Zoekintentie

Wat is de zoekintentie van een gebruiker?

De zoekintentie van een gebruiker, ofwel de search intent, is de reden waarom iemand een zoekmachine inschakelt. Meestal heeft de surfer een vraag of probleem of is hij/zij op zoek naar iets. Sluit de content van jouw website het best aan bij de gestelde vraag? Bingo! Google trakteert je op een hogere positie in de zoekresultatenpagina en zorgt voor meer organisch verkeer.

illustratie van een artikel over zoekintentie met een persoon die een vergrootglas vasthoudt

Google heeft als missie om wereldwijde informatie te ordenen en zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Het is dus van absoluut belang om jouw content zo relevant mogelijk te maken voor de verschillende zoekintenties van jouw doelgroep. Enkel zo weet de zoekmachine welke pagina’s het best aansluiten bij de gestelde zoekopdracht.

Vraag en aanbod, dat is duidelijk. Maar hoe ga je aan de slag?

Wat zijn de soorten zoekintenties?

Laten we eerst kijken naar de soorten intenties. Een gebruiker heeft een aantal redenen waarom hij een zoekmachine inschakelt. Er zijn 4 belangrijke categorieën/fases waarin je als bedrijf aanwezig moet zijn.

1. Informatieve zoekintentie

Bij deze zoekintentie is de gebruiker op zoek naar een concreet antwoord op een vraag. Meestal bevat deze zoekopdracht vragen zoals: wie, wat, waar, wanneer of waarom. Dit is meteen de grootste categorie en je leest informatie vooral in artikels, blogs, of FAQ- pagina’s.

Google toont in deze categorie vaak het gebruik van featured snippets, een uitgelicht stuk tekst bovenaan de zoekresultaten. In dit kleine stukje tekst, ook wel positie 0 genoemd, geeft de zoekmachine meestal een beknopt antwoord op de gestelde vraag.

Nota: waarschijnlijk verminderen volumes naar deze zoekopdrachten in de toekomst door de opkomst van AI. Maar niet getreurd: om de juiste strategische beslissingen te nemen binnen SEO, is er nog steeds een menselijke en creatieve touch nodig. SEO gaat niet alleen over het verwerken van gegevens, het gaat over het begrijpen van de markt en zijn gebruikers.

 

2. Commerciële zoekintentie

Bij deze zoekopdracht is de surfer op zoek naar een nieuw product of dienst. Maar hij wil eerst nog meer informatie krijgen over het totale aanbod. Of hij wil verschillende producten vergelijken. Hiervoor gebruikt hij vaak Google reviews van andere klanten. Of andere informatie die de gebruiker helpt om een beslissing te maken. In deze zoekopdracht gebruikt de surfer meestal concrete zoekwoorden die een product of dienst omschrijven.

 

3. Transactionele zoekintentie

Bij een transactionele zoekintentie weet de surfer al perfect wat hij wil. Bepalende zoekwoorden zijn hier kopen, aanschaffen of bestellen. De zoekmachine dient enkel om de juiste pagina’s voor te schotelen waaruit de gebruiker een keuze maakt, denk maar aan webshops of aanmeldingsformulieren.

Heel vaak heerst er een heuse concurrentiestrijd tussen deze pagina’s. Door een gerichte SEO-strategie toe te passen spring je er op de juiste manier uit!

 

4. Navigerende zoekintentie

De gebruiker weet op dit moment exact wat hij wil en geeft een zoekopdracht in met specifieke zoekwoorden die een bepaald merk, een bepaalde locatie of een bepaalde organisatie bevatten. De surfer heeft dus al een concrete website in gedachten, maar weet alleen niet hoe hij er geraakt. Vaak gaat het hier over loginpagina’s die een gebruiker regelmatig gebruikt en dus een groot zoekvolume bevatten.

Marketing funnel

Elke gebruiker legt steeds een bepaalde customer journey af. Het is de figuurlijke route die hij bewandelt voor hij jouw product of dienst koopt. Vergelijk deze journey met een trechter, de zogezegde marketing funnel. Zoekopdrachten die een gebruiker intypt bij de top of funnel zijn heel algemeen en breed, zonder specifieke zoekwoorden. Heeft hij het hele proces doorlopen en weet hij exact wat hij wil? Dan bevindt hij zich al onderaan de trechter. En overtuig jij hem makkelijker om te kiezen voor jouw producten of diensten.

Houd bij de customer journey rekening met de zoekintentie van een gebruiker. En speel hier op in door je content aan te passen en de customer experience (de volledige gebruikservaring tijdens de customer journey) te optimaliseren:

  • Vergelijk de top of funnel (ToFu), volledig bovenaan het proces, met de informatieve zoekintentie. Een gebruiker gaat op zoek naar informatie en typt een heel algemene zoekopdracht in.
  • In het midden van de funnel, middle of funnel (MoFu), weet de gebruiker al iets concreter wat hij zoekt, maar nog niet waar hij dat moet doen. Hierbij baseert hij zich op een commerciële of navigerende zoekopdracht.
  • Wanneer hij zijn customer journey volledig heeft doorlopen, belandt hij onderaan de funnel ofwel bottom of funnel (BoFu). Hierbij voert hij zijn zoekopdracht uit op basis van een transactionele zoekintentie. Hij weet wat hij wil en gebruikt de zoekmachine om tot bij zijn doel te geraken.

Tip:

Leg de focus eerst op gebruikers die zich onderaan de marketing funnel bevinden. Zij hebben de concrete aankoop van een product of dienst al in gedachten. Jij hoeft ze enkel nog te overtuigen om te kiezen voor jouw bedrijf. Daarna breid je eventueel uit naar de meer algemene zoekopdrachten in de top of funnel.

Het belang van zoekintentie voor SEO

Wanneer de gebruiker op zoek gaat naar een antwoord op zijn vraag, is het bedoeling dat jouw pagina het best aansluit bij deze zoekintentie. Google toont enkel pagina’s die relevant zijn en de bezoeker meteen trakteren op het juiste antwoord. Zo zorg je er voor dat bezoekers blijven plakken op jouw pagina en niet terug springen naar de zoekresultatenpagina. Google beloont je door je een hogere positie te geven op de SERP.

Het is dus belangrijk om te weten waar jouw potentiële klant of bezoeker naar op zoek is. Enkel zo krijg je inzicht in zijn behoeftes, kan je jouw content optimaal aanpassen en wordt jouw website zo interessant mogelijk.

Pas het soort zoekmachine optimalisatie aan. Onder andere bij voice SEO is de zoekintentie van een gebruiker meteen duidelijk: hij wil iets weten, kopen of bezoeken.  Voorbeeld: zoekt de gebruiker een specifiek product, dan is je informatieve blog waarschijnlijk niet zo aantrekkelijk als een commerciële webshop. Maar wanneer iemand op zoek gaat naar bepaalde openingsuren of informatie over een product, scoor je wel met informatieve content.

 

Aan de slag met zoekintenties

Het is niet alleen belangrijk om je pagina bovenaan de SERP te krijgen, ook de inhoud moet voldoende relevant zijn. Zoekmachines herkennen de juiste context van een zoekwoord aan de hand van verschillende factoren zoals kopteksten, interne en externe links, afbeeldingen en alt-teksten van afbeeldingen.

Onderzoek doen naar de zoekopdracht van je doelgroep

Begrijp de zoekintentie

Om te begrijpen wat de behoeftes zijn van jouw potentiële klanten, bepaal je of de intentie informatief, commercieel, oriënterend, transactioneel of navigerend is. Het soort intentie herken je meestal aan de woorden die gebruikt worden in de zoekopdracht.

Zoekt de gebruiker bijvoorbeeld een bepaald product of dienst, laat je dan niet vangen door een lange informatieve tekst waarin geen enkel product vervat zit. Google beschouwt je niet als een commerciële pagina en beloont je dus niet met een hoge positie op de SERP.

Zorg voor een optimale gebruikservaring

Google houdt van pagina’s die zorgen voor ideale combinatie van degelijke content en gebruikservaring. Is je pagina te traag of biedt de tekst niet de juiste bezoekerservaring? Dan haakt de bezoeker sneller af dan verwacht. Opnieuw straft Google genadeloos door je pagina minder zichtbaar te maken.

Gebruik handige tools

Gebruik een zoekwoorden onderzoek om zeker te zijn welke zoekwoorden voor jouw bedrijf interessant zijn. Of raadpleeg onze Google Search Console Gids om de juiste data te krijgen over jouw website en bezoekers.

persoon bij een aantal tools om research te doen en te behandelen

Ga aan de slag met zoekintenties en verbeter jouw SEO

Zoekintentie is wel degelijk een belangrijk onderdeel voor de SEO van je bedrijf. Door de content van je pagina’s beter aan te passen aan de behoeften van je bezoekers, beloont Google je met een hogere positie op de zoekresultatenpagina. Hiermee verhoog je niet alleen je online vindbaarheid, maar optimaliseer je ook je conversieratio.

Nog steeds niet overtuigd door de kracht van SEO? Laat je bijstaan door de expertise van Digital Climax.

Inhoudsopgave