Afbeeldingen SEO

Je afbeeldingen optimaliseren voor SEO

SEO, ook gekend als Search Engine Optimization, heeft alles te maken met het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. De drie pijlers techniek, content en autoriteit zorgen ervoor dat jouw website zal stijgen in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. In het optimaliseren van je website kan en moet je ver gaan als je de concurrentie wilt overstijgen. Zelfs de afbeeldingen die je gebruikt moeten eerst een SEO optimalisatie ondergaan. Enkel zo kan jij één van die eerste plaatsen in Google bemachtigen.

Waarom je afbeeldingen SEO optimaliseren?

Simpel. De spiders die jouw website crawlen hebben geen ogen. Ze kunnen dus niet zien wat er op de afbeelding staat. Om jou te ‘belonen’ voor je afbeeldingen, zal je aan Google moeten duidelijk maken wat er te zien valt op jouw afbeelding. Vooral als het om een belangrijke afbeelding gaat.

Daarnaast kan het gebruik van verkeerde afbeeldingen ook zorgen voor het vertragen van jouw website.

Last but not least; afbeeldingen maken jouw website een stuk aantrekkelijker. Als je ze toch al gebruikt, kan je beter even rekening houden met de regels rond SEO voor afbeeldingen.

Kies de juiste afbeeldingen

Eerst en vooral is het belangrijk dat je afbeeldingen gebruikt waar je rechten op hebt. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar af en toe krijgen wij nog een klant binnen die zijn afbeeldingen gewoon van Google of Printerest heeft gehaald. En dat mag natuurlijk niet zomaar.

Tijd dus om een fotoshoot te organiseren. Foto’s die je zelf hebt genomen mag je altijd zonder probleem gebruiken op je website. Als de mensen op de foto je hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven natuurlijk.

Geen tijd om eigen foto’s te nemen? Dan zijn er tools die jou hierbij helpen:

Deze tools zijn ook handig om extra afbeeldingen toe te voegen aan je SEO artikels of blogs.

Gebruik het juiste bestandstype

Kies je voor een JPEG of een PNG? Dat hangt af van het doel en de opmaak van jouw afbeeldingen. Houd er wel rekening mee dat de laadsnelheid van je website een belangrijke rakningfactor is voor Google. De grootte van je afbeeldingen speelt hier een grote rol in.

De meest gekende en gebruikte afbeeldingtype’s zijn JPEG en PNG.

 

JPEG

Standaard wordt er gekozen voor een .jpeg bestand. Dit afbeeldingstype wordt bijna overal ondersteund. Je kan deze afbeeldingen zowel gebruiken voor op je website en sociale media als voor het bedrukken van je werkkleding.

Het nadeel van een .jpeg bestand is dat je geen transparante achtergrond kan toevoegen. Bij een .jpeg bestand komt er altijd een wit vlak achter je afbeelding te staan. De kwaliteit is na het opslagen ook vaak iets minder.

 

PNG

Een ander heel gekend bestandstype is .png. Dit soort afbeeldingen hebben de hoogste kwaliteit, maar het zijn ook grote afbeeldingen. Je zal de afbeeldingen dus moeten verkleinen voor je ze toevoegd aan je SEO artikel. Doe je dat niet, dan zal de laadsnelheid van je website vertragen. ( = Google zal je afstraffen).

De ideale bestandsgrootte van je afbeelding is kleiner dan 1MB. Meestal komt dat neer op de volgende afmetingen:

  • 600 – 800 px lengte en 1200 px breedte voor een banner
  • 600 – 800 px lengte en 600 – 800 px breedte voor andere afbeeldingen

Wij gebruiken de handige gratis tool paint.net om onze afbeeldingen te optimaliseren.

Bij PNG afbeeldingen is het wel mogelijk om ze op te slagen met een transparante achtergrond.

Optimaliseer je bestandsnaam

Nu je afbeeldingen het juiste bestandtype en formaat hebben, is het tijd om de bestandsnaam van je afbeelding te optimaliseren. Verwerk het zoekwoord van je SEO artikel in de bestandsnaam van al de afbeeldingen die je gebruikt op die pagina.

Slecht voorbeeld:
img5584.jpg

Goed voorbeeld:
SEO-optimalisatie-afbeeldingen.jpg

Door te kiezen voor de 2e en goede bestandsnaam, weet Google dat jouw afbeelding bijdraagt aan je tekst en niet puur decoratief is.

Vul je alt-beschrijving altijd in

Als je je afbeeldingen toevoegd aan je webpagina, zal je de mogelijkheid krijgen om een alt-beschrijving toe te voegen. Deze alt-beschrijving gaat over wat er te zien valt op je afbeelding. Als je afbeelding om een bepaalde reden niet kan laden, krijgt je bezoeker deze alt-beschrijving te zien.

Maar ook zoekmachines lezen je alt-beschrijving tijdens het crawlen van je pagina. Verwerk dus zeker je zoekwoord in de alt-beschrijving van elke afbeelding die je gebruikt.

Scoren in Google afbeeldingen

Er zijn verschillende plaatsen in Google waar jouw afbeeldingen kunnen scoren. De algemene zoekresultaten ‘alle’ en de ‘afbeeldingen’. Door je bestandsnamen te optimaliseren, scoor je hoger in algoritme van Google afbeeldingen. Ideaal voor bedrijven die producten en diensten verkopen waarbij de uiterlijke kenmerken van groot belang zijn zoals kleding en meubilair.

Voeg afbeeldingen toe aan je XML-sitemap

Doormiddel van je XML-sitemap geef je meer informatie aan Google over wat er te zien valt op je afbeelding. Hoe je je afbeeldingen toevoegt aan je XML-sitemap vind je op de Search Console Help pagina van Google.

Gratis SEO scan

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.