SEO voor Recruiting

Zoekmachines zijn de perfecte plaats om je openstaande vacatures tentoon te stellen. Toch merken we op dat in Recruitment & HR nog weinig gebruik gemaakt wordt van zoekmachine optimalisatie.

Heel wat bedrijven lopen aan tegen een berg openstaande vacatures. Vaak maken ze al gebruik van een aparte jobs of vacature website. Maar, ze missen nog heel wat belangrijke SEO aspecten.

Wil jij je vacatures optimaliseren voor zoekmachines? In deze gids nemen we je mee in de wereld van SEO voor recruitment.

Waarom is SEO belangrijk voor recruitment?

Kandidaten zoeken naar een nieuwe job. Daarmee beantwoord je eigenlijk meteen de vraag hoe een zoekmachine je strategie perfect aanvult. Je vacatures hoger laten scoren in Google is een must.

Door je vacatures te optimaliseren voor zoekmachines, vang je mensen op die actief op zoek zijn naar een nieuwe job. SEO past dus niet in de outreach strategie die heel wat bedrijven toepassen.

Wil je dus kandidaten aantrekken die écht op zoek zijn naar een nieuwe job? Dan past zoekmachine optimalisatie perfect in je recruitment strategie.

Waar past SEO in het recruiting proces?

SEO past op 2 manieren in je aanwervingsproces.

  • Top of funnel, nog voor een kandidaat op zoek is naar een nieuwe job
  • Actieve zoektocht naar een nieuwe tewerkstelling

Top of funnel raken we verder in dit artikel in detail aan. Het komt erop neer dat je merkbekendheid opbouwt bij mogelijke sollicitanten nog voor ze op zoek gaan naar een nieuwe job. Dat doe je door je als een bedrijf te positioneren dat bij hun waarden past en jezelf als expert in de markt te zetten Trouwens ook goed om nieuwe klanten aan te trekken, win-win.

Daarnaast heb je ook nog kandidaten die echt op zoek zijn naar vacatures en hier dus letterlijk naar zoeken in zoekmachines zoals Google.

Wel of niet inzetten op SEO in employer branding?

Heb je eenmalig een vacature lopen? Dan raden we je aan om de basis vacature SEO optimalisaties door te voeren. Daarover lees je in het stukje ‘technische SEO voor vacatures’ meer. Daarnaast kan je terecht bij job websites en raden we je aan om sociale media in te zetten op lokaal niveau.

Heb je continue (meerdere) vacatures openstaan? Dan kan je aan de slag met SEO. Kosten baten brengt zoekmachine optimalisatie in dit scenario het meeste op.

Afhankelijk van je visie en SEO mindset ondersteunt je SEO niet enkel je vacatures, maar zorgt het ook voor leads en klanten. Daarover vind je meer in onze zoekmachine optimalisatie gids.

Hoe trek je de juiste kandidaten aan via Google?

Probeer voor je vacatures echt je niche in te duiken. Ja, er zit vaak meer zoekvolume op algemene zoekwoorden. Laat je niet vangen en kijk hoe je zo specifiek mogelijk kan zijn.

Een kleiner, hyper relevant zoekwoord waarmee je op positie 1 in de zoekmachine scoort heeft 10 keer meer impact dan ergens onderaan vastzitten op een algemeen zoekwoord.

Daarnaast is een super relevant zoekwoord vaak beter om kwalitatieve kandidaten aan te trekken. Zij zoeken specifiek en weten dus waarover ze het hebben. Zo heb jij een eerste filter nog voor je de kandidaat gesproken hebt.

Technische SEO voor vacatures

Op technisch vlak zijn er heel wat zaken die je kan inzetten om je vacatures hoog te laten scoren in Google en andere zoekmachines.

Google for jobs

Je vacature tonen in Google for jobs doe je met structured data. Structured data is een wereldwijd vastgelegde opmaak van data. Zo heb je een standaard code die elke zoekmachine makkelijk begrijpt. Dat heeft als voordeel dat de juiste informatie getoond wordt bij je vacature.

Tip

Gebruik onze structured data generator om, zonder technische kennis, juiste structured data te genereren voor je vacatures. Kies bij type voor “Job posting” en vul je gegevens in. Zo heb je op 2 minuten een volledig correcte code.

Opgelet met duplicate content

Duplicate content gaat over het feit dat er meerdere pagina’s scoren voor eenzelfde zoekterm. Je hebt dus ongeveer dezelfde content geoptimaliseerd waardoor Google niet goed weet welke ze nu juist moeten tonen. Ze tonen je dan maar op een lagere plaats, wisselen tussen je vacatures of tonen je niet.

Het komt vaak voor dat er (ongeveer) dezelfde vacatures geplaatst worden. Denk aan een junior, medior of senior profiel voor een specifieke rol.

Bepaal op welk zoekwoord je gevonden wilt worden, optimaliseer 1 pagina en verwerk eventuele kennis niveaus of andere variaties in 1 overkoepelende vacature.

Zo is het voor je kandidaten en voor Google helder waar ze kunnen solliciteren.

Want wanneer ben je junior en wanneer medior of senior? Die definitie heb je als bedrijf maar beter zelf helder.

Concreet:

Maak 1 vacature voor 1 functie, neem de niveaus mee op in dezelfde vacature.

De juiste SEO content voor recruitment

Content is king, ook in recruitment SEO is dat niet anders. De juiste content op de juiste plaats. In SEO voor recrutering komt daar ook “op het juiste moment” bij kijken. Niet iedere (toekomstige) sollicitant zit al in dezelfde fase van solliciteren. Soms denken ze er zelfs nog helemaal niet aan.

Relevante zoekwoorden selecteren

De meest voor de hand liggende zoekwoorden zijn natuurlijk “vacature + job titel” of “job titel + jobs”, maar denk ook verder over de sector, de opleidingen, de kennis, uitdagingen … Een zoekwoorden onderzoek is key om een selectie te maken.

Top of funnel aanwezig zijn bij sollicitanten

Ook wanneer iemand nog tevreden is in zijn/haar huidige job kan je al beginnen te bouwen aan je employer brand. Help junior profielen om problemen op te lossen met je blogs. Zo leren ze je kennen als expert en blijf je op een positieve manier hangen.

Mensen willen zichzelf ontwikkelen, jij kan hen hierbij helpen en op (heel) lange termijn de vruchten plukken. Al past die lange termijn bril niet op iedere neus.

Recruitment SEO & Lokale SEO: match made in heaven?

Op nationaal niveau concurreren met je vacatures is een heel stuk moeilijker dan op lokaal niveau. En in 90% van de gevallen zijn bedrijven op zoek naar mensen uit de buurt. Lokale SEO is vaak een ideale match om sollicitanten uit de buurt aan te trekken.

Verwerk je locatie mee in je vacature om lokaal goed gevonden te worden.

Ook wanneer je medewerkers zoekt in verschillende vestigingen, verwerk je best de locatie expliciet om duplicate content te vermijden.

Idealiter werk je met mini content clusters om gerelateerde vacatures op lokaal niveau te clusteren met de overkoepelende vacature. Dat is al een heel stuk geavanceerder, maar we geven het je graag mee.

Sterke concurrentie met job sites in zoekmachines

Je vacature posten op de welgekende jobs sites is interessant. Wanneer je zelf aan de slag gaat met SEO voor je vacatures, zal je al snel merken dat je tegen deze giganten moet concurreren. Niet zo simpel natuurlijk. Ze hebben jaren voorsprong, een team met focus op SEO en hebben al heel wat autoriteit opgebouwd.

Weet dus waar je aan begint. Durf een niche induiken, zet in op lokale vacature SEO en gebruik structured data om toekomstige werknemers aan te trekken.

Linkbuilden in HR

Wil je zelf je autoriteit verhogen? Dan moet je aan de slag met linkbuilding. Daarmee ga je andere websites aanspreken en vragen om een link naar jouw website te plaatsen. Niet zo makkelijk als het klinkt. Tot op vandaag blijft dat een belangrijk aspect van SEO.

Ga op zoek naar relevante websites over HR, recruitment en employer branding. Een backlink is best zo relevant mogelijk en is afkomstig van een kwalitatieve website.

Je vacature laten scoren in Google: Stappenplan

Je hebt nu alle kennis en tools om je vacature te laten scoren in de zoekmachines. Laten we alles samenbrengen en concreet maken in een handig stappenplan.

  • Doe een zoekwoorden onderzoek
  • Breng in kaart wie er scoort op je HR zoektermen
  • Cluster je zoekwoorden
  • Kies voor een lokale of nationale aanpak
  • Schrijf je vacature uit en verwerk je zoekwoorden hierin, check onze SEO handleiding voor concrete tips om je zoekwoorden te verwerken.
  • Vermijd duplicate content, als je je clustering goed doet, gaat dit vanzelf
  • Maak gebruik van structured data via onze generator
  • Publiceer je vacature
  • Laat je vacature indexeren in Google
  • SEO loop: volg je vacature op, optimaliseer je content en kijk er regelmatig naar terug
Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.