Follow/nofollow tag

Wat is een follow/nofollow tag?

Met een follow/nofollow tag kan je aangeven aan crawlbots dat ze een of meerdere links wel of niet moeten volgen.

Wanneer gebruik je een follow tag?

De follow tag is net zoals de index tag de standaard. Je hoeft hem niet in te geven, want standaard volgen de crawlers elke link die ze tegenkomen. Tenzij jij via een nofollow link hebt gezegd dat ze de link niet mogen volgen.

 

Wanneer gebruik je een nofollow tag?

Een nofollow tag gebruik je om aan de zoekmachine te vertellen dat je niet wil dat een of meerdere links gevolgd worden. Je kan dit instellen voor een volledige pagina of voor een of meerdere aparte links.

Oorspronkelijk werd de nofollow link in het leven geroepen om spam tegen te gaan. In blogreacties werden regelmatig onrelevante externe links geplaatst.  Over het algemeen is het juist nuttiger om follow links te plaatsen, mits ze natuurlijk relevant en kwaliteitsvol zijn.

Een aantal bekende websites zoals Wikipedia, Youtube en Reddit gebruiken standaard de nofollow tag op al hun uitgaande links. Meer weten over SEO in andere zoekmachines? Ontdek hier alles over YouTube SEO.

Heb je betaald voor een link? Dan zeggen de richtlijnen van Google dat je hier verplicht een nofollow tag voor moet gebruiken. Dat komt omdat links verdiend moeten worden, niet gekocht.

 

Nofollow tag voor een volledige pagina

Je kan beslissen dat je op een bepaalde pagina geen follow links wil hebben. Je plaatst de nofollow tag dan in de HTML van je website, meer bepaald in het <head> gedeelte van je broncode. Zo ziet hij eruit: <meta name=”robots” content=”nofollow”>.

Nofollow tag voor een link

Als je de nofollow tag wil toevoegen aan een specifieke link, zoek je deze link op in je HTML-code. Je voegt er dan rel=”nofollow” aan toe.

Nofollow link

 

Nofollow en noindex combineren

Je kan de nofollow tag en de noindex tag samen gebruiken in dezelfde metatag. Je krijgt dan het volgende resultaat: <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>.

 

Inhoudsopgave