AnswerThePublic handleiding

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

Wat is AnswerThePublic?

AnswerThePublic is een online SEO-tool die de inzichten van zoekopdrachten van Google en Bing combineert. Als resultaat krijg je een overzicht van wat mensen allemaal intypen als zoekopdracht. Het is dus de ideale tool om je zoekwoordenonderzoek mee te beginnen.

 

AnswerThePublic free vs. pro

Je kan AnswerThePublic gratis gebruiken. Met deze gratis versie kan je drie zoekopdrachten per dag uitvoeren. Kies je voor de Pro versie dan kan je ongelimiteerd gebruikmaken van AnswerThePublic. Je kan data vergelijken en opslaan in mappen, je locatie opslaan en afbeeldingen in hoge resolutie downloaden.

ATP free pro

 

Hoe gebruik ik AnswerThePublic?

Surf naar de website van AnswerThePublic. Je krijgt nu een ijsberende man op je scherm te zien. Leidt hij je af, dan kan je hem gewoon op pauze zetten door erop te klikken. Onderaan verschijnt de zoekbalk. Hier typ je het zoekwoord waar je meer rond wil weten.

ATP zoekbalk

Vergeet niet om het land en de taal in te stellen. Als land selecteer je het land waaruit de resultaten moeten komen. Wil je bijvoorbeeld weten waar Belgen naar zoeken, dan kies je voor België. Zoek je op resultaten uit België, dan is de kans groot dat je Nederlandstalige of Franstalige resultaten wil vinden. Selecteer de juiste taal en klik op “Search”.

ATP locatie taal

Je krijgt nu alle resultaten te zien. Deze worden opgedeeld in vijf categorieën: vragen, voorzetsels, vergelijkingen, alfabetisch en gerelateerd. In de balk bovenaan kan je snel naar een van de categorieën navigeren. Je ziet ook meteen hoeveel resultaten een bepaalde categorie bevat.

ATP categorie

Scroll je verder naar onder dan krijg je alle resultaten te zien. Hier heb je de keuze tussen “visualisation” of “data”.

ATP visualisation data

Als voorbeeld bekijken we de resultaten voor het zoekwoord “katten”. De eerste categorie zijn de vragen: Hoe, is, waar, waarom, wanneer, wat, welk, welke, wie, …?

Visualisation geeft de resultaten weer in een soort van rad. Dat ziet er zo uit:

ATP visualisation voorbeeld

Tip: Wanneer je op een van de resultaten klikt, opent in een nieuw venster de SERP voor deze zoekopdracht.

Als je voor “data” kiest, krijg je de resultaten in kolommen. Klik op “image” voor een visual van de resultaten uit die kolom.

ATP hoe data visueel

Dit werkt hetzelfde voor volgende categorieën:

  • Voorzetsels: als, bij, met, naar, voor, zonder, …
  • Vergelijkingen: en , gelijk, of, versus, vs, …
  • Gerelateerd: de topsuggesties volgens Google op dit moment

 

Bij de categorie “alfabetisch” heb je enkel de optie “data”. Je krijgt dan per letter van het alfabet een kolom met resultaten. Per kolom heb je weer de mogelijkheid een afbeelding/visual te openen.

ATP h data visueel

Data uit AnswerThePublic opslaan

Er zijn twee manieren om je resultaten op te slaan op je computer. Als eerste kan je de visual opslaan. Dit kan van pas komen om bijvoorbeeld in een presentatie te gebruiken. Als je de visualisation optie hebt open staan, vind je rechtsboven de knop “Save image”. Nadat je hierop hebt geklikt, verandert hij snel naar “Download image”. Klik erop en de afbeelding opent op volledig scherm. Nu sla je hem makkelijk op via de rechtermuisknop.

ATP download image

De tweede optie is “Download CSV”. Dat is handig wanneer je de resultaten verder wil analyseren of filteren in een spreadsheet. In de balk met categorieën staat deze optie rechts.

ATP download CSV

 

Wat betekenen de groene bolletjes?

Bij de visuele weergave van de resultaten, staat er voor elk resultaat een groen bolletje. De tint varieert van felgroen naar bijna doorzichtig. Deze bolletjes duiden de positie in de Google Suggesties aan. Een resultaat met een felgroen bolletje zal hoger in de lijst met suggesties staan dan een resultaat met een lichtgroen bolletje.

 

ATP Google Suggesties volgorde

Hoe recent is de data van AnswerThePublic?

AnswerThePublic analyseert de resultaten uit de Google suggesties van dat moment. Het is dus afhankelijk van Google hoe recent deze resultaten zijn. Google staat erom bekend niet al te veel prijs te geven over zijn werking, maar we weten allemaal dat Google snel mee is met de laatste nieuwtjes. Je kan er dus vanuit gaan dat de data zeer recent is.

 

Tip: Sommige zoekopdrachten scoren beter op bepaalde tijdstippen van het jaar. Zo zal je betere, recentere resultaten krijgen voor “paaseieren” in de maanden maart en april dan in bijvoorbeeld augustus.

 

Kan ik data zien van een bepaalde locatie?

Je kan de resultaten uit verschillende landen opzoeken. Dat betekent dat je de resultaten krijgt alsof je uit dat land de zoekopdracht deed. Het is niet mogelijk om verder in detail te gaan en de verschillen tussen bijvoorbeeld steden uit hetzelfde land te bekijken.

 

Welke zoekwoorden moet ik gebruiken op AnswerThePublic?

Om goede resultaten te krijgen, is het belangrijk om de juiste zoekwoorden in te vullen. Als je gebruik maakt van de Pro versie van AnswerThePublic is het zeker een meerwaarde om verschillende, aan elkaar gerelateerde zoekwoorden door de tool te halen. Aangezien je met de gratis versie beperkt bent in het aantal zoekopdrachten, is het extra belangrijk om de juiste termen in te vullen. We geven je alvast vier tips:

  1. Gebruik 1 of 2 woorden per zoekopdracht. Het heeft niet veel zin om long-tail zoekwoorden in te geven, aangezien AnswerThePublic deze voor jou zoekt.
  2. Vraag je af hoe mensen op jouw product of merk zouden zoeken. Gebruik woorden die je doelgroep ook gebruikt.
  3. Vul geen voorzetsels in. AnswerThePublic doet dat al voor jou in de resultaten.
  4. “Mijn” vs. “een”. Als je een zoekwoord bezittelijk maakt, bijvoorbeeld “mijn kat” zal je andere resultaten krijgen dan wanneer je zoekt op “katten”.

 

Waarvoor kan ik AnswerThePublic gebruiken?

AnswerThePublic baseert zich op de Google Suggesties en geeft je de data in een handig overzicht. Je kan die data voor tal van  doeleinden zoals SEO gebruiken.

  • Om te weten te komen welke vragen jouw doelgroep zich stelt in verband met je zoekwoord.
  • Inspiratie voor content van blogberichten en artikels.
  • Inspiratie voor content voor je nieuwsbrief en sociale media.
  • Inhoud voor een FAQ of Q&A.
  • Het vinden en optimaliseren van long-tail zoekwoorden.
  • Als aanvulling op of startpunt voor je zoekwoordenonderzoek.

 

De voordelen van AnswerThePublic

Deze SEO-tool heeft naast dat hij makkelijk in gebruik is nog een heleboel andere voordelen:

  • Je hebt geen extra SEO-kennis nodig om de tool te gebruiken.
  • De tool werkt snel.
  • AnswerThePublic werkt in verschillende talen.
  • Je kan de resultaten downloaden en gebruiken zoals je zelf wil.
  • Je kan er zeer veel inspiratie en ideeën voor content en zoekwoorden uithalen.
  • Er is een gratis versie.
  • Het is een online tool, je hoeft dus geen software te downloaden.

 

De nadelen van AnswerThePublic

Natuurlijk kent de tool ook zijn minpuntjes:

  • Bij de gratis versie ben je gelimiteerd tot amper 3 zoekopdrachten per dag.
  • Om ongelimiteerd te kunnen zoeken, heb je een Pro-abonnement nodig. Deze zijn best prijzig.
  • In talen zoals het Nederlands zijn de resultaten soms beperkt of onvolledig. Engels geeft het beste resultaat.
  • Als je de taal op Nederlands instelt (en een Nederlandstalig gebied kiest) maar een Engelstalige zoekterm ingeeft, verschijnen er soms toch Engelstalige resultaten.
  • De tool geef je geen inzicht in zoekvolumes.

 

AnswerThePublic, een aanrader?

Om je op weg te helpen met ideeën en inspiratie, is AnswerThePublic zeker de juiste tool!