Wat is een SEO migratie?

Met een SEO migratie verhuis je de SEO-waarde van je oude website mee naar je nieuwe website. Zo behoud je je posities in zoekmachines en verlies je een minimum aan organisch verkeer. 

Ga je een website migratie doen? Vergeet dan zeker je SEO migratie niet. Hoe je dat doet leggen we je hier stap voor stap uit.

Maar pas op! Want een SEO migratie draait niet alleen om het redirecten van je URL’s, maar ook structurele wijzigingen aan je website. Ook dan moet je dus een SEO migratie doen.

Waarom investeren in een SEO migratie?

Je oude website heeft SEO waarde opgebouwd. Met een SEO migratie verhuis je die waarde mee naar je nieuwe website. Zo wordt de kans kleiner dat je organisch verkeer verliest.

Wil je je posities in Google behouden? Dan moet je een SEO migratie (laten) doen. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je terug van nul moet beginnen met SEO.

Volgend voorbeeld geeft het belang van een goede SEO migratie weer:

Toen deze klant naar ons stapte, was hun nieuwe webshop al in ontwikkeling bij hun webdeveloper. Wij zouden hen verder helpen met hun SEO migratie en groei. Zo gezegd, zo gedaan. We begeleiden hen doorheen het proces en voerde een SEO migratie uit om de SEO-waarde van hun oude webshop over te dragen naar de nieuwe.

Maar wat bleek? Het kassasysteem van hun nieuwe webshop was niet performant genoeg. Omdat er geen mogelijkheden waren om dit aan te passen, besloten we om over te schakelen naar een ander platform.

Nadat hun nieuwe webshop was opgezet in het geschikte platform, voerden wij opnieuw de SEO migratie uit. Met de juiste ondersteuning is deze klant nu onderweg om het maximale uit zijn webshop te halen.

Deze situatie bewijst dat iedere case uniek is. Daarom hoor je in SEO land heel vaak “It depends”. Wat er juist moet gebeuren om jouw SEO waarde te behouden en alles uit je website of webshop te halen is puur afhankelijk van jouw huidige situatie.

Soorten SEO migraties

Elke SEO migratie is anders. De manier van aanpak heeft alles te maken met de soort migratie die moet gebeuren.

  • Domein migratie: moet gebeuren als je de locatie (URL) van je website wijzigt. Bijvoorbeeld omdat je je domeinnaam weizigt over overstap van HTTP naar HTTPS. Dit tweede geval komt vandaag de dag minder voor, HTTPS is intussen de standaard.
  • Design migratie: moet gebeuren als je je huidige website opnieuw gaat inrichten. Hieronder vallen ook je mediabestanden en de code. Structureel wijzigt er bijna niets aan de site, je zet vooral in op een nieuw ontwerp.
  • Platform migratie: moet gebeuren als je website van het ene systeem verhuis naar het andere. Bijvoorbeeld een verplaatsing van Shopify naar WordPress.
  • Architectuur migratie: moet gebeuren als je wijzigingen doorvoert die effect hebben op de navigatie en structuur van je website.
  • Content migratie: wordt uitgevoerd om je bestaande content te verhuizen en aan te passen.

Hoe begin je aan een SEO migratie?

1)    Zorg voor een overzicht

Breng al je pagina’s (url’s) in kaart. Zowel de oude url’s als de nieuwe url’s. Zo kan je een lijst opmaken van redirects. Dit noemen we een redirect mapping. Zo weet je precies welke 301 redirects je moet leggen.

2)    Stel je tracking in

Voor je begint aan een SEO migratie, zorg je er voor dat je alles kan opvolgen. Google Search Console is je zwitsers zakmes om een SEO migratie tot een goed einde te brengen.

3)    Migreer je content

Alle relevante content dient overgezet te worden. Hier kruipt heel wat werk in. Onderschat deze stap dus niet. Zelfs met tools en export/import bestanden kan je je aan enkele obstakels verwachten.

Tip 

Focus enkel op relevante content. Zo hebben we ooit alle blogs van een site verwijderd. Ze spraken geen zoekwoorden aan, trokken irrelevante bezoekers aan en kosten een hoop geld in onderhoud. Kosten baten zat er geen logica in de artikels.

Van daaruit zijn we vertrokken met kwalitatieve artikels die de juiste bezoeker aan spreken. Daar merk je dan ook effectief een verschil in resultaat. Verkeer? Dat is eerst een stuk lager, het aantal leads? Dat bleef (met of zonder blog) hetzelfde.

4)    Maak een XML-sitemap

Je oude website was hopelijk voorzien van een XML-sitemap. Zorg bij een nieuwe website voor een nieuwe sitemap met de up-to-date url’s in.

Tip 

Heel wat systemen kunnen automatisch een sitemap voorzien. Zo hoef je niet bij elke toegevoegde of verwijderde pagina een nieuwe sitemap te maken.

Elke SEO migratie is anders

Voor je aan je SEO migratie begint, stel je je strategie op. Leg op voorhand vast wat er moet gebeuren voor, tijdens en na je SEO migratie.

Waarmee moet je rekening houden bij een SEO migratie?

Ondertussen hebben we al heel wat SEO migraties doorlopen. Je ziet bepaalde patronen vaak terugkomen. Bereid je dus voor op volgende scenario’s:

Daling in verkeer

Vlak na je SEO migratie kan je organisch verkeer dalen. De zoekmachines moeten aan de slag om je wijzigingen in kaart te brengen. Dankzij een goede SEO migratie gaat dat een stuk vlotter. Toch slagen ze even tilt omdat er heel wat veranderd.

Is je SEO migratie goed opgezet? Dan komt je verkeer snel terug.

 

Paniek

Die dalingen ziet niemand graag gebeuren. Toch horen ze er bij. Grijp niet te snel in. Heb vertrouwen in je migratie strategie en wijk niet af van je plan. Door snel snel zaken aan te passen en te beginnen testen breng je zoekmachines nog meer van de wijs. Niet aan te raden.

 

Back-up

Er durft hier en daar wel eens een foutje in te sluipen bij het publiceren van een nieuwe website. Zorg dat je team paraat staat en voorzie extra SEO ondersteuning op de dag van je migratie

Zo heb je back-up klaar staan die kan ingrijpen als het fout gaat.

 

Groei

Ja, een SEO migratie vraagt veel werk en het omvat een aantal risico’s. Toch is het vaak de moeite waard. Een nieuwe, betere website helpt je om betere resultaten neer te zetten. Zowel op SEO vlak als conversie gericht.

Hoe werkt een SEO migratie?

Een succesvolle SEO migratie doorloopt verschillende cruciale stappen.

 

1.    Bepaal je strategie

Iedere website migratie is anders (denk even terug aan onze case bovenaan). Daarom zorg je best voor een aanpak op maat in samenwerking met een SEO specialist.

Wij niet te snel af van je strategie. Met paniekreacties kom je nergens. Een doordachte en bewezen strategie is van groot belang.

 

2.    Maak een redirect mapping

Breng al je huidige URL’s in kaart in een overzichtelijk bestand (onze go-to tool is hiervoor Excel). In dit document verzamel je ook al je nieuwe URL’s en stel je een redirect map op.

 

3.    Voer een technische audit uit

Controleer of je nieuwe website voldoet aan de technische normen van een goede website. Stuur bij en pas aan waar nodig.

Een handig overzicht van alle belangrijke technische aspecten vind je in onze SEO handleiding.

 

4.    Reserveer tijd gedurende en na de migratie

Kleine foutjes durven al eens door de mazen van het net te glippen. Reserveer dus tijd tijdens en na je integratie om snel in te grijpen.

Hoe sneller je die fouten oplost, hoe beter.

Tip

Voorkom fouten met je redirect mapping. Doe dit op voorhand. Neem dus wat extra tijd om dit dubbel te checken.

5.    Onderschat het niet

Een SEO migratie is allesbehalve kinderspel. Begin er op tijd aan en voorzie voldoende speling  om te testen.

De stappen van Google tijdens een SEO migratie

1.    Crawlen

Nadat je nieuwe website online gaat, moet de zoekmachine aan de slag. Ze crawlen je nieuwe website en brengen alles in kaart.

Crawlen wil niet meteen zeggen dat die wijzigingen ook getoond worden. Daarvoor is indexeren belangrijk.

2.    Indexeren

We bekijken crawlen en indexeren als 2 aparte stappen. Het feit dat je pagina gecrawld werd wil niet zeggen dat ze ook geïndexeerd werd.

Wanneer een pagina geïndexeerd is, wil dat zeggen dat ze getoond kan worden wanneer jouw ideale klant iets opzoekt. Cruciaal dus om resultaat te boeken met SEO.

Tip

Je kan de status van iedere url opvolgen in Google Search Console.

3.    Ranken

Nu je nieuwe website geïndexeerd is, zal je verschil opmerken in de zoekresultaten. We mikken uiteraard op hogere posities. Maar verwacht je initieel eerder aan minder verkeer.

Volg je migratie op en stuur bij waar nodig. Vergeet niet om een beetje geduld te hebben.

De stappen van een SEO migratie

Migratie stappen voor de lancering

1.    0-meting

Breng je huidige situatie in kaart. Dat doe je voor je aan de SEO migratie begint. Zo heb je een ijkingspunt om achteraf mee te vergelijken.

 

2.    Teken je architectuur uit

Als je dan toch aan de slag moet met een SEO migratie, kan je best grondig te werk gaan. Breng in kaart wat je wil vertellen en zorg voor een logische opbouw in je website.

Heel wat mensen slagen deze stap over en beginnen gewoon te coderen. Een duidelijke website architectuur neem je mee in je hele SEO traject. Zo behoud jij een overzicht van wat waar staat en hoe alles verbonden is.

 

3.    Maak een redirect map

Nu je weet hoe je nieuwe site opgebouwd is, kan je de punten verbinden. In een redirect map zorg je dat de oude url’s doorgestuurd worden naar de nieuwe url’s. Zo valt je gebruiker en Google niet in een zwart gat.

Tip

Vermijd een interne redirect. Check en dubbelcheck dus al je interne links.

4.    Technische audit

Je technische audit doe je best ruim op voorhand. Zo kan je webdeveloper nog bijsturen waar nodig. Dat brengt 2 voordelen mee:

  1. Je begint met een degelijke website
  2. De fouten worden vaak nog in de prijs opgelost aangezien je nog bezig bent met de bouw en er fouten gedetecteerd worden. Doe je dit na de launch? Dan brengen webdevelopers vaak extra kosten in rekening.

Migratie stappen tijdens de lancering

 

1.    Technische audit

Dat zie je goed, een nieuwe technische audit. Gelukkig gaat deze meestal een stuk vlotter. Check of al je verbeterpunten goed doorgekomen zijn. Bij het live plaatsen kan er al eens iets wegvallen of mislopen. Ook nieuwe problemen kunnen de kop opsteken.

Een nieuwe audit is dus cruciaal om zeker te zijn dat je vlot start. Geen fouten te vinden? Des te beter! Better safe than sorry.

 

2.    Google Search Console updaten

Breng Google op de hoogte dat er wijzigingen gebeurd zijn op je website. Dien je nieuwe sitemap in. Voor je belangrijkste pagina’s kan je manueel een indexering aanvragen. Dat is echter geen vereiste

Migratie stappen na de lancering

 

1.    Google Search Console opvolgen

Nu komt de Search Console echt van pas. Je kan perfect opvolgen welke pagina’s geüpdate zijn, welke geïndexeerd werden en waar Google nog fouten vindt.

Volg dit wekelijks op na je SEO migratie. Zo kan je fouten snel detecteren en oplossen.

 

2.    SEO loop

Begin met de SEO-loop. Onze benaming voor het continue verbeteren van je website. Werk aan de 3 pijlers van SEO: Techniek, content en autoriteit.

Lees meer over hoe je SEO in de praktijk inzet:

Tip

Houdt bij wat je wanneer wijzigt. Zo kan je in de toekomst stijgingen of dalingen bijhouden en verklaren. Zo leer je bij en weet je wat werkt en, belangrijker, wat niet werkt.

De risico’s van een SEO migratie

Het grootste gevaar van een SEO migratie is dat je er geen doet. Dat heeft catastrofale gevolgen voor je organisch verkeer.

Heb je nog weinig of geen organisch verkeer op je website? Dan zijn de risico’s kleiner. Investeren in een SEO migratie brengt niet altijd op. Bespreek je situatie met een SEO expert.

Wat heb je nodig voor een SEO migratie

Om een SEO migratie succesvol uit te voeren, heb je verschillende tools nodig:

Veelgemaakte SEO migratie fouten

Oude site offline, nieuwe site online

90% van de kmo’s zet zijn nieuwe site online zonder een SEO migratie te doen, redirects in te stellen of na te denken over de nieuwe architectuur. Jammer, want zo verlies je SEO waarde die je oude website heeft opgebouwd.

 

Geen strategie opstellen

Sommigen halen wel bepaalde zaken aan zoals een redirect map, maar vergeten naar het overkoepelende plaatje te kijken. Zo wordt er niets gedaan aan de architectuur en navigatie. Als je dan toch bezig bent met een migratie laat je best alle puzzelstukjes passen. Werk meteen je SEO strategie uit en zet in op een goede SEO mindset.

 

Staging omgeving laten indexeren

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe website moet je de site afschermen voor zoekmachines. Doe je dat niet? Dan kan je oude site concurreren met je nieuwe site. Hierdoor verlies je verkeer en verwar je je bezoekers.

 

Luie redirects

Hiermee bedoelen we dat je al de onbestaande URL’s redirect naar de homepage. Dat is not done. Je moet een redirect map opstellen en al de oude URL’s koppelen aan de nieuwe.

Voor pagina’s die niet meer bestaan en niet juist geredirect kunnen worden, voorzie je een 404 pagina.

 

Media niet redirecten

Naast je pagina’s moet je ook je afbeeldingen en video’s redirecten zodat zoekmachines  die kunnen linken. Deze stap wordt vaak vergeten.

 

Google search console vergeten

Veel mensen weten niet dat deze tool bestaat. De data die erin zitten, zijn van onschatbare waarde, zeker bij een SEO migratie.

 

Alles opnieuw willen doen

Wil je enkel een nieuwe lay-out of nieuw design? Dan is het perfect mogelijk om je bestaande URL’s te behouden. Zo maak je het jezelf niet moeilijker dan het al is.

Behoud je url’s, architectuur en navigatie. Dat maakt dat een redirect mapping, nieuwe sitemap en heel wat andere stappen overbodig zijn.

Soms is het een kleine switch die je heel wat kosten bespaart.

 

302 redirects leggen i.p.v. 301 redirects

Een 302 redirect geeft een tijdelijke verhuis  aan. Bij een website migratie gaat het altijd over een permanente verhuis en heb je 301 redirects nodig.

 

Redirect chains maken

Is het niet de eerste SEO migratie die je doet? Dan kunnen er al redirects bestaan.

Bijvoorbeeld: URL A is ooit geredirect naar URL B. URL B moet nu geredirect worden naar URL C.

Vergeet dan niet je redirect van A naar B te updaten naar van A naar C. Anders stuur je Google onnodig rond. Bye bye crawlbudget.

 

Je oude site onmiddellijk weggooien

Het is interessant om je oude website nog even te laten staan  op een sub domein. Bijvoorbeeld old.jouwdomein.be. Zo kan je nog altijd naar de oude site gaan om iets uit te zoeken.

Vergeet niet om je oude website uit te sluiten van crawlen en indexatie.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.