Je website laten indexeren door Google

Hoe kan je je website laten indexeren?

Om hoger te scoren in Google moet je website in de Google index zitten. Google bepaalt op basis van de gegevens in zijn index hoe hoog je website zal scoren. Hoe zorg je er voor dat ook jouw website wordt opgenomen zodat jij kan scoren?

Is mijn website geïndexeerd?

Je kan makkelijk controleren of je website geïndexeerd is. Een snelle zoekopdracht geeft weer welke pagina’s er in de Google index zitten en welke niet.

Zoek in Google op “site:jouwdomein.be”. In ons geval geeft dat bovenstaand resultaat. Alle pagina’s die in deze resultaten verschijnen, zijn zeker geïndexeerd door Google.

Hoe ontdekt Google nieuwe websites?

Google is dagelijks op zoek naar nieuwe te verwerken content. Dat doen ze door het internet af te schuimen. Ze volgen daarvoor links die van pagina naar pagina gaan en van website naar website. Als je dus geen actie onderneemt zal Google je website op termijn kunnen vinden.

Je kan Google gelukkig wel een duwtje in de goede richting geven. Door je website te registreren in de Google search console vertel je hen dat jouw website bestaat en dat ze die best even indexeren.

Hoe snel indexeert Google?

Google heeft het enorm druk. Met elke dag miljarden pagina’s om te indexeren, is het logisch dat het niet dagelijks alle nieuwe én bestaande pagina’s in het oog kan houden. Zowel nieuwe pagina’s als wijzigingen op bestaande pagina’s moeten geïndexeerd worden.

Helaas kan het soms weken duren vooraleer je website geïndexeerd wordt. Dat is vooral het geval bij nieuwe sites, omdat betrouwbare websites sneller geïndexeerd worden. Een betrouwbare website is voor google een website die al enige tijd bestaat en die regelmatig kwalitatieve en unieke content plaatst.

Gemiddeld duurt het 4 dagen tot 4 weken voor Google een website indexeert. Je kan dit proces proberen te versnellen door ervoor te zorgen dat je website optimaal in orde is, maar uiteindelijk is het Google die beslist wanneer jouw website of pagina aan de beurt is. We geven je zometeen nog een aantal tips om je website sneller te laten indexeren.

Niet Geïndexeerde pagina’s laten indexeren

Google indexeert jouw website op regelmatige basis. Hoe vaak de crawler voorbij komt en hoe veel pagina’s die indexeert hangt af van je crawlbudget.

Om meer pagina’s sneller te laten indexeren moet je dus je crawlbudget verhogen.

Je website sneller laten indexeren

1)      Dien je sitemap in bij Google

Met een sitemap laat je aan Google weten hoe je website er uit ziet. Dit technisch stukje code toont namelijk de structuur van je website. Zo maak je een sitemap en voeg je die toe aan Google.

2)      Maak je website sneller

Google moet iedere dag miljoenen websites, en zelfs miljarden pagina’s indexeren. Uiteraard zijn ook de capaciteiten van deze gigant beperkt. Het is niet mogelijk het volledige internet iedere dag te indexeren. Ze moeten dus een selectie maken. Een snellere website zorgt ervoor dat Google meer websites kan indexeren. Je krijgt dus een streepje voor op tragere websites die meer van Google vragen.

3)      Voorzie krachtige hosting

Google moet websites indexeren zonder jouw website te bombarderen met hun crawlers. In mensentaal wil dat zeggen dat ze je website niet zo vaak moeten bezoeken dat die crasht. Ze moeten goed inschatten hoe zwaar ze je server kunnen belasten. Een krachtige server en de juiste hosting zorgen voor een vlotte afhandeling van het indexatieproces.

4)      Vermijd fouten op je website

Wanneer de Google crawler een fout tegenkomt op je website kan het zijn dat ze je website niet verder indexeren. Een pagina die niet gevonden kan worden (404), of technische fouten die het proces bemoeilijken zorgen voor een minder snelle indexatie. Deze vermijd je dus best.

De Google Search Console geeft hier gelukkig ook heel wat inzichten in. Zo kan je fouten makkelijk opsporen in het menu.

Manueel laten indexeren van pagina’s

Je kan manueel aangeven aan Google dat er nieuwe content beschikbaar is. Het is geen garantie dat je website ook geïndexeerd zal worden. Google geeft prioriteit aan kwalitatieve content van goede websites. Het is wel een extra hulpmiddel voor nieuwe of gewijzigde pagina’s.

Zo vraag je manueel een indexering aan bij Google:

  1. Geef je URL in in het zoekvak
  2. Klik op “Indexering aanvragen”

Het is niet de bedoeling dat je dit voor iedere pagina op je website doet. Indien je meerdere pagina’s wilt laten indexeren en crawlen dien je een sitemap in.

Als de URL niet geïndexeerd is krijg je onderstaande pagina te zien. Je kan hier eenvoudig een “Indexering aanvragen”.

Een pagina die reeds geïndexeerd is ziet er als volgt uit:

Het is perfect mogelijk dat je net wijzigingen hebt doorgebracht die je snel(ler) wilt laten indexeren. Je kan dan nogmaals een indexatie aanvragen.

Verdwenen functie

Deze functie was tijdelijk onbeschikbaar. Hierdoor zaten veel bedrijven enkele maanden met de handen in het haar. Zo werd het pijnlijk duidelijk hoe belangrijk het is in te zetten op een goede indexatie strategie. Het is niet fijn dat het langer dan nodig duurt vooraleer je wijzigingen zichtbaar zijn in Google.

Momenteel is de functie gewoon weer beschikbaar. Maar moest het ooit weer wegvallen dan sta je maar beter klaar met een krachtige site.

Je crawlbudget verhogen

Met de volgende tips verhoog je alvast je crawlbudget. Door in te zetten op een goede website architectuur, krachtige servers en snelle laadtijden konden we de Google crawlers 20 keer meer ontvangen dan voorheen. Hierdoor worden onze pagina’s snel geïndexeerd en zijn ze snel zichtbaar in Google.

Je crawlbudget is ook afhankelijk van je SEO prestaties. Een eerste ingeving kan je domein autoriteit zijn. Hoe beter je SEO, hoe hoger je crawlbudget.

Dit overzicht kan je ook terugvinden in de Google Search Console:

Instellingen > Crawlstatistieken

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.