Responsive design
Wat is responsive design?
Een responsive design van je website betekent dat je site zich vlot en automatisch aanpast aan het toestel waarmee een bezoeker op je website terechtkomt. Je website werkt dus optimaal op desktop en laptop, smartphone, tablet, …
Hoe werkt een responsive design?
Bij een website met een responsive design worden de afmetingen van het apparaat, waarmee de website bezocht wordt, bekeken. Afhankelijk van die afmetingen wordt de opmaak aangepast. Zo worden bijvoorbeeld de afbeeldingen en lettergrootte aangepast aan het formaat van het scherm. Op die manier heb je altijd een website die op je scherm past. Dat is aangenamer voor de bezoeker en zorgt ervoor dat hij gemakkelijk via al zijn toestellen doorheen jouw website kan navigeren.
Responsive design en SEO
Het hebben van een responsive design voor jouw website heeft verschillende voordelen voor je SEO. Tegenwoordig surfen enorm veel mensen via hun smartphone of tablet. Google gaat je dan ook belonen als je ervoor zorgt dat dat vlot verloopt.
Een snellere laadtijd met een responsive design
Als jouw website responsive is, betekent dat dat hij zich snel en vlot aanpast aan het toestel. Dat zorgt ervoor dat de pagina’s op jouw website snel geladen worden, eender of je via je smartphone of laptop op de website surft. “Mobile site speed” is niet voor niets een ranking factor geworden voor mobile search. Een snelle laadtijd is fijn voor je gebruikers, zo navigeren ze vlot doorheen je website. Google hecht veel belang aan de gebruikerservaring. Als jouw website een responsive design heeft, is dat alleen maar positief voor je bezoekers en dat zal Google belonen met een betere score.
Een lagere bounce rate
Wanneer jouw website via een smartphone of tablet niet goed werkt, zullen gebruikers die via deze apparaten surfen sneller je website verlaten. Ze hebben immers geen tijd en zin om te gaan inzoomen of meters lang opzij te scrollen om een tekst te lezen. En dat menu, waar vinden ze dat ook al weer terug? Als ze minutenlang moeten zoeken terwijl de website steeds verspringt, zullen ze snel afhaken.
Hoe vlotter gebruikers door je website kunnen navigeren, hoe groter de kans dat ze ook content zullen lezen. Ze kunnen makkelijk hun weg vinden naar de informatie die ze zoeken. Je bounce rate en time on page zullen daardoor lager worden.