Canonical tag

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag wordt ook wel een canonical url, rel=canonical of canonical link genoemd. Het is een stukje HTML-code dat je gebruikt wanneer je meerdere pagina’s hebt die (ongeveer) hetzelfde zijn. Je kan het dus gebruiken in het geval van duplicate content. De canonical tag maakt aan Google en zijn crawlers duidelijk welke van al deze pagina’s de belangrijkste of originele is, welke er dus geïndexeerd moet worden.

 

Wanneer gebruik je een canonical url?

Je gebruikt een canonical tag als je verschillende pagina’s binnen je website hebt die hetzelfde zijn of die heel hard op elkaar lijken. Een aantal voorbeelden van situaties waarin je best voor een canonical tag kan kiezen:

  • Je hebt een printbare versie van een pagina
  • Een pagina met een www- en een niet-www-versie
  • Je gebruikt exact dezelfde content op twee (of meer) verschillende websites
  • Je hebt een webshop met veel pagina’s die op elkaar lijken:
    • Zoals een categorie pagina met paginatie (Ontdek er alles over in onze e-commerce SEO gids)
    • Sommige webshops hebben producten op meerdere plaatsen staan
      • Bijvoorbeeld: shop.be/kleding/vrouw/jurk/roze-jurk en shop.be/jurken/roze-jurk
      • Dezelfde productpagina met andere URL, duplicate content dus. Met een canonical tag zorg je ervoor dat Google het product maar 1 keer indexeert.

 

301 redirect of canonical link?

Misschien heb je een pagina waar je een 301 redirect aan wou toevoegen en vraag je je nu af of je niet beter met een canonical link kan werken? In veel gevallen is een 301 status code het juiste antwoord, behalve wanneer dat niet kan omwille van een technische reden. Als een doorverwijzing ervoor zorgt dat de gebruikerservaring in het gedrang komt of er andere problemen ontstaan, dan kan je voor een canonical link kiezen.

Een 301 redirect zegt: “Deze pagina is er niet meer. Bekijk deze andere interessante pagina eens!”.
Een canonical tag zegt: “Deze content is gekopieerd. Bekijk hier de originele pagina!”.

 

Self-referencing canonical tag

Een canonical tag kan ook zelfverwijzend zijn. Dat wordt een self-referencing canonical tag genoemd. Een self-referencing canonical tag verwijst dus eigenlijk naar zichzelf. Dat klinkt misschien gek, maar eigenlijk is het heel nuttig voor SEO. Sterker nog: Google raadt zelfs aan om self-referencing canonical tags te gebruiken. Het is niet verplicht of noodzakelijk, maar het maakt je website stukken duidelijker voor de zoekmachines.

 

Self-referencing canonical tag voor webshops

Op webshops komt het regelmatig voor dat je zeer veel producten wil tonen. Deze producten passen dan niet allemaal op dezelfde pagina. In dat geval ben je genoodzaakt ze over meerdere pagina’s te verdelen. Je krijgt dan ook verschillende pagina’s die sterk op elkaar lijken. Met een self-referencing canonical tag kan je er dan voor zorgen dat enkel de eerste productpagina geïndexeerd wordt, terwijl de daaropvolgende pagina’s alleen maar gecrawled worden. In dit geval moet je de andere pagina’s uitsluiten met een noindex follow tag.

 

Canonical tag voor SEO

Canonical tags hebben een positieve invloed op de SEO van jouw website. Je wil namelijk dat jouw website zo duidelijk mogelijk is voor iedereen, dus ook voor Google. Met canonical tags maak je de crawlers duidelijk welke pagina’s belangrijk zijn en geïndexeerd moeten worden.
Omdat duplicate content een negatieve invloed heeft op je SEO, zijn canonicals dus een goede manier om dit probleem op te lossen en zo jouw SEO-score te verbeteren. Je voorkomt namelijk dat crawlers gedupliceerde pagina’s op je website blijven crawlen.

 

Hoe voeg je de rel=canonical toe aan je website?

De canonical tag voeg je toe in de HTML van je website of je doet het via een plugin. Beide manieren kan je in principe gewoon zelf doen. Wanneer je niet vertrouwd bent met HTML, kies je best om de tag toe te voegen via een plugin.

 

Canonical tag toevoegen in HTML

Je voegt de rel=canonical toe in het <head> onderdeel van de pagina. Je voegt steeds een canonical tag toe van de kopie naar de hoofdpagina.
Als pagina X de hoofdpagina is en pagina Y de kopie, dan voeg je op pagina Y een canonical tag toe met de URL van pagina X. Zo weet de zoekmachine dat pagina X geïndexeerd moet worden en niet pagina Y.
In de HTML van pagina Y voeg je dus toe: <link rel = “canonical” href = “link naar pagina X”>

Canonical tag toevoegen met een plugin

Met plugins kan je ook canonical tags toevoegen of wijzigen. Welke plugin je daarvoor gebruikt, is afhankelijk van je CMS. Een bekende WordPress SEO plugin om dat te doen is bijvoorbeeld SEOpress of Rankmath. Deze plugin voegt trouwens zelf al self-referencing canonical tags toe aan je pagina’s.

 

Aandachtspunten bij het gebruik van canonical tags

Hoewel canonical tags een echte meerwaarde voor je website kunnen zijn, zijn er wel een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden.

 

Kleine letters vs. hoofdletters

Zorg dat je URL’s alleen maar kleine letters bevatten en géén hoofdletters.

Gebruik de volledige URL en het juiste domein

Bij een canonical tag is het belangrijk dat je de absolute URL gebruikt. Dat betekent dat je ook de http(s) en, indien van toepassing, www moet toevoegen. Let er ook op dat je het juiste domein gebruikt (http of https).

Op elke pagina 1 (self-referencing) canonical tag

Maak gebruik van self-referencing canonical tags wanneer het niet nodig is om een gewone canonical toe te voegen. Zo heeft elke pagina 1 canonical tag, ook wanneer er niet verwezen wordt naar een hoofdpagina.

Duidelijke en unieke canonicals

Maak er geen soep van. Wanneer pagina Y verwijst naar pagina X, hoort pagina X niet opnieuw te verwijzen naar pagina Y. Elke pagina bevat maar 1 canonical tag.

Zoekmachines doen hun eigen ding

Met canonical tags maak je het de zoekmachines een stuk eenvoudiger, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd zullen luisteren. Als een zoekmachine om de een of andere reden vindt dat een pagina niet moet worden weergegeven, ookal zeg jij van wel, dan wordt die gewoonweg niet weergegeven.

Inhoudsopgave