Structured Data inzetten voor SEO

Wat is structured data

Structured data is een gestandaardiseerde vorm om informatie over te brengen. Je plaatst jouw informatie dus in een soort framework. Dat framework is over het gehele internet hetzelfde. Deze uniformiteit geeft zoekmachines de kans de informatie te verwerken in de SERP.

Zo heb je bijvoorbeeld veelgestelde vragen. Door deze als structured data (gestructureerde data) te voorzien kan Google deze opnemen en tonen bij de resultaten. Daarom is structured data belangrijk voor AEO (Answer Engine Optimization). Denk ook aan recepten: wat zijn de te doorlopen stappen en ingrediënten? We kunnen heel wat informatie in 1 vast formaat gieten.

Hoe werkt structured data

Google gebruikt structured data om de inhoud van een pagina beter te begrijpen. Structured data zelf lever je aan in het JSON-LD formaat (aanbevolen).  Daarnaast kan je dus ook speciale weergaves ontvangen met behulp van structured data.

Structured data is een extra functionaliteit voor pagina’s. Het is niet de bedoeling dat je lege pagina’s maakt die enkel structured data bevatten.

Voorbeeld structured data:

Structured data voorbeeld

 

 Dat ziet er heel technisch uit maar er zit wel degelijk heel wat structuur in.

 

Hoe voeg je structured data toe aan je website?

Zoals je in bovenstaand voorbeeld kan zien zit structured data verpakt in een speciale <script> tag. Die neem je op in de <head> tag van je website. Dat klinkt al snel heel technisch. Afhankelijk met welke technologie je je website maakt kan je dit echter met een plug-in toevoegen. Werk je in pure HTML, dan weet je waarschijnlijk hoe en waar de <head> tag zich bevindt.

 

Je kan structured data ook gemakkelijk implementeren via Google Tag manager. Geen ervaring met de tag manager? Geen probleem. Wij leggen je haarfijn uit wat Google Tag manager is en hoe je het gebruikt.

 

Hoe voeg je structured data toe in WordPress?

In WordPress kan je ook werken met de Javascript implementatie. Al kan je met de meeste SEO plug-ins ook structured data toevoegen zonder technische kennis. Dat maakt de implementatie makkelijker en heel wat interessanter voor ondernemers met een beperkte kennis. 

 

Het belang van structured data

Structured data brengen informiteit. Dat stelt jou in staat om rechtstreeks tegen Google te praten. Aangezien de inhoud op iedere website over het gehele internet hetzelfde is. Zo kan Google perfect afleiden waarover je pagina gaat.

Hierdoor kan je als relevanter uit de bus komen en dus meer en hoger scoren in Google. Daarnaast maak je het voor bezoekers ook makkelijker om de juiste informatie te vinden. En laat nu net dat de missie van Google zijn.

Heeft structured data impact op SEO?

Er is geen directe correlatie te zien tussen het toevoegen van structured data en hogere posities in Google. Je resultaat valt wel meer op. Daardoor stijgt je CTR en kan je op termijn enkele posities stijgen.

Types structured data

Er zijn heel wat verschillende types structured data. Ieder type heeft unieke eigenschappen.

Artikel (Article)

Een nieuws-, sport- of blogartikel. Je kan extra gegevens meegeven zoals de auteur, datum van publicatie, titels en afbeeldingen. Met deze extra data maak je kans om opgenomen te worden in het “Top stories” gedeelte op de SERP.

Boek (Book)

Extra informatie die zoekers helpen een bepaald boek te kopen. Denk aan de auteur, naam van het boek en een url met extra informatie.

Broodkruimels (Breadcrumb)

Deze handige elementjes helpen bij de navigatie binnen je website. Je kan broodkruimels ook gebruiken om meer structuur aan je verschijning in de SERP te geven.

Voeg broodkruimels als structured data toe en als zichtbaar element. Het is een handig element voor je bezoekers om door je website te surfen.

Carousel

In een carousel kan je meerdere recepten, cursussen, restaurants of films bundelen. Ze verschijnen dan gebundeld in de zoekmachines. Hierdoor kan je extra aandacht vestigen op verschillende elementen.

Een praktisch voorbeeld is bijvoorbeeld een overzicht van verschillende pasta recepten. Je kan de verschillende recepten dan snel tonen in 1 carousel.

Cursus (Course)

Dit type structured data geeft onmiddellijk toegang tot de titel, lesgever en een kleine beschrijving van de cursus. Rechtstreeks in de SERP. Zo help je je bezoeker snel navigeren naar de juiste cursus.

Evenement (Event)

Met event structured data maak je jouw evenement beschikbaar in het evenementen overzicht. Je kan jouw concert, evenement, festival of tentoonstelling makkelijk toevoegen. Daarbij kan je gegevens als locatie, naam, datum, beschrijving, status, prijs, organisator, artiesten en een extra afbeelding toevoegen.

Fact check

Een snelle weergave of een bewering juist of fout is. Dit helpt mensen om snel een antwoord te krijgen op een vraag als “is de aarde plat?”. De fact check komt hier van pas aangezien je snel kan tonen dat dit niet waar is.

Veelgestelde vragen (FAQ) must use

De veelgestelde vragen kan je nu ook makkelijk opnemen in de zoekmachines. Bezoekers kunnen je vragen en antwoorden dan onmiddellijk in de zoekmachine bekijken. Zeer handig op je FAQ pagina maar zeker niet te vergeten in blogartikels.

Hoe (How to)

Deze handige vorm van structured data toont bezoekers een stap voor stap uitleg om een taak uit te voeren. Je kan tekst, afbeeldingen en zelfs video’s opnemen om je bezoeker snel op weg te helpen.

Job aanbieding (Job posting)

Een openstaande vacature kan je extra zichtbaarheid bezorgen met een job posting. Je maakt zo kans te verschijnen in “Google for jobs”. Ook hier kan je weer heel wat relevante informatie opnemen zoals een beschrijving, je bedrijf, de job locatie, functie, loon, …

Lokaal bedrijf (Local business) must use

Waarschijnlijk het meest handige type in deze lijst. Dit type staat je toe relevante informatie over je lokaal bedrijf weer te geven. Wanneer we dit type correct implementeren zien we snel verbeteringen in de lokale zoekopdrachten.

Zeker voor bedrijven waar klanten fysiek moeten langs komen is dit een handig hulpmiddel. Vergeet ook zeker je Google mijn bedrijf niet volledig in te stellen voor nog meer zichtbaarheid.

Logo

Het logo van je organisatie. Een kleine feature waardoor je logo beter zichtbaar wordt.

Film (Movie)

Toont een afbeelding, naam, review, regisseur en de datum waarop de film gemaakt is. Zo krijgen bezoekers al van in de zoekmachine de belangrijkste informatie over je film te zien.

Heb je meerder films? Gebruik deze dan in combinatie met een Carousel.

Product structured data voor je webshop

Zeker voor webshops is dit een belangrijke. Dankzij dit type toon je de belangrijkste product informatie rechtstreeks in de zoekmachine. Zo kan je de naam, reviews, merk, beschrijving, afbeelding, voorraad en zelfs kortingen tonen in de zoekmachines.

Belangrijk voor webshops is dat ze deze data op ieder product juist zetten. In WordPress kan je dit automatisch laten gebeuren met een SEO plug-in.

Vraag & antwoord (Q&A)

De naam spreekt voor zich. Je kan snel vragen met bijhorende antwoorden tonen. Het gaat hier altijd over 1 vraag met 1 bijhorend antwoord. Snel en makkelijk voor jou en je bezoeker.

Recept (Recipe)

Een recept bevat heel wat informatie. Door deze informatie goed te structureren kunnen we ook in Google opvallen. Je kan gegevens als een afbeelding, naam, duurtijd, ingrediënten en zelfs video’s toevoegen om je bezoeker verder te helpen.

Dit type structured data biedt heel wat mogelijkheden en kan veel informatie bevatten. Heb je meerdere recepten? Dan is dit type extra interessant in combinatie met een carousel.

Review

Reviews zijn zeer belangrijk. Deze structured data brengt die informatie dan ook extra onder de aandacht. Je krijgt een aantal sterren te zien in bij jouw zoekresultaat in de SERP.

Video

Het laatste type bevat informatie over een video. Hiermee kan je video’s opdelen in hoofdstukken, het mogelijk maken de video te bekijken en te live streamen. Een interessant gegeven als je vaak met video’s aan de slag gaat.

 

Makkelijk & snel structured data genereren

Gebruik onze generator. Zo ben je zeker dat je geen fouten maakt, alle gegevens opneemt en je website in aanmerking komt voor uitgebreide resultaten.

Waar voeg je welke structured data toe?

Het is belangrijk dat je structured data ziet als een aanvulling op bestaande content. Het maakt het voor zoekmachines makkelijker om al bestaande content overzichtelijk weer te geven.

Je kan dan ook meerdere types structured data toevoegen op 1 pagina. Zo kan je de broodkruimels bijvoorbeeld vaak combineren met een artikel type.

Zorg er wel voor dat je het juiste type kiest voor de juiste job. Zo draag je bij aan een gebruiksvriendelijk geheel. Dat kom je SEO zeker ten goede.

 

Structured data generator

Aangezien structured data vrij technisch is hebben we hiervoor een toepassing ontwikkeld waarmee je in enkele klikken de juiste structured data kan genereren. Zo ben je zeker dat je geen fouten op je website plaatst.

 

Je structured data controleren

Om echt zeker te zijn laat je je pagina & structured data best even controleren door Google zelf. Met de test voor uitgebreide resultaten controleert big G zelf of je website in aanmerking komt. Geef je URL of code rechtstreeks in de tool in en klik op “URL testen”.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.