Zoekintentie

Weten waarnaar mensen zoeken, is een eerste belangrijke stap in je SEO. Maar echt hoog scoren lukt alleen als je ook het antwoord geeft dat ze willen. Daarom is het belangrijk om te begrijpen wat zoekintentie is, hoe je erachter komt en hoe je erop inspeelt. We leggen het je hieronder graag uit.

Wat is zoekintentie?

Het resultaat van je zoekwoorden onderzoek is een lange lijst met zoekopdrachten die jouw doelpubliek in zoekmachines ingeeft en waar jij iets over te vertellen hebt. De bijhorende zoekvolumes en de concurrentie op je zoekwoorden geven aan hoe makkelijk of moeilijk het wordt om hoog te eindigen op de SERP, de Search Engine Results Page.

Maar voor de vorm en insteek van jouw content zijn niet alleen de juiste zoekwoorden en de bijhorende zoekvolumes belangrijk. Google houdt steeds meer rekening met de zoekintentie van hun gebruikers. Wat willen ze echt te weten komen of doen? Wat is de vraag achter hun vraag? Hun zoekintentie is jouw rode loper richting helpful content. En hoe beter je antwoordt op de vragen van zoekers, hoe beter je Google helpt met hun missie en hoe hoger jij staat in de zoekresultaten.

zoekintentie

Vier types zoekintentie

Zoekintenties worden meestal onderverdeeld in vier categorieën.

  • Informatief: mensen willen iets te weten komen, meestal in de vorm van een vraag met woorden zoals wie, wat, waar, waarom, wanneer.
  • Transactioneel: mensen willen een product of dienst kopen, meestal door die te vermelden, samen met woorden zoals ‘bestellen’, ‘kopen’, ‘korting’.
  • Commercieel: mensen zijn op onderzoek tussen de informatieve en transactionele fase, meestal met zoekwoorden zoals ‘beste’, ‘review’ of ‘vergelijken’.
  • Navigeren: mensen willen ergens specifiek naartoe, bijvoorbeeld naar een webpagina.

Die vier zoekintenties passen mooi in de ‘marketing funnel’ en het AIDA-model:

  • Attention = navigeren
  • Interest = informatief
  • Desire = commercieel
  • Action = transactioneel

Een andere belangrijke zoekintentie is lokaal. Gebruikers van zoekmachines geven duidelijk aan dat ze op zoek zijn naar een product of dienst in hun onmiddellijke nabijheid. Denk bijvoorbeeld aan ‘computer kopen Antwerpen’, ‘supermarkt in de buurt’ of zelfs ‘restaurant’, waarvoor Google gebruikmaakt van de locatiegegevens om plaatselijke restaurants weer te geven. Op lokale zoekintentie speel je onder meer in met lokale SEO.

Eind 2023 publiceerde Google een update van haar Quality Guidelines for Raters. Dat is de handleiding waarmee werknemers van de zoekmachine beoordelen of de zoekresultaten voldoen aan de verwachtingen van zoekers. De basis voor die afweging zijn de ‘queries’ (zoekwoorden) en de ‘user intent’ (zoekintentie):

  • Know, wanneer gebruikers op zoek zijn naar concrete informatie (voorheen informatief)
  • Do, wanneer gebruikers proberen een doel te bereiken of actie te ondernemen (voorheen transactioneel)
  • Website, wanneer gebruikers op zoek zijn naar een specifieke webpagina (voorheen navigerend)
  • Persoonlijk bezoek, wanneer gebruikers op zoek zijn naar een onderneming of organisatie in de buurt (voorheen lokaal)

Verder omschrijft Google nog de multiple user intent, wanneer gebruikers verschillende zoekintenties (kunnen) hebben. Bovendien verschuift zoekintentie in de loop der tijd. Naar een nieuw product wordt eerst vooral informatief gezocht en later transactioneel.

Zo achterhaal je de zoekintentie

Om hoog in de zoekresultaten te belanden, is het belangrijk om je content af te stemmen op de zoekintentie van je doelpubliek. Maar hoe achterhaal je die? Gebruik daarvoor deze concrete tips, die we zelf dagelijks toepassen:

  • Zoekwoord zelf: vaak verklapt het zoekwoord zelf de zoekintentie. ‘Wie vond de elektrische auto uit’ is informatief want een vraag met een W-woord, ‘beste elektrische auto’ is commercieel want vergelijkend, ‘elektrische auto online kopen’ is transactioneel.
  • Google zelf: typ het zoekwoord in Google in en bekijk de SERP. Zijn de eerste resultaten productpagina’s, interviews of stappenplannen? Het antwoord geeft al een goed idee welke vorm Google het best vindt passen. Ook de featured snippets geven zoekintenties weg. ‘People also ask’ is informatief, shoppingresultaten zijn transactioneel, een SERP met voornamelijk weblinks wijst op navigerend.
  • ChatGPT! Met een duidelijke prompt klasseert de chatbot jouw zoekwoorden per zoekintentie. Zoals steeds met ChatGPT: gebruik je gezond verstand en beoordeel zelf het resultaat. Ontdek meer tips voor AI copywriting voor SEO met ChatGPT.

Zoekintentie in jouw SEO

Voor SEO zet je in op drie belangrijke pijlers. Je zorgt dat je website technisch op punt staat, dat je helpful content aanbiedt en dat je autoriteit opbouwt. Voor die helpful content is rekening houden met de zoekintentie cruciaal. Contacteer Digital Climax, onze SEO-experts ontfermen zich over jouw rankings in de zoekmachines.

Inhoudsopgave