SEO teksten schrijven: hoe begin je eraan?

Wat is een SEO tekst?

SEO teksten zijn webteksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines zoals Google en Bing. Door SEO optimalisatie scoor je hoger in het algoritme van deze zoekmachines. Hierdoor is de kans groter dat er op jouw weblink geklikt wordt. 

Wil je inzetten op SEO? Dan is het publiceren van SEO artikels en blogs een héél slimme strategie. In dit artikel vertellen we je hoe je eraan begint, waarop je moet letten en geven we je een handige gratis checklist zodat je elke tekst die je schrijft onmiddellijk kan dubbel-checken.

Wat is het doel van een SEO tekst?

Heb je een interessante tekst geschreven die je doelpubliek informeert? Super! Dan is de volgende stap om de lezer tot bij jouw tekst te krijgen. Daar doe je het voor, toch?

Uiteraard kan je sociale media inzetten, maar je hebt geen controle over het algoritme. Je weet dus niet wie van jouw volgers je post te zien krijgt.  

Door je teksten te optimaliseren voor SEO, klimt jouw weblink naar boven in het algoritme van Google. Hierdoor verschijn je hoger in de zoekresultaten. SEO is een organische en duurzame manier om meer lezers naar je website en artikels te krijgen.

Waarom moet je aandacht besteden aan SEO bij het schrijven van een artikel?

Omdat je wil dat jouw tekst effectief wordt gevonden in zoekmachines natuurlijk. En nog belangrijker; gelezen wordt door potentiële klanten.

Enkel op die manier zet jij jouw tekst in om je doelgroep te activeren.

Wat heb je nodig om een SEO tekst te schrijven?

Eerst moet je weten op welke zoekwoorden er vaak gezocht wordt. Dit worden de onderwerpen van jouw SEO blogs en -artikels. Om de zoekintentie en moeilijkheidsgraad van je zoekwoorden te achterhalen, zijn er verschilllende SEO tools.

Onze persoonlijke favoriet is Ahrefs. Die geeft je al de informatie om hoger te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines. Om te beginnen bij de keyword explorer.

We verduidelijken het even met een voorbeeld voor de zoekterm ‘SEO’. Voor ons als SEO bureau een belangrijke zoekterm.

Ahrefs geeft je uitgebreide informatie over je keyword.

  • Keyword difficulty: hoe moeilijk is het om op een zoekwoord te scoren?
  • Volume: hoeveel zoekvolume zit er op dat zoekwoord in jouw regio?
  • Traffic potential: hoeveel kliks kan je binnenhalen als je op de eerste plaats scoort?
  • Global volume: hoe vaak wordt er wereldwijd op jouw zoekwoord gezocht?
  • Keyword ideas: op welke gelijkaardige zoekwoorden wordt er vaak gezocht?

Je weet na een analyse in Ahrefs hoe vaak er gezocht wordt op je zoekwoorden, hoe moeilijk het zal zijn om te scoren én je krijgt er extra inspiratie voor content bovenop.

Maar om Ahrefs te gebruiken heb je natuurlijk al inspiratie nodig voor je zoekwoorden. Je moet (ongeveer) weten wat er allemaal wordt opgezocht over jouw product of dienst. Hiervoor raden we je Answer the public en Also asked aan.

Beide tools werken gelijkaardig.

  1. Je typt een zoekwoord in in de zoekbalk.
  2. Stel de locatie en de taal van je zoekwoord correct in.
  3. De tools geven je een hoop content inspiratie.

Deze tools optimaal benutten? Lees de Answer the public gids en onze Ahrefs gids.

Tip:

Verzamel al je keywords, samen met hun zoekvolume en moeilijkheidsgraad in een handig overzicht. Begin met de zoekwoorden waarop veel volume zit en weinig concurrentie.

Slim beginnen met  het schrijven en publiceren van SEO teksten? Je slaagt het gebruik van gecompliceerde SEO tools over door samen te werken met een SEO specialist om je richting te bepalen. Een SEO specialist stuurt jou aan en helpt je met het correct implementeren van je SEO strategie.

SEO tekst schrijven: een handig stappenplan

0. Bepaal de architectuur van je website

Voor je aan de slag gaat met het schrijven en publiceren van SEO teksten, moeten je website architectuur en structuur helder zijn. Bepaal welke pagina’s focussen op welke zoekwoorden. Denk na over het totaalplaatje: hoe wil je dat het geheel eruit ziet?

Gebruik interne links om content clusters uit te bouwen.

1. Bepaal je zoekwoord per artikel

Na je zoekwoordenonderzoek weet je welke zoekwoorden er belangrijk zijn. Het is nu aan jou om je prioriteiten te bepalen. Daarna ga je een SEO tekst uitwerken per zoekwoord. Uiteraard mag je synoniemen mee opnemen in dezelfde tekst. Geef prioriteit aan het zoekwoord met het meeste zoekvolume en het minste concurrentie Zo behaal je sneller zichtbare resultaten.

Tip:

Wil je in detail weten hoe je de juiste zoekwoorden kiest?

Lees dan onze zoekwoorden onderzoek gids.

2. Schrijf je structuur uit

Voor je aan de slag gaat met het effectief uitwerken van je SEO tekst, leg je best eerst de structuur van je tekst al vast. Na jarenlang testen, is voor ons duidelijk dat dit de beste strategie is voor knallende resultaten.

Dat doe je op de volgende manier: denk na over welke inhoud Google of andere zoekmachines willen zien, wat je zeker wil vertellen en waar je welk onderdeel aanhaalt.

In essentie leg je de tussentitels van je SEO artikel vast. Je kan dan ook alvast enkele bulletpoints klaarzetten over wat je zeker wil vertellen in dat deel van de tekst. Werk je met een copywriter? Ook dan zijn de titels en tussentitels handig om structuur te geven aan je opdracht.

3. Schrijf je SEO tekst

Finally! Tijd om je SEO tekst volledig uit te werken. Focus tijdens het schrijven niet op het pleasen van zoekmachines. Jouw doelgroep aanspreken en activeren blijft altijd je prioriteit. Als de structuur van je SEO artikel goed zit, drijft je zoekwoord automatisch naar boven.

3.1 Bepaal je doelgroep

Voor je aan het schrijven en publiceren van SEO teksten begint, moet je je doelgroep duidelijk definiëren. Zo bepaal je de  tone-of-voice en onderwerpen voor je SEO artikels en blogs. De pijnpunten en voordelen van je onderwerp aanhalen heeft weinig te maken met SEO, wel bepaalt wat je schrijft of mensen contact opnemen na het lezen van je tekst of snel weer afhaken en het volgende zoekresultaat openen.

Onthoud

Jouw doelgroep is je prioriteit, niet de zoekmachines.

3.2 Enkele SEO copywriting tips on the go

Om je tekst interessant te houden, moet je je seo copywriting skills voor de volle 100% inzetten. Een goede tekst schrijven is niet altijd even makkelijk. We geven je graag wat tips mee:

  • Bepaal de juiste tone-of-voice: hoe wil je overkomen naar je doelgroep? (Tip: merken zoals bol.com hebben een heel sterke tone-of-voice)
  • Beslis hoe je je lezer wil aanspreken. Gebruik je / jou en u / uw consequent in je teksten.
  • Schrijf actieve teksten: schrap passieve woorden zoals kunnen, willen, worden en gaan. Je wil toch dat je lezer onmiddellijk na het lezen van jouw tekst actie onderneemt?
  • Vermijd bommawoorden en vakjargon: woorden zoals ‘echter’ en ‘anderzijds’. Die geven geen meerwaarde aan je tekst en komen ouderwets over. Ook moeilijke woorden die enkel professionals uit jouw werkveld gebruiken, moet je vermijden. Iedereen die je tekst leest, moet volledig begrijpen wat je te vertellen hebt. Wie een woord moet opzoeken, komt waarschijnlijk op een ander artikel terecht.
  • Schrijft straight to the point: het aantal woorden is niet belangrijk. Jouw lezer wil zo snel mogelijk het antwoord op zijn vraag.
  • Maak gebruik van titels en tussentitels om structuur te geven aan je tekst

4. Laat je SEO tekst nalezen

Potentiële klanten hebben een hekel aan schrijffouten. Dat komt onprofessioneel over. Je tekst laten nalezen door iemand die kennis heeft van spelling en grammatica is geen overbodige luxe.

Tip:

Ben jij de enige taalkundige in je bedrijf en moet je alles zelf nalezen? Laat je tekst dan eerst een nachtje rusten. De volgende dag vallen de schrijffouten wel op. Het hardop voorlezen van je tekst onthult moeilijke of onleesbare zinnen in je tekst.

5. Gebruik afbeeldingen in je SEO tekst

Je hele pagina moet bijdragen aan je SEO, ook je afbeeldingen. Met afbeeldingen houd je je tekst interessant. Maar; let wel op dat je ze optimaliseert.

  • Optimaliseer je bestandsnaam en verwerk je zoekwoord in de titel van je afbeelding.
  • Stel de alt-tag en title tag van je afbeelding juist in, ook hierin verwerk je je zoekwoord.
  • Verklein je afbeeldingen: de laadsnelheid van je website is een belangrijke factor voor SEO.

Dezelfde regels gelden voor video’s.

6. Dubbelcheck je zoekwoorden

Heb je je zoekwoorden op de juiste plaatsen vermeld? In je SEO tekst moeten je zoekwoorden altijd terugkomen in je:

  • Pagina titel
  • Meta beschrijving
  • URL
    • Dit hangt samen met je website architectuur. Meestal laat je dit aanleveren door een SEO expert.
  • H1 titel
  • Tussentitels: H2, H3, H4 (overdrijf hier niet in, je moet je tekst niet ‘volrammen’ met keywords. Zoals gezegd, laat een goede structuur je zoekwoorden automatisch bovendrijven).

Over het belang van zoekwoorden kunnen we blijven schrijven. We leggen alles in detail uit in onze SEO handleiding.

7. Gebruik interne links

Voor je aan het schrijven van je SEO teksten begon, heb je een structuur vastgelegd voor je website architectuur. Dat is de basis voor je interne links. Gebruik je een zoekwoord in je tekst waarover je op een andere pagina meer vertelt? Leg dan een link naar die pagina op dat zoekwoord. Zo weten zoekmachines welke pagina’s samen horen ( = content clusters). Door gebruik te maken van interne links weten je lezers waar ze meer informatie vinden over een bepaald onderwerp.

8. Zet je artikel online

You did it! Well done. Jouw eerste SEO tekst is geschreven en klaar om te publiceren.

Je hebt waarschijnlijk een tekstprogramma zoals Word of Google documenten gebruikt. Die geven een opmaak aan je tekst. Na het kopiëren en plakken van je tekst in de teksteditor van je website, moet je je code dus nog bijwerken.

Doe je dat niet? Dan zal het algoritme van de zoekmachines je hiervoor ‘afstraffen’ (= minder hoog scoren in de zoekresultaten).

SEO teksten schrijven checklist

Oké, je weet nu wat je moet doen om goede SEO teksten te schrijven. Met deze handige SEO teksten check-list ga je zelf aan de slag.

Sla hem op voor later en gebruik de checklist als houvast voor al je toekomstige SEO artikels en blogs.

SEO teksten schrijven: tips ontkracht

Fout: Denk aan zoekmachines tijdens het schrijven van SEO teksten

Je doelgroep is en blijft je prioriteit als je SEO teksten schrijft. Zorg er dus voor dat je tekst een meerwaarde biedt voor je lezer. Informeren, amuseren en activeren. Dat is jouw doel.

Maar, houdt de SEO optimalisatie altijd in je achterhoofd. Je kan moeilijk niet aan zoekmachines denken als je SEO teksten schrijft. (Lees als: gebruik je zoekwoorden en interne links op de juiste plaats).

Fout: Gebruik je zoekwoord zo maak mogelijk

Je hebt het vast en zeker als frequente gebruiker van zoekmachines al meegemaakt: je leest een tekst en denkt daarna ‘wat had ik hier nu aan?’. Vroeger werden SEO teksten vaak puur geschreven voor zoekmachines. Het zoekwoord werd eindeloos herhaald, zo vaak dat het zelfs als storend werd ervaren. Dit fenomeen is gekend als ‘keyword stuffing’ en dat moet je koste wat het kost vermijden.

Gebruik je zoekwoord in je tekst, maar houd je SEO tekst natuurlijk en vlot leesbaar.

Fout: SEO is het belangrijkste

We spreken hier onszelf natuurlijk een beetje tegen, maar SEO is niet de enige en voor sommige niet de meest geschikte  marketingstrategie.

Je schrijft je teksten met één belangrijk doel: jouw lezer informeren en activeren. SEO is simpelweg een organische en duurzame manier om je doelpubliek op je website te krijgen. Let op: SEO  is een lange termijn strategie. Het duurt dus enige tijd (gemiddeld 3 tot 6 maanden) voordat je resultaat ziet van je inspanningen.

Wil je sneller resultaat zien? Dan zal inzetten op sociale media of e-mail marketing voor jou een betere keuze zijn. Je deelt je artikel op Instagram, Facebook, in je nieuwsbrief en eventueel zelfs Twitter om je doelpubliek naar je tekst te trekken.

Wil je vuurwerk? Wij ontdekten dat SEO en LinkedIn een héél krachtige combinatie zijn voor B2B.

De gouden tip voor het schrijven van SEO teksten

Denk bij ieder woord, iedere letter en elke komma of punt aan jouw ideale klanten. Wat moet je hen vertellen om ze te overtuigen om contact met jou op te nemen? Hoog scoren in Google is leuk, maar het is de inhoud van jouw tekst en je krachtige call-to-action die zorgen voor sales. 

En dus onze gouden tip:

Focus op waarde. Niet op verkeer.

We kennen genoeg bedrijven die focussen op 101 zoekwoorden om extra verkeer te krijgen, dat lukt dan ook. Alleen brengt dat verkeer niets op. Integendeel, het vraagt vooral veel budget.

Een veel voorkomende fout? Kiezen voor de goedkoopste SEO tekst. Een goede SEO copywriter, die sterke copy combineert met SEO, is goud waard.

SEO teksten schrijven: dit moet je nog weten

Oké, als je eerst dacht dat SEO teksten schrijven simpel was, weet je intussen wel beter. Goed nieuws, je bent er bijna! We geven je nog een paar kleine zaken mee:

  • Maak je teksten scanbaar. Je lezers willen zo snel mogelijk het antwoord vinden op hun vraag (= hun zoekopdracht in de zoekmachine). Jouw tekst gaat waarschijnlijk verder dan enkel dat specifieke stukje, maak gebruik van tussentitels om duidelijk te maken welk deel waar aan bod komt.
  • Gebruik vette tekst om de essentie van elk onderdeel aan te duiden. 

Wie schrijft een SEO artikel?

Een SEO artikel wordt best geschreven door een ervaren SEO copywriter. Die schrijft teksten die informatief en creatief sterk zijn, en combineert dat met SEO optimalisatie.

Hoe lang duurt het schrijven van een SEO artikel?

Hoe lang het duurt om een tekst te schrijven is afhankelijk van de lengte van je artikel en je schrijf skills. Schrijf je een artikel van gemiddeld 3000 woorden? Reken dan zeker 4 tot 8 uur, want de voorbereidingen durven ook al 2 tot 3 uur in beslag te nemen. Zodra je meerdere SEO artikels live hebt staan, moet je die uiteraard ook opvolgen.

De kostprijs van een SEO tekst is dus afhankelijk van de tijd en waarde die jij in elke tekst steekt.

Een SEO tekst schrijven is het begin, niet het einde

Zoals we hierboven al vertelden, is SEO een lange termijn strategie. Door gewoon enkele SEO teksten te publiceren, geraak je er nog niet.

SEO omvat 3 belangrijke pijlers: techniek, content en autoriteit. Met SEO teksten cover je alleen het content gedeelte.

De volgorde van de pijlers is van groot belang. Eerst moet je technische SEO goed zitten, pas daarna kan je SEO artikels en blogs publiceren.

Je autoriteit bouw je op door linkbuilding.

Last but not least: je SEO teksten zijn geen eenmalig werk. Kijk er regelmatig op terug, en optimaliseer en update je teksten waar nodig.

Optimaliseer je SEO tekst voor featured snippets

Zodra je je tekst online hebt gezet, kan je hem optimaliseren voor een featured snippet in Google. Dat ziet er zo uit:

Belangrijk is dus dat Google maar één featured snippet toont. Dus liefst die van jou.

Kijk of er momenteel een featured snippet bestaat en analyseer de opbouw. Zorg ervoor dat jouw featured snippet beter is dan die van je concurrent zodat Google die van jou weergeeft.

Tip:

Geef niet het volledige antwoord in het featured snipped. Het is voor jou interessanter als je bezoekers naar je website moeten komen om het volledige antwoord te lezen.

Betere SEO teksten schrijven?

Wil je beter worden in het schrijven van SEO teksten? Ervaring en kennis is de key to success. Bij SEO bureau Digital Climax hebben we verschillende opleidingen om jou om te scholen tot een echte SEO copywriter.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om een professionele SEO copywriter of SEO expert in te schakelen.

SEO teksten schrijven: FAQ

Heb je nog vragen over het schrijven van SEO teksten? We beantwoorden hier alvast de meest gestelde vragen. Het antwoord op je vraag niet gevonden? Neem dan gerust contact op, we helpen je graag verder.

Hoe lang is een goede SEO tekst?

Het gaat er bij een SEO tekst niet om om zoveel mogelijk woorden te schrijven. Focus je dus niet te hard op de wordcount van je tekst. Zorg er vooral voor dat je informatie volledig en compleet is en denk in content clusters.

Hoe langer, hoe beter gaat niet altijd op voor een SEO tekst. Probeer wel aan minstens 300 à 400 woorden te geraken.

Waaraan moet een SEO tekst voldoen?

Het is vooral belangrijk dat je tekst voldoet aan de verwachtingen van je lezer (lees als: potentiële klant) en Google. Een goede mix tussen deze 2 geeft gegarandeerd vuurwerk.

Het uitgebreide antwoord op deze vraag vind je terug in onze handige SEO teksten checklist.

Voor je begint aan je SEO teksten, nog even dit

De interne links in deze tekst geven je veel extra informatie. De verschillende gidsen en webpagina’s vertellen je alles over SEO.

Wil je echt helemaal in het hoofd van een SEO expert kruipen? Check onze SEO mindset whitepaper.

En nu, hup hup aan de slag! Begin er liever vandaag mee dan morgen.

Gratis SEO scan