Unique selling point (USP)

Een unique selling point of USP is een eigenschap die jou onderscheidt van de concurrentie. Het is iets wat anderen niet hebben. Een goede USP zorgt ervoor dat je opvalt tussen de rest.

 

Wat is een USP?

Een USP is een unique selling point. Soms wordt het ook wel unique selling proposition of in het Nederlands uniek verkoopargument genoemd. Het is dat wat jou onderscheidt van je concurrenten, dat wat jou uniek maakt.

Een goede USP moet aan een aantal criteria voldoen:

  • De USP is duidelijk en gebaseerd op echte argumenten. Het is écht zo.
  • De USP is uniek en gericht op de klanten. Enkel jij beschikt deze eigenschap en je klanten geven erom.
  • De USP is een voordeel waar mensen ook effectief geld aan willen geven. Het is veel meer dan een simpele slogan.

 

Wat is een USP niet?

Een USP is geen actie, aanbieding of eigenschap die iedereen aanbiedt. 20% korting, 2+1 gratis, gratis verzenden, gratis retourneren, … het zijn allemaal elementen die leuk zijn voor de klant. Maar ze zijn niet uniek. Als zowel jij als je concurrent 20% korting geven op hetzelfde product, waarom zou de klant zijn aankoop dan bij jou doen en niet bij je concurrent? Denk daar maar eens over na…

 

Hoe bepaal je jouw USP?

Om jouw USP te bepalen, beantwoord je eerst verschillende vragen. Denk grondig na over je antwoorden. Maak een lijstje met alle vragen en antwoorden.

Eerst ga je nadenken over je bedrijf, product of dienst en je klanten:

  • Welke producten of diensten bied ik aan?
  • Wat zijn de voordelen van mijn bedrijf, product of dienst?
  • Wie zijn mijn klanten?
  • Wat zijn de behoeften van mijn klanten?
  • Welke problemen ervaren mijn klanten?

Daarna ga je meer in detail:

  • Hoe kan ik de behoeften van mijn klanten vervullen?
  • Hoe los ik de problemen van mijn klanten op?
  • Wat maakt mijn bedrijf, product of dienst uniek?
  • Welke toegevoegde waarde bied ik aan mijn klanten?

 

Neem gerust eens een kijkje bij de concurrentie om je antwoorden te formuleren of verbeteren. Wat doen zij? Hoe pakken zij iets aan? Doe jij dat ook? Wat doe jij anders? Wat doe jij beter?

Of vraag het eens aan je klanten: wat vinden zij zo goed?

Nu kan je een lijstje maken van alles wat jouw merk anders (en beter) maakt. Wees daarbij heel specifiek. Kies uit dit lijstje de krachtigste eigenschappen uit en combineer ze tot een sterke USP.

Je kan eerst een korte tekst schrijven waarin je je USP’s beschrijft en uitlegt. Als het ware als een soort van belofte die je aan je klanten maakt. Daarna kan je de tekst gaan inkorten tot de essentie in één zin.

 

USP is geen UBR

USP wordt weleens verward met UBR of unique buying reason. Bij de UBR staat de klant centraal. Het is de reden van een klant om een product of dienst te kopen. Een USP is simpelweg iets wat jou onderscheidt van de rest. De klanten worden daarin vaak vergeten (al hoeft dat niet zo te zijn). Een UBR opstellen kan jouw bedrijf nog net dat stapje hoger krijgen.

 

Van USP naar UBR

De stap van USP naar UBR is niet groot. Wat is jouw unique selling point? Vertaal dit kenmerk in een voordeel voor je klant.

Een voorbeeld: je hebt een webshop voor fotoapparatuur. Ongeacht hoe laat de klant zijn bestelling plaatst, jij verzendt binnen de 24 uur. Dit is je USP. Een verzending binnen de 24 uur betekent dat de klant de volgende dag al kan fotograferen met zijn nieuwe apparatuur. Dat is je UBR. Vandaag besteld, morgen fotograferen.

 

Waar gebruik je jouw USP?

Je USP is niet hetzelfde als je slogan. Het is natuurlijk wel een meerwaarde als je jouw USP kan verwerken in je slogan of slagzin.

Op je website vermeld je jouw USP zeker op de homepage. Dat is vaak de eerste pagina die mensen bekijken als ze jouw website bezoeken. Je kan dat op verschillende manieren doen: een tagline, bullet points, in een leuke visual, … Zolang het maar duidelijk is voor je bezoekers.

Trek jouw USP door in alles wat je doet: website, advertenties, campagne’s, in je winkel, tijdens salesgesprekken, online en offline marketing, …

 

USP en SEO, een verband?

USP is geen ranking factor voor Google en zal dus geen directe impact hebben op jouw positie in de SERP. Maar een goede USP kan je onrechtstreeks wel helpen om nét wat hoger te scoren.

Bekijk een unique selling point eens zo: Waarom moet Google mijn site bovenaan de zoekresultaten tonen? Wat maakt mijn site waardevoller of beter dan die van mijn concurrenten? Wat zorgt ervoor dat bezoekers mijn website bekijken in plaats van die van de concurrentie?

Het antwoord zou iets moeten zijn in de richting van “mijn website is gebruiksvriendelijker”, “mijn website is vollediger”, “mijn website beantwoordt de vragen die de bezoekers hebben”.

En laat dat nu net zijn wat Google wil: websites die de gebruikers geven wat ze nodig hebben, die relevant zijn, die een goede gebruikerservaring hebben.

Wat staat jou dan te doen? Ervoor zorgen dat jouw USP duidelijk naar voren gebracht wordt op je website, zodat je bezoekers hem meteen te zien krijgen en weten wat jij hen te bieden hebt. Combineer dat met een SEO-vriendelijke website en je zal beloond worden.

Laat je USP voornamelijk terugkomen op de belangrijkste landingspagina’s. De eerste indruk die de bezoeker krijgt als hij op die pagina terechtkomt is cruciaal.

 

Natuurlijk kan je jouw USP ook laten terugkomen in je metatitel en metabeschrijving. Door daar een duidelijke en overtuigende USP te gebruiken, kan je jouw click-through-rate verhogen. Ook dat is natuurlijk mooi meegenomen.

 

 

Inhoudsopgave