Answer Engine Optimization

Wat is Answer Engine Optimization?

Answer Engine Optimization of AEO is het verfijnen van je content in functie van systemen die gebruikers hapklare antwoorden op hun vragen voorschotelen. Denk bijvoorbeeld aan Google, dat onmiddellijk in de zoekresultaten toont wat de dichtstbijzijnde fietswinkel is. Of ChatGPT, dat eenvoudig een lijst van modellen van elektrische fietsen met hun voordelen en nadelen maakt.

answer engine optimization voorbeeld

Gebruikers krijgen onmiddellijk een duidelijk antwoord en hoeven dus niet meer door te klikken. In zulke gevallen spreken we van een ‘zero click search’. Dat is het omgekeerde van SEO, waarmee je net meer verkeer naar je website haalt door hoger te scoren in de zoekresultaten. Ontdek hieronder wat een antwoordmachine is, hoe AEO en SEO samenwerken en wat onze aanbevelingen zijn om zelf met AEO aan de slag te gaan.

Het ontstaan van AEO

Jarenlang was het relatief simpel. Wie iets zocht, opende een zoekmachine zoals Google, voerde zijn vraag in en kreeg als antwoord een lijst met websites die mogelijk antwoord boden. Die zoekopdracht kon een woord (bijvoorbeeld ‘Toronto’), een combinatie van woorden (bijvoorbeeld ‘weer in Toronto’) of zelfs een zin (bijvoorbeeld ‘wat is nu het weer in Toronto’) zijn. Afgaande op de zoekopdracht presenteerde Google een lijst met websites die volgens de zoekmachine relevant zijn voor die specifieke vraag.

Artificiële intelligentie, machine learning en natural language processing deed zoekmachines echter evolueren naar antwoordmachines. Ze begrijpen beter de zoekintentie van hun gebruikers en bieden dan ook relevantere antwoorden. Wie vandaag wil weten hoe warm het is in Toronto, hoeft niet meer door te klikken naar de website van de Canadese overheid. Google toont zelf bovenaan de zoekresultaten de temperatuur, de neerslagkans en de wind, plus de voorspelling voor de komende week. Wat je hier ziet, is een ‘rich result’, een kader met uitgelichte informatie.

Verschillende soorten answer engines

De evolutie naar dergelijke ‘zero click search’ werd nog versneld door de massale opkomst van mobiele toestellen en spraakgestuurde zoekopdrachten. Gebruikers die aan hun smartphone vragen ‘wat is het weer in Toronto’ krijgen onmiddellijk het antwoord te horen van Siri of de Google Assistent. Onderzoek toont aan dat 50% van de Amerikanen dagelijks een spraakgestuurde zoekopdracht geeft, waarbij communicatie via een scherm overbodig is.

Een derde type antwoordmachines zijn de generatieve AI bots, waarvan ChatGPT de bekendste is. Zij verwerken in een fractie van seconden massa’s bronmateriaal en distilleren daar een eigen antwoord uit. Opnieuw hoeven gebruikers niet meer zelf op zoek te gaan naar betrouwbare bronnen en grote hoeveelheden tekst te doorploegen. Ze krijgen onmiddellijk een precies antwoord op hun vraag. De bedenking daarbij is dat generatieve AI bots wel regelmatig aan het ‘hallucineren’ staan, waarbij ze foutieve informatie geven of zelfs verzinnen.

Betekent AEO het einde van SEO?

Search Engine Optimization betekent inzetten op techniek, helpende inhoud en autoriteit. Op die manier beland je hoger in de zoekresultaten en heb je meer kans om aangeklikt te worden. Dat leidt dan weer tot meer bezoekers, meer leads, meer klanten en dus een grotere omzet. Alleen: zero click search betekent nul verkeer naar jouw website. Slik.

Gedaan dan maar met SEO? Gelukkig niet. Antwoordmachines bieden namelijk alleen een oplossing voor vragen met een eenduidig antwoord. Voor de zoekopdracht ‘fietsenwinkel in de buurt’ toont Google een beperkt aantal concrete opties. Maar de zoekopdracht ‘beste elektrische fiets’ levert nog steeds meer dan 11 miljoen resultaten op, die je in principe allemaal kunt bekijken.

AEO best practices

AEO is niet het einde van SEO, wel een aanvulling. Het loont de moeite erop in te zetten, want wanneer jij het antwoord geeft op de vraag van een gebruiker, vergroten je zichtbaarheid én je autoriteit. Dat zijn twee zaken die zowel zoekmachines als potentiële klanten waarderen.

AEO betekent content creëren die onmiddellijk een duidelijk antwoord biedt. Maak je een landingspagina met focus op ‘beste elektrische fietsen’, dan zou je met SEO in het achterhoofd zo uitvoerig mogelijk verschillende opties en modellen bespreken, om zo je expertise aan te tonen in de vorm van helpful content.

Voor AEO schuif je je conclusie omhoog en vat je ze samen in enkele heldere zinnen, met liefst nog de vraag als H2 erboven. Het geheel springt er extra uit door het een aparte vormgeving te geven. Gebruik schema markup en structured data om de structuur van je content duidelijk te maken aan zoekmachines. Dat laatste is heel wat makkelijker met onze Structured Data Generator.

Hou verder deze ‘best practices’ in het achterhoofd om van je AEO een succes te maken:

  • Een grondig zoekwoorden onderzoek blijft de basis. Om een concreet antwoord te bieden op de vragen van je doelpubliek, moet je namelijk wel die vragen kennen. Je ontdekt ze makkelijk via een tool als AnswerThePublic of door te kijken naar de vragen die Google zelf voorstelt onder het kopje ‘Mensen vragen ook’ of ‘Meer om te vragen’ in de SERP.
  • Google biedt liefst antwoorden aan van betrouwbare bronnen, die beantwoorden aan de principes van E-E-A-T. Besteed dus extra aandacht aan je Over ons’ pagina, waarop je jezelf, je bedrijf en je medewerkers voorstelt. Een pagina met FAQ’s (Frequently Asked Questions of veelgestelde vragen) is een dankbare bron voor featured snippets.
  • Heel wat spraakgestuurde zoekopdrachten draaien rond een dienstverlener in de buurt – denk maar aan ons voorbeeld hierboven van een ‘fietsenzaak in de buurt’. Blijf dus inzetten op lokale SEO, om de kans zo groot mogelijk te maken dat Google jou bovenaan de concrete antwoorden toont.
  • Heel wat spraakgestuurde zoekopdrachten zijn vragen, die begin met een W-woord, bijvoorbeeld ‘wat is de dichtstbijzijnde fietsenwinkel’. Nog een extra reden dus om te blijven inzetten op long tail keywords.
  • Google biedt concrete antwoorden aan gebruikers in de vorm van ‘rich results’ of ‘featured snippets’, uitgelichte informatie helemaal bovenaan de zoekresultaten. Die bemachtigen is dan ook goud waard (en bovendien is het leuk om jouw woorden te horen uitspreken door Siri of de Google Assistent).

Digital Climax, specialist in SEO én AEO

AEO is een onderdeel van SEO, en daarin is Digital Climax als SEO bureau gespecialiseerd. Heb je nog vragen over AEO? Of wil je jouw Answer Engine Optimization uitbesteden? Contacteer ons, we helpen je met plezier verder.

Inhoudsopgave