Wat is een SEO audit?
Een SEO audit is een grondige analyse van je websiteprestaties. We maken een uitgebreid overzicht van je positie op de resultatenpagina. En controleren waar je pijnpunten en opportuniteiten liggen.
Uit een SEO audit leid je actiestappen af om je website te optimaliseren. Het vormt de basis van je volledige SEO strategie. En biedt jou een cruciaal inzicht om hoger te scoren in Google of een andere zoekmachine.
Start met een gratis SEO scan
Klaar om aan de slag te gaan met een SEO audit van jouw website? Vraag dan eerst je gratis SEO scan aan. Deze geeft ons en jou een eerste beeld van je huidige situatie.
Tijdens deze scan gaan wij in vogelvlucht door je pagina’s heen. Zo verkrijgen we de eerste inzichten in je prestaties. Is jouw SEO scan compleet? Dan nemen we contact op met jou en overlopen we alle essentiële gegevens en prestaties.
Klaar voor stap 2, het uitvoeren van jouw SEO audit? Bingo. Het ervaren team van Digital Climax gaat met plezier voor jou aan de slag.
Gratis SEO scan
Waarom investeren in een SEO audit?
Een SEO audit is de fundering van je hele SEO strategie. Je legt je technische problemen van je website bloot, kijkt naar de kwaliteit van je content en analyseert je autoriteit. Op basis van deze bevindingen, stel je een concreet actieplan op om je pagina’s te optimaliseren.
Vergelijk een SEO audit met een kaart of plattegrond. Nu je weet waar je valkuilen liggen, bepaal je exact waar je in de toekomst wil finishen. Stippel je route stap voor stap uit en bepaal je nieuwe prioriteiten. Want SEO is een marathon, geen sprint. Zet kleine stapjes met jouw einddoel voor ogen.
Opgelet: om jou een uitgebreid traject te garanderen, voeren we enkel SEO audits uit als onderdeel van een volledig SEO traject.
De werking van een SEO audit
Bij een SEO audit ga je aan de slag met je huidige website. En breng je zoveel mogelijk problemen, maar ook uitdagingen en opportuniteiten aan het licht. Je technische SEO heeft de grootste impact op je prestaties, daar starten we dan ook mee. Maar we nemen ook voldoende tijd om alle andere aspecten van je website na te kijken.
We controleren onder andere volgende onderdelen. Hoe hoog scoort jouw website momenteel op de SERP? Hoe groot is jouw online zichtbaarheid? Staat er duplicate content op je website? Staan je metadata correct ingesteld? Laden jouw pagina’s snel genoeg? Stuur je jouw bezoekers naar de juiste pagina’s via interne links?
Na je SEO audit gaan we ook effectief aan de slag met onze bevindingen. Belangrijk hierbij is om kosten/baten goed af te wegen. Niet iedere optimalisatie zal op korte of lange termijn voldoende resultaat brengen ten opzichte van de kosten.
In sommige gevallen is het zelfs interessanter om een volledig nieuwe website te laten maken. In plaats van te blijven sleutelen aan een verouderd geheel met heel wat technische fouten.
6 essentiële onderdelen van een SEO audit
Een SEO audit is een geheel van meerdere stappen, die stuk voor stuk cruciaal zijn. Ontdek hieronder welke onderdelen essentieel zijn voor een SEO audit van Digital Climax.
1) Website architectuur
Een belangrijke eerste stap is zorgen voor een SEO vriendelijke website architectuur. We stellen ons volgende vragen:
- Maak je gebruik van een zoekmachine vriendelijke URL?
- Zit er een duidelijke structuur in je website?
- Hoe zijn je verschillende pagina’s met elkaar verbonden?
- Navigeren jouw bezoekers en Google snel en eenvoudig door je website?
2) Zoekwoorden
Na een uitgebreid zoekwoorden onderzoek, weet je welke kernwoorden belangrijk zijn voor jouw website en doelgroep. Als algemene regel geven we steeds mee: beperk je tot 1 zoekwoord per pagina. Zorg voor een duidelijke focus voor iedere pagina. Uiteraard neem je ook synoniemen en afgeleiden mee op.
Kijk dus eens kritisch naar je pagina en analyseer of je voldoende focus hebt. Zonder focus zijn zowel Google als je toekomstige bezoeker in de war.
3) Meta titel en beschrijving
Bekijk je meta titels en meta omschrijvingen van iedere pagina. Verwerk je zoekwoord in deze onderdelen. En spoor potentiële bezoekers aan om door te klikken naar jouw website.
4) Headings op je pagina
Naast metadata maak je ook gebruik van titels en tussentitels op je website. Kies voor duidelijke titels en verwerk je hoofdzoekwoord meermaals. Elke pagina heeft slechts één H1, meerdere H2’s en enkele H3’s.
5) Indexatie van je website
Laat je website indexeren door Google. Enkel wanneer een pagina geïndexeerd is, scoort ze ook effectief op de SERP. Maak een account aan bij Google Search Console en krijg inzicht in de status van je URL’s.
Voeg een sitemap toe, zorg voor de juiste canonical tags en maak robots.txt bestand. Heb je deze stappen correct uitgevoerd, maar toont de zoekmachine je pagina nog steeds niet? Ontdek waarom Google je pagina’s niet indexeert.
6) Linkbuilding
Bouw aan de autoriteit van je website door in te zetten op interne links. Deze sturen gebruikers en Google door naar andere pagina’s met relevante content. Je verhoogt de gebruikservaring van je bezoekers. En helpt crawlers om je pagina’s te indexeren.
Maak daarnaast ook gebruik van backlinks. Bij deze techniek verwijzen andere websites naar jouw pagina en sturen ze bezoekers door. Het is een complexe oefening, maar levert je uiteindelijk wel het nodige resultaat op. Geen idee hoe je dit proces aanpakt? Lees alles over linkbuilding en backlinks.
Tools voor een SEO audit
Er zijn heel wat SEO tools die het uitvoeren van een audit mogelijk maken. Sommige vereisen heel wat technische kennis. Hieronder een overzicht van een aantal praktische toepassingen. Vragen over deze tools? Neem gerust contact op met Digital Climax, onze SEO specialisten staan voor je klaar.
“A fool with a tool is still a fool”
Om de pijnpunten van je website te achterhalen, doe je beroep op volgende SEO tools:
- Ahrefs (lees hier onze Ahrefs handleiding)
- SEMrush
- MOZ SEO
- Ubersuggest (lees hier onze Ubersuggest handleiding)
- Pagespeed Insights
- Screaming Frog (lees hier onze Screaming Frog handleiding)
- Google Search Console (ontdek de werking en het gebruik in onze Google Searche Console gids)
Na een SEO audit
Je SEO audit is klaar. Je weet waar de valkuilen van je website liggen, je kent de oorzaak van deze problemen en weet hoe je ze aanpakt. Ga aan de slag en los de technische SEO problemen van je website op. Zet je linkbuilding op punt en schrijf SEO teksten.
Onthoud, SEO is een lange termijn strategie en vraagt voortdurende monitoring. Herhaal je proces continue. Werk stap voor stap aan een kwalitatievere website en zie je resultaten gestaag stijgen. Hierdoor verhogen ook je conversie(ratio) en je click-trough rate. Wat uiteindelijk resulteert in een beter bedrijfsresultaat.
Schakel Digital Climax in voor jouw SEO audit
Klaar om jouw website onder handen te nemen? Laat dan eerst een professionele en uitgebreide SEO audit uitvoeren door Digital Climax. Reken op onze expertise. Wij kammen je pagina’s stuk voor stuk uit en bezorgen jou een glashelder overzicht van je potentiële optimalisatie. Na je SEO audit stellen wij met veel plezier en de nodige kennis van zaken een specifiek SEO traject voor je op.