Doorway page

Wat is een doorway page?

Een doorway page wordt ook wel een gateway page of brugpagina genoemd. Het enige doel van zo’n pagina is het algoritme van de zoekmachine te manipuleren. Een doorway page is geoptimaliseerd om te ranken voor specifieke zoekwoorden. Ze scoren hiermee heel hoog in de zoekresultaten maar leiden de bezoekers naar een website of pagina die voor hen weinig waarde heeft. Een doorway page is als het ware een deuropening of brug naar een andere, niet relevante, pagina.

 

Waarvoor wordt een doorway page gebruikt?

Brugpagina’s worden gebruikt om zoekmachines te misleiden. De pagina’s zijn gemaakt om hoog te ranken. Gebruikers openen de pagina vanuit de SERP maar komen dan terecht op een pagina die hen naar een heel andere bestemming wil brengen en die vaak geen meerwaarde heeft voor datgene waar zij naar zoeken. Op deze manier proberen marketeers dan meer bezoekers naar hun website te leiden.

 

Soorten doorway pages

Je hebt twee soorten gateway pages. Enerzijds heb je de klassieke doorway page. Dat is een pagina met slecht geschreven inhoud die volgepropt staat met zoekwoorden (ook wel keyword stuffing genoemd). Cloacking komt vaak voor bij dit soort doorway pages. De pagina toont dan andere inhoud aan de bezoekers dan aan de zoekmachines. Anderzijds bestaan er ook contentrijke doorway pages. Deze pagina’s bevatten vaak wel kwalitatieve content, een goed design en een duidelijke navigatie. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de bezoeker, maar de inhoud is meestal toch meer gericht op de zoekmachine. Het grote probleem op deze pagina’s zijn de CTA’s. Deze call to action’s hebben als enige doel de bezoekers naar een ander deel van de website te leiden.

Voorbeelden van doorway pages zijn:

  • Pagina’s die maar weinig van elkaar verschillen op gebied van inhoud en allemaal individueel geïndexeerd worden.
  • Verschillende domeinen die zich richten op een specifieke geografische locatie, maar die de bezoekers toch allemaal naar eenzelfde wegpagina leiden.
  • Pagina’s die veel zoekwoorden (en variaties op die zoekwoorden), links en advertenties bevatten die enkel en alleen gemaakt zijn om bezoekers naar een specifieke pagina te brengen.

 

Google en doorway pages

Voor Google valt het gebruik van doorway pages onder black hat SEO. Dat betekent dat je dus gestraft kan worden wanneer je deze techniek gebruikt.
Google beschrijft brugpagina’s als volgt:

Doorway page Google

Om erachter te komen of Google een pagina als een doorway pagina zou kunnen zien, stelde de zoekmachine een aantal vragen op die je jezelf kan stellen:

  • Is het doel van deze pagina om te optimaliseren voor de zoekmachine en bezoekers daarna naar een ander onderdeel van je website te leiden (=doorway page)? Of is de pagina een belangrijk onderdeel van de UX van je website (=geen doorway page)?
  • Is de pagina gemaakt om te scoren op algemene zoekwoorden maar heeft hij wel specifieke inhoud?
  • Behandelt de pagina onderwerpen (of producten, locaties, …) die ergens anders op je website ook al behandeld worden en heeft deze pagina dan als enige doel meer verkeer naar die andere pagina te trekken?
  • Is de pagina enkel en alleen gemaakt om meer verkeer te trekken en de bezoeker daarna verder te sturen naar ergens anders zonder hen een meerwaarde te bieden?
  • Is de pagina een soort “eiland”? Is het moeilijk of onmogelijk om deze pagina te bereiken vanaf andere pagina’s op je website? Zijn de links op de pagina enkel gemaakt voor de zoekmachine?

Zolang een pagina goed bereikbaar is vanuit de rest van je website, zal hij waarschijnlijk niet als een brugpagina gezien worden. Ook locatiepagina’s worden niet als doorways gezien, zolang ze niet ook op je website aanwezig zijn.

 

Doorway page vs landing page

Een doorway page en een landingspagina lijken op het eerste gezicht op elkaar. Toch zijn het twee hele andere pagina’s. Een landingspagina is een aparte pagina die specifiek gemaakt is voor marketing of advertising doeleinden. Een bezoeker komt op deze pagina terecht nadat hij op een advertentie geklikt heeft vanuit bijvoorbeeld sociale media of een Google Ad. Een landingspagina vind je in dit geval niet zomaar terug in de zoekresultaten (omdat hij meestal een noindex tag bevat). Een doorway page daarentegen is een pagina die ontworpen is om hoog te scoren in de zoekresultaten en bezoekers van daaruit verder te sturen naar een andere webpagina.

In de ruime zin van het woord kan een doorway page als een landingspagina gezien worden. In die zin dat een landingspagina ook de pagina is waarop een bezoeker de website binnenkomt. Maar een goede landingspagina houdt zich volledig aan de richtlijnen van Google, waar een doorway page dat niet doet.

Inhoudsopgave