SEO mindset

Wat is de SEO mindset?

Je mindset afstemmen op SEO is de eerste stap voor je aan de slag kan met SEO. Wéten waaraan je begint – en waar je kan eindigen – met SEO is cruciaal. Dat lukt alleen met de juiste mindset. Daarom besteden we hier de nodige aandacht aan. Nee, op SEO mindset zit praktisch geen zoekvolume dus SEO wise is dit voor ons niet de beste investering.

Die SEO mindset is voor mij een van de waardevolste inzichten. Het is de leidraad die je moet volgen om SEO correct in te zetten. En met correct bedoel ik: dat je investering in SEO rendeert.

Axl Van Steenacker

SEO specialist, Digital Climax

Je moet dus mee zijn met de SEO mindset voor je effectief op de SEO trein springt. Verbrand niet zomaar geld omdat een agency je aanbeveelt om te investeren in SEO. En nee, SEO is niet voor iedereen. Ook dat ontdek je als je verder leest.

Enkel en alleen met de juiste mindset haal je resultaat met SEO.

 

Is je SEO mindset het belangrijkste?

Ja, ja, en nog eens ja! Starten met een SEO traject begint met de herprogrammering van je eigen denkwijze. Niet iedereen kan dat – daarom falen ook zoveel ondoordachte of onbegeleide SEO trajecten. Reden te meer voor ons om intensief in te zetten op die gezamenlijke SEO-mindset.

Bij Digital Climax polsen we altijd naar jouw SEO mindset. Want als je er niet achter staat (even goeie vrienden!) dan raden we jou een SEO traject af. Ben jij helemaal into SEO? Dan starten we met veel plezier een SEO traject op maat met je op.

Voor je op zoek gaat naar een SEO specialist, moet je dus weten waaraan je begint en hoe je daaraan begint.

Wat is de filosofie achter SEO?

SEO is geboren bij het ontstaan van zoekmachines. En dat was niet altijd Google. In het begin van het digitale tijdperk (jaren ’90) surften we vooral rond op Altavista, Ask Jeeves en HotBot.
Okay, nice to know. Maar wat is nu het principe van SEO precies? Search Engine Optimisation betekent dat je je website zodanig optimaliseert dat je hoger scoort in Google en andere zoekmachines.

Om dat te kunnen doen, moet je eerst het doel van die zoekmachines kennen:

de beschikbare informatie zo gebruiksvriendelijk en makkelijk mogelijk beschikbaar stellen voor hun klanten. Wie zijn hun klanten? Jij en ik, internetbezoekers die een (deel van een) woord of zin intikken in de zoekbalk.

Het verdienmodel van de zoekmachines draait dan wel rond advertenties en data, toch grijpen ze telkens terug naar die oorspronkelijke waarde: de gebruiker zo goed mogelijk verder helpen.

Lees ons artikel over hoe SEO werkt voor de praktische informatie over SEO.

Wie kan aan de slag met SEO?

We zeiden het al: SEO is niet voor iedereen. Je visie moet juist zitten. Ja, ook die van je bedrijf. Je moet een duidelijk doel en een heldere missie voor ogen hebben, en daarrond moet je je website bouwen. SEO is geen wondermiddel dat je ontspoorde bedrijf weer op de rails trekt. Nee, het is – zoals alles in marketing – een middel om je product te promoten.

Het grote voordeel van SEO is dat je iets aan het opbouwen bent. Vergelijk het met een huis huren of kopen. Dan is SEA zoals huren en SEO zoals kopen. Iedere stap die je zet, helpt je vooruit en levert op lange termijn meer op.

SEO mindset wise

Helaas, van vandaag op morgen resultaat halen, bestaat quasi niet. Start je met SEO? Dan ben je vertrokken voor de lange termijn.

Daarom is die mindset zo belangrijk. Je moet doordrongen zijn van SEO en mee zijn met de theorie. Deze elementen zijn cruciaal:

Geduld
Starten met SEO betekent beginnen aan een traject van minstens 6 maanden tot een jaar. Afhankelijk van je niche, concurrentie, vertrekpunt en investering kan dat langer of korter zijn.

Toewijding
Niemand heeft een glazen bol. En het is goed mogelijk, of zelfs zeker, dat je onderweg obstakels tegenkomt. Een Google update, een concurrent die wakker wordt of je niche is toch moeilijker dan verwacht… Evalueer je strubbeling op dat moment. Welke stappen moet je nemen om ze te overwinnen? Yep, soms moet je al eens een versnelling hoger durven schakelen.

Consistentie
Werk elke dag, week, maand aan nieuwe content, backlinks en je betere website. Nee, je kan niet zomaar even je SEO goed zetten. Iedereen die je iets anders vertelt, is er vooral uit op jou als nieuwe klant.

Mentale ruimte
Bij de start van je SEO traject, plant je een SEO belletje in. Dat moet automatisch rinkelen bij elk idee dat je krijgt. Belangrijk om in je achterhoofd te houden: slechte ideeën bestaan niet. Natuurlijk moet je soms bijsturen, maar jouw belletje wordt ook alsmaar efficiënter.

SEO budget

Eerst doorprik ik graag deze mythe: ‘SEO levert gratis verkeer op’. Dat klopt pertinent niet. In SEO moet je altijd investeren. In tijd of in klinkende munten – en jouw tijd kost uiteraard ook geld.

Wat wel klopt, is dat door je te laten begeleiden door het juiste SEO bureau, je eerder resultaat boekt. Door hun ervaring met andere websites en het feit dat iemand dag in, dag uit met zoekmachines aan de slag is, vermijd je fouten en weet je zeker dat je elke stap op het beste moment zet.

Oké, maar hoeveel budget heb je dan nodig voor SEO?

Ook dat hangt weer af van verschillende factoren:

  • Je concurrenten
    Hoe stevig investeren jouw concurrenten in SEO? Dat weet je natuurlijk nooit precies maar door hen op te volgen, kom je er tijdens je traject alsmaar meer over te weten. Again, SEO is geen eenmalig proces.
  • Je ambities
    Waar wil je naartoe? Wil je lokaal gevonden worden? Nationaal? Internationaal? En op welke zoekwoorden zet je dan in? De algemene zoekwoorden of duik je specifieker en gerichter je markt in?
  • Je startpunt
    Heb jij een website die tip top in orde is? Of heb je nog geen website? Dat heeft een grote impact op je opstartkost. Hoe zit het met de content op je website? Heb je al enkele proefteksten of ideeën verzameld? En hoeveel backlinks heb je al en van welke kwaliteit zijn ze? Want wat bij de meeste websites ontbreekt is autoriteit.

Je snapt het al: je kan geen vast budget plakken op je SEO traject.

Maar hé, wat veel belangrijker is: begin!

Door te starten met SEO, begin je ook met de opvolging, met leren en bijsturen. Zo word je er stap voor stap beter in. Zet je doelen hoog maar houd er niet al te strak aan vast. Onderweg bijsturen, testen en leren, helpt je sneller vooruit dan halsstarrig vasthouden aan een initieel opgemaakt plan.

Hoelang duurt het voor je resultaat ziet van SEO?

Daar zijn we weer: it depends …

Ja, zo krijg je nooit een antwoord.

Maar waarvan hangen die resultaten dan af?

We haalden al aan dat je minimaal 6 maanden tot een jaar nodig hebt om resultaat te boeken, en dan nog op voorwaarde dat je de juiste investeringen doet.

2 factoren bepalen je looptijd:

  1. De grootte van je investering
    Zoals gezegd, kan een investering zowel geld als tijd zijn. Hoe meer je investeert, hoe sneller je groeit.
  2. De inzet van je investering
    Uiteraard moet je jouw beschikbare middelen op de juiste moment en op de juiste plaats inzetten. Hier levert de kennis en ervaring van een SEO specialist echt een meerwaarde. Weten wat je moet doen, leer je enkel in de praktijk. En weten wat je niet moet doen, is minstens even belangrijk.

De tijd van Quick wins ligt tegenwoordig ver achter ons. De zoekresultaten zijn competitiever dan ooit tevoren. Alleen bedrijven die echt blijven investeren in SEO qua techniek, content & autoriteit zullen in de long term topposities verkrijgen of behouden.”

Mathias Noyez

Toels

SEO is een marathon, geen sprint. Een evolutie van positie #100 naar #11 is mooi, maar je staat nog nergens, namelijk op de best place to hide a dead body.

Frederik Vermeire

Wiseo

Een goed SEO-traject, is een traject waarbij alle neuzen in dezelfde richting staan. Het is van cruciaal belang dat de klant mee is in het hele SEO-verhaal.

Veel van de zaken die je doet als SEO-specialist dragen namelijk niet bij aan de vindbaarheid van je website of zijn geen ranking factor. Denk maar aan bepaalde technische optimalisaties die noodzakelijk zijn om een gezonde website te creëren (crawlable/indexable/…).

Ik vergelijk een website graag met een huis. Je wil eerst dat de fundamenten stevig staan vooraleer je met de verfraaiingswerken begint.

Pieter Verschueren

Torseo

Waarom heeft SEO tijd nodig?

Google wil kwaliteit. Het kaf van het koren scheiden is een traject van lange adem. Lage kwaliteit websites geven al snel op. Als jij wel blijft investeren in het beste, eindig je uiteindelijk bovenaan.

Neem deze gids als voorbeeld. We hadden die had half zo uitgebreid kunnen schrijven. Maar, net als Google, geven we jou graag de beste informatie. Het uitgangspunt ‘Kwaliteit voorop’ brengt je op lange termijn het meeste op. Alle andere acties zijn dan van minder belang.

Op korte termijn kan kwantiteit helpen om snel te groeien met SEO. Bijvoorbeeld met black hat technieken. In heel specifieke gevallen kan dat interessant zijn. Maar dan moet je de fijne kneepjes van het vak echt wel onder de knie hebben, anders neemt je groei even snel weer af.

In 99,9999% van de cases is dit echter niet het geval.

Voorbeeld:

Je organiseert een evenement en wil snel hoog scoren op een bepaalde term. Je kan dan van het white hat pad afwijken om snel resultaat te halen. Na je evenement is organisch verkeer toch niet meer nodig.

Opgelet:

Je mag het evenement dan echt maar 1 keer organiseren, en ons lijkt het dan nog steeds interessanter om aan de slag te gaan met advertenties.

Hoe meet je de resultaten van SEO?

Kort maar krachtig: met een goede SEO tool.

Markeer je startpunt en kijk regelmatig terug om je vooruitgang te checken. Google Search Console is een goed instrument, het enige nadeel is dat je maximaal 16 maanden kan terugkijken. Dat is voldoende om je vooruitgang te zien van de recentste periode, maar hoe ver je nu staat in vergelijking met 2 of 5 jaar geleden, kan je niet meer achterhalen.

In de meeste, betalende, SEO tools kan je dat wel.

Belangrijke metrics zijn uiteraard je positie in Google, Bing en andere zoekmachines, en het verkeer dat hieraan gekoppeld is. Maar kijk verder dan dat: leads, verkopen … Brengen jouw investeringen ook op?

 

Het zwarte gat

Op dat laatste (het rendement van je investering) zit trouwens heel wat speling. Het is perfect mogelijk dat een prospect jouw merk ontdekt via Google, een retargeting advertentie krijgt en vervolgens je merk vergeet. Maar 6 maanden later los je in jouw blog misschien een probleem voor hem op waardoor ze je product wel bestellen. Daarom zijn SEO resultaten zo moeilijk te meten. Welke weg heeft jouw klant afgelegd voor hij uiteindelijk bestelde? Vaak gaan andere kanalen met de pluimen lopen.

Een voorbeeld is de bezoeker die bestelt na het zien van je retargeting advertentie. Wie strijkt de eer op? De sociale media. Maar wellicht hebben je inspanningen die voorafgingen aan je advertentie het pad geëffend voor de effectieve bestelling.

Het is een beetje zoals een zwart gat en je kan het niet 1-op-1 rapporteren. Focus daarom op wat wel meetbaar is en houd het complete plaatje in het oog.

Waar past SEO in je digitale marketing?

Goed, dat complete plaatje. Als SEO-nerds zeggen we uiteraard: SEO past altijd en overal in je digitale marketing. Maar ook hier geldt: vergeet het grotere geheel niet. Je bedrijf enkel en alleen laten draaien op SEO, is verre van ideaal. Is SEO de beste eerste stap om te zetten?

Voel je ‘m al komen?

Inderdaad … it depends.

Enkele scenario’s uit de praktijk maken dit duidelijk.

 

Scenario 1: Je bent een starter en zoekt klanten, liever vandaag dan morgen

Dat lukt je niet met SEO. Want zoals je ondertussen weet, heeft SEO tijd nodig. In dit geval kies je dus best voor advertenties die onmiddellijk in het oog van jouw toekomstige klanten springen. 

Hoe past SEO dan wel in jouw verhaal?

Een SEO opstart is zeker interessant. Zo leer je je markt beter kennen en weet je wat er leeft dankzij een zoekwoorden onderzoek. Je ontdekt wie je concurrenten zijn en je kan de mankementen aan je website oplossen.

Door met SEO in je achterhoofd te vertrekken, zorg je voor meer resultaat op lange termijn.

Logisch, aangezien SEO in principe focust op klanten en prospecten.

Wil je beginnen met SEO maar weet je niet hoe? Dan is het SEO coaching traject wellicht iets voor jou. Neem contact met ons op. We vertellen je er graag alles over.

 

Scenario 2: Je bent al een tijdje bezig en hebt een stevige basis aan inkomsten

Heb je niet onmiddellijk bijkomende klanten nodig? Heb je een visie en missie op langere termijn? Hello SEO! Jij zit in een luxe positie.

Een SEO traject opstarten en er ook effectief mee aan de slag gaan, is de ideale situatie. Eventueel zet je een combinatie op met kort termijnstrategieën. Zo vang je twee vliegen in één klap en boek je vandaag én morgen resultaat.

SEO betaalt jouw rekeningen van morgen. Maar je moet die van vandaag ook kunnen betalen.

 

 

Scenario 3: Je zet een nieuw product in de markt

Zonder zoekvolume is SEO helemaal niets. Breng jij een nieuw product op de markt dat niemand kent? Dan zit er vermoedelijk geen zoekvolume op jouw product. Zoekmachinemarketing is dan niet onmiddellijk de beste strategie.

Wat is wel interessant?

Waarschijnlijk heb je wel alternatieve producten. Denk aan oudere producten met dezelfde functie. Of aan een probleem waarmee mensen zitten en waarvoor jij een nieuwe oplossing hebt.

Ga op zoek naar bestaand zoekverkeer en haak daar creatief op in.

Bekijk jouw situatie met je SEO consultant en ontdek welke stappen nodig zijn.

Waarom inzetten op SEO?

Omdat wij dat zeggen!

Nee, zeker niet. Hoewel wij elke dag de resultaten van weldoordacht ingezette SEO zien, moet je vooral goed nadenken voor je overgaat tot jouw SEO investering.

SEO groeit exponentieel en dat is voor ons brein een moeilijk te behappen concept. Stel het je voor als een sneeuwbal die begint te rollen. Ooit was die klein en breekbaar, maar hoe verder hij rolt, hoe groter, steviger en sneller hij wordt. Met SEO is het net zo.

Je return is dus initieel niet gigantisch. Kijk je op lange termijn? Dan is SEO economisch een van de slimste investeringen die je kan doen. Maar die lange termijn bril past niet op elke neus.

Is SEO belangrijk?

Duuuh, wat denk je nu zelf?

Hoe begin je met SEO?

Het belangrijkste is om effectief te starten.

Stilstaan is achteruitgaan. Iets doen, is beter dan niets doen. Wie slaapt, vangt niks. Goed begonnen, is half gewonnen. Niet geschoten, is altijd mis.

Heb je nog meer afgezaagde gezegdes nodig? Of begin je eraan?

 

1) SEO mindset

Kan jij de juiste SEO mindset creëren? Top, want die heb je nodig!

  • Gooi alle quick wins, shortcuts en grote beloftes overboord.
  • SEO is hard werken, consistent ermee bezig zijn en vooral niet opgeven.
  • Organisch groeien betekent stap voor stap vooruitgang boeken.

Een boom groeit niet op 1 dag. Daarvoor heeft hij zonlicht, water, grond, meststoffen en tijd nodig. Niet een keer, niet af en toe maar elke dag opnieuw. Opperbeste omstandigheden waarin het scheutje van een klein stammetje uitgroeit tot een gigantische, stevige boom.

2) SEO budget

Reserveer een realistisch budget. Nope! Met 300 euro kom je er niet. Tenzij je dit ziet als aanvulling op je tijd. Trek maandelijks een budget uit voor je SEO.

Harder groeien? Uiteraard kan je ook wekelijks investeren.

Heb je torenhoge ambities en kan het voor jou niet snel genoeg gaan? Stel een SEO team samen dat dag in, dag uit jouw website verbetert.

 

3) Hop, hop, aan de slag!

Nog altijd niet begonnen?

Morgen dan?

Morgen komt nooit!

Dat geldt voor alles en zeker voor SEO. Hoe eerder je eraan begint, hoe sneller je er de vruchten van plukt en hoe groter je rendement. Gun jezelf die meerwaarde.

Meer lezen over SEO

De juiste mindset rond SEO is stap 1. Daarmee bepaal je grotendeels de omvang van je succes. Zodra je mindset goed zit, kan je met het echte werk beginnen. Voor de praktische uitwerking van je SEO geven we je graag nog extra informatie:

Hulp nodig bij je SEO en de ontwikkeling van de juiste mindset?

Bekijk hier wat Digital Climax voor jou kan betekenen.

Heb je vragen? Neem contact met ons op. We helpen je graag verder!

Tot slot

We kunnen het niet genoeg benadrukken: SEO is een lange termijntraject, het is niet voor iedereen weggelegd en de juiste mindset is alles. Geloof jij in het SEO verhaal? Stap er dan voor 200 % in en zet je blik op oneindig.

Tip: toets je verwachtingen af bij iemand met ervaring. Zo weet je wat haalbaar is, leer je bij en weet je waar je moet beginnen.

En vraag gerust een vrijblijvende offerte aan. Ook met een kleiner budget zet je stappen die het verschil maken!

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.