March 2024 Core Update: de grootste in 12 jaar

Het was enkele maanden rustig, maar in maart en april 2024 voerde Google een van zijn grootste updates ooit door. Die moest ervoor zorgen dat er 40% minder inhoud van lage kwaliteit in de zoekresultaten verscheen. Tegelijk voerde Google een spam update door en werden massaal veel websites gedeïndexeerd. Ontdek hieronder wat de gevolgen zijn, hoe content toch king blijft en wat je volgens Google best doet indien je getroffen bent. 

Google March 2024 Core Update

Gedaan met helpful content updates

De – bij gebrek aan een officiële of betere naam – March 2024 Core Update werd op 5 maart aangekondigd met een blogpost van Elizabeth Tucker, Director Product Management bij Google. “We verbeteren Search zodat je meer nuttige informatie te zien krijgt en minder resultaten die lijken te zijn gemaakt voor zoekmachines”, schreef zij. “Vandaag kondigen we belangrijke wijzigingen aan die we doorvoeren om de kwaliteit van Search en de bruikbaarheid van je resultaten te verbeteren.”

Google ambieert met deze update een verbeterde kwaliteitsrangschikking, met meer weergaves van de meest nuttige informatie en minder aandeel van niet-originele inhoud. Een van de gevolgen is dat er geen aparte helpful content updates meer komen. Google vindt ze zo belangrijk dat ze voortaan meegenomen worden in de core updates.

March 2024 Spam Update

Tegelijk kwam er een nieuw en verbeterd spambeleid, om inhoud van de laagste kwaliteit uit de zoekresultaten te houden. Concreet werden volgende zaken aangepakt:

  • het gebruik van automatisering om op grote schaal content te creëren
  • het misbruik van sitereputatie in de vorm van parasite SEO
  • het misbruik van verlopen domeinen om andere inhoud te promoten

Massale deïndexaties

Tijdens de uitrol werden talloze website gedeïndexeerd. Die pagina’s zakten niet gewoon in de zoekresultaten, maar werden er manueel uit verwijderd. Het ging vooral om websites die de aanbevelingen van Google negeerden en gevuld waren met automatisch gegenereerde inhoud van lage kwaliteit, vooral bedoeld voor zoekmachines en niet voor bezoekers.

Er kwam kritiek dat deze verwijderingen samenvielen met twee updates. “Handmatige acties zijn geen update”, reageerde Google. “Een nieuw spambeleid is geen algoritmische update. Dus dat zijn geen ‘updates’ die ‘overlappen’ met de kern- en spamupdates.”

Fluctuaties in de SERP

Hoewel Google zelf veel aandacht vestigde op de nieuwe spamrichtlijnen, was het toch de March 2024 Core Update die over de tongen ging in de SEO-gemeenschap. De uitrol van de spam update duurde 2 weken, die van de core update liefst 1,5 maand. Dat is 2 weken langer dan Google zelf had ingeschat.

Gedurende die periode waren er stevige veranderingen in de SERP, de pagina’s met zoekresultaten. Zelf zagen we vooral stijgingen, zowel voor onze pagina’s als die van klanten. Logisch, want als ervaren SEO-bureau zetten we al lang in op sterke techniek, helpful content en kwalitatieve autoriteit, en dat weet Google te waarderen.

SERP volatility tijdens de March 2024 Core Update

Content blijft king

Google lijkt zo hard te focussen op helpful content en zoveel vertrouwen te hebben in hun rankingsystemen dat ze hopen dat autoriteit minder belangrijk wordt. In hun eigen documentatie omschrijven ze backlinks niet langer als “een belangrijke factor in het bepalen van de relevantie”, maar als “een factor”.

Dat ligt in lijn met enkele uitlatingen van medewerkers. Zo zei Gary Illyes in februari 2023 dat links niet tot de drie belangrijkste rankingfactoren behoren. Tijdens de uitrol van de March 2024 Core Update verklaarde John Mueller dat “er tegenwoordig belangrijkere dingen voor websites zijn” dan links. Illyes voegde daar aan toe Google “erg weinig links nodig heeft om pagina’s te ranken” en dat de zoekmachine links “minder belangrijk” heeft gemaakt doorheen de jaren.

De gevolgen van de March 2024 Core Update

De March 2024 Core Update was de belangrijkste sinds Penguin 12 jaar geleden. Voortaan zit helpful content verankerd in de rankingfactoren. Het was de bedoeling om het aandeel van inhoud met weinig waarde in de zoekresultaten te verminderen met 40%. Google zegt zelfs 45% gehaald te hebben.

De zoekmachine had nog goed advies voor wie getroffen werd door de update. “Er is niets nieuws of speciaals dat makers hoeven te doen voor deze update, zolang ze al helpende inhoud maken die bedoeld is voor mensen. Voor degenen die misschien niet zo goed scoren, raden we aan om onze hulppagina over het maken van nuttige, betrouwbare, mensgerichte inhoud te lezen.” Dat is dezelfde aanbeveling die bij eerdere Google updates gedaan werd.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.