Hoe stel je een SEO strategie op?

Wat is een SEO strategie?

Een SEO strategie is de brug die je maakt tussen je huidige SEO punt en je gewenste SEO punt. Met een SEO strategie bepaal je hoe je van A naar B gaat. Je SEO strategie is essentieel om de stappen en je manier van werken helder te krijgen. Kies je voor een touwbrug, stenen brug of neem je de zipline? We zoomen er voor jou op in. 

Wat is SEO en waarom is een SEO strategie belangrijk?

Met een goed uitgewerkte SEO strategie scoor je hoger in de zoekmachines. Je SEO strategie helpt je om een richting te krijgen in al je mogelijkheden. Welke knopen hak je door en waar ga je voor.

Voor je halsoverkop aan de slag gaat met je SEO (zoekmachineoptimalisatie), is het belangrijk dat je eerst een stap terug zet en nadenkt over je SEO strategie. Wat daar juist onder valt? Dat leggen we je hier uit. Zo neem je je SEO strategie zelf in handen.

Techniek

De basis van je SEO is de techniek. Techniek is daarom geen onderdeel van je SEO strategie, alles moet gewoon goed in elkaar zitten voor je van start gaat. Punt.

Weet je niet waar je moet starten? Lees dan eerst onze SEO handleiding.

Content

In content zit heel veel strategie. Welke content ontwikkel je? Hoe moet die content eruitzien? Wat vertel je? Wat geef je prioriteit? Maak je gebruik van content clusters? Allemaal vragen die opkomen bij het bepalen van je SEO content strategie.

We noemen  content al eens de brandstof van je SEO strategie. Je hebt continue juiste, nieuwe en goede content nodig. Dat doe je door nieuwe artikels te schrijven of oude artikels te updaten.

Autoriteit

Ook bij je autoriteit komt heel wat strategie van te pas. Bij autoriteit kijk je vooral naar je linkbuilding. Dat wordt vaak gezien als iets moeilijks, vaag en je doet er heel wat mis mee. Linkbuilding is niet moeilijk, het vraagt gewoon heel veel tijd. Daarnaast is het makkelijk om op het verkeerde pad te belanden. Extra belangrijk dus om een heldere SEO linkbuilding strategie op te stellen.

SEO strategie maken

Wat je mag verwachten

In dit artikel houden we onze focus 100% op je SEO strategie. Artikels rond SEO strategie gaan vaak over de praktische uitwerking, technische factoren en werkpunten. Die komen aan bod, maar we zoomen er hier niet verder op in. We zorgen dat je kan doorklikken naar de gedetailleerde uitleg van ieder item.

Waarom is een SEO strategie belangrijk?

Een SEO strategie bepaalt de weg die je aflegt. Het doel waar je naartoe werkt komt later aan bod. Dat heb je uiteraard nodig om te weten waar je wilt eindigen. Een SEO strategie helpt je dus om je SEO targets vast te leggen én bepaalt voor een groot stuk hoe en hoe snel je die doelen behaalt.

SEO strategie opstellen

Waar past SEO in je marketing strategie?

SEO is de basis van je marketing. Oké, dat is waarschijnlijk beroepsmisvorming maar toch. Hear me out:

  • Een zoekwoorden onderzoek geeft je inzicht in wat er leeft in jouw markt.
  • Een concurrentie analyse geeft je informatie over je concurrenten en helpt je hun strategie in kaart te brengen.
  • Er moet veel content gemaakt worden voor SEO. Dankzij je zoekwoorden onderzoek en concurrentie analyse publiceer je waardevolle content.
  • Die content deel je op in kleinere topics om video’s, sociale media posts en mailings te maken. Handig! Toch?

SEO is een lange termijn strategie

SEO geeft je niet van vandaag op morgen resultaat. Het duurt een tijd vooraleer zoekmachines (Google is nog steeds de meest gebruikte in België en Nederland) je inspanningen beloont. De 3 pijlers – techniek, content, autoriteit – moeten goed zitten.

Wat moet je juist doen op welk moment? Daarvoor schreven we deze whitepaper, je SEO strategie speelt een bepalende belangrijke rol in welke zaken je uitwerkt en wanneer je dat doet.

Waarom is SEO een lange termijn strategie?

Factoren die je SEO strategie beïnvloeden

Je SEO strategie brengt al je factoren samen in beeld. Op basis daarvan rol je je effectieve strategie uit. We zoomen in op de factoren die je SEO strategie beïnvloeden.

Grootte van bedrijf

Afhankelijk van de grootte van je bedrijf zijn er extra partijen, departementen en processen betrokken. Als multinational zit je website waarschijnlijk bij je IT departement, voor hen is SEO niet altijd prioriteit nummer 1. Als kmo ben je afhankelijk van je webdeveloper.
Je merkt het al. De manier van werken, de betrokken personen en de snelheid waarmee je wijzigingen doorvoert, verschillen hierdoor enorm.

Besteed je zaken zoals copywriting uit of doe je die intern? Ook dat maakt een groot verschil.

Budget

Het budget dat je aan SEO spendeert, heeft uiteraard een impact op je strategie. Bij een beperkt budget moet je je prioriteiten nauwkeurig bepalen. Heb je meer ruimte? Dan kan je verschillende zaken tegelijk uitrollen.

Niche

De niche waarin je werkt bepaalt in hoge maten je SEO strategie. Wie zijn jouw concurrenten? Hoe zetten zij in op SEO? En hoe kan jij het beter doen? 

Heb je een algemene website of zoom je in op een niche? Daarin zit een groot verschil. Want een website over 1 product of dienst heeft standaard meer topical authority.

SEO strategie bepalen

Zoekwoorden & Concurrentie

Op welke zoekwoorden wil je scoren? Het antwoord op die vraag bepaalt mee welke SEO strategie je implementeert. Kies je voor long tail zoekwoorden of ga je voor de high volume zoekwoorden?

Natuurlijk zit ook je concurrentie niet stil. Tegen wie neem je het op voor welk zoekwoord en, belangrijk, hoe moeilijk is het om op dat zoekwoord te scoren? Grote webshops hebben vaak al veel content en autoriteit opgebouwd. Ze hebben een voorsprong en hun techniek zit al op orde. Daar spring je niet in één nacht over.

Technische mogelijkheden

Er zit heel wat rek op de kwaliteit van websites, webshops en applicaties die developers maken. SEO is een aparte specialisatie. Bespreek dus zeker op voorhand met je webdevelopper hoe hij of zij hier tegenover staat.

Daarnaast is het niet altijd mogelijk om al onze aanbevelingen te implementeren. Soms loop je tegen de limieten van je CMS (content management systeem).

Hoe begin je aan je SEO strategie?

We herhalen het nog even: je SEO strategie is de basis van al je inspanningen.

Wat heb je nodig om je SEO strategie te maken?

Een schrijnwerker is niets zonder een hamer en een zaag. Ook een SEO specialist heeft gereedschap nodig om het werk correct en professioneel uit te voeren. Hier zijn de tools die je nodig hebt om een degelijke SEO strategie op te stellen:

Een SEO strategie opstellen vraagt vooral kennis, ervaring en expertise. Deze gids helpt je al goed op weg.

Neem er je tijd voor. Bouw verschillende rondes in en wees niet te snel tevreden met de eerste beste uitkomst.

SEO concepten die je moet begrijpen voor je een strategie kan opstellen

Nog een 2 laatste items voor we echt in je SEO strategie vliegen zijn deze:

SEO strategie optimaliseren

Je SEO strategie voorbereiden

Volgende zaken zijn prioriteit. Je hebt ze namelijk nodig om je SEO strategie uit te werken. Weet je niet hoe je aan één van onderstaande begint? Klik door op de links voor meer uitleg.

0-meting

Bij een 0-meting kijk je naar je huidige situatie. Dat is vooral handig om in de toekomst te reflecteren. Zo weet je exact waar je staat in je SEO traject.

Vragen

Waar sta je momenteel?

  • Hoeveel verkeer ontvang je dankzij SEO?
  • Op welke zoekwoorden scoor je al?

Benodigdheden

 

Technische audit

Je website of webshop moet technisch op punt staan. Dat is de basis van alles. Met een technische audit breng je fouten, maar ook je kansen in kaart. Zo weet je precies hoe je je techniek in orde krijgt. Alleen met een technisch foutloos geheel start je met SEO en de bijhorende strategie.

Vragen

  • Wat loopt er nog mis?
  • Waar zitten nog technische fouten?

Benodigdheden

Meer lezen

 

 

Zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek geeft je inzicht in wat je doelgroep zoekt. Op basis daarvan breng je je zoekwoorden in kaart en later kies je uit waarop je wilt scoren.

Vragen

  • Welke zoekwoorden gebruikt jouw doelgroep?
  • Welke zoekwoorden zijn relevant?
  • Welke zoekwoorden geef je prioriteit?

Benodigdheden

  • Zoekwoorden tool

Meer lezen

 

Concurrentie analyse

Met een concurrentie analyse breng je jouw concurrenten in kaart. Je kan je focussen op enkel je concurrenten in de zoekmachines of om dit onmiddellijk breder trekken. Hoe beter je weet wie wat doet, hoe beter je weet wat jij (niet) moet doen.

Vragen

  • Wie zijn mijn concurrenten?
  • Wat doen mijn concurrenten?
  • Hoe kan ik het beter doen dan mijn concurrenten?

Benodigdheden

Meer lezen:

 

Doelen bepalen

De laatste stap is om je doelen te bepalen. Werk hier altijd volgens de SMART methode: jouw doel moet Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn.

Vragen

  • Waar wil je binnen x periode staan?
  • Hoe bepaal je dat je op jouw doel gearriveerd bent?
  • Is jouw doel realistisch?

Benodigdheden

  • Gezond verstand
  • Ervaring is een grote meerwaarde

Meer lezen

Wanneer bereid je deze stappen voor?

Voer ze uit voor je aan je SEO traject begint. Dit is je SEO opstart.

Besteed je je SEO strategie uit? Dan komen er nog andere praktische zaken bij zoals je bedrijf leren kennen, toegangen instellen en historie in kaart brengen. Net zoals een nieuwe medewerker doorloopt een nieuw SEO bureau de stappen om je bedrijf te leren kennen.

Onverwachte resultaten

Misschien vallen je resultaten in het begin tegen. Denk aan te weinig zoekvolume op je zoekwoorden ten opzichte van je marges (lage zoekvolumes zijn niet per se slecht, ontdek B2B SEO). Of is het kosten baten niet interessant genoeg voor jou om vandaag in te zetten op SEO. Ja, ook eerst op andere kanalen focussen is een onderdeel van je SEO strategie.

Je hebt hier pas een concreet beeld op nadat je alle bovenstaande stappen en analyses doorlopen hebt.

Dubbelcheck dus altijd met een SEO consultant of je investeringen ook rendabel kunnen worden. Marketing moet opbrengen, dat is met SEO niet anders. De uitkomst van je analyse kan ook zijn dat je niet met SEO verdergaat.

Vergeet niet dat SEO een lang termijn strategie is.

Meer weten? Lees onze SEO mindset gids.

Concreet: hoe stel je een SEO strategie op?

Welke stappen moet jij zetten om jouw SEO strategie te bepalen? Zonder voorbereidingen en nuances kan je weinig beginnen. Heb je die overgeslagen? Eerst lezen is de boodschap. Een goede voorbereiding is nu eenmaal het halve werk. 

Stappenplan om je SEO strategie op te stellen

Stap 1: Zorg dat je techniek in orde is

Voor je met je SEO strategie begint, moet je website of webshop technisch helemaal in orde zijn. Het is dus altijd de eerste stap in je traject.

Stap 2: Breng je zoekwoorden samen

Breng al je zoekwoorden samen en cluster ze per topic. Wat neem je samen en welke zoekwoorden verwerk je apart? Ga hier uit van hoe je je bezoeker het beste kan helpen.

Stap 3: Bepaal de zoekintentie

Bepaal per zoekwoord de intentie van de zoeker. Zo weet je perfect wat je bezoeker verwacht en wat jij dient uit te werken.

Stap 4: Maak je content SEO strategie

Voor je content maak je best een aparte strategie. Denk daarbij vooral aan het bepalen en uitwerken van je prioriteiten.

Over welke zoekwoorden ga je eerst pagina’s of blogs maken?

Hier breng je je zoekwoorden onderzoek in contact met je concurrentie analyse. Analyseer de haalbaarheid, of de zoekintentie goed zit en of er voldoende zoekvolume zit op je zoekwoorden.

Met die 3 elementen bepaal je welke content je eerst uitwerkt.

Stap 5: Breng je benodigdheden in kaart

Je weet nu welke zoekwoorden je gaat targetten, wie je concurrenten zijn en wat er nodig is om de zoekintentie volledig te dekken.

In de volgende stap bekijk je wat je nodig hebt en wat je moet doen om op dat zoekwoord te scoren.

  • Moet je bestaande content updaten?
  • Produceer je nieuwe content?
  • Heb je backlinks nodig? Zo ja, hoeveel?
  • Van waar heb je backlinks nodig?

Deze stap doe je niet volledig tijdens de SEO opstart. SEO is geen exacte wetenschap. Werk flexibel en kijk wat je op dat moment nodig hebt om hoger te scoren. 

Content SEO strategie

Onze manier van werken?

Ook wij hebben geen glazen bol. Maar ondertussen kunnen we goed inschatten wat er nodig is om onze klanten te laten ranken. Daarom werken we in verschillende fases en investeren we onze tijd waar nodig. Hiervoor is de uitgewerkte SEO strategie onze leidraad.

Samen met onze klanten bepalen we de prioriteiten en plannen we wanneer we welk zoekwoord opnemen. Zo starten we meteen vanuit onze bevindingen.

Organiseer een workshop

Om al deze stappen te doorlopen, organiseer je best een workshop. Steek met je marketing team de koppen bij elkaar, toets je ideeën af en kijk al eens naar de praktische uitwerking van je SEO strategie.

Reken hiervoor minimaal op een halve dag (exclusief de voorbereidingen).

SEO strategie workshop

Wat is geen onderdeel van je SEO strategie?

Techniek, aka on page SEO

De technische opbouw is geen onderdeel van je SEO strategie. Je techniek moet gewoon feilloos werken. Punt. Dat heeft niets te maken met je strategie. Het is goed of het is niet goed.

Je techniek is de basis om effectief te starten.

Hoe helpen wij je met jouw SEO strategie?

Een degelijke SEO strategie is essentieel om een succesvol SEO traject uit te rollen. Daarom beginnen we daar altijd mee. Tijdens een workshop nemen we je voorbereidingen, strategie en praktische zaken door.

Onze meerwaarde zit vooral in de finetuning van workflows &processen voor je SEO strategie en die om te zetten naar concrete actiepunten. Ook de uitwerking ervan (of een marketing team aansturen om ze uit te voeren) valt hier onder.

Het succes meten van je SEO strategie

Je bent ondertussen al 6 – 12 maanden (de minimale tijd die SEO nodig heeft om business resultaten te genereren) bezig met je SEO. Hoe bepaal je nu of je goed en succesvol bezig bent?

Wij gebruiken een mix van Google Search Console en Ahrefs.

Hier enkele tips om correct te meten en vergelijken:

Branded vs non-branded verkeer

Filter je merknaam weg in Google Search Console. Zo houd je enkel het relevante verkeer over waaraan je SEO strategie effectief heeft bijgedragen.

Let op

Zodra je een filter toepast in Google Search Console, verlies je data. Google doet dit om privacy redenen waardoor je heel specifieke zoekopdrachten niet te zien krijgt. Want je zou die bijvoorbeeld kunnen koppelen aan de effectieve gebruiker.

Je kan dit testen door een onbestaand woord (een willekeurige lettercombinatie) uit te sluiten. Die combinatie sluit uiteraard niets uit en toch krijg je plots minder verkeer te zien.

Standaard resultaat:

standaard seo data

Resultaat met filter om onbestaand woord uit te sluiten:

seo data met onbestaand woord weggefilterd

Tool & Google Search Console

De data in de console kan al eens misleidend zijn. We raden aan om Google Search Console data aan te vullen met een degelijke SEO tool. Die combinatie geeft je een correct en volledig beeld.

Op bovenstaande foto zie je statistieken voor 1 zoekwoord:

🟧 De oranje lijn toont de gemiddelde positie in Google

🟦 De blauwe lijn toont het aantal klikken

🟪 De paarse lijn toont het aantal vertoningen

Merk op dat de oranje lijn eerst aangeeft dat de site heel hoog scoort (positie 1). Echter liggen de klikken en vertoningen lager dan wat een SEO tool ons vertelt. We weten dus dat de site enkel in extreem relevante scenario’s getoond werd. Onmiddellijk heel hoog, zonder veel resultaat (klikken)

Voor we zijn gaan groeien in Google zie je dus dat de positie eerst stevig daalde. Nadien groeide de site mooi door. Je zal dus vaak eerst dalen vooraleer je groeit.

Hiermee tonen we je graag het belang van een goede SEO tool in combinatie met Google Search Console.

Zet je SEO strategie niet in steen

Optimaliseer je SEO strategie

Maandelijks, op goed geluk, 2 SEO teksten schrijven? Nee, daar doen we niet aan mee. Dat werkt niet. We kijken waar je op dit moment staat en wat je nodig hebt om hoger te scoren. Is dat een nieuwe blog? Dan schrijven we die. Zijn dat extra backlinks? Dan gaan we daarnaar op zoek. Zit er toch nog technisch iets scheef? Dan regelen we dat met je webdeveloper.

We blijven flexibel. Je SEO strategie is de leidraad om knopen door te hakken.

Een vaste planning werkt niet. Door iedere maand je standaard to do’s af te vinken, maak je het verschil niet. Weg ermee!

Kan je dan helemaal niet plannen?

Absoluut wel. Maar wees creatief. Plan in wanneer je copywriter welke zoekwoorden uitwerkt. Maar, durf sneller schakelen als je merkt dat er andere zaken prioriteit nodig hebben tijdens je SEO traject.

SEO strategie uitvoeren

Onthoud: je SEO strategie is de basis om van te vertrekken

Je kan niet zonder je SEO strategie. Alle deliverables zijn belangrijk en dragen bij aan je strategie. Kijk verder dan enkel SEO. Voor ons is SEO de basis van marketing, maar het is zeker niet de enige marketing strategie.

En nee, SEO werkt niet voor alle niches. Ook niet voor elk bedrijf en al zeker niet voor iedere persoonlijkheid. Je hebt er geduld, doorzettingsvermogen en kennis voor nodig. Heb je dat niet? Laat je dan bijstaan door een expert.

SEO strategie laten maken

We lichten je nog even ons proces toe. Je kan er zelf uit leren en het geeft je een beter zicht op hoe we werken.

We beginnen altijd met een SEO opstart. Hierin doen we alle voorbereidingen. Zodra die uitgewerkt zijn, voegen we alles samen in een workshop. Naast praktische zaken stellen we alles voor, vragen we je input en zetten we de puntjes op de i. Na de workshop schaven we de laatste kantjes bij.

Op basis van die informatie stellen we de SEO strategie op. Waar sta je vandaag, waar wil je naartoe en welke brug slaan we hiertussen. Zo vallen alle puzzelstukjes in elkaar.

Als volgende stap rollen we je strategie uit. Hiervoor overleggen we maandelijks.

Zo werken we systematisch de nodig zaken uit.

Telkens kijken we wat je nodig hebt om hoger te scoren. Is dat nieuwe content? Betere (geüpdatete) content? Of extra backlinks? We grijpen in waar nodig en passen toe wat het beste werkt voor jou.

We beloven je niet elke maand 2 SEO blogs te schrijven. Zonder SEO strategie content publiceren klopt gewoonweg niet.

Wat doen we niet?

Eenmalige analyses. We gaan altijd voor een lange termijn samenwerking. Waarom? Veel bedrijven willen een SEO analyse, maar ondernemen geen actie. Dat willen wij anders doen.

We werken alles uit en zetten de correcte stappen op het juiste moment.

We volgen je SEO continue op. Denk aan techniek, architectuur, structuur, posities, content … Waar nodig grijpen we in.

Samen je SEO strategie op punt zetten?

Dat kan op 3 manieren.

1)     Tijd voor actie

Neem deze blog mee en begin. Na het lezen van deze informatie heb je alle tools en kennis om zelf van start te gaan met je SEO strategie. Succes! 💪

Toch nog een vraag? Stuur ons gerust een berichtje. We helpen je graag verder.

2)     SEO bootcamp & coaching

Trek er met ons op uit op een SEO bootcamp. We nemen je mee doorheen alle stappen, stellen samen een SEO strategie op, geven SEO opleidingen en stomen je klaar om in-house te starten met SEO.

Daarna kan je aansluiten bij ons SEO coaching traject.

3)     Workshop

Heb je geen zin of tijd om je SEO strategie zelf in handen te nemen? Geef ons een belletje en we kijken hoe en waarmee we jou kunnen helpen.

We bereiden alles voor, zetten een workshop op en zorgen dat je SEO strategie klaar ligt. We werken je SEO strategie ook onmiddellijk uit.

FAQ: SEO strategie

Wat is de beste SEO strategie?

Dat hangt ervan af. Zoals altijd in SEO moet je naar je situatie kijken, die analyseren en op basis daarvan keuzes maken. De beste SEO strategie voor jou ligt ongetwijfeld ergens verscholen. Aan ons de uitdaging om die te vinden.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.