Hoe de ingewikkelde formule exact in elkaar zit, geeft Google niet prijs. Maar het is wel duidelijk dat er honderden factoren meespelen. We geven je graag een overzicht van de belangrijkste updates in de Google-geschiedenis.
Waarom is dit overzicht belangrijk?
Door je goed in te lezen, sta je al één stap voor op de rest. Jij weet straks wat Google belangrijk vindt en speelt daarop in. Zo optimaliseer jij zonder problemen jouw website voor SEO en behaal je uiteindelijk die hoge positie tussen de zoekresultaten.
Ben jij op de hoogte van alle algoritme wijzigingen tot vandaag? Dan weet jij als geen ander wat er vroeger werkte en wat Google altijd al belangrijk heeft gevonden, wat je wel en zeker niet moet doen. Een goede kennis van het Google algoritme is essentieel voor elke SEO-expert.
Wat is het Google algoritme?
Het algoritme van Google is een reeks van instructies die gegeven wordt aan zoekmachinespiders. Die gaan op zoek naar nieuwe websites en pagina’s of veranderingen daaraan. Ze checken de inhoud en bepalen op welke plaats in de zoekresultaten de website of pagina wordt weergegeven. Het algoritme geeft instructies zoals bijvoorbeeld het aantal pagina’s dat maximum wordt geïndexeerd en de volgorde waarin ze geïndexeerd worden.
Het Google algoritme heeft één groot doel: de beste resultaten tonen voor elk zoekwoord. De meest relevante websites en pagina’s voor een zoekwoord moeten dus bovenaan komen te staan.
Hoe werkt het Google algoritme?
Hoe het algoritme van Google éxact in elkaar zit, is een goed bewaard geheim. Af en toe geeft Google wel informatie prijs over een update, waardoor we kunnen achterhalen welke aspecten het algoritme belangrijk vindt op dat moment. Ook door uit te proberen wat er werkt en wat niet, krijgen we een beter inzicht in het algoritme.
Natuurlijk wordt het algoritme constant geüpdatet en probeert Google zichzelf steeds te verbeteren. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de veranderingen in dit ingewikkelde algoritme.
Een aantal dingen zijn wel duidelijk: Google hecht veel belang aan een website die zowel technisch als inhoudelijk van goede kwaliteit is. Om de kwaliteit van een website of pagina te beoordelen, maken ze gebruik van on-page en off-page ranking factoren.
Impact van Google updates
De geschiedenis van de updates van Google leert je heel wat bij over wat er vroeger werkte, wat er vandaag nog werkt en welke mythes zijn blijven hangen uit ‘de goede oude tijd’.
Kleurcodes impact updates
Hoeveel impact een update nu echt had op de zoekresultaten duiden we aan met deze handige kleurcodes.
● Weinig impact | ● Gemiddelde impact | ● Veel impact
Jaar:
2024
● 11 november 2024: Core Update
Geen wapenstilstand voor Google dit jaar. Na meer dan een maand van grote veranderingen in de zoekresultaten bevestigt de zoekmachine dat er een nieuwe grote update gaande is. De update zelf verliep eerder rustig, maar tegelijk voerde Google manuele penalties uit op subdomeinen van voornamelijk grote Engelstalige websites die producten verkopen en daarbij profiteren van de autoriteit van de moedersite om hoog te ranken. The Big G bindt al langer de strijd aan met dergelijke parasite SEO.
● 15 augustus 2024: Core Update
Na heel wat (negatieve) feedback van kleinere websites die na de Helpful Content Update van september 2023 uit de zoekresultaten verdwenen waren, rolt Google een update uit die nuttige inhoud van onafhankelijke websites meer zichtbaarheid moet geven. Er zijn behoorlijk wat verschuivingen, maar niet iedereen die getroffen werd in september komt er ook beter uit. De uitrol van de augustus 2024 Core Update eindigt op 3 september 2024.
● 20 juni 2024: Spam Update
Een spam update waar Google verder geen informatie over deelde. De uitrol duurde 7 dagen maar de update lijkt weinig invloed te hebben op de zoekresultaten. Wel de eerste aangekondigde bijsturing na de enorme March 2024 Core Update.
● 5 maart 2024: Core Update
Hij heeft geen sexy naam zoals Panda of Penguin, maar de March 2024 Core Update is de grootste die Google doorvoert in 12 jaar. Op 1,5 maand tijd zuivert de zoekmachine naar eigen zeggen 45% van de minderwaardige inhoud uit de zoekresultaten. Voortaan worden helpful content updates meegenomen in de core updates.
● 5 maart 2024: Spam Update
Samen met een core update lanceert Google een spam update tegen onder meer parasite SEO. Door het samenvallen van 2 updates én manuele acties is de oorzaak van wijzigingen in de zoekresultaten lastig vast te stellen. De SERP volatility is wel erg groot tijdens deze 1,5 maand.
2023
● 2 november: Core Update
Een tweede core update op amper twee maanden tijd. Google bindt nog harder de strijd aan met AI content. De SERP volatility is nog groter bij deze November 2023 Core Update dan bij de vorige.
● 5 oktober 2023: Core Update
De derde core update van dit jaar. Deze Google October 2023 Core Update komt met weinig informatie en veel SERP volatility.
● 4 oktober 2023: Spam update
Vooral anderstalige content dan Engelstalig werd geviseerd met deze spam update.
● 14 september 2023: Helpful content system update
Opnieuw een bewerking van de richtlijnen rond helpful content, met updates rond AI teksten, het aanpassen van datums en third-party content.
● 22 augustus 2023: Core Update
Uitgerold tot 7 september en aangekondigd als een grote update. Door continue veranderingen aan het algoritme voor en na de update is echter moeilijk in te schatten hoeveel effect hij nu echt had.
● 23 mei 2023: Topic authority system
Dit systeem wordt al verschillende jaren gebruikt maar verdient nu voor het eerst een woordje uitleg. Relevante content van experts en deskundigen wordt hoger getoond in Google Search en Google News.
● 12 april 2023: Reviews update
Afscheid van de ‘product reviews’ en introductie van de ‘reviews’. Voortaan kunnen ook onder meer reisbestemmingen, ondernemingen en media beoordeeld worden door gebruikers.
● 15 maart 2023: Core Update
Google geeft zelf niets prijs over deze update, die zorgde voor behoorlijke verschuivingen in heel wat zoekresultaten.
● 21 februari 2023: Product reviews update
De update volgt op de vorige update van september 2022. Waar de vorige nog een update was aan de product reviews zelfs, is de nieuwe een update van het product review systeem.
2022
● 14 december 2022: Link spam update
De spam updates zijn er eigenlijk om het AI spamsysteem te verbeteren. Link spam updates verwijderen de spammy links. Verwijdert Google op jouw website spammy links? Dan gaan de rankingvoordelen die deze links opbrachten mee verloren. De update heeft wereldwijd impact op alle websites in alle talen.
● 5 december 2022: Helpful content update
De update volgt op de vorige helpful content update van augustus 2022. Deze wordt doorgevoerd om de classificatie van helpful content beter te maken. De update heeft wereldwijd effect op websites in alle talen.
● 19 Oktober 2022: Spam Update
De spam updates zijn er eigenlijk om het AI spamsysteem te verbeteren. Ervaar je schommelingen na deze update? Dan kijk je best eens het spambeleid van Google na. Sites die dat beleid niet naleven, kunnen lager of zelfs helemaal niet in de resultaten verschijnen.
● 20 September 2022: Product Review Algoritme Update
Opnieuw een update voor het product review algoritme. Doe jij geen product reviews op jouw site? Dan is er geen vuiltje aan de lucht voor jou.
● 12 September 2022: Core Update
Een Core Update is nooit gericht tegen een specifieke website. Dus wanneer je schommelingen ziet na zo’n update heb je geen penalty gekregen. Core updates zijn gericht op de verbetering van systemen die de algemene inhoud van een website beoordelen. Het kan zijn dat je schommelingen ervaart.
● 27 Augustus 2022: Helpful Content Update (HCU)
De update werd eerst uitgerold voor Engelstalige websites. Later komt ook de update voor andere talen. Deze update beloont user gerichte content. Het is voor de zoekmachine belangrijk dat je jouw gebruiker iets nuttig te vertellen hebt. Blijf ook altijd binnen het thema van jouw website. Deze update heeft impact op alle zoekresultaten. Tegelijk gaat Google ook opzoek naar Unhelpful content. Maar, zolang je nuttige content biedt aan jouw gebruikers zit je goed.
● 27 Juni 2022: Product Reviews Update
Deze update is een vervolg op de Product Reviews Update van maart 2021. Google beloont reviews die diepgaand zijn en unieke content bevatten. De zoekmachine wil bewijzen zien van jouw review. De update heeft geen gevolgen voor alle zoekresultaten. Deze update heeft enkel impact op echte review websites.
● 22 Mei 2022: May Core Update 2022
Core updates brengen altijd heel wat wisselingen in posities mee. Alhoewel we weinig negatieve impact hebben ondervonden op onze websites en die van klanten zagen collega’s grotere schommelingen. Vooral websites die gebruik maken van AI content zagen een grote daling in verkeer.
● 22 februari 2022: Product update
Deze update heeft weinig impact op de meeste websites. Er werd gesleuteld aan het algoritme waarmee product reviews gerangschikt worden.
● 22 februari 2022: Page experience update
Een kleine update omtrent waarbij de snelheid factoren die al gelden voor mobiele toestellen doorgetrokken worden naar de desktop ranking.
Jaar:
2021
● 30 november: November 2021 Core Update
Tussen 17 en 30 november heeft Google de November 2021 Core Update uitgerold. De update bracht heel wat schommelingen in de zoekresultaten met zich mee.
● 24 augustus: Page title update
Op 24 augustus kondigde Google de Page Title Update aan. Met dit nieuwe systeem kan Google titels voor websitepagina’s genereren. De focus ligt hierbij meer op waar de pagina over gaat. De titel wordt dus niet specifiek aangepast aan de zoekopdracht van de gebruiker.
In meer dan 80% van de gevallen gaat Google de title tag van de pagina gebruiken om een titel te genereren. Inzetten op een goede HTML title tag is dus nog steeds enorm belangrijk.
Grote verschuivingen werden er nog niet opgemerkt, maar het viel op dat er andere titels verschenen in de zoekresultaten.
● 15 juni: Page experience update
Op 15 juni kondigde Google via Twitter aan dat de Page Experience update nu rustig uitgerold wordt. Tegen eind augustus 2021 zou de update volledig uitgerold moeten zijn. Uiteindelijk duurde het iets langer en was de update volledig uitgerold begin september. Zoals bij de meeste updates die over een langere periode lopen, zien we geen drastische veranderingen in de zoekresultaten. Bij deze update werden core web vitals toegevoegd aan het Google algoritme.
● 19 februari: Featured snippet drop
Sinds 19 februari zien we een sterke daling in het aantal featured snippets. Achteraf bleek dit slechts tijdelijk te zijn, alsof de featured snippets even met vakantie waren. Tegen half maart leek dit ‘probleem’ opgelost. Of het een bug was of een bewuste aanpassing, is nog niet duidelijk.
● 10 februari: Passage-indexing (VS/Engels)
Met deze update gaat Google meer letten op “passages” in de content. Google geeft niet alleen pagina’s weer, maar ook delen ervan. Het juiste antwoord op een ingewikkelde zoekopdracht bevindt zich misschien ergens diep verborgen in een deel van de tekst. Nu kan Google dat deel beter vinden. De naam passage-indexing werd later herbekeken. De update heet nu ‘passage-ranking’. De update zou 7% van alle zoekopdrachten beïnvloeden.
Jaar:
2020
● 3 december: Core update
In December voerde Google een core update uit.
● 12 oktober: Indexering bug, nr 2
Google bevestigde dat de meerderheid van de indexeringsbugs opgelost waren.
● 29 september: Indexering bug, nr 1
Google bevestigde een indexeringsbug.
● 15 augustus: Onbekende update
Er waren weer veel wijzigingen, maar geen aangekondigde of bevestigde update. Het leek erop dat de wijzigingen de dag nadien weer verdwenen waren.
● 10 augustus: Google Glitch
Deze ‘grote’ update bleek een bug te zijn.
● 23 juni: Core rollback update
Een aantal wijzigingen uit de update van 4 mei werden teruggedraaid.
● 22 juni: Google bug oplossing
Er werden veel verschuivingen opgemerkt, dit bleek door een bug te komen. Deze bug werd snel opgelost.
● 4 mei: Core update
Deze kernupdate had gevolgen voor duplicate content, websites met veel overbodige content en intere keyword cannibalization.
● 7 februari: Onbekende update
Opnieuw waren er wijzigingen zichtbaar, maar er werd geen update aangekondigd of bevestigd.
● 22 januari: Featured snippet wijziging
Zoekresultaten die een featured snippet hebben én met het normale zoekresultaat op de eerste pagina staan, zullen met hun normale zoekresultaten naar positie 11 verplaatst worden. Er zijn opvallend minder resultaten voorzien van featured snippets en veel zoekresultaten waarvan geen featured snippet meer getoond wordt.
● 13 januari: Core update
Er werd een core update aangekondigd. Hij werd eerst in Amerika uitgerold en in de twee daaropvolgende weken over de rest van de wereld.
Jaar:
2019
● 9 december: Uitrol BERT internationaal
Nadat BERT in oktober in de Verenigde Staten geïntroduceerd werd, is de update sinds 9 december wereldwijd doorgevoerd.
● 22 oktober: BERT update
De BERT update heeft betrekking op de manier waarop Google de tekst op een website begrijpt. Dankzij deze update kunnen featured snippets beter getoond worden en relevantere antwoorden geven. De update heeft invloed op alle top 10-resultaten. Kwalitatieve content die beantwoordt aan de vragen van de gebruiker wordt beloond.
● 24 september: Broad core algoritme update
Deze update had invloed op de kwaliteit van links. Aangekochte backlinks worden afgestraft, unieke content wordt beloond en nieuws- en medische websites nemen hun plaats op de SERP weer in.
● 18 september: Rich snippet review update
Beoordelingen worden niet meer weergegeven in de zoekresultaten.
● 1 augustus: Nieuw algoritme voor het begrijpen van informatie
Google lanceerde een nieuw algoritme. Oude en onbruikbare informatie werd gefilterd van nieuwe en bruikbare informatie. Content is vanaf nu dus up to date en bruikbaar.
● 12 juli: Maverick update
De Maverick update werd niet bevestigd door Google. SEO marketeers merkten wel verschuivingen op in de resultaten
● 6 juni: Site-ongelijkheid update
Deze update zorgt voor meer variatie op de eerste pagina. Een website wordt nu maximaal 2 keer getoond op de SERP. Op afbeeldingen, Google Maps en Featured Snippets had dit geen effect.
● 3 juni: Core update
Websites met kwalitatieve content zagen een stijging in ranking. Websites met irritante banners, een slechte gebruikerservaring en kwalitatief lage content werden getroffen.
● 12 maart: Florida 2 (core update)
Deze kernupdate richt zich niet op bepaalde websites of sectoren. Het lijkt erop dat Google zoekopdrachten nu anders interpreteert, wat dan wel weer invloed heeft op je ranking.
● 1 maart: 19 SERP-resultaten
Er werden deze dag allerlei veranderingen waargenomen. Wanneer je het aantal organische resultaten telde, bleken dat er 19 te zijn op de eerste pagina met zoekresultaten. Er werd gedacht dat het een test was, maar dit is nooit bevestigd.
Jaar:
2018
● 29 november: Onbekende update
Eind november werden er nog een aantal veranderingen opgemerkt.
● 22 november: Thanksgiving update
Voornamelijk SEO marketeers zien na deze update weer veranderingen in hun positie. De update werd niet bevestigd, maar er wordt vermoed dat de Medic update bijgewerkt of teruggedraaid werd.
● 1 augustus: Medic update
Deze update moest de zoekresultaten verfijnen. Vooral gezondheids- en medische websites zagen veranderingen in de ranking, vandaar dat deze update de ‘Medic update’ genoemd werd.
● 24 juli: Chrome beveiligingswaarschuwing (volledige site)
Alle websites die geen gebruik maken van een HTTPS-verbinding, worden vanaf nu als onveilig gemarkeerd.
● 9 juli: Mobile speed update
De mobiele pagina laadtijd wordt nu ook meegenomen als rankingfactor.
● 17 april: Broad core algoritme kwaliteitsupdate
Pagina’s met kwalitatieve content stegen in ranking.
● 26 maart: Mobile-first index outroll
Met deze update wordt ook de mobiele versie van een website gebruikt voor indexering en ranking. Op die manier wil Google de mobiele gebruikers sneller helpen vinden wat ze zoeken.
● 14 maart: Nul-resultaat SERP-test
Een week lang voerde Google een test uit waarbij geen organische zoekresultaten werden weergegeven. Er verscheen tijdens deze test ook een “toon alle resultaten”-knop.
● 8 maart: Brackets core update
Deze update zorgt voor meer relevante zoekresultaten. Het was een core update of kernupdate.
● 20 februari: Onbekende update
Er werden een aantal veranderingen opgemerkt, maar er werd geen update aangekondigd of bevestigd.
● 17 januari: Degradatie langzame mobiele pagina’s
Langzame mobiele pagina’s kregen een lagere ranking in de zoekresultaten.
Jaar:
2017
● 14 december: Maccabees update
Deze update had vooral effect op de e-commerce. Er was geen officiële aankondiging voor deze update, maar hij viel wel op.
● 30 november: Toename snippetlengte
Het maximaal aantal karakters van de beschrijving werd opgetrokken van 155 naar 300 tekens.
● 17 oktober: Google Chrome HTTPS waarschuwingen
Dit was geen echte update. Vanaf nu geeft Google Chrome een waarschuwing bij onveilige formulieren.
● 27 september: Onbekende update
Er werden veranderingen gerapporteerd, maar er is geen update bevestigd.
● 20 juni: Google Jobs
Met de lancering van Google Jobs werden ook vacatures weergegeven in de zoekresultaten.
● 17 mei: Onbekende update
Er werden veranderingen gerapporteerd, maar er is geen update bevestigd.
● 16 april: 50% HTTPS in de zoekresultaten
In de hoogtste zoekresultaten was 50% een beveiligde website. Tegen het einde van het jaar was dit zelfs al 75%.
● 8 maart: Fred update
Met deze update richtte Google zich op slechte content. Kwalitatieve content werd beloond.
● 1 & 6 februari: Onbekende grote update
Op een week tijd deed Google 2 grote updates, maar bevestigde die niet.
● 10 januari: Pop-up penalty
Websites die agressieve pop-ups toonden, kregen een penalty.
Jaar:
2016
● 10 november: Onbekende grote update
Er werden geen updates bevestigd, maar wel grote verschuivingen in de zoekresultaten gerapporteerd.
● 6 oktober: Penguin fase 2
Penalties van eerdere Penguin updates werden nu teruggedraaid.
● 27 september: Penguin fase 1
Deze fase van de Penguin update hoort bij de realtime update.
● 23 september: Penguin 4.0 realtime
Met de Penguin 4.0 realtime update worden sites in realtime (direct) gestraft voor slechte links en kunnen ze sneller recupereren na een penalty wanneer ze de slechte link aanpassen of weghalen.
● 13 september: Image/Universal drop
De zoekresultaten verschoven weer. Organische resultaten werden op de eerste pagina getoond. Ook deze update is niet bevestigd door Google.
● 1 september: Possum update
Er waren verschuivingen te zien in de top 3 zoekresutlaten, spam werd verwijderd en locatie werd belangrijker. Toch bevestigde Google de update niet.
● 12 mei: mobiel vriendelijk 2.0
Mobielvriendelijke websites werden geboost in de zoekresultaten.
● 10 mei: Onbekende grote update
Er werd een update doorgevoerd. Wat er juist aangepast werd is niet duidelijk.
● 23 februari: Update in Google Adwords
De sidebar werd verwijderd en er kwam een vierde blok bij bovenaan. Ook al was dit een update voor de betaalde advertenties, hij had ook effect op competitieve organische zoekwoorden.
● 8 januari: Onbekende update/Ghost update
Er werden een aantal verschuivingen opgemerkt, maar geen grote veranderingen. Google deed een core update van het algoritme.
Jaar:
2015
● 26 oktober: Rank brain algoritme update
Google kondigde aan dat machine learning onderdeel was van de updates die het afgelopen jaar uitgevoerd zijn. Met de hulp van artificiële intelligentie traint het algoritme zichzelf om patronen te herkennen.
● 17 juli: Panda 4.2
Volgens Google zou deze update van de Panda wel maanden duren. De impact is onduidelijk en er waren geen duidelijke tekenen van een algoritme-update te bespeuren.
● 3 mei: kwaliteitsupdate
Google bevestigde deze update die ze ‘Phantom 2’ doopten. Hij werd uitgevoerd zonder enige aankondiging vooraf. Volgens Google ging het om een kwaliteitsupdate.
● 22 april: Mobilegeddon (mobiele update)
De voorkeur voor mobielvriendelijke websites begon hier. Er waren grote verschuivingen in de mobiele zoekresultaten. Een respsonsive design werd nu belangrijk.
● 4 februari: Onbekende update
Er werden verschuivingen gerapporteerd, maar Google bevestigde geen update.
Jaar:
2014
● 22 december: Pigeon uitbreiding naar UK, CA, AU.
De Pigeon update werd ook in andere landen uitgerold.
● 10 december: Penguin Everflux (doorlopende update)
Google kondigde aan dat Penguin regelmatig kleine updates zou krijgen in plaats van af en toe een grote update.
● 28 november: Penguin 3.1
Een kleine Penguin update.
● 21 oktober: Pirate 2.0
Een kleine groep websites merkte grote verschuivingen in de ranking op door deze update die zich op zogenaamde ‘piraterij’ richtte.
● 17 oktober: Penguin 3.0
Deze Penguin update was minder drastisch dan verwacht en had geen grote gevolgen.
● 1 oktober: venster “in het nieuws”
Het aantal potentiële nieuwswebsites werd uitgebreid. Nieuwssites rapporteerden een verschil in bezoekersaantal en er waren verschuivingen in de zoekresultaten te zien.
● 23 september: Panda 4.1
Zo’n 3% tot 5% van de zoekopdrachten werd beïnvloed door deze grote update van de Panda.
● 28 augustus: auteurschap verwijderd
Google stopt met het auteurschap in zijn geheel. De volgende dag was het volledig verdwenen van de SERP.
● 6 augustus: HTTPS/SSL update
Google gaf aan een voorkeur te hebben voor beveiligde websites. Deze beveiligde websites kregen een kleine rankingboost.
● 24 juli: Pigeon update
De Pigeon update gaf grote veranderingen bij lokale zoekresultaten. Lokale zoekopdrachten werden accurater en relevanter.
● 28 juni: auteurschap foto drop
Google stopt met het auteurschap bij foto’s op de SERP.
● 16 juni: Google Spam algoritme versie 3.0
Dit was een herhaling van de vorige anti-spam update.
● 21 mei: Google anti-spam update en Panda 4.0
Deze update richtte zich op zogenaamde ‘spammy queries’. Dat zijn zoekopdrachten met zoekwoorden zoals ‘casino’ waarbij je vaak links te zien krijgt die malware downloaden op je computer. Vaak werden deze websites gehackt. Ook de Panda kreeg een grote update die maar liefst 7,5% van de Engelstalige zoekopdrachten beïnvloedde.
● 14 april: Onbekende update
Er werd geen update bevestigd door Google, maar er werden veel veranderingen in het algoritme opgemerkt. Verschillende websites zagen een verschil in ranking.
● 6 februari: Pagina opmaak #3
Het algoritme krijgt een update waarbij meer gekeken wordt naar de layout van de pagina en de hoeveelheid content die zichtbaar is eens je op het resultaat hebt geklikt. Hiermee willen ze een overdaad aan advertenties bovenaan pagina’s tegengaan. De update had een impact van minder dan 1% op de zoekopdrachten.
Jaar:
2013
● 19 december: Wijziging snippets auteurs
Het auteurschap in de snippets verdween met deze update.
● 17 december: Onbekende update
Er werden op deze dag veel verschuiving in de zoekresultaten gemeld, maar Google bevestigde geen update.
● 14 november: Onbekende update
Er werden meerdere verschuivingen in de zoekresultaten opgemerkt, maar Google bevestigde de update niet.
● 4 oktober: Penguin 2.1
Google voegde spamfiltering toe.
● 20 augustus: Hummingbird update
Met de Hummingbird update worden teksten en zoekopdrachten beter geïnterpreteerd door Google.
● 6 augustus: in-depth artikel update
Een nieuw type content werd geïntroduceerd, bedoeld voor grote artikelen die een volledig onderwerp bespreken.
● 26 juli: Onbekende update
Een update waarbij “grote gaten” in de zoekresultaten getraceerd werden.
● 19 juli: Uitbreiding knowledge graph
Het aantal knowledge graphs groeide met 25% door deze update.
● 18 juli: Panda recovery update
Een update van de Panda die uitgerold werd over een periode van 10 dagen.
● 27 juni: Multi-week update
Deze update werd aangekondigd naar aanleiding van een site die positie 2 op de SERP behaalde door gebruik te maken van niet-getolereerde technieken.
● 11 juni: Panda Dance update en payday loan/spam query update
Over een periode van 10 dagen zouden er Panda updates uitgerold worden. De maanden erop zou dit nog doorgaan, maar zonder aankondiging. Het algoritme werd ook geüpdatet om meer te targetten op zoekopdrachten die vaak gespamd worden.
● 22 mei: Penguin 2.0
Deze grote Penguin update had een impact op 2,3% van alle Engelstalige zoekopdrachten.
● 21 mei: domain crowding/diversity
Je zal vanaf nu minder vaak meerdere resultaten van hetzelfde domein te zien krijgen in je zoekresultaten.
● 9 mei: Onbekende update
Er worden veel acitiviteiten van het algoritme gemeld, maar Google bevestigde geen update.
● 14 maart: Panda #25
Data suggereren dat er rond deze datum een Panda update plaatsvond. Google heeft deze update niet bevestigd.
● 22 januari: Panda #24
Een update van de Panda die invloed had op 1,2% van de zoekresultaten.
Jaar:
2012
● 21 december: Panda #23
Een update van de Panda die impact had op 1,3% van de zoekresultaten.
● 4 december: Uitbreiding knowledge graph
De knowledge graph functie werd beschikbaar voor niet-Engelstalige zoekresultaten zoals Spaans en Frans.
● 21 november: Panda #22
Een kleine update van de Panda die invloed had op amper 0,8% van de zoekresultaten.
● 5 november: Panda #21
Een update van de Panda die 1,1% van de zoekresultaten beïnvloedde.
● 9 oktober: Pagina-indeling #2
Een update voor de pagina-layout. Voornamelijk sites met veel advertenties werden getroffen.
● 5 oktober: Penguin #3
Een kleine update van de Penguin die een impact had op amper 0,3% van de zoekresultaten.
● 4 oktober
Google postte dat er in augustus en september 65 updates doorgevoerd werden.
● 27 september: Exact-match domain en Panda #20 update
Een exact-match domain is een domeinnaam die exact hetzelfde is als een zoekopdracht en daardoor een boost aan de ranking geeft. Er werd een update van het algoritme gedaan om deze boost tegen te gaan. Er werd ook een update van de Panda doorgevoerd die invloed had op 2,4% van de zoekresultaten.
● 18 september: Panda 3.9.2
Een kleine update van de Panda.
● 20 augustus: Panda 3.9.1
Een kleine update van de Panda.
● 14 augustus: 7-result SERPS
Voor ongeveer 18% van de zoekresultaten, werden nog maar 7 resultaten weergegeven op de SERP.
● 10 augustus: The Pirate DMCA penalty
Google ging penalties uitdelen aan website die beschuldigd worden van inbraken op copyright.
Ze bevestigden ook 86 updates in de maanden juni en juli.
● 24 juli: Panda 3.9
Een kleine update van de Panda die ongeveer 1% van de zoekopdrachten beïnvloedde.
● 25 juni: Panda 3.8
Een kleine update van de Panda.
● 8 juni: Panda 3.7
Een kleine update van de Panda die minder dan 1% van de zoekopdrachten beïnvloedde.
● 7 juni
Google bevestigde in een blog 39 updates in de maand mei.
● 25 mei: Penguin 1.1
Een kleine update van de Penguin.
● 16 mei: Knowledge graph
De knowledge graph zorgde ervoor dat gebruikers gemakkelijker en sneller nieuwe informatie konden vinden. De graph zorgt voor een onderscheid tussen mensen, plaatsen en objecten. Ook kwamen er samenvattingen bij de zoekresultaten zodat je sneller kon zien waar een website over gaat.
● 4 mei
Google plaatste een blog waarin ze vermeldden dat er 52 updates plaatsvonden in april.
● 27 april: Panda 3.6
Een kleine update van de Panda.
● 24 april: Penguin update
De Penguin update is een volgende grote update van Google. Het aantal spamfactoren werd bijgesteld en er werd vanaf dan meer rekening gehouden met factoren zoals keyword stuffing. Deze update had een impact van ongeveer 3% op Engelse zoekopdrachten. Voor zoekopdrachten in talen waar meer spam voorkwam, zoals bijvoorbeeld Pools, liep de impact op tot zo’n 5%.
● 19 april: Panda 3.5
Een kleine update van de Panda.
● 16 april: Parked domain bug
Er was een daling in de ranking door een bug.
● 3 april
Google vermeldde dat er 50 updates hadden plaatsgevonden.
● 23 maart: Panda 3.4
Een update van de Panda die impact had op 1,6% van de zoekresultaten.
● 27 februari: Panda 3.3 en de Venice update
De Panda 3.3 update was weer een kleine update. Met de Venice update werden zoekopdrachten gelocaliseerd op basis van het IP-adres van de gebruiker. Dit zorgde voor meer relevante zoekopdrachten.Google plaatste ook een blog dat er weer 40 updates doorgevoerd waren in februari.
● 3 februari
Er werd bekendgemaakt dat er 17 updates plaatsgevonden hadden in januari.
● 19 januari: Page layout update
De wijze waarop websites beoordeeld werden, veranderde met deze update.
● 18 januari: Panda 3.2
Een kleine update van de Panda.
● 10 januari: Search + your world
Op basis van wat je deelde met en op je Google+ account, zal je nu relevantere zoekresultaten te zien krijgen.
● 5 januari
Google plaatst een blog dat ze 30 updates hebben uitgevoerd.
Jaar:
2011
● 1 december
Google plaatst een blog dat er 10 updates hebben plaatsgevonden in december.
● 18 november: Panda 3.1
Een kleine update van de Panda.
● 14 november
Google plaatst een blog dat er 10 updates hebben plaatsgevonden in november.
● 3 november: Fresher result update
Met deze aanpassing in het algoritme wilde Google meer huidige resultaten tonen, voornamelijk voor zoekopdrachten die tijdsgevoelig zijn.
● 18 oktober: Query-encryptie
Google ging zoekopdrachten encrypteren. Zo werd het moeilijker om te zien waar het organische verkeer vandaan kwam.
● 5 oktober: Panda Flux
Deze update had invloed op 2% van de zoekresultaten.
● 28 september: Panda 2.5
Een kleine update van de Panda.
● 15 september: Pagina elementen
Om crawling- en indexeringsproblemen tegen te gaan, introduceert Google de rel=next en rel=prev tags.
● 16 augustus: Uitgebreide sitelinks
Je kan nu 12 sitelinks onder je vermelding hebben. Later werden dit er terug 6.
● 12 augustus: Panda 2.4
Deze Panda update wordt internationaal uitgerold en had een impact op zo’n 6 tot 9 procent van de zoekopdrachten.
● 23 juli: Panda 2.3
Een kleine update van de Panda.
● 28 juni: Google+
Google+ is het sociale netwerk van Google. Het moest de concurrentie aangaan met Facebook.
● 21 juni: Panda 2.2
Een kleine update van de Panda.
● 2 juni: Schema.org
Het begin van structured data. Google, Yahoo en Bing lanceerden schema.org samen. De website zelf kan je zien als een woordenboek voor structured data.
● 9 mei: Panda 2.1
Een kleine update van de Panda.
● 11 april: Panda 2.0
De eerste, internationale, Panda update.
● 30 maart: de +1 knop
Deze like-button moest vertrouwde content naar boven krijgen.
● 23 februari: Panda update
De Panda update is een grote update en de eerste in zijn soort. Hij had impact op 10 tot 12 procent van de zoekresultaten. Met de Panda update werd kwaliteit nog belangrijker dan voordien. Sites met kwalitatieve inhoud zullen vanaf nu een hogere ranking krijgen.
Voornamelijk content farms, sites met content van lage kwaliteit en zeer veel landingspagina’s, werden getarget.
● 28 januari: Attribution update
Met deze update werd gericht op sites met veel gedupliceerde content. Content stelen wordt zwaar bestraft en dit had een gevolg op ongeveer 2% van de zoekopdrachten.
● 1 januari: Overstock.com en JCPenny penalty
Google deelde een penalty uit aan overstock.com, dat extra links bekwam door kortingen weg te geven aan studenten. Ook JCPenny kreeg een penalty nadat bleek dat er extreem veel ongerelateerde links naar hun pagina kwamen. Google maakte deze penalties publiekelijk.
Jaar:
2010
● 1 december: Social signalen en negatieve beoordelingen
Sociale media zoals Facebook en Twitter worden nu ook gebruikt om de ranking te bepalen. Er werd ook een update gelanceerd waardoor links uit negatieve beoordelingen er niet meer voor zorgden dat de website een hogere positie kreeg. Enkel positieve, kwalitatieve links zorgen daarvoor.
● 1 november: Instant visual previews
Je kreeg meteen een preview van de website te zien in de zoekresultaten. Deze feature werd snel weer verwijderd.
● 1 september: Google Direct
Google toont nu mogelijke resultaten nog voor de zoekopdracht is voltooid.
● 1 augustus: Brand update
Door deze update konden domeinen of merken meerdere keren verschijnen op de SERP.
● 1 juni: Caffeïne update rollout
De Caffeïne update werd eindelijk gelanceerd. Door deze update kan Google alles op het web sneller analyseren en indexeren. Veranderingen op je website worden sneller opgemerkt en zoekresultaten zijn relevanter dan ze ooit geweest zijn.
● 1 mei: May Day update
Long tail zoekopdrachten worden beïnvloed door deze May Day update. Veel webbeheerders zagen een daling in long tail verkeer. Pagina’s met nietszeggende content werden sneller opgespoord, kwalitatieve content werd nog belangrijker. Deze update wordt gezien als de voorloper van de Panda update uit 2011.
● 1 april: Google Places
Het Local Business Center van Google wordt nu Google Places. Een aantal extra functies zijn nu lokaal adverteren en ‘favoriete plaatsen’.
Jaar:
2009
● 1 december: Real-time zoeken
Real-time zoeken werd beschikbaar. Je vindt er onder andere Twitter feeds en content uit Google Nieuws
● 1 augustus: Caffeïne update (voorbeeld)
Google gaf een voorbeeld van zijn grote Caffeïne update prijs, die uiteindelijk in juni 2010 uitgerold werd.
● 1 februari: Vince update en de rel-canonical tag
De Vince update was volgens Google geen al te grote update, maar het tegendeel was waar. Deze udpate had een zeer grote impact. Bekende, grote merken presteerden plots beter op zoekwoorden met veel verkeer. En dat zonder duidelijke reden, velen waren niet eens geoptimaliseerd voor SEO. Ook de rel-canonical tag deed zijn intrede. Hiermee konden bijvoorbeeld problemen met dubbele URL’s opgelost worden.
Jaar:
2008
● 1 augustus: Google Suggesties
Met Google Suggesties verschijnen er gerelateerde zoekopdrachten of suggesties onder de zoekopdracht die jij op dat moment aan het typen bent.
● 1 april: Dewey update
Deze update gaf een grote verandering in de zoekresultaten voor sommige webpagina’s. Wat er juist veranderde aan het algoritme tijdens deze update is niet duidelijk.
Jaar:
2007
● 1 juni: Buffy update
De Buffy update bracht een groot aantal kleine veranderingen mee. Welke dat juist zijn, is niet bevestigd.
● 1 mei: Universele zoekopdrachten
Met universele zoekopdrachten worden meer dan alleen de organische en betaalde zoekresultaten getoond. Ook de resultaten van Google’s eigen verticale zoekmachine worden nu getoond. Het gaat hier om nieuws, video’s en afbeeldingen.
Jaar:
2006
● 1 december: False Alarm update
Google rapporteerde geen update, maar veel SEO-marketeers beweerden veranderingen te zien rond deze periode.
● 1 november: Aanvullende update
Deze aanvullende update uit 2006 veranderde de manier waarop pagina’s gefilterd werden.
Jaar:
2005
● 1 december: Big Daddy update
Deze update veranderde onder andere de canonical tags en redirect tags.
● 1 oktober: Jagger update en Google Local/Maps
De Jagger update richtte zich op links van lage kwaliteit. Google Maps data werd geïntroduceerd en dit had een grote impact op de SEO als het over ‘lokaal’ gaat.
● 1 september: Gilligan update
De Giliggan update werd eerst gezien als een valse update. Google beweerde dat er geen grote update van het algoritme had plaatsgevonden. Later werd bevestigd dat er wel degelijk kleine aanpassingen doorgevoerd werden.
● 1 juni: Gepersonaliseerde zoekopdrachten en XML-sitemaps
Het was nu mogelijk een XML-sitemap in te sturen. Hierdoor kreeg je een kleine invloed op indexatie en crawling. Ook de gepersonaliseerde zoekopdrachten werden geïntroduceerd.
● 1 mei: Bourbon update
Deze update had invloed op duplicate content en non-canonical URL’s.
● 1 februari: Allegra update
Over deze update bestaat veel onduidelijkheid. Wel was het zeker dat veel websitebeheerders een verandering in de Google rankings zagen.
● 1 januari: Nofollow update
Met de nofollow tag kon spam beter voorkomen worden. De kwaliteit van uitgaande links werd nu gecontroleerd. Naast Google, lanceerden ook Microsoft en Yahoo deze tag. Met deze update konden ook spamreacties op blogberichten en niet-geverifieerde links verwijderd worden.
Jaar:
2004
1 augustus: Google IPO
Dit was geen update, maar een belangrijke gebeurtenis in de Google-geschiedenis. Op dit moment was de marktwaarde van Google meer dan 20 biljoen.
● 1 februari: Brandy update
Bij de Brandy update werd het gebruik van relevante ankerteksten belangrijk. Google kon ook meer synoniemen van zoekwoorden vinden door middel van latent semantic indexing (LSI).
● 1 januari: Austin update
Deze update richtte zich voornamelijk op het aanpakken van spam en is een uitbreiding op de Florida update.
Jaar:
2003
● 1 november: Florida update
Dankzij de Florida update is SEO wat het vandaag is. Vanaf hier werden technieken als keyword stuffing afgestraft en werd het SEO niveau belangrijker dan ooit.
● 1 juli: Fritz update
Fritz was de opvolger van Esmeralda en stond in voor dagelijkse kleine aanpassingen. Er werd ook niet meer dagelijks geïndexeerd.
● 1 juni: Esmeralda update
Esmeralda was de laatste maandelijkse update. Deze update zorgde voor grote veranderingen. Google Dance werd vervangen door Everflux. Updates gingen nu ‘voor altijd’ door in plaats van maandelijks.
● 1 mei: Dominic update
De crawlers ‘Freshbot’ en ‘Deepcrawler’ kwamen met deze update mee. Backlinks werden vanaf nu meegeteld en gerapporteerd.
● 1 april: Cassandra update
Met de Cassandra update trad Google op tegen verborgen teksten en links. Sommige website beheerders voegden onderaan extra links en zoekwoorden toe aan hun pagina door deze een witte tekstkleur te geven (of gelijk aan de achtergrondkleur), zodat lezers ze niet konden zien.
● 1 februari: Boston update
Dit was Google’s eerste update die ook effectief een naam kreeg. Het was één van de grote maandelijkse updates waarbij algoritme updates werden toegepast.
Jaar:
2002
● 1 september: de eerste gedocumenteerde Google update.
Jaar:
2001
Lancering Google Afbeeldingen
Er werden dit jaar geen algoritme wijzigingen geregistreerd. Google lanceerde wel Google Afbeeldingen.
Jaar:
2000
● December: De Google Toolbar
De belangrijkste updates onder de loep
Caffeïne update
Op 1 juni 2010 lanceerde Google zijn Caffeïne update. Eerder gaven ze al een preview, maar op deze dag ging alles officieel in zijn werk. De Caffeïne update bracht een nieuwe manier van indexeren met zich mee. Het algoritme werd volledig nieuw opgebouwd met als doel een verbeterde snelheid van de zoekmachine.
Indexeren met de Caffeïne update
Zoekresultaten worden nu 50% sneller verzameld en weergegeven. Pagina’s worden ook veel sneller geïndexeerd door Google. Een hogere zoeksnelheid betekent meer resultaten op korte tijd. De SERP wordt verbeterd door de grote hoeveelheid resultaten. De index van Google is niet alleen groter geworden, maar wordt ook sneller gevuld.
Voor gebruikers is deze update amper zichtbaar, maar webontwikkelaars voelen wel een kleine invloed. SEO-gewijs moeten ze nu meer aandacht besteden aan longtail zoekwoorden omdat Google nu meer rekening houdt met de relatie tussen woorden.
Deze update was voornamelijk een voorbereiding voor toekomstige updates die een grotere impact zullen hebben. We kunnen de Caffeïne update dus als de basis bekijken.
Panda update
De eerste grote update in de Google geschiedenis is de Panda update. De opzet van deze update is het reduceren van kwalitatief slechte content en websites. Logischerwijs worden kwalitatief sterke websites beloond. De update werd voor het eerst gelanceerd op 23 februari 2011.
Content farms
De Panda update was in de eerste plaats een manier om content farms te straffen. Dat zijn websites met veel advertenties en landingspagina’s waarop veel SEO-geoptimaliseerde content terug te vinden is. Google pikt die content namelijk snel op. Het doel van zo’n contentfarm is veel bezoekers naar de advertenties te leiden, maar Google beslist daar nu anders over.
Hoe is de Panda update ontstaan?
In de eerste plaats werd er aan een grote groep mensen vragen gesteld over websites en content. Wanneer vinden zij een website betrouwbaar? De exacte lijst met vragen is niet bekend, maar het ging zeker over kwaliteit en betrouwbaarheid. Het algoritme zocht daarna verbanden tussen alle antwoorden en leerde zo het verschil tussen websites van goede en slechte kwaliteit. De antwoorden waren dus als het ware trainingsvoorbeelden.
Een panda penalty
Heb je een website met kwalitatief slechte content, dan kan je een penalty krijgen door deze Panda update. Tot en met 2015 zijn er een heleboel Panda updates gelanceerd. Daardoor kon je positie regelmatig veranderen. Een onbetrouwbaar onderwerp, verkeerde technische basis of dubieuze links konden ervoor zorgen dat je website een Panda penalty kreeg.
Elk nadeel heeft zijn voordeel. Door de regelmatige updates, kon zo’n penalty ook snel opgeheven worden bij een volgende update. Natuurlijk moet de kwaliteit van je website dan wel verbeterd zijn.
Sinds 2016 maken de Panda updates deel uit van het hoofdalgoritme waardoor de kwaliteitscontroles regelmatig blijven plaatsvinden.
Om een penalty te voorkomen, stelde Google een aantal richtlijnen op voor een goede, kwalitatieve website. Het gaat dan om het voorkomen van spelfouten, te veel advertenties, duplicate content en het overmatig gebruik van zoekwoorden.
Penguin update
De Penguin update is een uitbreiding op de Panda update. Onze Penguin neemt het voornamelijk op tegen black hat linkbuilding technieken. Denk aan het kopen en automatisch genereren van links. Maar ook keyword stuffing wordt niet getolereerd door deze update. Google lanceert de eerste Penguin update op 24 april 2012.
Penguin penalty
Penguin straft het misbruiken van links en zoekwoorden. Los je deze problemen op, dan kan je positie in Google hersteld worden. Let dus op een gezonde, natuurlijke linkbuilding en (uiteraard) kwalitatieve, goed geschreven content.
Na de Penguin 4.0 update worden websites niet langer in hun geheel afgestraft, maar krijgt enkel de afzonderlijke pagina een penalty.
Penguin updates en core updates
Sinds de Penguin 4.0 update in 2016 maakt Penguin deel uit van het Google-core algoritme waardoor updates regelmatig blijven doorgaan.
Hummingbird update
De Hummingbird leerde vliegen op 20 augustus 2013. De impact van deze update is vergelijkbaar met die van de Caffeïne update 3 jaar eerder. Hij richt zich voornamelijk op het begrijpen van zoektermen die als vraag of volledige zin worden ingegeven.
Beter begrijpen
Met de Hummingbird update leert Google door middel van kunstmatige intelligentie beter begrijpen wat de exacte betekenis van een zoekopdracht is. Op die manier wil het nog relevantere zoekresultaten weergeven. De techniek die hiervoor gebruikt wordt, is conversational search.
Ook semantic search krijgt hier een plaatsje. Wanneer je als zoekopdracht “wat is de dichtbijzijnde bakker?” intypt, kan Google je hier een beter antwoord op geven omdat het rekening houdt met waar je bent, wat voor bakkers er zijn en data van Google Maps gebruikt om je de dichtsbijzijnde bakker te kunnen geven.
Pigeon update
Op 24 juli 2014 liet Google de Pigeon update op ons los. Deze update heeft vooral invloed op alles wat lokaal is. Afstand en locatie worden nu meegenomen om de juiste resultaten te kunnen weergeven.
De invloed van Pigeon op de SERP
Voordat er sprake was van de Pigeon update, waren er veel verschillen tussen de normale zoekopdrachten en die in Google Maps. Na deze update kwamen de resultaten veel beter overeen.
Nu verschijnen er meer lokale resultaten op de SERP, zeker wanneer je specifiek naar iets in jouw omgeving zoekt. Lokale handelaars worden sinds de Pigeon update dus gemakkelijker gevonden en beter weergegeven.
Medic update
De Medic update zag het levenslicht op 1 augustus 2018. Oorspronkelijk was het een update zonder naam, maar omdat deze update vooral effect had op medische content heeft iemand hem tot Medic update benoemd.
Expertise op kop
Zoals bij de meeste updates geeft Google niet veel informatie prijs. Maar wat bij deze update wel duidelijk werd, was dat vertrouwen en expertise belangrijker werden. Google gaat nu ook kijken naar wie de content schreef. Is het een expert? Een betrouwbare bron? Of was het een leek in het vak dat een zwak advies schreef? Na de Medic update weet Google of de content en auteur te vertrouwen zijn. Zo voorziet het de gebruiker van de best mogelijke informatie.
BERT update
BERT kwam op 22 oktober 2019 uit in de Verenigde Staten. Sinds 9 december van dat jaar is hij internationaal doorgevoerd. BERT is de afkorting van Bidirectional Encoder Representations from Transformers.
Nóg beter leren begrijpen
Met deze update leert Google nog beter begrijpen wat jij vraagt of nodig hebt. De context van woorden staat hier centraal. Google achterhaaltde intentie achter jouw zoekopdracht om je zo het juiste resultaat te tonen.
BERT helpt dus met het begrijpen van natuurlijke taal en kijkt verder dan enkel en alleen SEO-geoptimaliseerde teksten.
Helpful Content update
Voor het eerst uitgerold tussen 25 augustus en 9 september 2022, bijgewerkt later dat jaar en in september 2023. ‘Helpful content’ of ‘people first content’ is volgens Google “nuttige, betrouwbare informatie die in de eerste plaats is gemaakt om mensen te helpen”. Hiermee engageert de zoekmachine zich verder om behulpzame inhoud aan zijn gebruikers te tonen.
Zelf hameren we al jaren op kwalitatieve content waarmee je je bezoekers helpt. Voor wie zich al aan de ‘SEO best practices’ hield, maakt de Helpful Content Update dan ook weinig verschil. Of toch: het is een mooie beloning voor alle SEO inspanningen die je al deed.
Veelgestelde vragen over Google updates
Hoe vaak voert Google updates uit?
Elke dag worden er kleine updates uitgevoerd. Enkele keren per jaar zijn er grote Core Updates. Er zit geen schema achter deze grote updates, het is dus niet zo dat ze elk jaar op dezelfde dag uitgevoerd worden.
Hoe wordt een update uitgevoerd?
Een update uitvoeren is meer dan alleen maar op een knopje drukken. Heel het Google algoritme wordt aangepast en dat gaat stap voor stap. Niet alle wijzigingen of zoekresultaten worden tegelijk beschikbaar gemaakt. Grote updates worden meestal uitgerold over een termijn van ongeveer 2 weken.
Wat is een Google core update?
Een core update is een grote update van het algoritme. Waar er van de dagelijkse updates nauwelijks iets te merken valt, kunnen core updates een aanzienlijk grotere impact hebben op de zoekresultaten.
Heeft Google een update uitgevoerd?
Waarschijnlijk wel 😃 Hou zeker ons overzicht hieronder in de gaten voor de laatste nieuwe updates.