SEO-copywriter

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

Wat is een SEO-copywriter?

Een SEO-copywriter of SEO-tekstschrijver is een copywriter, iemand die wervende teksten schrijft dus. Maar daar stopt het niet. De SEO-copywriter is ook een SEO-specialist. Hij heeft dus kennis van copywriting én SEO, die twee combineert hij moeiteloos. Een goede SEO-copywriter brengt de SEO van jouw website naar een hoger niveau.

SEO copywriter

Wat is SEO-copywriting?

Met SEO-copywriting schrijf je overtuigende teksten op basis van de zoekwoorden waarmee je gevonden wil worden op Google. De teksten bevatten dus de juiste zoekwoorden op strategische plaatsen. Dat maakt het voor de zoekmachines makkelijker en duidelijker om te achterhalen waarover een tekst gaat. Je schrijft dus teksten die interessant zijn voor de doelgroep én voor Google (of eender welke andere zoekmachine).

Wat is het doel van SEO-copywriting?

SEO-copywriting geeft een boost aan jouw SEO. Het doel van deze teksten is de online vindbaarheid vergroten. Als jouw website beter gevonden wordt en als relevant beschouwd wordt, zal je meer clicks en dus (potentiële) klanten krijgen.

 

Wat doet een SEO-copywriter?

Een SEO-copywriter schrijft dus teksten die geoptimaliseerd zijn voor SEO. Dat betekent dat de teksten het bedrijf of de website beter online vindbaar maken. Een belangrijk detail hierbij is dat een SEO-tekstschrijver geen teksten schrijft puur voor zoekmachines. Nee, ook bij deze vorm van schrijven wordt er gedacht aan de lezer, aan het doelpubliek. De SEO-copywriter houdt met veel meer rekening dan enkel SEO. Hij heeft dus behoorlijk wat kennis nodig.

Welke kennis heeft een SEO-copywriter nodig?

Een SEO-tekstschrijver moet bepaalde kennis en kwaliteiten hebben om goede SEO-teksten te schrijven. Taalvaardigheid, SEO-kennis en kennis of onderzoeksvaardigheden over het onderwerp zijn daarom een must.

SEO copywriter kennis

Taalvaardigheid

Om overtuigende en correcte teksten te schrijven is een goede kennis van de Nederlandse taal (of eender welke taal waarin je schrijft) belangrijk. Schrijffouten zijn uit den boze. Ook Google houdt er rekening mee of teksten correct geschreven zijn en of ze vlot leesbaar zijn. Het is als lezer niet fijn als je een zin meerdere keren moet lezen om hem te begrijpen. De jusite kennis over hoe je een goede tekst opbouwt mag dan ook niet ontbreken.

SEO-kennis

Om een sterke SEO-tekst te schrijven, heb je natuurlijk behoorlijk wat kennis over SEO nodig. Het is ook geen overbodige luxe als een SEO-copywriter zich heeft verdiept in online contentmarketing.

Als SEO-copywriter moet je precies weten hoe je Google kan bekoren met je teksten. Dat betekent onder andere dat een SEO-copywriter weet hoe hij een zoekwoordenonderzoek uitvoert, waar de zoekwoorden in de tekst moeten verschijnen en welke link er achter welke ankertekst moet komen.

Kennis over het onderwerp

De inhoud van een tekst moet natuurlijk kloppen. Dat betekent dat je als SEO-copywriter ook kennis over het onderwerp waarover je schrijft nodig hebt. In sommige gevallen sluit het onderwerp aan bij iets waar je veel over weet, dat is handig. Natuurlijk zal je soms teksten voor bedrijven schrijven die in een totaal andere sector zitten en waar jij dus niet veel over weet. In dat geval is het belangrijk dat je efficiënt en grondig research kan doen naar het onderwerp.

Google wil kwaliteitsvolle resultaten tonen. Een tekst vol fouten, of dat nu taalfouten zijn of verkeerde uitspraken over een onderwerp, ze worden hoe dan ook afgestraft met een lagere positie op de SERP.

 

Hoe word ik een SEO-copywriter?

Een SEO-copywriter word je niet van vandaag op morgen. Je weet nu al welke vaardigheden en kennis een goede SEO-tekstschrijver nodig heeft. Maar hoe word je nu écht een SEO-copywriter?

Ik ben een copywriter

Je hebt al ervaring als copywriter? Fantastisch! Dat maakt de stap naar SEO-copywriter heel wat kleiner.

Misschien krijg je tegenwoordig regelmatig de vraag of je ook SEO-teksten kan schrijven? De vraag wordt namelijk steeds groter. Aangezien jij al kennis hebt over copywriting, ontbreekt enkel de SEO-kennis nog. Om te leren hoe je in Google kan scoren, maak je er gewoon gebruik van! Op het internet zijn tal van websites te vinden die jou uitgebreid uitleggen hoe SEO juist werkt. Op onze website vind je alle nodige informatie om jouw SEO zelf in handen te nemen. Combineer die kennis met jouw copywriting-skills en je kan aan de slag!

Ik heb geen ervaring met copywriting

Start je helemaal van nul? Ook dan kan je SEO-copywriter worden. Je zal je dan wel moeten verdiepen in de wereld van copywriting én SEO. Ben je een beetje taalvaardig aangelegd, dan heb je zeker een streepje voor. Hou er rekening mee dat een nieuw vak leren veel tijd en inzet vraagt. En hier moet je er twee onder de knie krijgen…

Nadat je je goed ingelezen hebt, kan je beginnen oefenen. Begin met teksten schrijven voor jezelf, over onderwerpen waar je veel van af weet. Probeer jezelf constant te verbeteren en blijf bijleren. “Oefening baart kunst” zeggen we dan.

Waarom SEO-copywriting onder de knie krijgen?

Om een bedrijf succesvol online te krijgen, is SEO een belangrijke stap in dat proces. Je kan het natuurlijk ook uitbesteden, maar wanneer je zelf al wat kennis hebt, is het makkelijker om de teksten van anderen te beoordelen. Zo kies jij de beste SEO-copywriter die bij jouw bedrijf past óf kan je het gewoon helemaal zelf!

 

Waar vind ik een goede SEO-tekstschrijver?

SEO-copywriters vind je tegenwoordig overal. Maak gebruik van Google himself en zoek erop los. Lees de teksten van de auteurs grondig na. Past deze schrijfstijl bij mijn bedrijf? Zijn de teksten correct geschreven en vlot leesbaar? Voor welke klanten werken ze?

Neem contact op met verschillende SEO-copywriters die aan je eisen voldoen en ga in gesprek met hen. Je zal vanzelf merken wie het best aansluit bij jouw noden.

Bij veel freelance SEO-copywriters kan je terecht voor kleine opdrachten. Het staat je vrij er een aantal te contacteren en hen een tekst voor jou te laten schrijven. Nadien kan je vergelijken en beslissen welke tekst het best bij jouw bedrijf past en welke tekst het beste geoptimaliseerd is voor SEO.

Ben je op zoek naar een SEO-copywriter om vast in dienst te nemen? Laat de kandidaten dan een artikel schrijven zodat je hun schrijfstijl en SEO-kennis kan vergelijken. Zorg in dit geval dat je zelf al een en ander weet over SEO-copywriting of schakel een SEO-expert in om je bij te staan.

Tip: Let er bij het zoeken naar een SEO-tekstschrijver goed op dat deze copywriter geen gebruik maakt van zogenaamde black hat SEO-technieken zoals keyword stuffing of inhoud stelen.

 

Zelf een goede SEO-tekst schrijven

Wil je graag zelf aan de slag met SEO-copywriting? Om je op weg te helpen geven wij je alvast een aantal richtlijnen mee om een sterke SEO-tekst te schrijven.

Voorbereiding is key(words)

Alles begint bij een goede voorbereiding. Er zijn een heleboel vragen om over na te denken nog voor je begint met schrijven:

  • Wat is je onderwerp?
  • Wat willen je lezers daarover weten?
  • Welke vragen wil je beantwoorden en/of welke problemen wil je oplossen?
  • Is er eigenlijk wel interesse voor dit onderwerp?

Met een zoekwoordenonderzoek achterhaal je relevante zoekwoorden voor het onderwerp. Je komt erachter waar mensen naar zoeken, wat ze willen weten en op welke vragen of problemen ze stoten. Er bestaan heel wat handige online SEO-tools om je op weg te helpen. De zoekwoorden die je kiest vormen een basis voor je tekst. Vergeet zeker niet om ook onderzoek te doen naar long-tail keywords. Het is vaak makkelijker om hierop te scoren omdat ze veel specifieker zijn.

Je SEO-tekst opbouwen

Om je SEO-tekst goed op te bouwen, moeten je zoekwoorden op de juiste plaats staan. Zorg dus dat ze voorkomen op volgende plekken:

  • In de <H1> titel.
  • In de <H2>, <H3>, … tussentitels. Je zoekwoord hoeft niet in élke titel te staan, maar komt best minstens 1 keer voor op elk niveau.
  • In je URL.
  • Verspreid doorheen je tekst, zonder dat je de tekst volpropt met keywords.

Tip: gebruik ook synoniemen om keyword stuffing te voorkomen.

Links toevoegen aan je tekst

Een goede SEO-copywriter gebruikt voldoende, maar niet overdreven veel, interne en externe links in zijn teksten. Vooral interne links zijn heel belangrijk. Ze zorgen er namelijk voor dat de lezer doorklikt naar andere pagina’s binnen jouw website. Voor Google is dat een teken dat jouw website interessant en relevant is.

Een goede link heeft een relevante ankertekst en brengt de lezer naar een interessante, relevante pagina. Interne links helpen Google ook beter begrijpen hoe jouw website in elkaar zit en welke pagina’s belangrijk zijn.

Denk aan de meta-titel en meta-omschrijving

Bij SEO-copywriting komt meer kijken dan alleen een sterke SEO-tekst schrijven. Ook de meta-titel en meta-omschrijving zijn een belangrijk onderdeel. Deze mogen niet te lang zijn, moeten duidelijk maken waar de pagina/tekst over gaat en bevat bij voorkeur ook een zoekwoord.

De inhoud is ook belangrijk

De inhoud van je tekst is natuurlijk even belangrijk, misschien wel belangrijker, dan alle andere SEO-aspecten. Je tekst moet relevant en interessant zijn en je lezers bekoren. Ook de lengte van de tekst doet ertoe. Zo schrijf je best teksten van minimaal 300 woorden om dunne content op je website te voorkomen.

 

Dit doet een SEO-copywriter

Sterke, overtuigende teksten schrijven die jouw SEO een boost geven. Het is veel meer dan een simpele lap tekst op internet gooien. SEO-tekstschrijvers zijn onmisbaar geworden in deze digitale wereld.