Vanity metrics

Vanity metrics zijn gegevens die op het eerste zicht positief lijken, maar je eigenlijk niets vertellen over hoe je bedrijf het online doet.

 

Vanity metrics VS bruikbare statistieken

Vanity metrics kan je in contrast plaatsen met actionable metrics of bruikbare statistieken. Waar vanity metrics je enkel succesvol laten lijken ten opzichte van anderen, kunnen bruikbare statistieken je effectief helpen om de juiste beslissingen te maken om je bedrijf te laten groeien.

Vanity metrics geven je geen inzicht in je prestaties en zijn dus niet bruikbaar. Schijn bedriegt is hier dus een gepast spreekwoord. Gelukkig is er voor elke vanity metric ook een bruikbare statistiek die je wél nuttige informatie geeft.

 

Welke metrics zijn vanity metrics?

In principe kunnen alle statistieken vanity metrics zijn, maar vaak zien we dezelfde terugkomen. Het gaat meestal om factoren die snel en gemakkelijk te manipuleren zijn. Denk aan social media likes, volgers en paginabezoeken. Allemaal leuk als je er daar veel van hebt. Maar heb je niet liever een hoge social media engagement ratio, een goede conversieratio of keiharde sales? Vooraleer je beslist om een metric te gebruiken, moet je je afvragen of die metric je kan helpen om dichter bij je bedrijfsdoel te komen. Als het antwoord “nee” is, dan gaat het om een vanity metric.

 

Welke metrics je dan beter gebruikt? We geven je een aantal voorbeelden van vanity metrics en een van hun bruikbare tegenhangers.

 

Vanity metric Actionable metric – bruikbare statistiek
Pagina weergaven Pagina conversie ratio
Social media likes en volgers Social media engagement ratio
Trial gebruikers Converterende bezoekers
Email open percentage Click-through rate
Aantal subscribers Actieve gebruikers
Marketing uitgaven Return on (marketing) investment

 

Hebben vanity metrics dan geen enkele waarde?

Natuurlijk wel. Ze meten zogenaamde non-transactional marketing doelstellingen zoals bijvoorbeeld brand awareness. Ook kunnen vanity metrics helpen om campagnes te optimaliseren.

 

Vanity metrics en SEO

In het hele SEO-gebeuren steken vanity metrics geregeld de kop op. Je doet er alles aan om je website zo hoog mogelijk in Google te krijgen zodat meer mensen jouw website vinden. Dan wil je natuurlijk ook weten of dat gelukt is. Vaak wordt er dan gekeken naar factoren zoals bijvoorbeeld page views.

Maar die paginabezoeken zeggen niets meer dan, jawel, hoe vaak de pagina bekeken is. Ga je dan kijken naar andere metrics, krijg je veel meer inzicht in hoe jouw website écht presteert. Zo kan een combinatie van de volgende statistieken je een veel beter beeld geven:

 

Let op: het gaat hier om een combinatie. Gecombineerd geven deze metrics een waardevol beeld van je prestatie, maar afzonderlijk zullen ze vaak als vanity metric tellen.

 

We onthouden dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Denk altijd goed na voor je beslist een specifieke metric te gebruiken. Helpt de informatie van de metric je niet verder om je doelen te behalen? Zoek dan naar een beter alternatief of kijk of er metrics zijn die hem kunnen aanvullen.

Inhoudsopgave