Google updates: algoritme wijzigingen tot 2021

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

Dat Google steeds slimmer wordt, wisten we al. Het algoritme van Google verandert constant. Het zorgt voor een logica in je zoekresultaten en om die optimaal te houden, zijn er regelmatig updates nodig. Als eigenaar van een website ben je hier dus best van op de hoogte. Zo kan je op tijd inspelen in het altijd-verbeterende algoritme om een betere score te verdienen. Hoe de ingewikkelde formule exact in elkaar zit, zal Google niet prijsgeven. Maar het is wel duidelijk dat er honderden factoren meespelen. We geven je graag een overzicht van de belangrijkste updates in de Google-geschiedenis.

Waarom is dit overzicht belangrijk?

Door je goed in te lezen, sta je al één stap voor op de rest. Jij weet straks wat Google belangrijk vindt en kan daarop inspelen. Zo optimaliseer jij zonder problemen jouw website voor SEO en behaal je uiteindelijk die hoge positie tussen de zoekresultaten. Ben jij op de hoogte van alle algoritme wijzigingen tot de dag van vandaag? Dan weet jij als geen ander wat er vroeger werkte en wat Google altijd al belangrijk heeft gevonden, wat je wel en zeker niet moet doen. Een goede kennis van het Google algoritme is essentieel voor elke SEO-expert.

Wat is het Google algoritme?

 

Het algoritme van Google is een reeks van instructies die gegeven wordt aan zoekmachinespiders. Die gaan op zoek naar nieuwe websites en pagina’s of veranderingen daaraan. Ze checken de inhoud en bepalen op welke plaats in de zoekresultaten de website of pagina zal worden weergegeven. Het algoritme geeft instructies zoals bijvoorbeeld het aantal pagina’s dat maximum mag worden geïndexeerd en de volgorde waarin ze geïndexeerd moeten worden.

Het Google algoritme heeft één groot doel: de beste resultaten tonen voor elk zoekwoord. De meest relevante websites en pagina’s voor een zoekwoord moeten dus bovenaan komen te staan.

 

Hoe werkt het Google algoritme?

Hoe het algoritme van Google éxact in elkaar zit, is een goed bewaard geheim. Af en toe geeft Google wel informatie prijs over een update, waardoor we kunnen achterhalen welke aspecten het algoritme belangrijk vindt op dat moment. Ook door uit te proberen wat er werkt en wat niet, krijgen we een beter inzicht in het algoritme. Natuurlijk wordt het constant geüpdatet en probeert Google zichzelf steeds te verbeteren. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de veranderingen in dit ingewikkelde algoritme.

Een aantal dingen zijn wel duidelijk: Google hecht veel belang aan een website die zowel technisch als inhoudelijk van goede kwaliteit is. Om de kwaliteit van een website of pagina te beoordelen, maken ze gebruik van ranking factoren. Deze ranking factoren kunnen on-page en off-page zijn.

De belangrijkste updates onder de loep

 

Caffeïne update

Op 1 juni 2010 lanceerde Google zijn Caffeïne update. Eerder gaven ze al een preview, maar op deze dag ging alles officieel in zijn werk. De Caffeïne update bracht een nieuwe manier van indexeren met zich mee. Het algoritme werd volledig nieuw opgebouwd met als doel een verbeterde snelheid van de zoekmachine.

Indexeren met de Caffeïne update

Zoekresultaten worden nu 50% sneller verzameld en weergegeven. Pagina’s worden ook veel sneller geïndexeerd door Google. Een hogere zoeksnelheid betekent meer resultaten op korte tijd. De SERP wordt verbeterd door de grote hoeveelheid resultaten. De index van Google is niet alleen groter geworden, maar wordt ook sneller gevuld.

Voor gebruikers is deze update amper zichtbaar, maar webontwikkelaars voelen wel een kleine invloed. SEO-gewijs moeten ze nu meer aandacht besteden aan longtail zoekwoorden omdat Google nu meer rekening houdt met de relatie tussen woorden.

Deze update was voornamelijk een voorbereiding voor toekomstige updates die een grotere impact zullen hebben. We kunnen de Caffeïne update dus als de basis bekijken.

 

Google Panda update

De eerste grote update in de Google geschiedenis is de Panda update. De opzet van deze update is het reduceren van kwalitatief slechte content en websites. Logischerwijs worden kwalitatief sterke websites beloond. De update werd voor het eerst gelanceerd op 23 februari 2011.

Content farms

De Panda update was in de eerste plaats een manier om content farms te straffen. Dat zijn websites met veel advertenties en landingspagina’s waarop veel SEO-geoptimaliseerde content terug te vinden is. Google pikt die content namelijk snel op. Het doel van zo’n contentfarm is veel bezoekers naar de advertenties te leiden, maar Google beslist daar nu anders over.

Hoe is de Panda update ontstaan?

In de eerste plaats werd er aan een grote groep mensen vragen gesteld over websites en content. Wanneer vinden zij een website betrouwbaar? De exacte lijst met vragen is niet bekend, maar het ging zeker over kwaliteit en betrouwbaarheid. Het algoritme zocht daarna verbanden tussen alle antwoorden en leerde zo het verschil tussen websites van goede en slechte kwaliteit. De antwoorden waren dus als het ware trainingsvoorbeelden.

Een panda penalty

Heb je een website met kwalitatief slechte content, dan kan je een penalty krijgen door deze Panda update. Tot en met 2015 zijn er een heleboel Panda updates gelanceerd. Daardoor kon je positie regelmatig veranderen. Een onbetrouwbaar onderwerp, verkeerde technische basis of dubieuze links konden ervoor zorgen dat je website een Panda penalty kreeg.

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Door de regelmatige updates, kon zo’n penalty ook snel opgeheven worden bij een volgende update. Natuurlijk moet de kwaliteit van je website dan wel verbeterd zijn.

Sinds 2016 maken de Panda updates deel uit van het hoofdalgoritme waardoor de kwaliteitscontroles regelmatig blijven plaatsvinden.

Om een penalty te voorkomen, stelde Google een aantal richtlijnen op voor een goede, kwalitatieve website. Het gaat dan om het voorkomen van spelfouten, te veel advertenties, duplicate content en het overmatig gebruik van zoekwoorden.

 

Google Penguin update

De Penguin update was een uitbreiding op de Panda update. Onze Penguin nam het  voornamelijk op tegen black hat linkbuilding technieken. Denk aan het kopen en automatisch genereren van links. Maar ook keyword stuffing werd niet getolereerd door deze update. De eerste Pengiun update werd gelanceerd op 24 april 2012.

Penguin penalty

Penguin straft het misbruiken van links en zoekwoorden. Los je deze problemen op, dan kan je positie in Google hersteld worden. Let dus op een gezonde, natuurlijke linkbuilding en (uiteraard) kwalitatieve, goed geschreven content.

Na de Penguin 4.0 update worden websites niet langer in hun geheel afgestraft, maar krijgt enkel de afzonderlijke pagina een penalty.

Penguin updates en core updates

Sinds de Penguin 4.0 update in 2016 maakt Penguin deel uit van het Google-core algoritme waardoor updates regelmatig blijven doorgaan.

 

Hummingbird update

De Hummingbird leerde vliegen op 20 augustus 2013. De impact van deze update is vergelijkbaar met die van de Caffeïne update 3 jaar eerder. Hij richt zich voornamelijk op het begrijpen van zoektermen die als vraag of volledige zin worden ingegeven.

Beter begrijpen

Met de Hummingbird update leert Google door middel van kunstmatige intelligentie beter begrijpen wat de exacte betekenis van een zoekopdracht is. Op die manier wil het nog relevantere zoekresultaten weergeven. De techniek die hiervoor gebruikt wordt, is conversational search.

Ook semantic search krijgt hier een plaatsje. Wanneer je als zoekopdracht “wat is de dichtbijzijnde bakker?” intypt, kan Google je hier een beter antwoord op geven omdat het rekening houdt met waar je bent, wat voor bakkers er zijn en data van Google Maps gebruikt om je de dichtsbijzijnde bakker te kunnen geven.

 

Pigeon update

Op 24 juli 2014 liet Google de Pigeon update op ons los. Deze update heeft vooral invloed op alles wat lokaal is. Afstand en locatie worden nu meegenomen om de juiste resultaten te kunnen weergeven.

De invloed van Pigeon op de SERP

Voordat er sprake was van de Pigeon update, waren er veel verschillen tussen de normale zoekopdrachten en die in Google Maps. Na deze update kwamen de resultaten veel beter overeen.

Nu verschijnen er meer lokale resultaten op de SERP, zeker wanneer je specifiek naar iets in jouw omgeving zoekt. Lokale handelaars worden sinds de Pigeon update dus gemakkelijker gevonden en beter weergegeven.

 

Medic update

De Medic update zag het levenslicht op 1 augustus 2018. Oorspronkelijk was het een update zonder naam, maar omdat deze update vooral effect had op medische content heeft iemand hem tot Medic update benoemd.

Expertise op kop

Zoals bij de meeste updates geeft Google niet veel informatie prijs. Maar wat bij deze update wel duidelijk werd, was dat vertrouwen en expertise belangrijker werden. Google gaat nu ook kijken naar wie de content schreef. Is het een expert? Een betrouwbare bron? Of was het een leek in het vak dat een zwak advies schreef? Na de Medic update weet Google of de content en auteur te vertrouwen zijn. Zo voorziet het de gebruiker van de best mogelijke informatie.

 

BERT update

BERT kwam op 22 oktober 2019 uit in de Verenigde Staten. Sinds 9 december van dat jaar is hij internationaal doorgevoerd. Vanwaar de naam BERT? Het is de afkorting van Bidirectional Encoder Representations from Transformers.

Nóg beter leren begrijpen

Met deze update leert Google nog beter begrijpen wat jij vraagt of nodig hebt. De context van woorden staat hier centraal. Google wil de intentie achter jouw zoekopdracht achterhalen om je zo het juiste resultaat te tonen.

BERT helpt dus met het begrijpen van natuurlijke taal en kijkt verder dan enkel en alleen SEO-geoptimaliseerde teksten.

Veelgestelde vragen over Google updates

 

Hoe vaak voert Google updates uit?

Elke dag worden er kleine updates uitgevoerd. Enkele keren per jaar zijn er grote updates. Er zit geen schema achter deze grote updates, het is dus niet zo dat ze elk jaar op dezelfde dag uitgevoerd worden.

Hoe wordt een update uitgevoerd?

Een update uitvoeren is meer dan alleen maar op een knopje drukken. Heel het Google algoritme wordt aangepast en dat gaat stap voor stap. Niet alle wijzigingen of zoekresultaten worden tegelijk beschikbaar gemaakt. Grote updates worden meestal uitgerold over een termijn van ongeveer 2 weken.

Wat is een Google core update?

Een core update is een grote update van het algoritme. Waar er van de dagelijkse updates nauwelijks iets te merken valt, kunnen core updates een aanzienlijk grotere impact hebben op de zoekresultaten.

Heeft Google een update uitgevoerd?

De laatste update van Google was de Page Title update van 24 augustus 2021. Met deze update kwam er een nieuw systeem waarmee Google titels voor webpagina’s kan genereren.

Hou zeker ons overzicht hieronder in de gaten voor de laatste nieuwe updates.

Impact van Google updates

Niet iedere update had evenveel impact. Google voert dagelijks (meerdere) wijzigingen door in het algoritme. Op regelmatige tijdstippen worden er ook grote wijzigingen aangekondigd.

De geschiedenis van de updates van Google leert je heel wat bij over wat er vroeger werkte, wat er vandaag nog werkt en welke mythes zijn blijven hangen uit ‘de goede oude tijd’.

Update impact kleurcodes

Hoeveel impact een update nu echt had op de zoekresultaten duiden we aan met handige kleurcodes.

Weinig impact | Gemiddelde impact | Veel impact

Jaar:

2000

● December: De Google Toolbar 

Twee jaar voor de eerste updates van Google, lanceerde het de Google Toolbar. Dit was een gratis plug-in waarmee gebruikers informatie van overal op het internet konden zoeken door middel van Google’s snelle en efficiënte technologie.

 

Jaar:

2001

Lancering Google Afbeeldingen

Er werden dit jaar geen algoritme wijzigingen geregistreerd. Google lanceerde wel Google Afbeeldingen.

 

Jaar:

2002

● 1 september: de eerste gedocumenteerde Google update.

Google Dance en PageRank updates werden toegepast.

 

Jaar:

2003

● 1 februari: Boston update

Dit was Google’s eerste update die ook effectief een naam kreeg. Het was één van de grote maandelijkse updates waarbij algoritme updates werden toegepast.

● 1 april: Cassandra update

Met de Cassandra update trad Google op tegen verborgen teksten en links. Sommige website beheerders voegden onderaan extra links en zoekwoorden toe aan hun pagina door deze een witte tekstkleur te geven (of gelijk aan de achtergrondkleur), zodat lezers ze niet konden zien.

● 1 mei: Dominic update

De crawlers ‘Freshbot’ en ‘Deepcrawler’ kwamen met deze update mee. Backlinks werden vanaf nu meegeteld en gerapporteerd.

● 1 juni: Esmeralda update

Esmeralda was de laatste maandelijkse update. Deze update zorgde voor grote veranderingen. Google Dance werd vervangen door Everflux. Updates gingen nu ‘voor altijd’ door in plaats van maandelijks.

● 1 juli: Fritz update

Fritz was de opvolger van Esmeralda en stond in voor dagelijkse kleine aanpassingen. Er werd ook niet meer dagelijks geïndexeerd.

● 1 november: Florida update

Dankzij de Florida update is SEO wat het vandaag is. Vanaf hier werden technieken als keyword stuffing afgestraft en werd het SEO niveau belangrijker dan ooit.

 

Jaar:

2004

● 1 januari: Austin update

Deze update richtte zich voornamelijk op het aanpakken van spam en is een uitbreiding op de Florida update.

● 1 februari: Brandy update

Bij de Brandy update werd het gebruik van relevante ankerteksten belangrijk. Google kon ook meer synoniemen van zoekwoorden vinden door middel van latent semantic indexing (LSI).

1 augustus: Google IPO

Dit was geen update, maar een belangrijke gebeurtenis in de Google-geschiedenis. Op dit moment was de marktwaarde van Google meer dan 20 biljoen.

Jaar:

2005

● 1 januari: Nofollow update

Met de nofollow tag kon spam beter voorkomen worden. De kwaliteit van uitgaande links werd nu gecontroleerd. Naast Google, lanceerden ook Microsoft en Yahoo deze tag. Met deze update konden ook spamreacties op blogberichten en niet-geverifieerde links verwijderd worden.

● 1 februari: Allegra update

Over deze update bestaat veel onduidelijkheid. Wel was het zeker dat veel websitebeheerders een verandering in de Google rankings zagen.

● 1 mei: Bourbon update

Deze update had invloed op duplicate content en non-canonical URL’s.

● 1 juni: Gepersonaliseerde zoekopdrachten en XML-sitemaps

Het was nu mogelijk een XML-sitemap in te sturen. Hierdoor kreeg je een kleine invloed op indexatie en crawling. Ook de gepersonaliseerde zoekopdrachten werden geïntroduceerd.

● 1 september: Gilligan update

De Giliggan update werd eerst gezien als een valse update. Google beweerde dat er geen grote update van het algoritme had plaatsgevonden. Later werd bevestigd dat er wel degelijk kleine aanpassingen doorgevoerd werden.

● 1 oktober: Jagger update en Google Local/Maps

De Jagger update richtte zich op links van lage kwaliteit. Google Maps data werd geïntroduceerd en dit had een grote impact op de SEO als het over ‘lokaal’ gaat.

● 1 december: Big Daddy update

Deze update veranderde onder andere de canonical tags en redirect tags.

 

Jaar:

2006

● 1 november: Aanvullende update

Deze aanvullende update uit 2006 veranderde de manier waarop pagina’s gefilterd werden.

● 1 december: False Alarm update

Google rapporteerde geen update, maar veel SEO-marketeers beweerden veranderingen te zien rond deze periode.

 

Jaar:

2007

1 mei: Universele zoekopdrachten

Met universele zoekopdrachten worden meer dan alleen de organische en betaalde zoekresultaten getoond. Ook de resultaten van Google’s eigen verticale zoekmachine worden nu getoond. Het gaat hier om nieuws, video’s en afbeeldingen.

● 1 juni: Buffy update

De Buffy update bracht een groot aantal kleine veranderingen mee. Welke dat juist zijn, is niet bevestigd.

Jaar:

2008

1 april: Dewey update

Deze update gaf een grote verandering in de zoekresultaten voor sommige webpagina’s. Wat er juist veranderde aan het algoritme tijdens deze update is niet duidelijk.

1 augustus: Google Suggesties

Met Google Suggesties verschijnen er gerelateerde zoekopdrachten of suggesties onder de zoekopdracht die jij op dat moment aan het typen bent.

 

Jaar:

2009

1 februari: Vince update en de rel-canonical tag

De Vince update was volgens Google geen al te grote update, maar het tegendeel was waar. Deze udpate had een zeer grote impact. Bekende, grote merken presteerden plots beter op zoekwoorden met veel verkeer. En dat zonder duidelijke reden, velen waren niet eens geoptimaliseerd voor SEO.

Ook de rel-canonical tag deed zijn intrede. Hiermee konden bijvoorbeeld problemen met dubbele URL’s opgelost worden.

1 augustus: Caffeïne update (voorbeeld)

Google gaf een voorbeeld van zijn grote Caffeïne update prijs, die uiteindelijk in juni 2010 uitgerold werd.

1 december: Real-time zoeken

Real-time zoeken werd beschikbaar. Je vindt er onder andere Twitter feeds en content uit Google Nieuws

 

Jaar:

2010

1 april: Google Places

Het Local Business Center van Google wordt nu Google Places. Een aantal extra functies zijn nu lokaal adverteren en ‘favoriete plaatsen’.

1 mei: May Day update

Long tail zoekopdrachten worden beïnvloed door deze May Day update. Veel webbeheerders zagen een daling in long tail verkeer. Pagina’s met nietszeggende content werden sneller opgespoord, kwalitatieve content werd nog belangrijker. Deze update wordt gezien als de voorloper van de Panda update uit 2011.

1 juni: Caffeïne update rollout

De Caffeïne update werd eindelijk gelanceerd. Door deze update kan Google alles op het web sneller analyseren en indexeren. Veranderingen op je website worden sneller opgemerkt en zoekresultaten zijn relevanter dan ze ooit geweest zijn.

1 augustus: Brand update

Door deze update konden domeinen of merken meerdere keren verschijnen op de SERP.

1 september: Google Direct

Google toont nu mogelijke resultaten nog voor de zoekopdracht is voltooid.

1 november: Instant visual previews

Je kreeg meteen een preview van de website te zien in de zoekresultaten. Deze feature werd snel weer verwijderd.

1 december: Social signalen en negatieve beoordelingen

Sociale media zoals Facebook en Twitter worden nu ook gebruikt om de ranking te bepalen. Er werd ook een update gelanceerd waardoor links uit negatieve beoordelingen er niet meer voor zorgden dat de website een hogere positie kreeg. Enkel positieve, kwalitatieve links zorgen daarvoor.

 

Jaar:

2011

● 1 januari: Overstock.com en JCPenny penalty

Google deelde een penalty uit aan overstock.com, dat extra links bekwam door kortingen weg te geven aan studenten. Ook JCPenny kreeg een penalty nadat bleek dat er extreem veel ongerelateerde links naar hun pagina kwamen. Google maakte deze penalties publiekelijk.

● 28 januari: Attribution update

Met deze update werd gericht op sites met veel gedupliceerde content. Content stelen wordt zwaar bestraft en dit had een gevolg op ongeveer 2% van de zoekopdrachten.

● 23 februari: Panda update

De Panda update is een grote update en de eerste in zijn soort. Hij had impact op 10 tot 12 procent van de zoekresultaten. Met de Panda update werd kwaliteit nog belangrijker dan voordien. Sites met kwalitatieve inhoud zullen vanaf nu een hogere ranking krijgen.
Voornamelijk content farms, sites met content van lage kwaliteit en zeer veel landingspagina’s, werden getarget.

● 30 maart: de +1 knop

Deze like-button moest vertrouwde content naar boven krijgen.

● 11 april: Panda 2.0

De eerste, internationale, Panda update.

● 9 mei: Panda 2.1

Een kleine update van de Panda.

● 2 juni: Schema.org

Het begin van structured data. Google, Yahoo en Bing lanceerden schema.org samen. De website zelf kan je zien als een woordenboek voor structured data.

● 21 juni: Panda 2.2

Een kleine update van de Panda.

● 28 juni: Google+

Google+ is het sociale netwerk van Google. Het moest de concurrentie aangaan met Facebook.

● 23 juli: Panda 2.3

Een kleine update van de Panda.

● 12 augustus: Panda 2.4

Deze Panda update wordt internationaal uitgerold en had een impact op zo’n 6 tot 9 procent van de zoekopdrachten.

● 16 augustus: Uitgebreide sitelinks

Je kan nu 12 sitelinks onder je vermelding hebben. Later werden dit er terug 6.

● 15 september: Pagina elementen

Om crawling- en indexeringsproblemen tegen te gaan, introduceert Google de rel=next en rel=prev tags.

● 28 september: Panda 2.5

Een kleine update van de Panda.

● 5 oktober: Panda Flux

Deze update had invloed op 2% van de zoekresultaten.

● 18 oktober: Query-encryptie

Google ging zoekopdrachten encrypteren. Zo werd het moeilijker om te zien waar het organische verkeer vandaan kwam.

● 3 november: Fresher result update

Met deze aanpassing in het algoritme wilde Google meer huidige resultaten tonen, voornamelijk voor zoekopdrachten die tijdsgevoelig zijn.

● 14 november

Google plaatst een blog dat er 10 updates hebben plaatsgevonden in november.

● 18 november: Panda 3.1

Een kleine update van de Panda.

● 1 december

Google plaatst een blog dat er 10 updates hebben plaatsgevonden in december.

Jaar:

2012

● 5 januari

Google plaatst een blog dat ze 30 updates hebben uitgevoerd.

● 10 januari: Search + your world

Op basis van wat je deelde met en op je Google+ account, zal je nu relevantere zoekresultaten te zien krijgen.

● 18 januari: Panda 3.2

Een kleine update van de Panda.

● 19 januari: Page layout update

De wijze waarop websites beoordeeld werden, veranderde met deze update.

● 3 februari

Er werd bekendgemaakt dat er 17 updates plaatsgevonden hadden in januari.

● 27 februari: Panda 3.3 en de Venice update

De Panda 3.3 update was weer een kleine update.

Met de Venice update werden zoekopdrachten gelocaliseerd op basis van het IP-adres van de gebruiker. Dit zorgde voor meer relevante zoekopdrachten.Google plaatste ook een blog dat er weer 40 updates doorgevoerd waren in februari.

● 23 maart: Panda 3.4

Een update van de Panda die impact had op 1,6% van de zoekresultaten.

● 3 april

Google vermeldde dat er 50 updates hadden plaatsgevonden.

● 16 april: Parked domain bug

Er was een daling in de ranking door een bug.

● 19 april: Panda 3.5

Een kleine update van de Panda.

● 24 april: Penguin update

De Penguin update is een volgende grote update van Google. Het aantal spamfactoren werd bijgesteld en er werd vanaf dan meer rekening gehouden met factoren zoals keyword stuffing. Deze update had een impact van ongeveer 3% op Engelse zoekopdrachten. Voor zoekopdrachten in talen waar meer spam voorkwam, zoals bijvoorbeeld Pools, liep de impact op tot zo’n 5%.

● 27 april: Panda 3.6

Een kleine update van de Panda.

● 4 mei

Google plaatste een blog waarin ze vermeldden dat er 52 updates plaatsvonden in april.

● 16 mei: Knowledge graph

De knowledge graph zorgde ervoor dat gebruikers gemakkelijker en sneller nieuwe informatie konden vinden. De graph zorgt voor een onderscheid tussen mensen, plaatsen en objecten. Ook kwamen er samenvattingen bij de zoekresultaten zodat je sneller kon zien waar een website over gaat.

● 25 mei: Penguin 1.1

Een kleine update van de Penguin.

● 7 juni

Google bevestigde in een blog 39 updates in de maand mei.

● 8 juni: Panda 3.7

Een kleine update van de Panda die minder dan 1% van de zoekopdrachten beïnvloedde.

● 25 juni: Panda 3.8

Een kleine update van de Panda.

● 24 juli: Panda 3.9

Een kleine update van de Panda die ongeveer 1% van de zoekopdrachten beïnvloedde.

● 10 augustus: The Pirate DMCA penalty

Google ging penalties uitdelen aan website die beschuldigd worden van inbraken op copyright.
Ze bevestigden ook 86 updates in de maanden juni en juli.

● 14 augustus: 7-result SERPS

Voor ongeveer 18% van de zoekresultaten, werden nog maar 7 resultaten weergegeven op de SERP.

● 20 augustus: Panda 3.9.1

Een kleine update van de Panda.

● 18 september: Panda 3.9.2

Een kleine update van de Panda.

● 27 september: Exact-match domain en Panda #20 update

Een exact-match domain is een domeinnaam die exact hetzelfde is als een zoekopdracht en daardoor een boost aan de ranking geeft. Er werd een update van het algoritme gedaan om deze boost tegen te gaan.
Er werd ook een update van de Panda doorgevoerd die invloed had op 2,4% van de zoekresultaten.

● 4 oktober

Google postte dat er in augustus en september 65 updates doorgevoerd werden.

● 5 oktober: Penguin #3

Een kleine update van de Penguin die een impact had op amper 0,3% van de zoekresultaten.

● 9 oktober: Pagina-indeling #2

Een update voor de pagina-layout. Voornamelijk sites met veel advertenties werden getroffen.

● 5 november: Panda #21

Een update van de Panda die 1,1% van de zoekresultaten beïnvloedde.

● 21 november: Panda #22

Een kleine update van de Panda die invloed had op amper 0,8% van de zoekresultaten.

● 4 december: Uitbreiding knowledge graph

De knowledge graph functie werd beschikbaar voor niet-Engelstalige zoekresultaten zoals Spaans en Frans.

● 21 december: Panda #23

Een update van de Panda die impact had op 1,3% van de zoekresultaten.

Jaar:

2013

● 22 januari: Panda #24

Een update van de Panda die invloed had op 1,2% van de zoekresultaten.

● 14 maart: Panda #25

Data suggereren dat er rond deze datum een Panda update plaatsvond. Google heeft deze update niet bevestigd.

● 9 mei: Onbekende update

Er worden veel acitiviteiten van het algoritme gemeld, maar Google bevestigde geen update.

● 21 mei: domain crowding/diversity

Je zal vanaf nu minder vaak meerdere resultaten van hetzelfde domein te zien krijgen in je zoekresultaten.

● 22 mei: Penguin 2.0

Deze grote Penguin update had een impact op 2,3% van alle Engelstalige zoekopdrachten.

● 11 juni: Panda Dance update en payday loan/spam query update

Over een periode van 10 dagen zouden er Panda updates uitgerold worden. De maanden erop zou dit nog doorgaan, maar zonder aankondiging.
Het algoritme werd ook geüpdatet om meer te targetten op zoekopdrachten die vaak gespamd worden.

● 27 juni: Multi-week update

Deze update werd aangekondigd naar aanleiding van een site die positie 2 op de SERP behaalde door gebruik te maken van niet-getolereerde technieken.

● 18 juli: Panda recovery update

Een update van de Panda die uitgerold werd over een periode van 10 dagen.

● 19 juli: Uitbreiding knowledge graph

Het aantal knowledge graphs groeide met 25% door deze update.

● 26 juli: Onbekende update

Een update waarbij “grote gaten” in de zoekresultaten getraceerd werden.

● 6 augustus: in-depth artikel update

Een nieuw type content werd geïntroduceerd, bedoeld voor grote artikelen die een volledig onderwerp bespreken.

● 20 augustus: Hummingbird update

Met de Hummingbird update worden teksten en zoekopdrachten beter geïnterpreteerd door Google.

● 4 oktober: Penguin 2.1

Google voegde spamfiltering toe.

● 14 november: Onbekende update

Er werden meerdere verschuivingen in de zoekresultaten opgemerkt, maar Google bevestigde de update niet.

● 17 december: Onbekende update

Er werden op deze dag veel verschuiving in de zoekresultaten gemeld, maar Google bevestigde geen update.

● 19 december: Wijziging snippets auteurs

Het auteurschap in de snippets verdween met deze update.

Jaar:

2014

● 6 februari: Pagina opmaak #3

Het algoritme krijgt een update waarbij meer gekeken wordt naar de layout van de pagina en de hoeveelheid content die zichtbaar is eens je op het resultaat hebt geklikt. Hiermee willen ze een overdaad aan advertenties bovenaan pagina’s tegengaan. De update had een impact van minder dan 1% op de zoekopdrachten.

● 14 april: Onbekende update

Er werd geen update bevestigd door Google, maar er werden veel veranderingen in het algoritme opgemerkt. Verschillende websites zagen een verschil in ranking.

● 21 mei: Google anti-spam update en Panda 4.0

Deze update richtte zich op zogenaamde ‘spammy queries’. Dat zijn zoekopdrachten met zoekwoorden zoals ‘casino’ waarbij je vaak links te zien krijgt die malware downloaden op je computer. Vaak werden deze websites gehackt.
Ook de Panda kreeg een grote update die maar liefst 7,5% van de Engelstalige zoekopdrachten beïnvloedde.

● 16 juni: Google Spam algoritme versie 3.0

Dit was een herhaling van de vorige anti-spam update.

● 28 juni: auteurschap foto drop

Google stopt met het auteurschap bij foto’s op de SERP.

● 24 juli: Pigeon update

De Pigeon update gaf grote veranderingen bij lokale zoekresultaten. Lokale zoekopdrachten werden accurater en relevanter.

● 6 augustus: HTTPS/SSL update

Google gaf aan een voorkeur te hebben voor beveiligde websites. Deze beveiligde websites kregen een kleine rankingboost.

● 28 augustus: auteurschap verwijderd

Google stopt met het auteurschap in zijn geheel. De volgende dag was het volledig verdwenen van de SERP.

● 23 september: Panda 4.1

Zo’n 3% tot 5% van de zoekopdrachten werd beïnvloed door deze grote update van de Panda.

● 1 oktober: venster “in het nieuws”

Het aantal potentiële nieuwswebsites werd uitgebreid. Nieuwssites rapporteerden een verschil in bezoekersaantal en er waren verschuivingen in de zoekresultaten te zien.

● 17 oktober: Penguin 3.0

Deze Penguin update was minder drastisch dan verwacht en had geen grote gevolgen.

● 21 oktober: Pirate 2.0

Een kleine groep websites merkte grote verschuivingen in de ranking op door deze update die zich op zogenaamde ‘piraterij’ richtte.

● 28 november: Penguin 3.1

Een kleine Penguin update.

● 10 december: Penguin Everflux (doorlopende update)

Google kondigde aan dat Penguin regelmatig kleine updates zou krijgen in plaats van af en toe een grote update.

● 22 december: Pigeon uitbreiding naar UK, CA, AU.

De Pigeon update werd ook in andere landen uitgerold.

Jaar:

2015

● 4 februari: Onbekende update

Er werden verschuivingen gerapporteerd, maar Google bevestigde geen update.

● 22 april: Mobilegeddon (mobiele update)

De voorkeur voor mobielvriendelijke websites begon hier. Er waren grote verschuivingen in de mobiele zoekresultaten. Een respsonsive design werd nu belangrijk.

● 3 mei: kwaliteitsupdate

Google bevestigde deze update die ze ‘Phantom 2’ doopten. Hij werd uitgevoerd zonder enige aankondiging vooraf. Volgens Google ging het om een kwaliteitsupdate.

● 17 juli: Panda 4.2

Volgens Google zou deze update van de Panda wel maanden duren. De impact is onduidelijk en er waren geen duidelijke tekenen van een algoritme-update te bespeuren.

● 26 oktober: Rank brain algoritme update

Google kondigde aan dat machine learning onderdeel was van de updates die het afgelopen jaar uitgevoerd zijn. Met de hulp van artificiële intelligentie traint het algoritme zichzelf om patronen te herkennen.

Jaar:

2016

8 januari: Onbekende update/Ghost update

Er werden een aantal verschuivingen opgemerkt, maar geen grote veranderingen. Google deed een core update van het algoritme.

23 februari: Update in Google Adwords

De sidebar werd verwijderd en er kwam een vierde blok bij bovenaan. Ook al was dit een update voor de betaalde advertenties, hij had ook effect op competitieve organische zoekwoorden.

10 mei: Onbekende grote update

Er werd een update doorgevoerd. Wat er juist aangepast werd is niet duidelijk.

12 mei: mobiel vriendelijk 2.0

Mobielvriendelijke websites werden geboost in de zoekresultaten.

1 september: Possum update

Er waren verschuivingen te zien in de top 3 zoekresutlaten, spam werd verwijderd en locatie werd belangrijker. Toch bevestigde Google de update niet.

13 september: Image/Universal drop

De zoekresultaten verschoven weer. Organische resultaten werden op de eerste pagina getoond. Ook deze update is niet bevestigd door Google.

23 september: Penguin 4.0 realtime

Met de Penguin 4.0 realtime update worden sites in realtime (direct) gestraft voor slechte links en kunnen ze sneller recupereren na een penalty wanneer ze de slechte link aanpassen of weghalen.

27 september: Penguin fase 1

Deze fase van de Penguin update hoort bij de realtime update.

6 oktober: Penguin fase 2

Penalties van eerdere Penguin updates werden nu teruggedraaid.

10 november: Onbekende grote update

Er werden geen updates bevestigd, maar wel grote verschuivingen in de zoekresultaten gerapporteerd.

Jaar:

2017

10 januari: Pop-up penalty

Websites die agressieve pop-ups toonden, kregen een penalty.

1 & 6 februari: Onbekende grote update

Op een week tijd deed Google 2 grote updates, maar bevestigde die niet.

8 maart: Fred update

Met deze update richtte Google zich op slechte content. Kwalitatieve content werd beloond.

16 april: 50% HTTPS in de zoekresultaten

In de hoogtste zoekresultaten was 50% een beveiligde website. Tegen het einde van het jaar was dit zelfs al 75%.

17 mei: Onbekende update

Er werden veranderingen gerapporteerd, maar er is geen update bevestigd.

20 juni: Google Jobs

Met de lancering van Google Jobs werden ook vacatures weergegeven in de zoekresultaten.

27 september: Onbekende update

Er werden veranderingen gerapporteerd, maar er is geen update bevestigd.

17 oktober: Google Chrome HTTPS waarschuwingen

Dit was geen echte update. Vanaf nu geeft Google Chrome een waarschuwing bij onveilige formulieren.

30 november: Toename snippetlengte

Het maximaal aantal karakters van de beschrijving werd opgetrokken van 155 naar 300 tekens.

14 december: Maccabees update

Deze update had vooral effect op de e-commerce. Er was geen officiële aankondiging voor deze update, maar hij viel wel op.

Jaar:

2018

17 januari: Degradatie langzame mobiele pagina’s

Langzame mobiele pagina’s kregen een lagere ranking in de zoekresultaten.

20 februari: Onbekende update

Er werden een aantal veranderingen opgemerkt, maar er werd geen update aangekondigd of bevestigd.

8 maart: Brackets core update

Deze update zorgt voor meer relevante zoekresultaten. Het was een core update of kernupdate.

14 maart: Nul-resultaat SERP-test

Een week lang voerde Google een test uit waarbij geen organische zoekresultaten werden weergegeven. Er verscheen tijdens deze test ook een “toon alle resultaten”-knop.

26 maart: Mobile-first index outroll

Met deze update wordt ook de mobiele versie van een website gebruikt voor indexering en ranking. Op die manier wil Google de mobiele gebruikers sneller helpen vinden wat ze zoeken.

17 april: Broad core algoritme kwaliteitsupdate

Pagina’s met kwalitatieve content stegen in ranking.

9 juli: Mobile speed update

De mobiele pagina laadtijd wordt nu ook meegenomen als rankingfactor.

24 juli: Chrome beveiligingswaarschuwing (volledige site)

Alle websites die geen gebruik maken van een HTTPS-verbinding, worden vanaf nu als onveilig gemarkeerd.

1 augustus: Medic update

Deze update moest de zoekresultaten verfijnen. Vooral gezondheids- en medische websites zagen veranderingen in de ranking, vandaar dat deze update de ‘Medic update’ genoemd werd.

22 november: Thanksgiving update

Voornamelijk SEO marketeers zien na deze update weer veranderingen in hun positie. De update werd niet bevestigd, maar er wordt vermoed dat de Medic update bijgewerkt of teruggedraaid werd.

29 november: Onbekende update

Eind november werden er nog een aantal veranderingen opgemerkt.

Jaar:

2019

1 maart: 19 SERP-resultaten

Er werden deze dag allerlei veranderingen waargenomen. Wanneer je het aantal organische resultaten telde, bleken dat er 19 te zijn op de eerste pagina met zoekresultaten. Er werd gedacht dat het een test was, maar dit is nooit bevestigd.

12 maart: Florida 2 (core update)

Deze kernupdate richt zich niet op bepaalde websites of sectoren. Het lijkt erop dat Google zoekopdrachten nu anders interpreteert, wat dan wel weer invloed heeft op je ranking.

3 juni: Core update

Websites met kwalitatieve content zagen een stijging in ranking. Websites met irritante banners, een slechte gebruikerservaring en kwalitatief lage content werden getroffen.

6 juni: Site-ongelijkheid update

Deze update zorgt voor meer variatie op de eerste pagina. Een website wordt nu maximaal 2 keer getoond op de SERP. Op afbeeldingen, Google Maps en Featured Snippets had dit geen effect.

12 juli: Maverick update

De Maverick update werd niet bevestigd door Google. SEO marketeers merkten wel verschuivingen op in de resultaten

1 augustus: Nieuw algoritme voor het begrijpen van informatie

Google lanceerde een nieuw algoritme. Oude en onbruikbare informatie werd gefilterd van nieuwe en bruikbare informatie. Content is vanaf nu dus up to date en bruikbaar.

18 september: Rich snippet review update

Beoordelingen worden niet meer weergegeven in de zoekresultaten.

24 september: Broad core algoritme update

Deze update had invloed op de kwaliteit van links. Aangekochte backlinks worden afgestraft, unieke content wordt beloond en nieuws- en medische websites nemen hun plaats op de SERP weer in.

22 oktober: BERT update

De BERT update heeft betrekking op de manier waarop Google de tekst op een website begrijpt. Dankzij deze update kunnen featured snippets beter getoond worden en relevantere antwoorden geven. De update heeft invloed op alle top 10-resultaten. Kwalitatieve content die beantwoordt aan de vragen van de gebruiker wordt beloond.

9 december: Uitrol BERT internationaal

Nadat BERT in oktober in de Verenigde Staten geïntroduceerd werd, is de update sinds 9 december wereldwijd doorgevoerd.

Jaar:

2020

13 januari: Core update

Er werd een core update aangekondigd. Hij werd eerst in Amerika uitgerold en in de twee daaropvolgende weken over de rest van de wereld.

22 januari: Featured snippet wijziging

Zoekresultaten die een featured snippet hebben én met het normale zoekresultaat op de eerste pagina staan, zullen met hun normale zoekresultaten naar positie 11 verplaatst worden. Er zijn opvallend minder resultaten voorzien van featured snippets en veel zoekresultaten waarvan geen featured snippet meer getoond wordt.

7 februari: Onbekende update

Opnieuw waren er wijzigingen zichtbaar, maar er werd geen update aangekondigd of bevestigd.

4 mei: Core update

Deze kernupdate had gevolgen voor duplicate content, websites met veel overbodige content en intere keyword cannibalization.

22 juni: Google bug oplossing

Er werden veel verschuivingen opgemerkt, dit bleek door een bug te komen. Deze bug werd snel opgelost.

23 juni: Core rollback update

Een aantal wijzigingen uit de update van 4 mei werden teruggedraaid.

10 augustus: Google Glitch

Deze ‘grote’ update bleek een bug te zijn.

15 augustus: Onbekende update

Er waren weer veel wijzigingen, maar geen aangekondigde of bevestigde update. Het leek erop dat de wijzigingen de dag nadien weer verdwenen waren.

29 september: Indexering bug, nr 1

Google bevestigde een indexeringsbug.

12 oktober: Indexering bug, nr 2

Google bevestigde dat de meerderheid van de indexeringsbugs opgelost waren.

3 december: Core update

In December voerde Google een core update uit.

Jaar:

2021

10 februari: Passage-indexing (VS/Engels)

Met deze update gaat Google meer letten op “passages” in de content. Google geeft niet alleen pagina’s weer, maar ook delen ervan. Het juiste antwoord op een ingewikkelde zoekopdracht bevindt zich misschien ergens diep verborgen in een deel van de tekst. Nu kan Google dat deel beter vinden. De naam passage-indexing werd later herbeken. De update heet nu ‘passage-ranking’.
De update zou 7% van alle zoekopdrachten gaan beïnvloeden.

19 februari: Featured snippet drop

Sinds 19 februari zien we een sterke daling in het aantal featured snippets. Achteraf bleek dit slechts tijdelijk te zijn, alsof de featured snippets even met vakantie waren. Tegen half maart leek dit ‘probleem’ opgelost. Of het een bug was of een bewuste aanpassing, is nog niet duidelijk.

15 juni: Page experience update

Op 15 juni kondigde Google via Twitter aan dat de Page Experience update nu rustig uitgerold wordt. Tegen eind augustus 2021 zou de update volledig uitgerold moeten zijn. Uiteindelijk duurde het iets langer en was de update volledig uitgerold begin september. Zoals bij de meeste updates die over een langere periode lopen, zien we geen drastische veranderingen in de zoekresultaten.

Bij deze update werden core web vitals toegevoegd aan het Google algoritme.

24 augustus: Page title update

Op 24 augustus kondigde Google de Page Title Update aan. Met dit nieuwe systeem kan Google titels voor websitepagina’s genereren. De focus ligt hierbij meer op waar de pagina over gaat. De titel wordt dus niet specifiek aangepast aan de zoekopdracht van de gebruiker.
In meer dan 80% van de gevallen gaat Google de title tag van de pagina gebruiken om een titel te genereren. Inzetten op een goede HTML title tag is dus nog steeds enorm belangrijk.
Grote verschuivingen werden er nog niet opgemerkt, maar het viel op dat er andere titels verschenen in de zoekresultaten.