SEO-consultant

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

Wat is een SEO-consultant?

Een SEO-consultant is een consultant gespecialiseerd in SEO. Een SEO-consultant kan bedrijven helpen om beter te scoren op Google. Hij geeft bedrijven advies maar voert ook zelf taken uit. Dat doet hij allemaal volgens de richtlijnen van Google.

SEO consultant

Wat doet een SEO-consultant?

Een SEO-consultant zorgt ervoor dat websites hoger scoren op Google door middel van search engine optimization. In de eerste plaats geeft de SEO-consultant advies aan bedrijven en hun medewerkers. Zo kan hij de webdesigner bijstaan bij het ontwerpen van een SEO-geoptimaliseerde website en de copywriters advies geven over hoe ze sterke SEO-teksten kunnen schrijven.

Een SEO-consultant voert daarnaast ook zelf taken uit zoals een zoekwoordenonderzoek, het verkeer van en naar een website onderzoeken, een linkbuilding strategie opstellen, problemen met de indexatie opsporen en verhelpen, …

 

De skills van een goede SEO-consultant

Een goede SEO-consultant weet hoe hij met mensen moet omgaan: hij is sociaal en communicatief vaardig, weet op de juiste manier feedback en feed forward te geven en staat altijd klaar om zijn klanten verder te helpen.

Natuurlijk weet hij alles over SEO: hij is bekend met SEO-copywriting, weet wat een long-tail zoekwoord is, kent de verschillende ranking factoren, kent de technische aspecten van een SEO-geoptimaliseerde website en ga zo maar door. Hij kan al deze taken zelf uitvoeren én legt ze moeiteloos uit aan de medewerkers van bedrijven.

 

Met wie werkt een SEO-consultant samen?

SEO-consultants werken vaak op zelfstandige basis. Ze geven onafhankelijk advies aan bedrijven en helpen hen om beter te scoren in Google.

Ze werken samen met allerlei medewerkers binnen dat bedrijf. Ze kunnen ze advies op maat geven aan de webdevelopers, marketeers of copywriters.

Binnen SEO- of marketingbureaus werken ook SEO-consultants die jou een advies op maat kunnen geven.

SEO-consultants zijn SEO-specialisten, naast advies geven kunnen ze dus ook zelf een strategie uitdenken en uitvoeren.

 

Waarom een SEO-consultant inschakelen?

Een SEO-consultant kan je om verschillende redenen inschakelen. Je wil inzetten op SEO maar hebt geen idee hoe of je hebt het zelf geprobeerd, zonder (het gewenste) resultaat. Een SEO-consultant kan je dan tips en advies geven om je op weg te helpen of de SEO van je website volledig zelf in handen nemen.

Wanneer mensen op zoek gaan naar een bedrijf, gebeurt dat in de meerderheid van de gevallen via een zoekopdracht in Google. Daar goed scoren is dus heel belangrijk.

 

De juiste SEO-consultant voor jouw bedrijf vinden

Als je in zee wil gaan met een SEO-consultant, dan is het belangrijk dat je iemand vindt die bij jouw bedrijf past. Je wil ook iemand vinden die alles volgens de richtlijnen van Google doet en geen black hat SEO-technieken toepast. Om een goede keuze te maken, kan je de volgende vragen stellen:

  • Met welke bedrijven/klanten heb je al samengewerkt? Wat heb je voor hen gedaan?
  • Welke resultaten heb je al geboekt met andere/vorige klanten?
  • Werk je met een prijs per uur of een prijs per project?
  • Kan je mij de eerste plaats in de zoekresultaten garanderen?
    Het antwoord op deze vraag hoort “nee” te zijn. Een goede SEO-consultant zal je een hogere positie kunnen garanderen, maar die eerste plaats kan je niet garanderen. De concurrentie is groot en SEO vraagt veel tijd, waarbij je telkens dat stapje hoger komt.

 

Een SEO-consultant is dus iemand die jou helpt met je SEO. Dat kan zijn door adviezen te geven of jouw SEO volledig of gedeeltelijk van je over te nemen.