Kwaliteitsscore: Google E-E-A-T

Wat is E-E-A-T?

E-E-A-T staat voor Experience (ervaring), Expertise, Authoritativeness (autoriteit) en Trustworthiness (betrouwbaarheid). Het is een belangrijk principe van Google om websites te ranken op basis van kwaliteit.

E-E-A-T

E-E-A-T: vier criteria voor de kwaliteitsscore

Met het E-E-A-T-principe rankt Google websites en pagina’s op basis van hun inhoud. Kwaliteit bieden aan de gebruikers is namelijk heel belangrijk voor de zoekmachine. Natuurlijk maakt Google gebruik van immens veel verschillende ranking factoren.

De meest kwalitatieve zoekresultaten verschijnen altijd bovenaan. E-E-A-T baseert zich op ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Maar wat houdt dat eigenlijk in?

De eerste E uit EEAT: Experience

Google introduceerde EEAT in december 2022. Daarvoor breidde het EAT uit met experience. Met alleen maar theoretische uiteenzettingen ga je er niet meer geraken. Google vindt ervaringen uit de eerste hand waardevoller. Denk bijvoorbeeld aan een SEO expert die in zijn online portfolio unieke cases deelt en in zijn content aangeeft wat hij merkt dat in de praktijk wel of net niet werkt.

Andere manieren om je ervaring aan te tonen is het gebruik van zelfgemaakt beeldmateriaal, bijvoorbeeld een fotoreeks die een stappenplan illustreert, of het delen van je eigen inzichten. Zo maak je unieke helpful content voor jouw bezoekers én voor de zoekmachines.

De tweede E uit EEAT: Expertise

Om te bepalen of een tekst, pagina of website kwalitatief is, kijkt Google naar de expertise van de auteur. Wordt de schrijver als deskundige gezien, dan krijgt de pagina een hogere kwaliteitsscore. Volgens Google is een expert iemand die…

  • vakjargon gebruikt. Specifieke, vakgerelateerde termen tonen aan dat de auteur weet waarover hij schrijft.
  • regelmatig content over een onderwerp publiceert. Als de auteur meerdere stukken content heeft geschreven over een onderwerp, is voor Google duidelijk dat hij expert ter zake is.
  • content schrijft die aansluit bij de informatiebehoefte van de bezoeker. Een expert beantwoordt de vragen van het publiek. In de teksten die hij schrijft, geeft hij dus alle nodige informatie die de bezoeker wenst.

Het is dus zeker een meerwaarde om de auteur te koppelen aan je teksten.

De A uit EEAT: Authoritativeness

Je backlinks zijn een stevige graadmeter voor de autoriteit van je website. Voldoende links van andere, betrouwbare en kwaliteitsvolle websites geven een boost aan jouw kwaliteitsscore. Als je kwalitatieve content publiceert, linken andere websites naar jouw inhoud. En dat weet Google wel te waarderen.

De T uit EEAT: Trustworthiness

Ook bij de betrouwbaarheid komt het linkprofiel kijken. Als websites, die volgens Google betrouwbaar zijn, naar jouw pagina linken, gaat jouw kwaliteitsscore automatisch omhoog. Daarnaast draagt ook een SSL-certificaat veel bij aan de betrouwbaarheid van jouw website. Voeg daarbij nog een uitgebreide contactpagina, (positieve) reviews en uitgebreide privacyvoorwaarden toe en je website klinkt Google al een stuk betrouwbaarder in de oren.

Kan je jouw E-E-A-T score meten?

Nee, je E-E-A-T score kan je niet zelf berekenen. Probeer zoveel mogelijk in te zetten op de drie pijlers van Googles kwaliteitsscore. Dan merk je vanzelf dat je beter gaat scoren in Google. Zijn je inspanningen toch vruchteloos? We zetten je als ervaren SEO bureau graag terug op het goede pad. Contacteer ons gerust.

Inhoudsopgave