrijf start je bij nul als het gaat om naamsbekendheid of autoriteit. En dit zowel bij fysieke klanten als online bezoekers. De groei van dat online imago verloopt niet van vandaag op morgen. Vergelijk het met een zaadje dat je zorgvuldig plant en regelmatig water geeft. Enkel zo pluk je na een tijdje de vruchten van die mooie SEO-boom.
Heb je geen geduld? Smul je graag meteen van die sappige SEO-vrucht? Dan is SEA ook een optie. Je versnelt de groei van jouw boompje door het chemische mest te geven. Je vruchten groeien sneller en stillen meteen je honger. Maar opgepast, stop je met bemesten? Dan stopt ook onmiddellijk je groei.
Zoals je ziet op de afbeelding, stapelen de voordelen van SEO zich op. Ze beginnen klein, maar creëren stap voor stap meer impact. Vergelijk het gerust met het klassiek sneeuwbaleffect.
Weet je niet precies wat SEA inhoudt? Op onze website lees je het verschil tussen SEO en SEA.

Waarom wel kiezen voor SEO
Ben jij als ondernemer van een start-up bereid om eerst te investeren en dan pas resultaten te zien? Dan sluit de lange termijn strategie van SEO perfect aan bij jouw bedrijfsfilosofie.
Het begin is vrij gemakkelijk gemaakt: je creëert een pagina, schrijft een heleboel SEO teksten en die blijven bestaan. That’s it. Maar uiteraard is het net iets complexer dan dat. Vervang die duikbril door een leesbril en wees alert.
Optimaliseer je inhoud regelmatig, ga op zoek naar nieuwe zoekwoorden of synoniemen en implementeer deze op je website. Zijn er nieuwe relevante zoekwoorden die jij nog niet hebt opgenomen in je teksten? Content blijft een belangrijk onderdeel voor jouw SEO-prestaties. Hierin speel jij als ondernemer altijd de hoofdrol.
Een goede SEO-strategie beïnvloedt jouw conversieratio. Pas de gebruikservaring van je website aan door in te zetten op conversie optimalisatie. Zo trek je meer bezoekers aan, blijven ze plakken op je pagina en gaan ze sneller over tot actie. Zorg ervoor dat jouw website de sfeer van je bedrijf weerspiegelt. Zo is die van een advocaat bijvoorbeeld totaal anders dan die van een speelgoedwinkel.
Wil je graag meer weten over het gedrag van je websitebezoekers? Lees er alles over op onze pagina over conversie(ratio).
Waarom we SEO soms afraden
SEO is altijd een goeie keuze 😉. Maar in sommige gevallen kies je als start-up beter eerst voor een andere strategie. Is jouw bedrijf net opgestart en heb je vrijwel meteen nood aan nieuwe klanten? Dan raden we SEO af. Deze strategie focust vooral op resultaten op lange termijn. Je laat dan beter eerst een aantal betalende ads lopen die meteen resultaat bieden. Maar zet ondertussen zeker je Google Search Console op. Zo verzamel je al vanaf het begin belangrijke data.
Of biedt jouw bedrijf een gloednieuwe dienst of product aan en is dit item nog volledig onbekend voor het grote publiek? Dan is SEO niet de beste strategie voor jouw startup. Het is namelijk onmogelijk om er een nieuwe vraag mee te creëren. Haak dan bijvoorbeeld in op een bestaande vraag en zoekwoord. Wat willen bezoekers bereiken en hoe koppel ik mijn product aan hun vraag?
Bijvoorbeeld: jouw bedrijf biedt een carwash aan huis aan, een dienst die relatief onbekend is en dus geen groot zoekvolume heeft. Door in te spelen op de behoeften van potentiële klanten, bereik je hen via een omweg. Zij gebruiken zoekwoorden zoals ‘carwash’ en ‘in de buurt’. Jouw onderneming voldoet aan hun vraag, namelijk: waar maak ik in mijn omgeving mijn wagen schoon? Oplossing: jouw carwashdienst aan huis. Beide zoekopdrachten bevatten dezelfde zoekintentie (ik wil mijn wagen schoonmaken), maar je bereikt ze via andere zoekwoorden.
Het verschil tussen SEO voor start-ups en bestaande bedrijven
Als start-up heb jij een gouden joker in handen. Kies jij ervoor om een nieuwe website te laten maken? Grijp dan je kans om en website te bouwen, voorzien een SEO label. Baseer je op essentiële fundamenten zoals een oerdegelijke en gebruiksvriendelijke structuur en een laadsnelheid om u tegen te zeggen. Let er ook zeker op dat het duidelijk is voor bezoekers waar ze welke informatie terugvinden. Een doolhof is alleen leuk als er zelf voor kiest.
Tip
Meer weten over het technische aspect van SEO en waarom je website er beter door scoort? Ontdek hier alles over de werking van technische SEO.
5 tips om je te onderscheiden als start-up
Het imago van bestaande bedrijven vormt dan wel een goede basis voor hun digitale handdruk. Vaak werken zij nog met websites die geen duidelijke structuur hebben. Of ze focussen te weinig op relevante zoekwoorden en missen zo de voordelen van hun reeds opgebouwde imago.
Neem als startup een vliegende start met deze 5 tips:
- Start met het opzetten van de Google Search Console, zo verlies je geen belangrijke data.
- Focus niet op zoekwoorden met een groot volume, zo verdwaal je in de grote massa. Begin eerst onderaan de piramide, namelijk heel breed. Bouw dan stap voor stap content op en verfijn je zoekwoord. Houd je ultieme doel (een relevant zoekwoord met een gigantisch zoekvolume) wel altijd in het achterhoofd. Maak sowieso al een pagina aan die focust op jouw ultieme zoekwoord met gigantisch zoekvolume. Zo krijgt deze pagina de kans om te groeien binnen de zoekresultaten.
- Maak gebruik van longtail zoekwoorden: pas de werking van sniper SEO toe met specifieke begrippen zoals ‘handgemaakte handtassen‘ of ‘handtassen van organisch materiaal’. Zo val je op tussen de grote spelers op de markt. Zij maken vaak alleen maar gebruik van heel brede zoekwoorden zoals bijvoorbeeld ‘handtassen’.
- Bouw content clusters om je inhoud overzichtelijk te presenteren aan zoekmachines en bezoekers.
- Doe aan linkbuilding om je online autoriteit te verstevigen.
SEO en start-ups: de beste vrienden
SEO is een strategie die op lange termijn altijd rendabel is. De resultaten van deze marketing strategie bouwen maand per maand op. Jij kiest je eigen tempo. Houd wel altijd je einddoel in zicht en update regelmatig. Kwaliteit is en blijft dé rode draad bij SEO. En dat zal altijd zo blijven.
Ook aan de slag met SEO? Of heb je het te druk met je nieuwe onderneming? Wij staan voor je klaar, da’s beloofd.