Freelance
SEO copywriter
Als freelance SEO copywriter zetten we ons in om jouw website hoger te laten scoren in de zoekmachines. We gaan aan de slag met technische optimalisaties, content en zetten white-hat linkbuilding in. Zo ranken we hoger en trek je meer verkeer aan.
- Onmiddellijk inzetbare kennis & ervaring
- In-house team experts
- Wij gaan voor resultaat
- SEO-traject op maat
- Open communicatie
Wat doet een SEO-copywriter?
Een SEO-copywriter zorgt ervoor dat websites hoger scoren in Google door middel van search engine optimization. In de eerste plaats schrijft de SEO-copywriter geoptimaliseerde teksten. Zo kan hij de webdesigner bijstaan bij het opstellen van een SEO-geoptimaliseerde website.
Digital Climax gaat een stap verder. Naast puur SEO-copywriting zetten we in op het gehele SEO plaatje. Met enkel SEO-teksten kom je er vandaag de dag jammer genoeg niet meer.
Taken van een SEO-copywriter
Het takenpakket van een SEO-copywriter is divers. Daarom focussen we op wat jij nodig hebt om hoger te scoren. Denk aan:
- SEO teksten schrijven
- Zoekwoorden onderzoek
- Technische SEO optimalisaties adviseren/uitvoeren
- Zoekintentie analyseren en verwerken in copy
- Content creatie
- Concurrentie analyse
Kortom zorgt een SEO-copywriter (intern of extern) ervoor dat je website beter vindbaar is met SEO-teksten. Zo bereik je meer potentiële klanten.
Met alleen SEO copywriting kom je er niet…
SEO is een proces. Een proces gebouwd op techniek, content & autoriteit. Copywriting valt onder de 2de pijler content. Teksten schrijven op een website met technische fouten werkt echter niet. Sla geen stap over en begin bij het begin.
Een Externe SEO-copywriter inhuren
Een SEO-copywriter ondersteunt je online marketing team. Als SEO-expert adviseert en implementeert hij verbeteringen aan je website. Initieel maakt de copywriter een plan op gekoppeld aan een strategie. In het verdere verloop werken we deze praktisch uit.
Hoe wij helpen
- SEO (Search Engine Optimisation)
- CRO (Conversion Rate Optimisation)
Wij blijven niet aan de zijlijn staan en gaan ook echt aan de slag met onze aanbevelingen.
Hoeveel kost een SEO-copywriter?
De kostprijs van een SEO-specialist verschilt sterk. Bij somige SEO-copywriters kan je terecht per uur, anderen werken op projectbasis of bieden paketten aan.
Vraag zeker verschillende prijzen aan. De prijs van een SEO-copywriter zal sterk afhangen van ervaring, resultaten en de gevraagde werken.
De uitdaging van iedere SEO-copywriter?
Marketing is geen exacte wetenschap, die lijn kan je ook doortrekken naar SEO. Een SEO-copywriter kan dus geen beloftes doen over resultaten. Wel zoek je best naar een copywriter die alles op alles wilt zetten voor jouw bedrijf. Wij kunnen alvast niet wachten!
Tip: beloftes als “gegarandeerd op positie 1 in x weken” kan geen enkele SEO-copywriter maken.
Ons team Freelance SEO’ers
Bij Digital Climax hebben we gekozen voor een SEO team waarbinnen ieders een eigen expertise heeft. Naast SEO-copywriting kijken we dus naar het complete plaatje. Zo kunnen we ieder bedrijf op ieder vlak ondersteunen.
Technische SEO
Onze technische SEO’ers pluizen je website van boven tot beneden uit. Iedere SEO fout wordt onderzocht. Je ontvangt van ons geen leeg overzicht van fouten maar concrete oplossingen om te kunnen groeien.
SEO-Copywriter
Van zodra je website technisch op punt staat gaan onze SEO-copywriters aan de slag. Waar zijn mensen naar op zoek en hoe kunnen we hen opvangen. Met specifieke SEO-content vangen we hen op in de SERP.
Linkbuilding
Nu je website in topconditie verkeert en voorzien is van kwalitatieve content is het tijd om autoriteit op te bouwen. We gaan op zoek naar kwalitatieve backlinks om de autoriteit van je website te verhogen.
Waarom een SEO-copywriter inschakelen?
Een SEO-copywriter helpt je naar betere rankings. Je gaat aan de slag met zoekmachine optimalisatie & SEO-teksten. Hierdoor verhoog je jouw organisch verkeer en trek je meer bezoekers aan.
In tegenstelling tot SEA betaal je niet per bezoeker. Hierdoor heeft SEO een van de hoogste ROI’s. Denk er wel bij dat je hiervoor op lange termijn moet denken. Je scoort namelijk niet op 1,2,3 bovenaan in de zoekmachines.
B2B SEO-copywriting
SEO heeft een gigantische impact op B2B-marketing. Met SEO-copywriting help je jouw toekomstige klanten met antwoorden. Zo bouw je vertrouwen op. De kunst bestaat erin de juiste zoekwoorden te selecteren binnen je strategie.
B2C SEO-copywriting
Ook voor B2C is SEO-copywriting razend populair. De zoektocht van de consument begint vaak in de zoekmachines. Met de juiste strategie vang je jouw klant op en kan je beginnen verkopen.
Het werk van een SEO-copywriter
Wij vinden dat de belangrijkste taak van een SEO-copywriter “opportuniteiten vinden” is. Een goede copywriter combineert quick-wins en lange termijn doelen voor een optimaal resultaat.
On-page SEO
Een deel van dat werk gebeurt op je website zelf. Denk dan vooral aan problemen lokaliseren, oplossen en content ontwikkelen.
Off-page SEO
Ook naast je website kan je heel wat optimaliseren. Backlinks blijven een belangrijk onderdeel van het Google algoritme. Hiervoor staat team autoriteit klaar. Zo kan de SEO-copywriter focussen op kwalitatieve teksten.
SEO-copywriter met ervaring
We delen onze SEO ervaring graag met jou. Of we er nu samen aan werken of jij er zelf mee aan de slag kan. SEO kan ieder bedrijf vooruit helpen. Om die kracht te ontdekken delen we onze ervaring, expertise en kennis in onze blog.
Helpful content gids
Helpful content: de oudste SEO trend In augustus 2022 lanceert Google de eerste Helpful Content Update. Die wordt bijgewerkt in december 2022 en september 2023. Google hecht duidelijk veel belang aan behulpzame inhoud voor zijn gebruikers. Moet je je zorgen maken om...
Technische SEO
Scoor in Google dankzij je technische SEOWervende teksten, prachtige plaatjes, flitsende video’s… Natuurlijk zijn die belangrijk om bezoekers van je website te overtuigen om actie te ondernemen. Maar dan moeten die bezoekers er wel eerst zijn. Daar bestaan...
WordPress SEO gids
Over WordPressWordPress is een Content Management System (CMS). Het is gebaseerd op PHP code en biedt een systeem om content te beheren zonder technische kennis. Zo bouw je zelfs zonder kennis van code een perfect functionerende website. In deze ‘WordPress SEO gids’...
Handleiding [4 stappen voor 2024]
SEO handleiding: hoger scoren in Google Dat willen we allemaal. Want het is cruciaal voor jouw bedrijf. Maar hoe pak je dat aan? Dat ontdek je in dit artikel. Je krijgt een onmiddellijk toepasbaar stappenplan. Volg je dat? Dan scoor je hoger in Google en andere...
Zoekwoorden onderzoek: Hoe pak je dat aan?
Wat is een zoekwoorden onderzoek? Met een zoekwoorden onderzoek kom je te weten en bepaal je welke zoekwoorden voor jouw bedrijf interessant zijn om op te scoren in zoekmachines zoals Google. Een degelijk onderzoek houdt rekening met allerlei factoren waarop we in...
Linkbuilding: Wat zijn backlinks en hoe krijg je ze?
Wat zijn backlinks? En hoe relevant is linkbuilding in 2024? Wil je scoren in Google? Dan zijn er drie basisvoorwaarden waaraan je website moet voldoen. Allereerst moet je website technisch in orde zijn: snelle hosting, responsive, logische structuur. Tweede...
E-commerce SEO voor webshops
E-commerce SEO: Meer omzet met je webshop Een e-commerce site brengt heel wat SEO uitdagingen mee. In deze gids ontdek je hou je jouw webshop kan optimaliseren voor betere posities in Google en meer omzet. We brengen praktische e-commerce SEO-tips samen met bewezen...
Content Cluster voor SEO
Wat is een content cluster?Een content cluster is een samenhangend geheel van verschillende stukken content (blog artikels, afbeeldingen, video’s …). Ieder onderdeel beschrijft een deel van of versterkt het overkoepelende onderwerp. Zo creëer je interessante content...
SEO & copywriting cases
Dit deden onze SEO-copywriters
Van niet te vinden naar omzetmachine
Bij de eerste kennismaking was deze klant niet te bespeuren op relevante zoekwoorden. We gingen aan de slag met een uitgebreide analyse en stelden een plan op maat op.
Vandaag de dag trekt de website meer dan 1000 bezoekers per maand aan. Heel wat interessante leads maar vooral extra bestellingen maken dat deze campagne de klant helpt groeien.
Top positie in Google
Om meer klanten naar hun zaak te brengen gingen we aan de slag met SEO. We lieten een nieuwe website bouwen en zetten vanaf stap 1 in op een goede vindbaarheid. We begeleiden je dan ook van A-Z voor knappe resultaten.
In de cijfers hieronder, van de afgelopen 3 maanden, zie je het effect van een doordachte SEO strategie. We geven geen advertentiebudget uit maar trekken toch heel wat nieuwe klanten aan met behulp van SEO.
Een ervaren SEO-copywriter inzetten voor jouw bedrijf
De resultaten spreken voor zich. Wij zetten ons 150% in om jou bovenaan te krijgen in Google. Daarbij focussen we op resultaat en de doelstellingen van jouw bedrijf.
Wij zetten dan ook graag onze opgebouwde expertise in om ook jouw website te laten groeien. Een investering waarbij je niet kan verliezen.
Wat kunnen we voor jou betekenen?
Bel ons gerust op of laat je gegevens achter. We spreken graag eens af om te bekijken hoe we ook jouw bedrijf bovenaan in Google krijgen.
Wil jij ook groeien?
Wat is SEO copywriting?
Voor je een deep-dive neemt in SEO copywriting, moet je even terug naar de basis: SEO of wel zoekmachine optimalisatie. SEO leunt op 3 belangrijke pijlers: autoriteit, techniek en content. In die laatste speelt SEO copywriting de hoofdrol. Wil je hoger scoren in Google? Dan is SEO copywriting onmisbaar.
SEO copywriting: hoe doe je dat?
SEO copywriting splits je op in 2 delen. ‘SEO’ en ‘copywriting’. SEO optimaliseert jouw website voor de zoekmachines. Copywriting is het schrijven van teksten die je lezer (lees: je potentiële klant) aanzet tot actie.
Een SEO copywriter schrijft wervende teksten die geoptimaliseerd zijn voor Google en andere zoekmachines.
In essentie verwerk je relevante zoekwoorden voor Google in je webteksten. Zo weet Google waarover jouw tekst gaat en of die tekst een relevant ‘antwoord’ geeft op de zoekopdracht van de surfer. Alles begint bij het inzetten van die juiste woorden: keywords.
SEO copywriting start bij de juiste zoekwoorden
SEO copywriting begint vanuit de zoekopdrachten van je potentiële klanten. Wat typen zij in Google in om een antwoord te vinden op hun vragen / behoeften? Dat zijn de zoekwoorden waarover jij content dient te publiceren om die prospecten naar jouw website te krijgen. Er zijn verschillende mogelijkheden om te ontdekken welke keywords dat zijn.
Doelpubliek onderzoek
Vraag het aan je doelpubliek. Zoek mensen die voldoen aan het profiel van jouw ideale klant en vraag wat zij intypen in Google. Zo krijg je een lijst met interessante zoekwoorden. Pas op! Dit proces neemt veel tijd in beslag.
SEO copywriting tools
Gelukkig bestaan er tools waardoor je vandaag nog kan beginnen met SEO copywriting. Die tools geven je waardevolle informatie over keywords. Het belangrijkste dat jij moet weten is:
- Het aantal keer dat er per maand op een zoekwoord wordt gezocht (= zoekvolume)
- Hoeveel concurrentie er is op dat bepaalde zoekwoord ( = SEO-moeilijkheid)
Met die informatie weet je welke content je moet publiceren en welke keywords je voorrang moet geven. Zoek naar de keywords waarop vaak wordt gezocht en weinig concurrentie zit. Dat zijn de keywords waarmee jij moet starten.
Wil je scoren op keywords waarop veel concurrentie zit? Een gouden regel: wordt beter dan je concurrent. Publiceer relevantere content, werk aan je autoriteit en blijf je tekst verbeteren totdat jij bovenaan staat en blijf volhouden. Dat is een continue proces dat meer tijd en werk in beslag neemt dan scoren op keywords met minder concurrentie.
Onze go-to tools voor keyword research zijn Answer The Public, Ahrefs en Semrush. Bekijk ook welke zoekwoorden jouw concurrenten gebruiken.
Longtail & shorttail zoekwoorden
Voor je naar de tools kijkt, is er nog iets belangrijks dat je niet over het hoofd mag zien. Er bestaan 2 verschillende soorten keywords: longtail keywords en shorttail keywords. Shortail keywords zijn vaak een algemene zoekopdracht, terwijl longtail keywords dieper in detail gaan.
Voorbeeld:
- Short tail keyword: fiets
- Long tail keyword: fietsenwinkel in Antwerpen
Iemand die long tail keywords gebruikt, zoekt gerichter en zit dus al verder in het aankoopproces. Of zoekt iets heel specifieks.
Over het algemeen zit er op long tail keywords minder concurrentie dan op short tail keywords. Probeer dus de gepaste long tail keywords te vinden voor jouw branche en publiceer hier content over.
Lees onze blog die dieper ingaat op long tail zoekwoorden.
Oké, terug naar de tools.
Answer the public
Start je met SEO copywriting? Answer the public is de beste tool om mee te beginnen. Die tool combineert de inzichten van zoekopdrachten in Google en Bing. Als resultaat krijg je een uitgebreid overzicht van wat mensen allemaal intypen als zoekopdracht.
Zo gebruik je answer the public
- Surf naar de website van AnswerThePublic en type het zoekwoord in waarover je meer wil weten. Klik op ‘search’.
- Je krijgt nu de resultaten van je zoekopdracht opgedeeld in 5 categorieën.
- Vragen: hoe, waar, waarom, wanneer, wat, welk, welke, wie
- Voorzetsels: als, bij, met, naar, voor, zonder
- Vergelijkingen: en, gelijk, of, versus, vs
- Alfabetisch: per letter van het alfabet een kolom met resultaten
- Gerelateerd: de topsuggesties volgens Google en Bing op dit moment
- Sla de data op als afbeelding of als csv-bestand en gebruik ze als inspiratiebron voor je content.
Vind je Answer The Public een handige tool? Bekijk dan onze Answer The Public handleiding en haal alles uit je zoekwoordenonderzoek.
Tip:
Vergeet de taal en regio niet in te stellen. Je hebt maar 3 gratis zoekopdrachten per dag, verlies er geen door bijvoorbeeld te zoeken in de verkeerde regio.
Semrush
Semrush is een online SEO-tool die je ondersteunt bij je zoekwoordenonderzoek en concurrentieonderzoek voor SEO copywriting. Semrush helpt je bij het vinden van de juiste keywords en geeft je waardevolle informatie en suggesties.
Zo gebruik je Semrush
- Surf naar de website van Semrush en type je zoekopdracht in de zoekbalk. Vergeet ook je locatie niet aan te passen.
- Je komt terecht op de keyword overview pagina. Hier vind je al heel veel waardevolle informatie.
- In het veld ‘competitive research’ krijg je een uitgebreide concurrentieanalyse
- Ook over je interne en uitgaande links krijg je informatie in het veld ‘Link Building’
- Het is zelfs mogelijk een volledige analyse te laten doen van je website onder het veld ‘On page and Tech SEO’
Ahrefs
Ahrefs is onze favoriete SEO tool en heeft functies die andere SEO tools (nog) niet hebben. De tool is eerder geschikt voor SEO copywriters met ervaring. Je vindt er onder andere deze 5 onmisbare functionaliteiten:
- Site explorer: de site explorer van Afhref is een tool voor concurrentieonderzoek. Hij geeft je inzicht in het organische verkeer, betaald verkeer en backlinkprofiel van je concurrenten.
- Keyword explorer: de keyword explorer is een kwalitatieve zoekwoordenonderzoek tool. Naast zoekwoordideeën vind je er relevante informatie zoals het verkeerspotentieel en de moeilijkheidsgraad van je zoekwoord.
- Site audit: de site audit tool van Ahrefs vertelt je meer over je on-page SEO prestaties. Ahrefs doorzoekt je website en controleert op meer dan 100 SEO-problemen, zowel voor mobiel als desktop.
- Rank tracker: met de rank tracker houd je jouw positie in de zoekresultaten in het oog en vergelijk je jouw eigen prestaties met die van je concurrent.
- Content explorer: de content explorer van Ahrefs analyseert content binnen jouw vakdomein. Zo vind je snel de best presterende artikels over een bepaald onderwerp en krijg je de domain rating en backlinks te zien.
Maar dat is lang nog niet alles. Er valt zoveel over Ahrefs te vertellen dat dit onderwerp een eigen blog verdient; en die hebben we natuurlijk ook. Lees onze Ahrefs handleiding als je meer wil weten.
Ontdek welke zoekwoordenonderzoek tools er bestaan en welke jij best installeert. Liefst vandaag nog.
Schrijf voor je doelgroep, niet voor Google
Ben jij een frequente Google gebruiker? Dan ben je ongetwijfeld al artikels en webpagina’s tegengekomen waarvan je dacht ‘hier had ik nu echt helemaal niets aan’. Lege informatie, of zelfs verkeerde informatie wordt verspreid met als enige doel er zoveel mogelijk keywords in te steken om Google te pleasen. Maar pas op, Google is slim. De zoekmachine heeft de meeste van deze artikels al ‘afgestraft’ en laten dalen in het algoritme.
Tip:
Houd bij SEO copywriting altijd het volgende in je achterhoofd: keywords zijn belangrijk voor Google, maar waardevolle informatie is belangrijker voor je doelgroep.
Dat zijn de mensen die jij wil bereiken en overtuigen, niet Google. Hoog scoren in Google is een sterk hulpmiddel om een potentiële klant op jouw website te krijgen. Stel die niet teleur. Geef hem waardevolle informatie en zet hem aan tot actie. Conversie is je eerste prioriteit als je teksten schrijft. Daarna verwerk je de keywords mee in je tekst.
Het is heel simpel. Google, jij en ik hebben allemaal hetzelfde doel: bezoekers tevreden houden.
- De surfer is op zoek naar een antwoord op zijn vraag / behoefte en wil zo snel mogelijk geholpen worden.
- Het doel van Google is om de surfer zo snel mogelijk van de juiste informatie te voorzien en al zijn vragen te beantwoorden.
- Jouw doel is om een (potentiële) klant te overtuigen om over te gaan tot actie op jouw website.
- Doordat jij waardevolle informatie geeft en inspeelt op de vragen van de surfer, stuurt Google meer verkeer naar jouw website.
Zo creëert deze slimme zoekmachine een win-win situatie voor alle 3 de partijen.
Blijf schrijven voor je doelgroep met de focus op conversie. Gebruik dan keywords op de juiste plaatsen om aan Google duidelijk te maken waarover jouw tekst gaat.
Gebruik tussentitels in je copy
Om je tekst goed leesbaar te maken, zijn tussentitels cruciaal. Ze maken je tekst scanbaar en geven structuur aan je verhaal. Ook Google is fan van tussentitels. Tijdens het crawlen van jouw site zijn je tussentitels, – of headers – het eerste waar Google naar kijkt.
Verwerk je keyword altijd in het begin van je pagina titel en H1 en daarna ook nog in je H2, H3, H4… zo maak je Google duidelijk welke onderwerpen aan bod komen in jouw tekst.
Houd in je titels en tussentitels rekening met je doelgroep – niet enkel met Google.
We nemen dit artikel even als voorbeeld. We hadden als titel ook kunnen kiezen voor ‘SEO copywriting’ dat had Google even goed gevonden. Maar omdat we willen dat ons artikel effectief wordt gelezen en surfers willen overtuigen om verder te klikken, kiezen we voor de titel ‘SEO copywriting: alles wat je moet weten in een handig overzicht’. Onze tussentitels maken dit artikel scanbaar. Je weet als lezer perfect wat je kan verwachten van de verschillende alinea’s.
Leesbaarheid, vindbaarheid en scanbaarheid, check!
het begin van SEO copywriting
- Via zoekwoordenonderzoek verzamel je de keywords die jouw potentiële klanten intikken. Op die keywords moet jij inspelen met jouw content.
- Je doelgroep en conversies blijven je prioriteit. Schrijf wervende teksten en voeg je keywords toe op relevante plaatsen zodat ook Google weet waarover jouw copy gaat.
- Maak gebruik van titels en tussentitels om de leesbaarheid en scanbaarheid te verhogen, en gebruik je keywords in je page title, H1, H2, H3…
Tijd voor de volgende stap: jouw tekst volledig uitschrijven.
Creatief schrijven voor SEO
Net als bij andere marketing inspanningen is ook bij SEO creativiteit van groot belang. Zeker als je een duurzame strategie wil opbouwen. Durf verder denken dan enkel webpagina’s en blogs. Whitepapers, gidsen, checklists, interviews en tutorials zijn maar enkele voorbeelden van creatieve alternatieven. Ze brengen informatie over naar je lezer. En door optimalisatie weet Google welke onderwerpen jouw teksten behandelen.
Steek zoveel mogelijk waarde voor je lezer en creativiteit in je teksten. Doe iets anders dan wat je vorige keer deed en vooral, doe iets anders dan wat al jouw concurrenten doen. Je publiceert toch ook niet exact hetzelfde reclamespotje als je concurrent? Gebruik inzichten waaraan jouw concurrenten nog niet dachten en ga net dat stapje verder dan het op informatie delen aankomt.
And again, Google wil zijn gebruiker zo goed mogelijk verder helpen. Hoe meer waardevolle informatie jij deelt op een slimme manier, hoe meer verkeer Google naar jouw website stuurt.
Begeleid Google en je lezer met interne links
SEO copywriting is meer dan een goede tekst met keywords schrijven. Een belangrijk onderdeel van je strategie zijn links. Je hebt 2 soorten links:
- Interne links
- Externe links
Externe links of backlinks zijn links die binnenkomen via andere websites. Iemand die jouw artikel oppikt en gebruikt als bron, naar jouw checklist verwijst, een quote gebruikt uit jouw interview… hierop heb je zelf weinig invloed. Uiteraard zijn er wel strategieën voor, die hebben we in deze white paper over linkbuilding voor je uitgeschreven.
Nu gaan we vooral verder op de interne links. Interne links zijn links waarmee je verwijst naar een andere pagina op je eigen website. Net zoals wij in deze blog over SEO copywriting linken naar onze handige gidsen of white papers. Zo weet jij waar je meer informatie vindt, en tegelijk weet Google welke content aan elkaar gelinkt is. Want voor jou is de structuur van je site dan misschien wel heel duidelijk, Google ziet jouw website als loshangende pagina’s. Tot je ze met elkaar verbindt natuurlijk. Dat doe je voornamelijk in je menubalk, maar ook door intern naar andere pagina’s op je website te linken. We linken je weer even door naar onze blog over interne links.
Meta title en description
SEO titels en omschrijvingen maken aan Google en je lezer duidelijk waarover je pagina gaat. Zo weet Google op welke keywords hij jouw pagina hoger moet laten ranken. Meta titles en descriptions zijn noodzakelijk voor een hogere ranking in Google en moeten voor elke pagina ingevuld én uniek zijn.
Bekijk het praktijkvoorbeeld om te zien hoe dat werkt:
- Meta title:
- Max 50 tot 60 tekens, hier: 60 inclusief de spaties
- Gebruik je primaire keywords, hier: SEO handleiding
- Maak gebruik van unieke elementen zoals haakjes en cijfers om de aandacht te trekken van de surfer
- Vermeld je zoekwoord vooraan in de titel
- Zorg dat je titel duidelijk maakt waarover je tekst gaat, hier: hoger scoren in Google
- Meta description:
- Maximaal 320 tekens voor desktop en 230 voor mobiel
- Het is niet altijd zeker dat Google jouw ingestelde meta description weergeeft, hier geeft hij gewoon het begin van de pagina tekst weer
- Bij te veel tekens rondt Google af met 3 puntjes
- Gebruik een call to action om meer kliks te krijgen
- Vermeld jouw USP in de meta description om je te onderscheiden van de andere zoekresultaten
Heb je een WordPress website? Dan heb je een plug-in nodig om je meta title en description in te stellen. We hebben de beste WordPress SEO plug-ins voor je verzameld.
Is je website custom gecodeerd? Voeg dan de volgende code toe in je head sectie.
<head>
<title> Hier komt jouw meta title </title>
<meta name=”description” content= “Hier komt je meta description”/>
</head>
Verschil tussen copywriting en SEO copywriting
Elke SEO copywriter is een copywriter, maar niet elke copywriter is een SEO copywriter. Je kan je als copywriter wel redelijk snel omscholen tot SEO copywriter. Oké dat was héél vaak het woord copywriter. Sorry for that.
‘Gewone’ copywriters hebben een breed werkgebied. Ze schrijven wervende teksten voor zowel online als offline doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan:
- Merknamen
- Slogans
- Mailings – direct mail
- E-mail campagnes
- Scripts voor radiospots
- Productverpakkingen
- Brochures
Copywriters toveren met woorden en overtuigen daarmee potentiële klanten om over te gaan tot actie. Idealiter ontfermt een copywriter zich over alle communicatie die jij als bedrijf naar buiten brengt.
Veel copywriters kiezen voor een expertise. SEO copywriting is daar een van. Een SEO copywriter houdt zich uitsluitend bezig met schrijven van geoptimaliseerd webteksten.
Jezelf omscholen tot SEO copywriter? Dan moet je je bijscholen in enkele belangrijke zaken:
- Het algoritme van Google begrijpen en veranderingen opvolgen
- Keyword tools juist gebruiken en interpreteren
- Internal linking begrijpen en toepassen
Tips voor sterke SEO copywriting
Je weet nu dat SEO copywriting veel meer is dan zo vaak mogelijk je keyword gebruiken in je tekst. We zetten onze beste tips even voor je op een rijtje.
- Begin je met SEO? Ga dan op zoek naar eenvoudige keywords met veel zoekvolume en weinig concurrentie
- Vertrouw niet alleen op je buikgevoel, toets je ideëen af in keyword tools om te bevestigen / ontkrachten dat er vaak op een keyword gezocht wordt
- Gebruik tools zoals Answer the public voor content inspiratie
- Gebruik afbuigingen en synoniemen van je keyword in de tekst
- Schrijf je tekst voor je doelgroep en niet voor Google
- Schrijf eerst je tekst uit en voeg daarna relevante keywords toe
- Geef je tekst structuur met tussentitels en gebruik je zoekwoord in je titels
- Maak gebruik van interne links om Google en je lezer door je website te begeleiden
- Stel een meta title en description in
Is SEO copywriting enkel voor je website?
SEO copywriting wordt vooral toegepast op websites en webshops om zo hoger te scoren in Google. Maar wist je dat je ook je teksten voor YouTube kan optimaliseren? Door te focussen op YouTube SEO, scoort jouw video hoger in de zoekresultaten.
Net als SEO copywriting voor het web, begin je ook voor YouTube met een zoekwoordenonderzoek. Start met de YouTube suggesties en ga in detail met keyword tools voor Youtube.
- Gebruik die keywords in je video zelf (YouTube voegt automatisch een ondertiteling toe en weet zo waarover jouw video gaat.)
- Plaats je keyword vooraan in titel van je video.
- Gebruik je keyword op strategische plaatsen in je video beschrijving.
- Zet tags bij je video waarin je je keywords verwerkt.
Tip
behandel je één specifiek keyword? Pas dan de beschrijving van je YouTube kanaal aan en verwerk daarin je zoekwoord.
Welke kennis heeft een SEO-copywriter nodig?
Een SEO-tekstschrijver moet bepaalde kennis en kwaliteiten hebben om goede SEO-teksten te schrijven. Taalvaardigheid, SEO-kennis en kennis of onderzoeksvaardigheden over het onderwerp zijn daarom een must.
Taalvaardigheid
Om overtuigende en correcte teksten te schrijven is een goede kennis van de Nederlandse taal (of eender welke taal waarin je schrijft) belangrijk. Schrijffouten zijn uit den boze. Ook Google houdt er rekening mee of teksten correct geschreven zijn en of ze vlot leesbaar zijn. Het is als lezer niet fijn als je een zin meerdere keren moet lezen om hem te begrijpen. De jusite kennis over hoe je een goede tekst opbouwt mag dan ook niet ontbreken.
SEO-kennis
Om een sterke SEO-tekst te schrijven, heb je natuurlijk behoorlijk wat kennis over SEO nodig. Het is ook geen overbodige luxe als een SEO-copywriter zich heeft verdiept in online contentmarketing.
Als SEO-copywriter moet je precies weten hoe je Google kan bekoren met je teksten. Dat betekent onder andere dat een SEO-copywriter weet hoe hij een zoekwoordenonderzoek uitvoert, waar de zoekwoorden in de tekst moeten verschijnen en welke link er achter welke ankertekst moet komen.
Kennis over het onderwerp
De inhoud van een tekst moet natuurlijk kloppen. Dat betekent dat je als SEO-copywriter ook kennis over het onderwerp waarover je schrijft nodig hebt. In sommige gevallen sluit het onderwerp aan bij iets waar je veel over weet, dat is handig. Natuurlijk zal je soms teksten voor bedrijven schrijven die in een totaal andere sector zitten en waar jij dus niet veel over weet. In dat geval is het belangrijk dat je efficiënt en grondig research kan doen naar het onderwerp.
Google wil kwaliteitsvolle resultaten tonen. Een tekst vol fouten, of dat nu taalfouten zijn of verkeerde uitspraken over een onderwerp, ze worden hoe dan ook afgestraft met een lagere positie op de SERP.
Hoe word ik een SEO-copywriter?
Een SEO-copywriter word je niet van vandaag op morgen. Je weet nu al welke vaardigheden en kennis een goede SEO-tekstschrijver nodig heeft. Maar hoe word je nu écht een SEO-copywriter?
Ik ben een copywriter
Je hebt al ervaring als copywriter? Fantastisch! Dat maakt de stap naar SEO-copywriter heel wat kleiner.
Misschien krijg je tegenwoordig regelmatig de vraag of je ook SEO-teksten kan schrijven? De vraag wordt namelijk steeds groter. Aangezien jij al kennis hebt over copywriting, ontbreekt enkel de SEO-kennis nog. Om te leren hoe je in Google kan scoren, maak je er gewoon gebruik van! Op het internet zijn tal van websites te vinden die jou uitgebreid uitleggen hoe SEO juist werkt. Op onze website vind je alle nodige informatie om jouw SEO zelf in handen te nemen. Combineer die kennis met jouw copywriting-skills en je kan aan de slag!
Ik heb geen ervaring met copywriting
Start je helemaal van nul? Ook dan kan je SEO-copywriter worden. Je zal je dan wel moeten verdiepen in de wereld van copywriting én SEO. Ben je een beetje taalvaardig aangelegd, dan heb je zeker een streepje voor. Hou er rekening mee dat een nieuw vak leren veel tijd en inzet vraagt. En hier moet je er twee onder de knie krijgen…
Nadat je je goed ingelezen hebt, kan je beginnen oefenen. Begin met teksten schrijven voor jezelf, over onderwerpen waar je veel van af weet. Probeer jezelf constant te verbeteren en blijf bijleren. “Oefening baart kunst” zeggen we dan.
Waarom SEO-copywriting onder de knie krijgen?
Om een bedrijf succesvol online te krijgen, is SEO een belangrijke stap in dat proces. Je kan het natuurlijk ook uitbesteden, maar wanneer je zelf al wat kennis hebt, is het makkelijker om de teksten van anderen te beoordelen. Zo kies jij de beste SEO-copywriter die bij jouw bedrijf past óf kan je het gewoon helemaal zelf!
Waar vind ik een goede SEO-tekstschrijver?
SEO-copywriters vind je tegenwoordig overal. Maak gebruik van Google himself en zoek erop los. Lees de teksten van de auteurs grondig na. Past deze schrijfstijl bij mijn bedrijf? Zijn de teksten correct geschreven en vlot leesbaar? Voor welke klanten werken ze?
Neem contact op met verschillende SEO-copywriters die aan je eisen voldoen en ga in gesprek met hen. Je zal vanzelf merken wie het best aansluit bij jouw noden.
Bij veel freelance SEO-copywriters kan je terecht voor kleine opdrachten. Het staat je vrij er een aantal te contacteren en hen een tekst voor jou te laten schrijven. Nadien kan je vergelijken en beslissen welke tekst het best bij jouw bedrijf past en welke tekst het beste geoptimaliseerd is voor SEO.
Ben je op zoek naar een SEO-copywriter om vast in dienst te nemen? Laat de kandidaten dan een artikel schrijven zodat je hun schrijfstijl en SEO-kennis kan vergelijken. Zorg in dit geval dat je zelf al een en ander weet over SEO-copywriting of schakel een SEO-consultant in om je bij te staan.
Tip: Let er bij het zoeken naar een SEO-tekstschrijver goed op dat deze copywriter geen gebruik maakt van zogenaamde black hat SEO-technieken zoals keyword stuffing of inhoud stelen.