Unique selling point (USP)

Een goede USP verbetert jouw SEO 

Een Unique Selling Proposotion, aka USP, is jouw unieke superkracht die eigen is aan je bedrijf. Door deze bijzondere eigenschap val je op in de grijze massa. Net zoals alle gekende superhelden een eigen logo en kostuum hebben, beschik jij als ondernemer ook over een bepaalde joker die niemand anders heeft.

Herstelt jouw garage auto’s binnen 48 uur? Verkoop jij enkel fruit en groenten van Belgische bodem? Of beloof jij levenslang een gratis reiniging van de brillenglazen van jouw klant? Dan is dat jouw uniek verkoopargument.

man die opvalt tussen schaduwen

Maar wanneer overtuigt een USP een klant nu echt? En hoe beïnloedt jouw USP je SEO strategie? Lees verder en ontdek een antwoord op al jouw USP-vragen.

Hulp nodig? Wij verdiepen ons graag in SEO en al zijn facetten. En delen onze kennis met véél plezier. Da’s onze USP. Beloofd.

Herken een efficiënte USP

Een USP bevat een activiteit of dienst waar jouw bedrijf mee uitblinkt, een eigenschap waarmee je je onderscheidt van concurrenten.

Zeggen dat je de snelste, beste of goedkoopste bent, overtuigt jouw potentiële klanten niet genoeg. Maak jouw onderscheidende eigenschap zo concreet mogelijk en bewijs ze ook. Zorg dat ze aansluit bij de behoeften van de gebruiker. Alleen dan sta je sterk in je schoenen en trek je klanten over de meet.

Belang van een goede USP

In ons huidig digitaal tijdperk overspoelen informatiekanalen ons met een gigantisch aanbod van websites en webshops. Het maakt het de gebruikers bijzonder lastig om een keuze te maken. Daarom zorg je als bedrijf best voor hét argument om jouw klanten te overtuigen. Zwem tegen de stroom in en durf op te vallen. Zo trek jij de juiste bezoekers aan op jouw pagina’s en verhoog je jouw conversie.

Communiceer consistent over jouw USP’s en verwerk ze in jouw algemene branding, ook op je website. Zo bouw je een vertrouwensband op met je klanten.

Verwar USP niet met UBR

Wees alert voor het verschil tussen USP (Unique Selling Proposition) en UBR (Unique Buying Reason). Beide zijn unieke eigenschappen van een bepaald bedrijf, maar toch verschillen ze in de basis. We vergelijken ze voor jou:

USP

  • Unique selling proposition
  • Rationele eigenschap
  • Point of view van jouw bedrijf
  • Vaak (de eigenschappen van) een product of dienst

UBR

  • Unique buying reason
  • Emotionele eigenschap
  • Point of view van de klant
  • Vaak een voordeel of positieve ervaring

Bepaal de USP van jouw bedrijf

Op zoek naar jouw uniek verkoopsargument? Bepaal dan wat klanten zo waarderen aan jouw bedrijf. Analyseer of jij – in vergelijking met andere ondernemers – problemen anders aanpakt. En achterhaal welke producten, werkwijzen of diensten zo typerend zijn voor jouw bedrijf.

Het sleutelwoord voor het bepalen van een efficiënte USP is relevantie. Laat dat nu net het begrip zijn waar SEO zo hard op hamert. Door zoekmachine optimalisatie centraal te zetten, trek jij met jouw SEO teksten de juiste bezoekers aan. Als jij weet wat de zoekintentie is van jouw potentiële klanten, dan is het zaak om daar zo goed mogelijk op in te spelen en het antwoord te bieden dat jouw doelpubliek zoekt.

Bijvoorbeeld: klant X vertrekt binnen 3 dagen op vakantie, maar zijn wagen begeeft het. Wanneer hij online zoekt naar een garage met snelle herstellingen, dan klikt hij ongetwijfeld tevreden op jouw site wanneer die verschijnt tussen de zoekresultaten. Want jij belooft hem als garage dé oplossing op maat. Jouw USP is ‘een snelle herstelling ter plaatse’ of ‘binnen 48 uur hersteld’. Zo overtuig je de klant in kwestie om voor jouw garage te kiezen en niet voor een concurrent uit de buurt. 

Invloed van USP op jouw SEO strategie

SEO speelt in op de behoeften van jouw potentiële klanten, USP ook. Let wel, USP beïnvloedt nooit rechtstreeks jouw SEO, maar optimaliseer je beiden, dan stijgen jouw resultaten sowieso. Trek deze rode draad van beide begrippen door en kom tot een bijzonder resultaat:

 

  • Start met een zoekwoorden onderzoek en gebruik jouw USP als basis. Jouw pijlsnelle herstelling valt op tussen garages die dit niet kunnen beloven. Vermeld deze opvallende eigenschap luid en duidelijk op jouw website. Jouw doelgroep verwerkt kernwoorden zoals “snelle herstelling” ook in hun zoekopdracht. Zo koppelt Google jouw website met jouw potentiële klanten.
  • Voer een concurrentie-analyse uit en bekijk welke concurrenten hoog scoren en welke USP’s zij inzetten in hun strategie.
  • Plant jouw USP’s neer in jouw metadata en headers. Ze vormen een echte eyecatcher en verhogen de CTR (de click through rate, ofwel doorklikratio). Ze overtuigen klanten niet alleen om te klikken op jouw pagina, ze blijven er ook langer door hangen. Jij belooft (en levert) hen ten slotte iets wat geen enkele andere concurrent doet. Gebruik onze handige SERP Simulator en ontdek of jouw metadata voldoen aan het aantal tekens. Start met het vermelden van je zoekwoord en vul de overige ruimte in met jouw belangrijkste USP’s.
  • Voeg interessante blogs toe aan jouw pagina die jouw USP’s verduidelijken. Bespreek bijvoorbeeld wat het belang is van goed gereinigde brilglazen, welke producten jij hiervoor gebruikt en welke machine essentieel is voor deze reiniging.
  • Bouw autoriteit op door linkbuilding. Is jouw USP het verkopen van uitsluitend Belgisch geteelde groenten en fruit? Laat een andere duurzame ondernemer een link plaatsen van jouw pagina op zijn website. Denk bijvoorbeeld aan een lokale slager die jou vermeldt als partner in zijn korteketenverhaal.
  • Koppel jouw Google Search Console en Google Analytics om te controleren welke zoekwoorden zorgen voor een topresultaat en welke niet. Stuur bij waar nodig.

Concentreer je niet enkel op het pleasen van klanten, maar vergeet ook de zoekmachines niet. Overtuig Google waarom jouw website verschilt van andere pagina’s. Val op met een degelijke architectuur, een content cluster om u tegen te zeggen of een laadsnelheid sneller dan het licht.

Sterke USP’s als onderdeel voor jouw SEO strategie

Zet een stapje achteruit en bekijk jouw bedrijf en pagina vanop een afstand. Welke service valt op en welke overtuigingskracht is overduidelijk? Hoe vertel jij zoekende en verkennende klanten dat jij geen dertien-in-een-dozijn aanpak hanteert? En hoe speel jij in op de behoeften van jouw specifieke doelgroep?

Gevonden wat jouw bedrijf zo uniek maakt? Bingo. Schreeuw het van de daken. Baseer je op een degelijke SEO strategie en vul aan met overtuigende USP’s. Zo overtuig je klanten om jouw website te bezoeken en over te gaan tot actie.

Geen idee waar en hoe je op zoek gaat naar jouw USP’s? Het team van Digital Climax heeft zijn vergrootglas en megafoon al in de aanslag.

Inhoudsopgave