Ubersuggest handleiding

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

Wat is Ubersuggest?

Ubersuggest is een online SEO-tool die je helpt met je zoekwoordenonderzoek. De tool helpt je om de juiste zoekwoorden te vinden én geeft je een heleboel waardevolle informatie en suggesties.

 

Is Ubersuggest gratis?

Ubersuggest is beperkt gratis te gebruiken. Je kan dagelijks drie zoekopdrachten uitvoeren met de gratis versie. Je krijgt dan een beperkte maar degelijke hoeveelheid informatie per zoekopdracht. Wil je Ubersuggest vaker gaan gebruiken, dan heb je de keuze tussen drie soorten abonnementen. Per abonnement verschilt de hoeveelheid dagelijkse rapporten, projecten, hoeveelheid keyword suggesties, … Hoe duurder het abonnement, hoe meer mogelijkheden je hebt.

US abonnementen

Tip: probeer een abonnement eerst 7 dagen gratis uit, zo weet je zeker of het iets voor jou is.

 

Hoe gebruik ik Ubersuggest?

Surf naar de website van Ubersuggest. Meteen verschijnt de zoekbalk waar je je zoekopdracht kan invoeren.

US zoekbalk

Denk eraan de juiste taal en het juiste land te selecteren. Als je deze optie aanklikt, kan je makkelijk de taal of het land beginnen typen. Ubersuggest geeft je automatisch alle mogelijke combinaties van talen en landen om uit te kiezen.

US taal land

 

De keyword analyser van Ubersuggest

Stel dat we als zoekwoord “boek schrijven” nemen. We vullen dit zoekwoord in en klikken op “zoeken” of “search”. Als eerste verschijnt er een keyword overzicht.

US keyword overzicht

Dit overzicht bevat de volgende informatie:

  • Zoekvolume: aantal keren dat er gedurende een maand naar dit zoekwoord gezocht werd.
  • SEO-moeilijkheid: de geschatte concurrentie in organisch zoeken. Hoe hoger dit cijfer, hoe moeilijker het is om organisch te scoren.
  • Betaalde moeilijkheid: de geschatte concurrentie in betaald zoeken. Hoe hoger dit cijfer, hoe moeilijker het is om op basis van betaalde advertenties te scoren.
  • Kosten per klik: de gemiddelde kost per klik wanneer je op Google adverteert voor dit zoekwoord.

Wanneer je verder naar onder scrolt, zie je een grafiek van het zoekvolume voor dit zoekwoord. Met de gratis versie krijg je maar een beperkte grafiek. Om meer data te bekijken, moet je upgraden naar een betaald abonnement.

US grafiek zoekvolume

De grafiek geeft het zoekvolume voor zowel mobiel als computer weer. Door met je muis over de grafiekpunten te gaan, krijg je meer informatie over het aantal zoekopdrachten.

US grafiek detail

Ook om te weten te komen wat het percentage klikken in SEO-resultaten is en welke leeftijdsgroepen naar dit zoekwoord zoeken, heb je een betaald abonnement nodig. Deze informatie kan interessant zijn, maar heb je niet per se nodig om een goede analyse van het zoekwoord te maken.

US proefperiode nodig

Nu komt het belangrijkste onderdeel: de keyword ideeën. Je vindt hier 5 categorieën terug: suggesties, gerelateerd, vragen, voorzetsels en vergelijkingen. Per keyword idee krijg je de trend (over 12 maanden), het zoekvolume, de gemiddelde kost per klik, de paid difficulty en seo difficulty. Hiermee vind je ook inspiratie voor long tail zoekwoorden.

Zoals je ziet is ook hier maar een beperkte hoeveelheid informatie gratis beschikbaar.

US gerelateerd

US voorzetsels

Je kan deze informatie ook terugvinden via het menu links onder “keyword ideeën”.

US menu

Onder “content ideeën” vind je verschillende bestaande artikels die gerelateerd zijn aan je zoekwoord. Je kan ze gebruiken ter inspiratie voor je eigen content, maar let erop dat je ze niet gaat kopiëren. Ubersuggest geeft per artikel ook weer hoeveel backlinks het betreffende domein heeft.

US content idee

 

Data uit Ubersuggest opslaan

Bovenaan elke lijst vind je steeds twee opties terug om de data op te slaan. Enerzijds kan je de data exporteren naar CSV, anderzijds kan je hem kopiëren naar je klembord zodat je hem zelf in bijvoorbeeld een Excelbestand kan plakken. In de linker kolom kan je rijen selecteren. Zo kan je ervoor kiezen om alle keywords te downloaden of enkel degene die je geselecteerd hebt.

US opslaan

 

De concurrentieanalyse van Ubersuggest

Je kan via Ubersuggest ook een concurrentieanalyse uitvoeren. Natuurlijk kan je hier ook informatie over je eigen website uithalen. Kies via het menu de optie “concurrentie-analyse” en voer een domein in.

US concurrentie menu

Tip: neem deze concurrentieanalyse met een korreltje zout. Hij geeft je heel wat inzichten en indicaties, maar de resultaten zijn niet 100% correct.

US concurrentieanalyse

Als eerste krijg je een overzicht van het verkeer van de website.

US concurrentie overzicht verkeer

  • Organische keywords: het aantal zoekwoorden waar dit domein voor rankt in organische zoekopdrachten.
  • Organisch maandelijks verkeer: het totale geschatte maandelijkse verkeer dat dit domein ontvangt met organische zoekwoorden.
  • Domain authority: de domeinautoriteit volgens Moz. Hoe hoger dit getal (1-100), hoe groter de mogelijkheid om te ranken.
  • Backlinks: aantal inkomende links naar dit domein.

Onder het overzicht vinden we de grafiek van het verkeer terug. Deze geeft het aantal organische bezoekers per maand weer. Ook hier kan je met de gratis versie maar een beperkt aantal maanden bekijken.

US concurrentie verkeer statistiek

Daaronder vind je de SEO keyword positionering terug. Hier wordt aangegeven hoeveel keywords ranken voor welke posities in de zoekresultaten. Ook hier krijg je maar een beperkt aantal maanden te zien met de gratis versie van de tool.

US SEO keyword positionering

Onder toppagina’s per land wordt er getoond welke pagina’s het best scoren per land. Er wordt ook meteen weergegeven hoeveel backlinks de betreffende pagina ontvangt.

US concurrentie toppagina US concurrentie toppagina 2

De toppagina’s vind je ook terug via het menu onder “Pagina’s meeste verkeer”.

US menu meeste verkeer

Als laatste zie je de SEO keywords. Deze worden ook per land weergegeven.

US concurrentie SEO keywords

In de eerste kolom vind je de zoekwoorden waar het domein organisch mee scoort. In de tweede kolom zie je het aantal keer dat er in de voorbije maand naar dit zoekwoord gezocht werd (volume). Bij “positie” in de derde kolom vind je de positie van deze URL in de Google zoekresultaten (positie) en in de laatste kolom zie je het geschatte maandelijks verkeer dat deze pagina op Google ontvangt voor deze term (gesch. urlbezoeken).

 

Belangrijk!

De laatste kolom kan soms leeg zijn. Dat wil niet meteen zeggen dat het domein geen verkeer ontvangt. Ubersuggest geeft niet altijd prijs waar het zijn data vandaan haalt. De score voor domein autoriteit komt van Moz, de zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner van Google. Waar de andere data vandaan komt, is niet duidelijk. Het is dus best mogelijk dat de data niet volledig klopt, we kunnen immers niet nakijken waar hij vandaan komt. Kijk daarom altijd kritisch naar de informatie die je krijgt, dat geldt voor eender welke tool je gebruikt.

 

Onder “Keywords op verkeer” via het menu links vind je meer informatie terug over de zoekwoorden waar dit domein voor rankt.

US concurrentie keyword verkeer

In dit overzicht vind je de zoekwoorden, het volume, de positie, het geschatte aantal bezoeken en de SEO-moeilijkheid terug.

US keyword verkeer

Net zoals bij de keyword analyser, kan je de data uit deze tabel exporteren naar CSV of naar je klembord kopiëren.

 

De Ubersuggest extensie voor Google Chrome

Je kan Ubersuggest ook als extensie toevoegen aan Google Chrome. Met deze extensie krijg je alle informatie over een zoekwoord uit Ubersuggest rechtstreeks in Google, Youtube of Amazon te zien. De Ubersuggest extensie kan je ook informatie geven over een website die je bezoekt zoals de top-zoekwoorden, domeinstatistieken, …

 

De Ubersuggest extensie toevoegen aan Google Chrome

Surf naar de Chrome web store en zoek op “Ubersuggest”. Open het resultaat “Ubersuggest – SEO en keyword ontdekker”.US extensie toevoegen

Klik op “toevoegen aan Chrome”. De extensie wordt nu geïnstalleerd en zal verschijnen tussen de extensies bovenaan naast je zoekbalk.

Tip: zet de extensie vast in je zoekbalk. Dit doe je door op het puzzelstukje te klikken en het pinnetje achter de extensie aan te vinken.

US extensie vastmaken

Nu zie je naast de zoekbalk een oranje “U” staan. Dit is je Ubersuggest extensie.

US extensie pin

 

De Ubersuggest extensie gebruiken in Google

We gaan verder aan de hand van het zoekwoord “boek schrijven”. Typ het zoekwoord in op Google en open de Ubersuggest extensie. Dat ziet er zo uit:

US extensie Google

De eerste informatie die de extensie toont, vind je bovenaan in de zoekbalk terug. Ubersuggest geeft je daar het aantal maandelijkse zoekopdrachten en de gemiddelde kost per klik voor dat zoekwoord.

US extensie zoekbalk

Rechts verschijnt een tabel “mensen zoeken ook naar…” waarin je dezelfde informatie kan terugvinden als via de website van Ubersuggest. Je hebt keuze uit 5 categorieën: gerelateerd, aanbevelingen, vragen, voorzetsels, vergelijkingen. Standaard staat de categorie “gerelateerd” open. Wanneer je een andere categorie opent, opent automatisch de Ubersuggest tool in een nieuw tablad.

Bovenaan de tabel kan je de taal en het land nog aanpassen en heb je de mogelijkheid de gegevens naar CSV te exporteren.

US extensie Google tabel 1

Achter elk zoekwoord krijg je nog meer informatie. Als je met je muis op een titeltje gaat staan, krijg je extra uitleg over wat het titeltje of de categorie weergeeft.

  • Vol: aantal keren dat gedurende een maand naar dit zoekwoord is gezocht.
  • CPC: gemiddelde kost per klik via Google Advertenties.
  • SD: geschatte concurrentie in organisch zoeken.

Wanneer je verder naar onder scrolt, krijg je de SEO-statistieken te zien. “Verkeer” geeft het geschatte maandelijkse SEO-verkeer weer dat elk domein krijgt en de positie in de Google resultaten.

US extensie SEO statistieken

Backlinks” geeft het aantal verwijzende domeinen dat elk domein heeft weer en de positie in de Google zoekresultaten.

US extensie backlinks

 

De Ubersuggest extensie gebruiken op websites

De extensie werkt ook op websites. Surf naar eender welke website waar je meer informatie over wil krijgen. Dit kan jouw eigen website zijn of bijvoorbeeld die van de concurrentie. De informatie die je via de extensie op een website krijgt, is grotendeels gelijk aan die uit de concurrentieanalyse van de online Ubersuggest tool.

Open de website op de pagina waar je meer informatie over wil krijgen en klik op het icoontje van de Ubersuggest extensie. De extensie opent dan op de pagina.

US extensie website

 

Er zijn 4 categorieën die je meer informatie geven: domeinoverzicht, keywords op verkeer, backlinks en SEO-analyse. Als voorbeeld nemen we onze eigen website onder de loep.

 

Domeinoverzicht

Onder het domeinoverzicht vind je voornamelijk dezelfde gegevens terug die je bij de concurrentieanalyse ook terugvindt. Eerst heb je het overzicht, daarna het verkeer, de SEO keyword positionering en de toppagina’s en topzoekwoorden per land.

US extensie domeinoverzichtUS extensie domein positionering

 

Keywords op verkeer

Ook de keywords op verkeer zijn dezelfde als die uit de concurrentieanalyse. Je krijgt hier een overzicht van de zoekwoorden waar het domein organisch op scoort en hebt de mogelijkheid om de gegevens te exporteren.

US extensie keywords

 

Backlinks

Onder “backlinks” vind je meer informatie terug over de backlinks die dit domein heeft. De eerste grafiek geeft een overzicht van het aantal backlinks doorheen de tijd. Hoeveel backlinks ontving dit domein een paar maanden geleden? Hoeveel ontvangt het er nu?

US extensie backlinks 1

 

Daaronder geeft een grafiek weer hoeveel nieuwe en verloren backlinks het domein telt per datum.

US extensie backlinks 2

 

Helemaal onderaan geeft de extensie een overzicht van welke pagina’s naar het domein verwijzen. Daarbij worden ook de domeinautoriteit en de pagina autoriteit benoemd.

Ook deze data kan je naar CSV exporteren.

 

SEO-analyse

Onder het tabje “SEO analyse” voert Ubersuggest een analyse van de SEO van de website uit. Je krijgt eerst een kort overzicht met de SEO-score en informatie uit de vorige tabjes.

US extensie analyse overzicht

 

Daarna voert Ubersuggest een gezondheidscheck uit. Daarbij gaat het op zoek naar SEO-problemen op de website. Dat kunnen bijvoorbeeld pagina’s zijn met een laag aantal woorden, een titel die ontbreekt, een pagina met een lange laadtijd, …

Via “kritische fouten” en “waarschuwingen” kom je te weten welke fouten er gevonden zijn. Via “aanbevelingen” geeft Ubersuggest je, indien van toepassing, aanbevelingen om je SEO-score te verbeteren. Klik op “alles zien” om de Ubersuggest tool te openen in een nieuw tablad en zo de fouten, waarschuwingen en/of aanbevelingen te bekijken.

US extensie aanbevelingen

US tool aanbevelingen

US extensie analyse gezondheid

Onder de gezondheidscheck vind je de websitesnelheid terug. Dit is voor Google een belangrijke ranking factor volgens de laatste algoritme update. Je kan de laadtijd voor zowel dekstop als mobiel nakijken.

Helemaal onderaan worden de belangrijkste SEO-problemen nog even kort opgesomd. Ubersuggest laat je ook weten hoe moeilijk het is om het probleem op te lossen en hoeveel impact het probleem heeft op je SEO.

US extensie laadtijd

 

Waarvoor gebruik ik Ubersuggest?

Je gebruikt Ubersuggest voornamelijk voor je zoekwoordenonderzoek. Met deze tool kom je namelijk snel te weten welke zoekwoorden je (nog) kan gebruiken, waar mensen naar zoeken en hoe moeilijk het is om voor een bepaald zoekwoord te scoren.

Naast het beginnen of vervolledigen van je zoekwoordenonderzoek, kan Ubersuggest je nog helpen met tal van andere dingen:

  • Contentideeën vinden.
  • Achterhalen hoeveel backlinks een/jouw website krijgt en waar die vandaan komen.
  • Achterhalen op welke zoekwoorden je concurrentie scoort.
  • Achterhalen hoe goed je concurrentie scoort op bepaalde zoekwoorden.
  • Jouw SEO-score, mogelijke problemen en oplossingen bekijken door middel van de SEO-analyse.
  • De kosten per klik van een zoekwoord vinden.
  • De SEO-moeilijkheid van zoekwoorden achterhalen.
  • De moeilijkheidsgraad voor betaalde zoekopdrachten achterhalen.
  • De domeinautoriteit van een domein achterhalen.

 

De voordelen van Ubersuggest

Ubersuggest is een tool met een heleboel voordelen. Benieuwd welke dat zijn? We sommen ze even voor je op:

  • Je kan de tool (beperkt) gratis gebruiken. De betaalde versies zijn niet overdreven duur.
  • De tool heeft een extensie voor Google Chrome.
  • De zoekwoordentool werkt zeer goed: je krijgt veel relevante zoekwoorden met juiste informatie.
  • Je krijgt een goed inzicht in het organisch verkeer naar je website en welke pagina’s het beste presteren.
  • Je kan een SEO-analyse laten uitvoeren.
  • Je kan een concurrentieanalyse uitvoeren.
  • Ubersuggest is gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.
  • Er is een Nederlandstalige versie van de tool en extensie beschikbaar.

 

De nadelen van Ubersuggest

Ubersuggest heeft dan wel véél voordelen, er zijn natuurlijk ook minder goede punten:

  • De gratis versie is beperkt tot 3 zoekopdrachten.
  • De gratis versie laat je niet alle data zien.
  • Het is niet altijd duidelijk waar Ubersuggest zijn data vandaan haalt.
  • Je krijgt data van de afgelopen maand te zien, niet van op het moment zelf.
  • De extensie is enkel beschikbaar voor Google Chrome.

 

Ubersuggest, de moeite waard?

Ubersuggest is een heel volledige tool, met een handige extensie en is gemakkelijk in gebruik. Het is zeker de moeite waard om met Ubersuggest jouw zoekwoordenonderzoek op te starten of te vervolledigen, contentideeën op te doen en meer inzicht te krijgen in je eigen SEO en die van je concurrentie.