SEO

SEO beginnersgids 2023

Wil je starten met SEO? We verzamelen alle tools, gidsen en kennis die je nodig hebt om hoger te scoren in Google. Met onze tips kan je zelf aan de slag om betere posities in de zoekmachines te behalen. Wil je toch samenwerken met een SEO bureau dan kan je ons altijd contacteren.

SEO voor beginners 2021 zoekmachine optimalisatie

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dat Zoekmachine optimalisatie. Daarbij werken we continue aan een website om hoger te scoren in zoekmachines als Google, Bing en Youtube. Hogere posities leveren meer verkeer op. Meer verkeer wilt dan weer zeggen dat je meer mensen kan overtuigen van jouw product of dienst.

SEO levert je dus meer “gratis” verkeer op. Je betaalt immers niet per klik (zoals bij een SEA campagne). Door je website te optimaliseren voor betere posities in Google zet je dus stappen vooruit. Je maakt je website beter (technisch), zorgt dat er iets interessant te lezen staat (content) en werkt aan je autoriteit (off-page). Het grootste nadeel? Er kruipt heel wat werk en tijd in. SEO is dus een lange termijn strategie.

SEO voor beginners - Tutorials

Wat je gaat leren over SEO

In deze gids nemen we je mee doorheen de basis van SEO. We raken ook geavanceerdere SEO concepten, technieken en nuances aan. In ieder artikel zoomen we verder in om je een zo compleet mogelijk beeld te bezorgen. Zo weet je perfect hoe en waar je kan starten met SEO.

SEO voor beginners handleiding

SEO voor beginners

Waarom zou SEO nu interessant zijn voor jou en je bedrijf? Waar moet je beginnen? Hoe zet je SEO effectief in? Veel vragen waar we je graag de juiste antwoorden op geven. SEO biedt heel wat voordelen die maken dat het een prima groeistrategie is.

Wat is SEO niet?

Voor je aan de slag kan met zoekmachine optimalisatie is het ook belangrijk te weten waarvoor SEO niet staat. Het is geen korte termijn strategie, quick wins bestaan vrijwel niet en het is al helemaal geen gratis verkeer.

Om zoekmachines tevreden te stellen moet je focussen op je bezoeker. Met SEO bouw je continue aan een betere website. Door stap voor stap te optimaliseren ga je hoger en hoger scoren in Google, Bing en andere zoekmachines.

Er bestaat geen magisch SEO knopje waarmee je hoger kan gaan scoren.

SEO zoekmachine optimalisatie visual

Zoekmachine optimalisatie leren

Ontdek in ons webinar wat SEO juist is en hoe je het zelf kan inzetten voor jouw bedrijf. We nemen je mee op pad door de mogelijkheden, gevaren en valkuilen.

SEO tutorial voor beginners

We tonen je graag de belangrijkste SEO pijlers, hoe het algoritme werkt en hoe je jouw website kan verbeteren.

Ook de verschillen tussen white hat, gray hat en black hat SEO komen bijvoorbeeld aan bod.

Had je trouwens al aan SEA gedacht voor de korte termijn?

Hoe werkt SEO dan?

Je website hoog in Google krijgen is een proces. Eentje van lange duur weliswaar. De beloning is dan ook eens zo groot. 

1) Crawlen

Vooraleer je website nog maar kan verschijnen moeten zoekmachines door je website crawlen. Daarmee bedoelen ze dat een robot, ook wel spider, door je website gaat en deze probeert te begrijpen en in kaart te brengen.

2) Indexeren

Nadat de spider je website in kaart heeft gebracht is het de bedoeling dat die gegevens opgeslagen worden. Je website wordt mee opgenomen in de index. Dat kan je vergelijken met het opnemen van een bedrijf in de telefoonboek.

Niet iedere website haalt de selectie, we merken dat het feit dat je pagina gecrawld werd geen garantie geeft op effectieve indexatie.

3) Opvragen

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert gaat de zoekmachine door alle geïndexeerde websites en pagina’s. De relevante pagina’s worden gefilterd uit de index en deze worden opgehaald om te tonen aan de gebruiker.

4) Ranken

Om de gebruiker een zo goed mogelijk resultaat te bezorgen worden de opgevraagde resultaten in een bepaalde volgorde gezet. De zoekmachine bepaalt de volgorde op basis van heel wat SEO factoren.

SEO zoekmachine optimalisatie visual
Is SEO een slimme zet?

SEO, een slimme zet?

Is SEO iets voor jou en je bedrijf? Is het de moeite om mee aan de slag te gaan en zo ja waar kan je dan mee beginnen?

Hoe kan je starten met SEO?

Zoekmachine optimalisatie rust op 3 pijlers. Eerst en vooral heb je een technisch correcte website nodig. Daarnaast moet er kwalitatieve content op jouw website te vinden zijn. Als laatste ga je aan de slag met off-page SEO. Daarmee verbeter je de autoriteit van je website. Dat doe je voornamelijk met backlinks.

Begin met een SEO analyse

Om te weten waar je website verbetering nodig heeft start je met een analyse. We noemen deze analyse ook wel een nulmeting. Hoe staat je SEO ervoor voor we aan de slag gaan? Uit die analyse halen we de belangrijkste verbeterpunten, interessante zoekwoorden, concurrentie op die zoekwoorden en opportuniteiten. Met die informatie kan je aan de slag om de juiste prioriteiten voor je SEO optimalisaties op te stellen.

Starten met SEO voor hogere positie in Google
Zoekwoorden om hoger te scoren in Google met SEO

Zoekwoorden

Om te scoren in Google zijn zoekwoorden een belangrijke factor. We tonen je hoe je de perfecte zoekwoorden kiest aan de hand van een zoekwoorden analyse.

White hat SEO vs Black Hat SEO

SEO evolueert continue. De essentie bestaat erin om je bezoeker zo goed mogelijk te helpen. Daarnaast optimaliseer je voor zoekmachines zoals Google. Uiteraard vinden SEO-specialisten continue nieuwe zaken om hoger te scoren. Soms zijn dat zelfs zaken die Google niet graag ziet gebeuren.

Denk aan witte tekst op een witte achtergrond waarin je zoekwoorden verwerkt. Ooit goed voor Google, geen meerwaarde voor je bezoeker. We klasseren dit ondertussen als black-hat SEO.

Het verschil tussen white-hat en black-hat SEO is voornamelijk het feit of je gebruikte SEO technieken de regels van Google volgen. Bij white-hat SEO kleuren we mooi binnen de lijntjes. Black-hat SEO loopt de kantjes eraf. Van zodra Google je door heeft verlies je snel je rankings door bijvoorbeeld een penalty of straf.

SEO rapporten om te analyseren
SEO voor WordPress websites

WordPress SEO

WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld. Het CMS leent zich prima om te optimaliseren voor zoekmachines. Je kan echt alles aanpassen. Out-of-the-box ontbreekt het platform wel wat SEO functionaliteiten. We tonen je hier hoe je WordPress optimaliseert voor zoekmachines.

Aan de slag met SEO

Je vergelijkt SEO het beste met fitnessen. Het vereist veel en hard werk. Bij de start maak je heel wat progressie maar die is niet onmiddelijk zichtbaar. Denk aan een betere conditie (= technisch perfecte site) en je leert je lichaam kennen (= zoekwoorden, concurrentie en SEO opportuniteiten ontdekken).

Pas later beginnen je spieren op te bouwen of krijg je echte business resultaten dankzij je SEO strategie. Vooraleer je dat punt bereikt ben je dus al heel wat weken aan de slag geweest.

Je kan af en toe wel eens een training overslagen maar enkel wanneer je consistent aan de slag gaat werk je aan echte resultaten.

Lange termijn strategie

SEO is dus een strategie op lange termijn. Gemiddeld kan je na 4 – 6 maanden echte resultaten verwachten. Dat is wel sterk afhankelijk van je niche. Het is geen wondermiddel waarmee je plots tonnen omzet binnenhaalt. Het is wel de combinatie van hard werken en de juiste zaken implementeren die jou meer bezoekers, leads en omzet oplevert.

Aan de slag met kwalitatieve SEO content
SEO white papers

SEO in de praktijk (White papers)

Al onze kennis gebundeld in SEO white papers. We gaan in op de kleinste details en tonen je exact hoe jij hoger kan scoren in Google. Want SEO vraagt nu eenmaal diepgaande kennis. Zoekmachines verwachten dat je alle parameters kan afvinken.

Wat heb je nodig voor SEO?

Vooraleer je aan de slag kan met zoekmachine optimalisatie heb je vooral de juiste kennis nodig. Je moet weten waar te beginnen, waarop je moet letten en wat je absoluut moet vermijden. Ook in SEO-land kan je heel wat cowboys terugvinden die onwaarheden verspreiden. Je start je traject dus best met een goede filter.

Kennis en ervaring staat dus centraal in een SEO traject. Die kan je zelf opdoen of je kan een expert inschakelen. Dat bepaal je helemaal zelf. Naast die kennis komen de juiste SEO-tools ook goed van pas. Zo krijg je de juiste data om jouw SEO te verbeteren. Let op: a fool with a tool is still a fool. Daarmee bedoelen we vooral da je zoveel tools kan inschakelen als gewenst. Als je de juiste kennis en inzichten niet aan de gegeven data kan koppelen blijf je vaak rondploeteren.

Hoe kan je groeien met SEO
SEO tools

SEO tools

Handige tools die jou helpen jouw website hoger te laten ranken in Google. SEO wordt al snel vrij technisch. Met de juiste SEO tools maak je betere posities een stuk haalbaarder.

Welke SEO-tools bestaan er en waarvoor zijn ze gekend?
Screaming Frog
Structured Data Generator
Semrush
SE ranking
Ahrefs

Ontdek onze Ahrefs gids

Google Search Console

Ontdek onze Google Search Console gids

Ubersuggest

Ontdek onze Ubersuggest gids

Answer the public

Ontdek onze Answer the public gids

Detailed SEO Browser Extentie

Ontdek onze Detailed SEO extentie gids

SEO stappenplan

Google gebruikt meer dan 200 SEO-factoren om de volgorde van zoekresultaten te bepalen. In de basis komen die factoren steeds terug tot 3 pijlers: content, techniek en autoriteit. Die pijlers doorstaan de tand der tijd. Google lanceert iedere dag updates om het algoritme te verbeteren. Een aantal keer per jaar zit daar een grotere update tussen. Bij zo een grote algoritme update zien we heel wat verschuivingen in posities.

Content

Kwalitatieve content is de basis van een zoekmachine. De missie van een zoekmachine is immers om de zoeker te helpen zoeken naar informatie.

Om die zoekers tevreden te houden moeten ze dus de juiste informatie of interessante content naar voren schuiven. Zonder zoekopdrachten valt hun verdienmodel namelijk in duigen.

Techniek

Deze pijler heeft doorheen de jaren een sterke evolutie doorgemaakt. Denk maar aan de opkomst van mobiele toestellen. Sinds enkele jaren moet een website responsief zijn om zoekers tevreden te stellen.

Ook hier dient de technische kant als factor om je betrouwbaarheid en kwaliteit van je website te bepalen. Het is vaak de eerste stap die goed ingesteld moet staan voor je SEO.

Autoriteit

Vaak bekeken als de moeilijkste stap van SEO. Het opbouwen van autoriteit ook wel linkbuilding genoemd. Dat gebeurt voor Google het liefst natuurlijk. Een goede website met kwalitatieve content trekt namelijk vanzelf backlinks aan.

Doorheen de jaren werden die links flink uitgebuit. Hierdoor heeft Google fors moeten ingrijpen. Heel wat tactieken vallen nu onder black-hat SEO.

SEO beroepen

SEO beroepen

Welke jobs kan je uitvoeren in SEO? wat doe je dan juist? En hoe kan jij de juiste SEO profielen aantrekken? We bezorgen je een overzicht van alle beroepen.

SEO diensten

SEO Diensten

Ontdek hoe jij, samen met ons, SEO kan inzetten voor betere rankings in Google en meer omzet. Met onze SEO diensten werken we consistent aan een betere website met resultaat.

SEO coaching
SEO opleiding/training
White label SEO
SEO uitbesteden

SEO vakjargon begrijpen

Je website optimaliseren voor SEO is en blijft een technisch werkje. Content en backlinks blijven belangrijk maar je vertrekt steevast van een technisch afgewerkte website. Net daarom kan je (als beginner) snel verloren lopen in het SEO vakjargon. Om de juiste optimalisaties door te voeren weet je dus maar best waarover gesproken wordt. Net daarom verzamelen we alle SEO begrippen in een handig overzicht. Zo ben jij zeker dat je 100% mee bent.

SEO optimalisaties voor je website

Verdiepen in SEO

De SEO wereld is gigantisch. Het Google algoritme wijzigt iedere dag en de concurrentie zit ook niet stil. Om hoog te scoren in Google blijf je dus maar best up-to-date over alle wijzigingen, evoluties en nieuwe technieken.

We verzamelen verschillende resources waar je jouw SEO kennis nog kan verbeteren. Nu je de basis beheerst kan je starten met geavanceerdere technieken en je kennis op punt zetten. Vergeet niet om te testen in de praktijk, theorie is leuk maar we streven resultaat na. Zo word je een echte SEO-expert.

Beter scoren dankzij SEO
Interessante SEO artikels op SEO blog

Interessante SEO artikels

Deze externe SEO artikels moet je zeker lezen. Ze geven je extra inzichten in SEO en reiken je onmiddellijk toepasbare tips & tricks toe.

12 Effectieve SEO tips
Learning SEO (Engels)
Inbound Marketing – Hubspot (Engels)
Wat is SEO? – SEMrush (Engels)

SEO onderzoek

SEO Onderzoek

We onderzoeken de evoluties in het SEO landschap. Hoe presteren technieken die in het verleden werkten? Tot waar kan je met black-hat technieken gaan? …

Onze SEO aanpak

Hoe pakken wij SEO aan, welk proces volgen we om jouw website te optimaliseren. Je ontdekte al heel wat tips en tricks die je zelf kan toepassen. Al die tips samenbrengen en in een duidelijk traject gieten is de volgende stap.

Stilstaan is achteruitgaan, begin daarom liever klein met SEO dan niet.

Onze SEO aanpak

1) Audit

De eerste stap in ieder SEO-traject is een SEO audit. Hiermee gaan we op zoek naar problemen, fouten en mogelijkheden om het beter te doen. Op basis van een audit kan je een sluitend advies & strategie opstellen.

Begin dus steevast met een analyse van je huidige situatie.

2) Optimalisaties & content

Nu we weten hoe en waar er verbeterd kan worden implementeren we de verbeterpunten. Vaak gebeurt dit in samenspraak met je webdeveloper.

Nadien gaan we aan de slag met de inhoud van je website. Nieuwe content uitschrijven of bestaande content verbeteren.

Afhankelijk van je startpunt kiezen we voor een mix van beide.

3) Linkbuilding

Van zodra onze basis goed zit, de content gemaakt en bijgestuurd werd en de groei stagneert is het tijd om een tandje bij te steken.

We gaan aan de slag met linkbuilding om onze vastgereden website toch weer verder te laten rijden.

Niet iedere website heeft evenveel links nodig. We focussen hierbij vooral op kwaliteit en relevantie.

4) SEO Rapportering

We weten ook dat de gemiddelde KMO niet dag-in dag-uit bezig is met zoekmachine optimalisatie. Daarom kiezen ze voor een externe partner. Uiteraard zijn de resultaten wel belangrijk. In onze rapportering zoomen we dan ook uitgebreid in op de SEO vooruitgang.

  1. Welke stappen hebben we ondernomen?
  2. Welke resultaten hebben die meegebracht?
  3. Waar lopen we momenteel tegenaan?
  4. Wat hebben we van jou nodig?
  5. Heb jij nog vragen/feedback?

Dit zijn de vragen die we maandelijks doorlopen. Dat doen we, maandelijks, tijdens een korte meeting, zo hebben we minstens één vast moment om af te stemmen. SEO is niet iets dat je over de haag kan gooien en nooit meer naar omkijken. Het is een samenwerking waarvoor je externe partner input nodig heeft. De kennis aanwezig in jouw bedrijf moet overgedragen worden aan je (externe) SEO partij.

Axl aan het woord over zoekmachineoptimalisatie

SEO: Veelgestelde vragen

Wat betekent SEO?

SEO betekent Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Onder SEO verstaan we alle handelingen die we verrichten voor het optimaliseren van je website, zodat deze beter vindbaar is in de zoekresultaten van Google, of een andere zoekmachine.

In essentie draait SEO dus om het realiseren van zoveel mogelijk verkeer op je website, maar daar stopt het in praktijk niet bij. Het verkeer dat je naar je website brengt moet ook bepaalde acties uitvoeren. Dit noemen we Conversie optimalisatie, een belangrijk onderdeel van SEO.

Je bent niets met 500 websitebezoekers als slechts een paar procent daarvan converteert.

Hoe werkt SEO?

SEO draait om het optimaliseren van je website met als doel om de vindbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google, Bing en YouTube te verhogen. Hoe SEO juist werkt is een complex gegeven.

Er zijn maar liefst 200 gekende criteria die Google hanteert voor het beoordelen van je website. De basiswerking van SEO is samen te vatten in drie grote pijlers:

  • Technische SEO; dit vormt de basis van de SEO van je website. Dit omvat alle technische elementen van je website.
  • Content; dit verwijst naar alles wat je terugvindt op je website van interessante artikels, blogposts, foto’s, video’s enzovoort.
  • Backlinks; dit zijn andere websites die linken naar die van jou. Belangrijk om te weten is wel dat dit relevante verwijzingen moeten zijn.

Die drie pijlers vormen de basis van de werking van SEO. Wil je beginnen te werken aan de SEO van je website? Zorg er dan eerst en vooral voor dat de technische kant van je website in orde is vooraleer je tijd en geld investeert in het creëren van content voor op je website.

Wat kost SEO?

Wat het prijskaartje van SEO exact is, is moeilijk te bepalen. Het is voornamelijk een investering van tijd en geld op lange termijn. Verwacht niet dat je binnen een paar weken of maanden een oneindige stroom aan websitebezoekers genereert.

Het is een investering die je maakt met het oog op de toekomst. Maar je mag er zeker van zijn dat dit zijn vruchten afwerpt op lange termijn.

Wat we wel aanraden is om op korte termijn je inspanning te testen door te adverteren met kleine budgetten. Op die manier kom je te weten of de content op je website aanspreekt of niet. Zo hoef je ook niet 6 tot 12 maanden te wachten op de eerste resultaten.

Wat is SEO schrijven?

Met SEO schrijven verwerk je de nodige zoekwoorden in de teksten op je website. Daarom raden we je aan om altijd te starten met het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek. Dit onderzoek geeft je inzichten in welke zoekwoorden het vaakst gezocht worden door je doelpubliek.

Door aan SEO schrijven te doen, verwerk je deze zoekwoorden in je teksten. Op die manier weet Google waarover je schrijft. Wanneer je doelpubliek een bepaald woord opzoekt, dan weet Google dat ze jouw website moeten tonen, aangezien jij schrijft over dat specifieke zoekwoord.

Let wel op dat je niet aan keyword stuffing doet. Veel bedrijven maken de fout om hun teksten vol te proppen met zoekwoorden, maar dit straft Google af. Maak daarom gebruik van synoniemen en/of afleidingen. Google is slim genoeg om dan nog steeds te weten waarover je het hebt.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO is belangrijk omdat maar liefst 67,60% van alle klikken in de zoekresultaten naar de eerste vijf organische zoekresultaten gaan.

Daarnaast is een website die gevuld is met waardevolle en relevante content eentje die vertrouwen opwekt bij je doelpubliek.