Wat is een SEO audit?

Een SEO audit is een analyse van je website. Tijdens een SEO audit kijken we naar de prestaties van je website in zoekmachines en waar je nog kan verbeteren. Uit een SEO audit kan je dus actiepunten afleiden om je website te optimaliseren. Een SEO audit is dus de basis van een SEO traject om hoger te gaan scoren in Google of een andere zoekmachine.

Ontvang gratis een SEO scan

Een SEO scan is een mini SEO audit die we gratis aanbieden. We gaan in vogelvlucht door je website heen en bezorgen je de eerste inzichten in je optimalisaties. Zo kan je zelf al aan de slag, kan je ons testen of kom je te weten hoeveel werk je voor de boeg hebt.

Gratis SEO scan

Waarom investeren in een SEO audit?

Een SEO audit is de basis van je hele SEO strategie. Je legt de problemen van je website bloot. Daarmee kan je een concreet actieplan opstellen om te gaan optimaliseren. Een SEO audit is dus de fundering van al je SEO-inspanningen.

Durf het ook te bekijken als je kaart. Door op onderzoek uit te trekken stel je je kaart samen en weet je waar je naartoe moet. De volgende stap is dan om je route uit te stippelen en prioriteiten te bepalen. Zo weet je waar te beginnen.

Let op

We zien heel vaak terugkomen dat bedrijven investeren in een SEO audit om er vervolgens niets meer mee te doen. Daarom hebben we beslist om het roer om te gooien. We voeren enkel SEO audits door in de aanloop van een SEO traject. Zo zijn wij en jij zeker dat er ook effectief iets gebeurt met je website na je SEO audit.

Op die manier verspil je geen centen aan eindeloze audits. Je moet effectief aan de slag om resultaat te zien.

Hoe werkt een SEO audit?

Bij een SEO audit ga je aan de slag met je huidige website. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk SEO problemen aan het licht te brengen.

Tijdens een SEO audit stoot je vaak van het ene probleem op het andere. Het is belangrijk om voldoende tijd uit te rekken, in voldoende lange blokken, om van het ene probleem naar het andere te kunnen gaan.

Tussendoor je SEO audit laten rusten heeft altijd een positief effect. Zo kan je ook zelf even de resultaten afwachten en ideeën laten rijpen. Wij verkiezen om te werken in blokken van 4 uur. Dan heb je ruim voldoende tijd om in de flow te geraken en kan je de SEO audit opdelen en laten rusten.

Na een SEO audit moet je ook effectief aan de slag met je bevindingen. Belangrijk hierbij is om kosten/baten goed af te wegen. Niet iedere optimalisatie zal op korte- of lange termijn voldoende resultaat brengen ten opzichte van de kosten.

In sommige gevallen is het zelfs interessanter te kiezen voor een volledig nieuwe website dan te blijven sleutelen aan een verouderde website met heel wat fouten.

Hieronder lichten we de exacte stappen van een SEO audit toe.

De stappen van een SEO audit

Een SEO audit doorloopt verschillende stappen. Iedere stap leidt tot een volgende stap en laat je eventueel nieuwe problemen ontdekken. De meest courante stappen lijsten we hier voor je op. Zo heb je alvast een startpunt.

1)     Meta titel en beschrijving

Bekijk de meta titels en beschrijvingen van iedere pagina. Zorg ervoor dat ze je zoekwoord bevatten, niet te lang zijn en je potentiële bezoeker aanspreken om effectief te klikken op jouw website. Je meta titel en beschrijving updaten kan op zich al heel positieve effecten hebben.

Tip

Gebruik hier een tool voor, zie hieronder.

2)     Website architectuur

Meer geavanceerd is het uitklaren van je website architectuur. Vragen als:

  • Zit er een duidelijke structuur in je website?
  • Hoe zijn de niveaus op je website opgebouwd?
  • Is iedere pagina vlot bereikbaar?
  • Heb je niet te veel niveaus in je website?
  • Zitten zaken die samen horen ook samen en op hetzelfde niveau?

Meestal kan je ook kijken naar je menu balk, die moet logisch zijn opgebouwd en de architectuur weerspiegelen.

Hier loopt het bij heel veel websites mis. Logisch want deze stap is al snel heel wat geavanceerder. In praktisch elke SEO audit moeten we hierop inpikken en beginnen optimaliseren.

3)     Zoekwoorden targeting

Aansluitend bij de website architectuur zitten de zoekwoorden. Als algemene regel geven we steeds mee: 1 zoekwoord per pagina. Er moet dus een duidelijke focus zijn op een bepaald zoekwoord voor iedere pagina. Uiteraard kan je synoniemen en afgeleiden mee opnemen.

Kijk dus eens kritisch naar je pagina en analyseer of je voldoende focus hebt. Zonder focus zijn zowel Google als je toekomstige bezoeker in de war. Dat willen we absoluut vermijden.

4)     Titels op de pagina

Naast de meta/pagina titel maak je natuurlijk ook gebruik van titels en tussentitels op je website, toch? Zo niet heb je al een eerste werk te doen.

Kies voor duidelijke titels, verwerk je zoekwoord en zet ze op het juiste niveau. Meer daarover in onze SEO handleiding.

Het loopt hier vaak mis. Een titel zou de bezoeker moeten helpen om de pagina te scannen. Zo kunnen ze snel kiezen welke onderdelen interessant zijn voor hen en welke niet.

5)     Indexatie

Meer en meer mensen lopen tegen indexatie problemen aan. Ergens logisch aangezien er zo veel websites bijkomen. Google wordt selectiever met websites op te nemen. Kwaliteit van je content en van je techniek is dus extra belangrijk.

Zorg ervoor dat je canonical tags goed staan, je sitemap geoptimaliseerd is en je robots.txt bestand op punt staat. Dat is de basis om je website geïndexeerd te krijgen. Ja je merkt het, heel wat moeilijke woorden. Vaak lopen klanten hier dan ook op vast, Digital Climax to the rescue.

6)     Backlink profiel

Ook naast je website heb je werk te doen. Zo moet je op zoek naar backlinks. Hiervoor ga je andere websites moeten overtuigen om een link naar jouw website te plaatsen op hun website. Hierover heb je het minste controle, daarom wordt het vaak aanzien als het moeilijkste onderdeel van SEO.

Meer lezen over linkbuilding

Naast backlinks heb je ook interne links. Dat zijn de links op je eigen website. Die helpen je om de crawlers naar de juiste pagina’s te sturen en je link juice te verdelen. Aangezien je hier meer controle over hebt raden we je aan om deze zo snel mogelijk te optimaliseren.

7)     Algemeen

Iedere SEO audit loopt een beetje anders, we beginnen met de basis stappen en werken ons zo in een loophole van problemen en optimalisaties. Door een website in detail te bekijken kom je steeds meer en meer te weten. Op die manier kan je een volledige website in kaart brengen en met concrete adviezen aan de slag gaan.

SEO audit tools

Er zijn heel wat SEO tools waarmee je een audit kan uitvoeren. Het is belangrijk om niet verloren te lopen in de mogelijkheden van die tool. De uitkomsten van je SEO audit moeten nog omgezet worden naar advies in combinatie met actie punten.

Om te beginnen zijn hier alvast enkele SEO audit tools voor beginners.

“A fool with a tool is still a fool”

Wijze woorden van Axl

SEO audit tools voor beginners

Geef je website in en klik op enter. Alle tools voor beginners gaan dan automatisch aan de slag. Ze halen de meest concrete pijnpunten naar boven. Zo krijg je snel zicht in wat er technisch niet helemaal goed zit.

  • Ahrefs
  • SEMrush
  • MOZ SEO
  • Ubersuggest
  • Pagespeed insights

Geavanceerde SEO audit tools

Naast deze tools zijn er ook meer geavanceerde tools, daarmee bedoelen we vooral dat je zo diep kan duiken dat het voor beginners vaak overweldigend is. Wil je zelf aan de slag met je (eerste)  SEO audit? Kies dan voor een beginners tool. Daarmee kan je al heel wat optimalisaties vinden.

Nog een stap verder gaan? Doe dan beroep op een SEO specialist die verbanden kan leggen tussen de optimalisaties.

  • Screaming frog
  • Google Search console

Wat is het resultaat van een SEO audit?

Het resultaat van een SEO audit is een rapport met aanbevelingen en bevindingen over je SEO en website. Met een SEO audit kan je concreet aan de slag om je website te gaan optimaliseren. Het is een leidraad doorheen je SEO-traject.

Vergeet echter niet om de aanbevelingen uit je SEO audit ook uit te voeren. We komen het vaak tegen dat een SEO audit goed onthaald wordt maar de volgende stappen vergeten worden.

SEO audit klaar? next steps

Dus van zodra je SEO audit klaar is begint het echte werk. Nu je weet waar het misloopt kan je aan de slag met optimaliseren. Plan een meeting in met je webdeveloper en laat de nodige zaken aanpassen.

Daarnaast ga je aan de slag om de inhoud van je website aan te pakken. Werk je architectuur bij, zet je titels goed en werk aan je interne links.

Tegelijk, of nadien, kan je op zoek naar backlinks van andere websites.

Herhaal het proces continue. Een technische SEO audit heb je waarschijnlijk maar eenmalig nodig. Je content en backlinks kan je continue optimaliseren.

Zo kom je dan ook in de SEO-loop waarbij je stap voor stap werkt aan een betere website. Stap voor stap zie je dat dan ook in hogere posities en een hoger conversie percentage. Yep, je moet werken aan je hele website. Alleen zo haal je er het maximale uit.

Doen jullie SEO audits?

Ja en nee, een SEO audit is de start bij ieder SEO traject. Ook wij beginnen er dus mee om de strategie voor onze klanten uit te werken. We bieden echter geen losse SEO audits meer aan. Die werden vaak besteld en eindigden dan in een dikke classeur. De tijd of know how om de problemen ook op te lossen ontbrak vaak.

Daarom nemen we dat mee in een ons SEO traject. Zo zijn we zeker dat alle verbeterpunten ook effectief uitgevoerd worden. Dat is onze manier om geld verspilling tegen te gaan. Want zeg nu eerlijk, weten dat er van alles beter kan en het dan laten liggen. Wie doet dat nu?

Ontvang Gratis je SEO scan

SEO audit laten uitvoeren

Wil je graag samen aan de slag met je SEO? We kijken graag mee naar de juiste strategie en zetten die vervolgens om naar praktische optimalisaties. Een SEO audit is de eerste stap maar daar eindigt het niet.

We leren je graag kennen en denken met je mee over hoe jij hoger kan gaan scoren in de zoekmachines.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.