Dwell time

Dwell time is de tijd tussen het moment dat een gebruiker via de SERP op jouw website terecht komt en het moment dat hij naar de SERP terugkeert.

Dwell time en de SERP

De dwell time begint op het moment dat een bezoeker via de search engine result page op jouw website terecht komt. Wanneer de bezoeker je website weer verlaat én terugkeert naar de SERP, eindigt de dwell time. In de tussentijd kan hij dan een of meerdere pagina’s op je website bezocht hebben. Als iemand jouw URL intypt en zo rechtstreeks je website bezoekt, kunnen we het dus niet over dwell time hebben. De SERP is altijd het startpunt.

Dwell time visueel

Wat vindt Google van dwell time?

Google heeft nergens bevestigd noch ontkracht dat het dwell time gebruikt als ranking factor voor zijn zoekresultaten. Gebruik je tools zoals Google Analytics, dan zal je daar ook geen factor ‘dwell time’ terugvinden. Enkel ‘time on page’ en ‘bounce rate’ komen aan bod.

Maar wat wel zeker is, is dat Google héél veel belang hecht aan hoeveel tijd een persoon doorbrengt op een website. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat ook dwell time meegerekend wordt.

Wat is een goede dwell time?

De ideale dwell time is moeilijk te bepalen. Meestal is 2 tot 4 minuten een mooie tijdspanne. Maar wanneer iemand via Google het weer voor vandaag op zoekt, is een korte blik van enkele seconden op de webpagina misschien al genoeg om alle informatie te vinden. Je hebt dan een korte dwell time maar je bezoeker heeft op jouw website wel gevonden wat hij zocht. In dat geval is een korte dwell time dus niet erg, want je bezorgde wel relevante informatie aan je bezoeker.

Dwell time verhogen

Om de dwell time op jouw website te verhogen, moet je ervoor zorgen dat je bezoekers langer op je website blijven ‘dwalen’. Dat kan je op verschillende manieren doen:

  • Zorg voor lange en kwalitatieve content. Hoe langer je artikel, hoe meer tijd mensen nodig hebben om het te lezen.
  • Maak gebruik van interne links. Hierdoor worden bezoekers vlot doorverwezen naar relevante pagina’s binnen jouw website waar ze nog meer informatie kunnen vinden. Zo blijven ze rondneuzen.
  • Maak gebruik van video. Als bezoekers een video kunnen bekijken. op je website, zullen ze langer aanwezig blijven.

Hoewel dwell time een lastige factor is en vaak verward wordt met andere metrics, is het een goed idee om hem zo hoog mogelijk te krijgen. Google houdt ervan als bezoekers graag op jouw website rondneuzen en dat zal beloond worden.

Inhoudsopgave